Varför ingen tråd om Dark eye

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,286
Location
Göteborg, Lindome
Jag vill minnas att vi anskaffade ett exemplar till Titan och att jag kollade på det, men min skoltyska räckte inte så långt. :)

Dock fick jag känslan av att det var någons husregler till AD&D, som hade blivit till ett eget system. Vilket ju var rätt vanligt på den tiden. *host*MD&D*host* 🤪
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Jag tänker att det kanske kan jämföras med Äventyrsspels Drakar och Demoner för Sverige. Det kan vara bra men dess ställning (i hemlandet) bygger snarare på språklig tillgänglighet och koppling till hobbyns utveckling snarare än dess unika kvalitéer. Att då göra det intressant för andra via ett tredje språk (engelska) är utmanande - när väl det steget tagits framstår det som mer generiskt och som ett spel i mängden.
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
956
Alltså... Jag vill gärna höra vad som menas med ett "komplett" regelsystem... Fast det kanske är ett ämne för en annan tråd...
Ja, det undrar jag också. På vilket sätt är TDE "komplett" som vilka andra system inte är det?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Jag vill minnas att vi anskaffade ett exemplar till Titan och att jag kollade på det, men min skoltyska räckte inte så långt. :)

Dock fick jag känslan av att det var någons husregler till AD&D, som hade blivit till ett eget system. Vilket ju var rätt vanligt på den tiden. *host*MD&D*host* 🤪
Jag gjorde detsamma och satt på Äspels kontor för ca 35 år och läste spelet. Även om min skoltyska var okay på den tiden och jag begrep vad jag läste så har jag inga minnen av innehållet. Vilket får mig att gissa att DSA kändes rätt så meh (eller vad vi nu sa på 1980-talet).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Ja, det undrar jag också. På vilket sätt är TDE "komplett" som vilka andra system inte är det?
Det kanske helt enkelt drar den där 90-talsidén om att ha plottriga regler för exakt allting till sin spets? =)

Typ… Eon i kubik?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Det kanske helt enkelt drar den där 90-talsidén om att ha plottriga regler för exakt allting till sin spets? =)

Typ… Eon i kubik?
Alltså, Eon IV, som är det som släpptes 2016 eller så, har slimmats och gjorts om avsevärt. Den jämförelsen kunde kanske göras med gamla Eon, men idag blir den inaktuell.

/vän av ordning
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Heroisk standardfantasy. Avancerade regler. Detaljerad spelvärld. Jättetjock grundbok. Det hade möjligtvis kunnat locka mig 1989 men nu är det verkligen inget jag är intresserad av.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Grejen är ju dock att det finns på engelska . Min version är på engelska. Att spel skrivna på modersmålet översatt till engelska kan slå utomlands är ju ligan ett bra exempel på.
Ja, de har som sagt försökt och det har inte slagit väl ut. Och vad det beror på kan jag egentligen bara spekulera i men jag kan tänka mig att Sveriges största rollspelsföretag och Tysklands största rollspelsföretag har en rätt annorlunda syn på vad det innebär att slå.

På det så är DSA och Fria Ligans spel olika produkter med olika ansats. DSA är ett stort, generiskt fantasyspel som till sin natur vill vara D&D. Dvs de vill vara Spelet som folk spelar per default. Det är därför spelet är så crunchigt - de vill att folk ska investera en massa tid i spelet så att det tar emot att byta system. Fria Ligans spel är mer spel spel man spelar när man känner för att ta en paus från Spelet och i stället vill göra något lite annorlunda. Då vill man snarare att spelet ska vara lättillgängligt. Och billigt, ska sägas. Det blir en helt annan nivå av investering i ett sånt spel jämfört med DSA och även det påverkar var gränsen går för när ett spel kan klassas som framgångsrikt.

Jag tror också att Fria Ligan prioriterade att slå internationellt mycket högre än DSA-skaparna. En stor del i det är för att incitamenten att prioritera den internationella marknaden framför den inhemsla marknaden är betydligt större när den inhemska marknaden är Sverige snarare än Tyskland, Schweiz och Österrike.

Übereil
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Jag tänker att det kanske kan jämföras med Äventyrsspels Drakar och Demoner för Sverige. Det kan vara bra men dess ställning (i hemlandet) bygger snarare på språklig tillgänglighet och koppling till hobbyns utveckling snarare än dess unika kvalitéer. Att då göra det intressant för andra via ett tredje språk (engelska) är utmanande - när väl det steget tagits framstår det som mer generiskt och som ett spel i mängden.
Det här tror jag också. DSAs USP är att det är ett generiskt fantasyspel skrivet på tyska av folk med tyska som modersmål. Det är inte en USP som är särskilt gångbar utanför den tyskspråkiga delen av världen.

Übereil
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Jag har alltid varit fascinerad av DSA sedan jag upptäckte det för många många år sedan. Men tyskan satt stopp för mig som läste franska i skolan.

Och när den engelska versionen kom så hade jag redan rätt fullt i mitt bibliotek med olika fantasy-rollspel, så min kunskap om DSA är nära nog noll.

