Varför ingen tråd om Dark eye

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Guy Sclanders (#greatdm) tog sig en titt på det för ett tag sedan.
Har kollat nu. Jag tycker mig ha fått ett bättre grepp om DSA nu. Det som verkar vara de två största USP:arna är "levande värld" och "omfattande regler". Inget annat sticker ut, tycker jag.

En levande värld som uppdateras allteftersom vår egen tideräkning tickar på låter spännande, men väldigt överväldigande.

Omfattande regler låter inte som att det passar mig, fick nog av det med Pathfinder.

Har fortfarande inte fattat var "levels" kommer in i det hela, alla snackar om abilities och skills och sånt.

Ska nu lyssna på en spelomgång.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Järnringen har väl aldrig varit särskilt intresserade av regler själva utan mest haft med dem som en eftergift mot de som gillar sånt. Misstänker att de kört Gygax-approchan med "vad ni än hittar på själva som svar på frågan kommer vara bättre för er specifika grupp än vad vi skulle kunna hitta på".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Otroligt, måste vara första gången på åratal för dem att svara på en fråga om Symbaroum, annars har ju deras ansträngningar gentemot den svenska spelkretsen och dess regelfrågor omgärdats av total ignorans! ;)
Det blir inte många rollspel skrivna om man sitter och svarar på frågor på forum hela tiden!

Vilket jag... borde...

fan.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nu har jag kollat lite och det verkar finnas två olika varianter:

1. De som spelar i Aventuria med DSA-reglerna och som uppskattar djupet i världen och de många möjligheterna till kustomisering av rollpersoner som regelerna ger. Detta skapar enligt dem en oslagbar känsla. Spela hela paketet, eller spela något annat.

2. De som spelar i en annan värld med DSA-reglerna tack vare att de uppskattar reglernas många möjligheter till kustomisering av rollpersoner och som uppskattar ett gediget regelsystem.

Inget av dessa två alternativ passar mig i dagsläget, jag har svårt nog att hänga med i hur WFRP-världen utvecklas och fördjupas, så att ta tag i ett nytt spel med en helt ny värld och ett komplext regelsystem är inte min grej.

De som "enbart" använder reglerna och som jag tittade på på Youtube spelade det som en ren D&D-klon, och jag kunde ärligt talat inte höra skillnad på vilken typ av äventyr som kan spelas med DSA-systemet kontra de andra alternativ som finns tillgängliga. Och då kan jag enklare plocka upp D&D igen, eller Rolemaster om jag vill ha ett superkomplext och rätt komplett regelsystem för en annan värld. Av liknande anledning har jag helt hoppat över Pathfinder 2.

Jag uppskattar dock att DSA har så hängivna fans!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
För övrigt bygger Symbaroum i grunden på Dark eye, men misslyckades enligt mig med sitt förmågesystem, där nivåerna i kombination med varandra blev ogenomtänkt. Har nu klivit in i ett universum av regelmässig ordning och kan bara rekommendera er som inte räds robusta regelsystem, som utvecklats organiskt under 35 års tid, att göra det samma. Väldigt stora möjligheter för karaktärsutveckling, det mesta genomtänkt. Kan rekommenderas.
Jag kollade med Mattias Lilja som skrev reglerna, och han bekräftade att inspirationen *inte* kommer från DSA, utan främst från DoD, WFRP och DnD.

Varför hävdade du att "För övrigt bygger Symbaroum i grunden på Dark eye" utan att ha torrt på fötterna?
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Jag kollade med Mattias Lilja som skrev reglerna, och han bekräftade att inspirationen *inte* kommer från DSA, utan främst från DoD, WFRP och DnD.

