Varför ingen tråd om Dark eye

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Dark eye har ett komplett regelsystem för alla som gillar sånt. Vore det inte för att rollspelet var tyskt från början hade det nog slagit ut Dungens. Men nu har det översatts till engelska. Alla vi som gillar kompletta regelsystem, kan njuta. Känns som att bara luta sig tillbaks i hängmattan utan att behöva husregla i evigheter som med vissa andra rollspel. Jag har nu börjat köra min kampanj med dessa regler och förpassar nu min Symbaroumkampanj till sekundeärkampanj.
För övrigt bygger Symbaroum i grunden på Dark eye,men misslyckades enligt mig med sitt förmågesystem, där nivåerna i kombination med varandra blev ogenomtänkt. Har nu klivit in i ett universum av regelmässig ordning och kan bara rekommendera er som inte räds robusta regelsystem, som utvecklats organiskt under 35 års tid, att göra det samma. Väldigt stora möjligheter för karaktärsutveckling, det mesta genomtänkt. Kan rekommenderas.
Nu undrar jag om några av er andra spelar DE? I så fall får nu gärna diskutera regler här. Det här rollspelet är en pärla som få upptäckt dock.

EDIT: MS kommentar. Det har senare framkommit att Symabaroum inte inspirerats av DSA eller TDE. Se diskussion senare i tråden.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,053
Location
Göteborg
Det var väl lite snack här när den nya upplagan kickstartades.
Men tydligen var det inte så många som fastnade för det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,884
Location
Ereb Altor
Spelet har nämnts lite då och då men har missat att det fanns på engelska. I Tyskland var det iaf större än D&D under en (eller flera?) Period.

På vilket sätt bygger Symbaroum på DE? Har aldrig hört det nämnas som inspiration?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,831
Location
Nordnordost
Det finns en inofficiell fanöversättning till svenska av första versionen av DSA någonstans där ute. Jag gjorde snabbsök men kunde inte hitta den just nu dock.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Det var väl lite snack här när den nya upplagan kickstartades.
Men tydligen var det inte så många som fastnade för det.
Tror att rollspelare inte alltid lockas av kvalité. Många räds robusta regler. Men så blir det med rollspel som existerat i 35 år och utvecklats organiskt, uppkomna problem blir lösta - och det märks med DE. Men det innebär att det efter så lång tid också krävs en del att ta sig igenom innan start. Men vi som inte är helt våta bakom öronen klarar det, bara hoppas övriga kommer efter
 
Last edited:

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Spelet har nämnts lite då och då men har missat att det fanns på engelska. I Tyskland var det iaf större än D&D under en (eller flera?) Period.

På vilket sätt bygger Symbaroum på DE? Har aldrig hört det nämnas som inspiration?
Regler om övertag, om två handlingar/SR, det utgår från grundegenskaper i färdighets/förmåge-slag, men i DE vägs även skicklighet i själva förmågan in. I Symbaroum slår du bara för exvis Stark för att lyckas med Järnnäve, i DE har du även ett värde i färdigheten som räknas in. Det är en mix, både grundegenskaper och färdighetsnivå. I Symbaroum ersätts värdet i färdigheten med förmågornas nivåsystem - och här blir det fel när de kombineras. Blir felbalanserat, för mycket skada exempelvis.
Du har dessutom enorma utvecklingsmöjligheter för rollpersonen i DE, finns massvis att höja och många spår att gå vidare på. Vi är många spelare, det blir svårt i för trånga regelsystem, men inte här.
Symbaroums skapare har tagit DE och förenklat det, i vart fall influerats av det och plockat en hel del (det har de även sagt själva). Men ibland blir förenkling = komplicering om helheten inte hänger ihop. Det enda slaget exempelvis, där anfall/parering räknas in i samma slag, är en förenkling som i sig är rätt genial, men alternativkostnaden (som man säger inom nationalekonomin) blir för hög. Det krävs nämligen att hela grundegenskapssystemet offras på kuppen, vilket ställer till en hel del (drakar och människor har i princip samma grundegenskaper). För grundegenskaperna i Symbaroum blir plötsligt inte grundegenskaper helt och hållet utan delvis talang, delvis något man får "se bort ifrån utan att tänka för mycket" för att få det att funka. Ja, det finns mycket att säga.
I DE finns guden Praios exempelvis ...
Men Symbaroum har mycket bra också, som att vrida till vissa saker, som synen på alver, besvärjelsen Teleportera har de gjort väldigt mycket coolare än originalet, osv. Det finns mycket där som är bra, om de bara har tålamod att slipa på systemet och ändra det så kan det bli bra om några år, dessvärre tror jag Fria ligan är lite för tendensiös där, bygger rollspel på filmer, tillfälliga hypes. Men just därför ska rollspel som DE ha cred, de har funnits med i årtionden, fixat, slipat och har därför ett överlägset regelsystem som går att använda till vilken kampanj som helst med lite anpassningsjobb från SL.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
Intressant, jag brukar inte höra mycket gott om DSA ens från tyskar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,438
Location
Rissne
Tror att rollspelare inte alltid lockas av kvalité. Många räds robusta regler. Men så blir det med rollspel som existerat i 35 år och utvecklats organiskt, uppkomna problem blir lösta - och det märks med DE. Men det innebär att det efter så lång tid också krävs en del att ta sig igenom innan start. Men vi som inte är helt våta bakom öronen klarar det, bara hoppas övriga kommer efter
Jag måste säga att du verkligen inte gör det speciellt lockande att kolla in systemet =)

