Varför ingen tråd om Dark eye

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
703
Location
Malmö
Nja, jag kan nog ställa upp på att DSA är stort i Europa, kanske till och med störst av europeiskt skapade rollspel. Sen att det skulle ge att Symbaroum är inspirerat av DSA, det köper jag inte dock. :)
Min tolkning av TS är att hen gör större anspråk än så, nämligen att DSA därtill är känt långt utanför den tyskspråkiga sfären och något man kan förvänta sig att folk med ett stort rollspelsintresse har koll på.

Edit: Just att DSA skulle va det största europaskapade rollspelet sett i sålda böcker eller dyl är såklart inte omöjligt, men även om det är sant hindrar det inte att DSA är annat än ett ytterst marginellt fenomen utanför den tyskspråkiga delen av Europa.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,333
Location
Stockholm
Min tolkning av TS är att hen gör större anspråk än så, nämligen att DSA därtill är känt långt utanför den tyskspråkiga sfären och något man kan förvänta sig att folk med ett rollspelsintresse har koll på.
Ah. Hmmmm, ja jag har alltid tänkt att DSA är som Drakar och Demoner. "Alla" i den aktuella regionen känner till spelet, och ingen utanför regionen har hört talas om det.

Jag kan inte räkna de gånger jag har berättat för amerikaner att D&D inte är störst överallt. De reagerar ofta med förvåning och sen glömmer de bort det. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,444
Både Mattias JH och Mattias Lilja har förnekat att TDE är en inspirationskälla till Symbaroum. Att då fortsätta att hävda att Symbaroum är inspirerat av TDE känns en smula konspirationsteoretiskt. Samtidigt skapar det oändliga möjligheter till diskussion. Härnäst kan vi till exempel diskutera att Drakar och Demoner inte egentligen influerat Kopparhavets hjältar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,333
Location
Stockholm
Till viss del kan vi se en omvänd situation i Sverige. Det finns rätt mycket i Drakar och Demoner som är inspirerat av Runequest, men det spelet är inte (eller var inte i alla fall) allmänt känt bland svenska rollspelare. Trots att RQ torde vara större än DoD.

EDIT: Hmmmm, min tanke var god, men jag vet inte riktigt på vilken sida min post ställer sig ... jaja, intressant är det i alla fall.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,254
Location
Göteborg, Lindome
Till viss del kan vi se en omvänd situation i Sverige. Det finns rätt mycket i Drakar och Demoner som är inspirerat av Runequest, men det spelet är inte (eller var inte i alla fall) allmänt känt bland svenska rollspelare. Trots att RQ torde vara större än DoD.

EDIT: Hmmmm, min tanke var god, men jag vet inte riktigt på vilken sida min post ställer sig ... jaja, intressant är det i alla fall.
Om det var ämnat att släcka den här elden, så tror jag att du tog fel hink. :ROFLMAO:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,438
Location
Rissne
I egenskap av förvisso ganska liten rollspelsmakare men ändock en med ambitioner att också prångla ut mina produkter internationellt kan jag iaf bidra med en datapunkt här: Jag är helt ointresserad av DSA, kommer sannolikt aldrig att läsa det, och hade knappt hört talas om det innan den här tråden. Dess spelvärld verkar tråkig, illustrationerna till spelet verkar tråkiga, och dess regelsystem verkar vara av en typ som ligger så långt från mina preferenser som det överhuvudtaget är möjligt.

Jag tycker att det verkar mycket rimligare att Morks killgissning är felaktig än att de i Järnringen som skrev Symbaroum är lögnare.

Framför allt om en så extremt fånig sak. Vad skulle motivet att ljuga vara här? Varför skulle de inte vilja erkänna just DSA som inspirationskälla, när de är väldigt öppna med en massa annan inspiration?

Som andra påpekat finns dels det här med parallell utveckling (som varit otroligt vanligt genom historien överlag) och dels är de här "unika" grejerna med DSA inte speciellt unika egentligen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,333
Location
Stockholm
Jag tycker att det verkar mycket rimligare att Morks killgissning är felaktig än att de i Järnringen som skrev Symbaroum är lögnare.
Nu när jag har sökt på DSA för att lära mig mer, så har jag noterat att det inte bara är Mork som har haft de tankarna bland DSA:s fans. Så det är fler som anser att det finns likheter.