Så en bra startpunkt för att jag ska kunna lära mig mer om spelet är att få svar på lite grundläggande frågor:

1. När kom den första versionen?
2. Vilken typ av regler var det? Level eller skills? Mer likt D&D än RQ?
3. Har reglerna varit i stort sett samma i alla versioner? Jag har för mig att det gjordes nått nytt regelsystem till den engelska versionen? Eller blandar jag ihop det med något annat spel?
4. Hur mycket är översatt till engelska?
5. Vilka är de viktigaste böckerna?
6. Hur ser världen ut, är det Tolkien-fantasy, D&D-fantasy, Warhammer-fantasy eller något annat?

Det vore verkligen kul att få veta mer om DSA nu så här på ålderns höst.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
443
Location
Uppsala
Vet att jag läste en engelsk quickstart för något år sen för Dark eye men jag kommer ihåg att jag inte gillade färdighetssystemet och resolutionssytemet där man var tvungen att rulla mot tre Färdigheter för att klara av en sak.

tex klättra upp för en brant vägg kräver tre färdighetsslag mot tre olika färdighter, viket kan vara bra i vissa fall, men för mig blir det bara massa krångel och meningslöst tärningsrull, Jämfört med tex resolution i BRP där man har en slag mot en färdighet.

Sen var det något med att man var tvungen att använda en pool med poäng för att köpa up lyckanden? Minns inte riktigt idag hur det fungerade men minns det som krångligt rent generellt.

Settingen var väl ok men ganska generisk fantasy.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Det enda som verkligen gjort mig intresserad av det här spelet är att det är tyskt, men nu är ju inte det heller fallet, så då faller dess sista USP för mig.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,488
Location
En mälarö
Jag har alltid varit fascinerad av DSA sedan jag upptäckte det för många många år sedan. Men tyskan satt stopp för mig som läste franska i skolan.

Och när den engelska versionen kom så hade jag redan rätt fullt i mitt bibliotek med olika fantasy-rollspel, så min kunskap om DSA är nära nog noll.

Så en bra startpunkt för att jag ska kunna lära mig mer om spelet är att få svar på lite grundläggande frågor:

1. När kom den första versionen?
2. Vilken typ av regler var det? Level eller skills? Mer likt D&D än RQ?
3. Har reglerna varit i stort sett samma i alla versioner? Jag har för mig att det gjordes nått nytt regelsystem till den engelska versionen? Eller blandar jag ihop det med något annat spel?
4. Hur mycket är översatt till engelska?
5. Vilka är de viktigaste böckerna?
6. Hur ser världen ut, är det Tolkien-fantasy, D&D-fantasy, Warhammer-fantasy eller något annat?

Det vore verkligen kul att få veta mer om DSA nu så här på ålderns höst.
Jag har likt dig dålig koll på DSA men har alltid varit lite nyfiken. Och så här mycket har jag förstått.

1. Den första utgåvan kom 1984.
2. Levels. Inspirationen från D&D är uppenbar.
3. I grund och botten ska det vara ungefär samma regler vad jag förstått. Jag gissar att det även där är ungefär som D&D, med skillnader mellan utgåvorna jämförbara med de mellan t ex AD&D och D&D3.
4. Den första engelska utgåvan kom 2006 och vad jag förstått ska det i stort sett bara vara själva spelet, en världsmodul och kanske något mer som släppts.
5. Pass.
6. Pass.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Läser på Wikipedia nu. Fastnar på en sak.

Actions are resolved by testing the attributes; the action succeeds when:

1d20 ≤ attribute + modifier

The modifier is positive when the action is difficult, and negative when it is easy.
Så man ska slå t20 under attribut plus modifikation för att lyckas. Så långt är jag med.

Men modifikationen är positiv när det är svårt, och negativ när det är lätt.

Är det verkligen så det funkar? Verkar bakvänt för mig.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Alltså... Jag vill gärna höra vad som menas med ett "komplett" regelsystem... Fast det kanske är ett ämne för en annan tråd...
Med ett komplett system, menar jag, ett regelsystem där man åtgärdat i stort sett alla svagheter och obalanser så att SL slipper göra det jobbet. I vissa rollspel är reglerna så obalanserade och orealistiska (trots att de skapats för att vara enklare) att det blir mer jobb, tid och energi för SL. DE har, enligt mitt tycke, lyckats skapa ett närmast komplett system. Sen är det alltid så att husregler får införas i alla system förr eller senare, men det märks tydligt att DE har decennier på nacken, spelkonstuktörerna har lappat och lagat obalanser, det har utvecklats organiskt helt enkelt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Läser på Wikipedia nu. Fastnar på en sak.



Så man ska slå t20 under attribut plus modifikation för att lyckas. Så långt är jag med.

Men modifikationen är positiv när det är svårt, och negativ när det är lätt.

Är det verkligen så det funkar? Verkar bakvänt för mig.
Jag laddade ned och ögnade igenom quickstarten nu. Svårigheter/modifikationer finns inte med där, så jag vet inte.

Men det finns IAF två resolutionssystem. Det som används för vanliga färdigheter och magi, och det som används i strid.

Det för strid är välbekant: du har en färdighet, skall slå under eller lika med på en T20. Sedan kan motståndaren parera på samma sätt.

Men det andra systemet är alltså att för varje färdighet eller formel finns tre angivna grundegenskaper (ibland upprepas två, så det inte är tre unika) och en siffra. Man måste slå T20 lika med eller under alla tre. Färdighetsvärdet används för att sänka tärningsslag som är för höga. Om man har något kvar av det värdet efter ett slag har lyckats, höjer det kvaliteten på resultatet. Ingen definition i QS-häftet av exakt vad det betyder.
 
Top