//Krank, rollspelare sen typ 27 år men är väl för "våt bakom öronen" för att uppskatta "robusta kvalitetsspel"…
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,585
Location
Huddinge
Intressant, jag brukar inte höra mycket gott om DSA ens från tyskar.
Exakt det har varit min erfarenhet också
(sedan läste jag det själv för något år sedan och ogillade det själv)
Kanske borde den här tråden ha fokus på att sälja spelet till oss istället för att fokusera på att vi ska försvara varför vi ogillar det.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Jag uttalar mig om regelsystemet, inte deras äventyr. Det har jag inte särskilt mycket erfarenhet av.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Jag måste säga att du verkligen inte gör det speciellt lockande att kolla in systemet =)

//Krank, rollspelare sen typ 27 år men är väl för "våt bakom öronen" för att uppskatta "robusta kvalitetsspel"…
Vilket regelsystem vill du själv lyfta fram?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag äger någon version av the dark eye som jag skaffade på nån free rpg Day och har läst lite i det men inte spelat. Jag blev ganska avtänd när jag hörde att det är Tysklands version av DnD alltså att det är en tysk DnD klon med vissa regelvariationer . Jag vet inte om det är så men det är vad jag hört och det var tillräckligt för att jag skulle få avsmak .
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,168
Det enda jag hört om det har gett mig intrycket av att spelvärlden verkar ganska tråkigt. Det kan så klart vara orättvist men ändå. Reglerna vet jag inget om.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,321
Symbaroums skapare har tagit DE och förenklat det, i vart fall influerats av det och plockat en hel del (det har de även sagt själva).
Det här låter ju jätteintressant och ganska överraskande, och är inget jag hört tidigare. När/var sa de detta?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
750
Låter som ett system med lång startsträcka och att majoriten av materialet är på tyska. Av det jag hört så är äventyren och kampanjerna av tveksam kvalitet.
Så det känns väl inte så attraktivt, framförallt med tanke på den stora konkurrens som finns med system idag.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,077
Tror att rollspelare inte alltid lockas av kvalité. Många räds robusta regler. Men så blir det med rollspel som existerat i 35 år och utvecklats organiskt, uppkomna problem blir lösta - och det märks med DE. Men det innebär att det efter så lång tid också krävs en del att ta sig igenom innan start. Men vi som inte är helt våta bakom öronen klarar det, bara hoppas övriga kommer efter
På vilket sätt menar du att kvalité är samma sak som robusta regler? Om något utvecklas i 35 år finns det garanterat regler som inte håller. Om det är en lång startsträcka för att lära sig ett spel, varför ska jag då välja det över de hundratals bra skrivna rollspelen som inte har det så?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,857
Location
The Culture
Det här är vad jag vet om The Dark Eye:

1. Det står i min bokhylla, eftersom jag köpte det på Gothcon för några år sedan och jag tänkte att det vore kul att ha det.
2. Det är Tysklands motsvarighet till Drakar och Demoner (vad gäller storlek).
3. När jag bläddrar i det ser det ut som ett väldigt genomsnittligt fantasyspel, med en onödigt tjock regelbok och ganska plastiga och generiska fantasybilder i samma stil som Dungeons & Dragons när det är som minst inspirerande.

Så jag är beredd att lyssna på vad det är som är så fantastiskt med det, och varför jag borde ägna väldigt lång tid åt att läsa det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tänker som @Gurgeh att vad är det som gör the dark eye så fantastiskt som inte görs bättre av andra system som dessutom är lättare att lära sig ?

Ju äldre jag blivit dessto mer avversion har jag fått mot chrunchiga system, the dark eye känns ganska DnD cookie cutter fantasy med ett chrunchigt system .

Jah kan ha fel men det känns som om att vill jag ha fantasy så finns det enklare system att satsa på.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,860
Location
Örebro
Just att det är ett tyskt spel från början tror jag är huvudanledningen till att de aldrig slagit i resten av världen. Det är ett spel skrivet av folk som skrivit på sitt modersmål och som fått helt fantastisk spridning för att det finns nästan hundra miljoner människor som har samma modersmål. Det är den marknaden de känner sig bekväma på och att ge sig ut på äventyr för att erövra resten av världen känner de helt enkelt inget större behov av. De har gjort försök som inte slagit väl ut så då har det fått vara.

Jag gissar att även det här försöker kommer gå ungefär samma öde till mötes. Inga regler i världen kan överkomma att alla supplement och alla äventyr är publicerade på tyska - inte om man ska försöka ta marknadsandelar av D&D.

Übereil
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Just att det är ett tyskt spel från början tror jag är huvudanledningen till att de aldrig slagit i resten av världen. Det är ett spel skrivet av folk som skrivit på sitt modersmål och som fått helt fantastisk spridning för att det finns nästan hundra miljoner människor som har samma modersmål. Det är den marknaden de känner sig bekväma på och att ge sig ut på äventyr för att erövra resten av världen känner de helt enkelt inget större behov av. De har gjort försök som inte slagit väl ut så då har det fått vara.

Jag gissar att även det här försöker kommer gå ungefär samma öde till mötes. Inga regler i världen kan överkomma att alla supplement och alla äventyr är publicerade på tyska - inte om man ska försöka ta marknadsandelar av D&D.

Übereil
Grejen är ju dock att det finns på engelska . Min version är på engelska. Att spel skrivna på modersmålet översatt till engelska kan slå utomlands är ju ligan ett bra exempel på.
 
Top