Men självklart utgår jag från att Mattiasarna inte försöker föra oss bakom ljuset när det gäller inspirationen till Symbaroum.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,961
Location
Ett häxkräl
Både Mattias JH och Mattias Lilja har förnekat att TDE är en inspirationskälla till Symbaroum. Att då fortsätta att hävda att Symbaroum är inspirerat av TDE känns en smula konspirationsteoretiskt. Samtidigt skapar det oändliga möjligheter till diskussion. Härnäst kan vi till exempel diskutera att Drakar och Demoner inte egentligen influerat Kopparhavets hjältar.
Det innebär därtill att han menar att Mattias och Mattias ljuger. Det kan de så klart göra, men man får ju då ha rätt mkt på fötterna om man ska övertyga andra om så är fallet. Och varför skulle de ljuga om en sån sak?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,168
Självklart läser folk som skriver spel en massa andra spel, vissa mer systematiskt än andra. Men det finns knappast någon kanon. Jag har tex aldrig läst en rad i någon utgåva av DnD och inget i Pendragon förrän denna månaden. Det gör mig möjligen obildad rollspelsmässigt men nog går det bra att skriva saker ändå.
Ska man ta det ännu längre skulle jag nog t.o.m. påstå att de flesta inte har läst de flesta spel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,321
Vi har fått tydliga besked av Mattias och Mattias, ärendet är avhandlat.

Vore mycket roligare med en tråd om varför DSA är ett kul spel. Eller varför Symbaroum är ett kul spel för den delen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,851
Location
Ludvika
Det är förvisso en liten annan situation, men jag vet romanförfattare som aktivt undviker att läsa moderna böcker i samma gener som de själva skriver i just för att de vill veta att om de kommer på en idé så är det deras idé. Och när de förr eller senare oundvikligen släpper en bok som påminner väldigt mycket om någon annans bok och arga fans börjar skrika om plagiat så kan de i alla fall bemöta stormen med ett rent samvete =)

Vad gäller två handlingar körde ju Warhammer 2nd edition på den approachen, där du kan ta två halva handlingar eller en lång. Mutant Chronicles körde också med mer än en handling (varierande antal baserat på smidighet om jag minns rätt). Och i ärlighetens namn har väl DnD haft två handlingar hur länge som helst, även om en av de handlingarna ofta varit specifikt en förflyttningshandling. Alla tre känns som betydligt mer närliggande exempel att ta inspiration ifrån en Dark Eye.

Just Warhammer är ju också ett exempel på ett spel där alla färdighetsslag görs baserat på grundegenskaperna snarare än separata färdighetsvärden. Första utgåvan av WFRP kom ju dock två år efter DSA enligt wikipedia, så det är fullt möjligt att Warhammer tog inspiration därifrån, och igen troligare att järnringen inspirerades därifrån.

(I warhammer finns för övrigt en solgud som heter Ptra).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,961
Location
Ett häxkräl
Vi har fått tydliga besked av Mattias och Mattias, ärendet är avhandlat.
Du har så klart rätt. Det är dock väldigt svårt för gubbar att hålla tyst när andra har fel på internet. Och här mynnade det hela tom ut i någon slags ”alternativa fakta”-grej / implicita anklagelser om lögn.

När det gäller DSAs företräden verkar ju TS vara den enda som har spelat spelet …
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,168
Vad gäller två handlingar
Ja det är ju vanligt i ganska många spel. Lång + kort har till exempel alla År noll-spel och liknar Symbaroum på det viset. Och både Mutant År noll och Symbaroum kom 2014. Ska man tala om influenser ska man nog se på vilka spel som vara stora åren före. (Tex har Svavelvinter som är År nolls tydliga prototyp inte den uppdelningen )
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,834
Location
Port Kad, The Rim
Tröskeln för en svensk att läsa något som är skrivet på ett annat språk än svenska eller engelska är sjukt hög om man inte är språknörd.
Den rutinerade spelkonstruktörens tankar: Jag kan iofs läsa både tyska och franska, men jag brukar inte läsa spel på dessa två språk helt enkelt därför att jag inte hinner. Det finns dessutom en massa rollspel på engelska eller svenska som jag inte heller har läst (t.ex. D&D5e eller Kult), eftersom jag ger sådant läsande lägre prio än mitt författande av nya rollspelsprodukter. Jag gissar att de flesta svenska gamers anser att mina tidsprioriteringar är kloka. ;)
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Mutant 2, långa och korta handlingar som görs enligt handlingsvärde. Tillräckligt hög SMI och du kan göra massa långa handlingar innan din motståndare.

DoD Krigarens Handbok, hög SMI och rätt utrustning ger upp till 6 handlingar från start.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,082
Ja det är ju vanligt i ganska många spel. Lång + kort har till exempel alla År noll-spel och liknar Symbaroum på det viset. Och både Mutant År noll och Symbaroum kom 2014. Ska man tala om influenser ska man nog se på vilka spel som vara stora åren före. (Tex har Svavelvinter som är År nolls tydliga prototyp inte den uppdelningen )
Det dyker även upp i Krigarens Handbok till DoD-91 (och där passar man samtidigt på att ytterligare nerfa magi när man introducerar extrahandlingar - som om det skulle behövas...)
 
Top