Varför hävdade du att "För övrigt bygger Symbaroum i grunden på Dark eye" utan att ha torrt på fötterna?
Jag har bestämt för mig att jag läst eller hört dem uttala sig om DE i någon intervju, men kan uppenbarligen ha missuppfattat. Hur som helst var detta något ja fick höra om innan jag själv började titta närmare på DE, det var något som fick mig att göra det eftersom jag spelar Symbaroum också. Nåväl, när jag nu läser gamla intervjuer ser jag att de främst influerats av Drakar och demoner. Dock finns en hel del likheter i DE-reglerna och Symbaroum, det ser ut som att de haft en del som grund och sen gjort sina egna twister på dem, å andra sidan är många rollspel lika varandra i det avseendet. Men tydligast är väl solguden Prios i Symbaroum och solguden Praios i DE, det tror jag inte är en slump. Å andra sidan inget de ska klandras för, nya rollspel hämtar idéer både här och där och regelskaparna har garanterat koll på det mesta i rollspelsväg, även på DE - Europas vanligaste spel. Att Symbaroums regelskapare inte skulle ha läst DE är minst sagt osannolikt. Förutom Prios har Symbaroums (förbjudna) gudapentheon närmast exakt samma portfolios som DE:s, men andra namn. Det är förvisso inte heller något som DE är ensamt om, men likheten och antalet gudar är påtaglig. Regler om Fördelar och nackdelar finns i andra rollspel också för all del, samt i DE. Regler om Övertag liksaså, men utformningen känns rätt lik. Regler om två handlingar per spelrunda i Symbaroum är väldigt lik DE, även om Symbaroum gjort striden än mer rörlig. Regler om att offensiva skills har fördel mot passiva, likaså. En hel del av detta kan såklart ha inspirerats från annat håll, men inte från Drakar. Jag tror att många nya rollspel plockar ganska friskt från gamla rollspel, men försöker sen förenkla och snabba upp systemen, det är förståeligt eftersom det ska locka nya spelare, men man ska heller inte frånta de gamla beprövade spelen deras välförtjänta cred för att de banat vägen för en hel del av det vi nu ser i lite utvecklade former i de nya spelen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har bestämt för mig att jag läst eller hört dem uttala sig om DE i någon intervju, men kan uppenbarligen ha missuppfattat. Hur som helst var detta något ja fick höra om innan jag själv började titta närmare på DE, det var något som fick mig att göra det eftersom jag spelar Symbaroum också. Nåväl, när jag nu läser gamla intervjuer ser jag att de främst influerats av Drakar och demoner. Dock finns en hel del likheter i DE-reglerna och Symbaroum, det ser ut som att de haft en del som grund och sen gjort sina egna twister på dem, å andra sidan är många rollspel lika varandra i det avseendet. Men tydligast är väl solguden Prios i Symbaroum och solguden Praios i DE, det tror jag inte är en slump. Å andra sidan inget de ska klandras för, nya rollspel hämtar idéer både här och där och regelskaparna har garanterat koll på det mesta i rollspelsväg, även på DE - Europas vanligaste spel. Att Symbaroums regelskapare inte skulle ha läst DE är minst sagt osannolikt. Förutom Prios har Symbaroums (förbjudna) gudapentheon närmast exakt samma portfolios som DE:s, men andra namn. Det är förvisso inte heller något som DE är ensamt om, men likheten och antalet gudar är påtaglig. Regler om Fördelar och nackdelar finns i andra rollspel också för all del, samt i DE. Regler om Övertag liksaså, men utformningen känns rätt lik. Regler om två handlingar per spelrunda i Symbaroum är väldigt lik DE, även om Symbaroum gjort striden än mer rörlig. Regler om att offensiva skills har fördel mot passiva, likaså. En hel del av detta kan såklart ha inspirerats från annat håll, men inte från Drakar. Jag tror att många nya rollspel plockar ganska friskt från gamla rollspel, men försöker sen förenkla och snabba upp systemen, det är förståeligt eftersom det ska locka nya spelare, men man ska heller inte frånta de gamla beprövade spelen deras välförtjänta cred för att de banat vägen för en hel del av det vi nu ser i lite utvecklade former i de nya spelen.
Fast nu har du ju fått bekräftat att ditt påstående var falskt så att fortsätta hävda det är väldigt onödigt. Tvärtom är det läge att backa och börja om.

Personligen är jag rätt övertygad om att DE haft en minimal och obetydlig inverkan på svenska rollspel.

Du får såklart gärna gilla det ändå, men det är onödigt att tillskriva det inflytande som det bevisligen saknar.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Då säger vi väl såhär: Då stryker vi meningen i texten där det står att Symbaroum bygger på DE. Jag hävdar dock fortfarande att det finns klara likheter. Ansvarig utgivare får väl korrigera den meningen! Jag hävdar också att det är osannolikt att regelskaparna av Symbaroum inte har läst Europas största rollspel och måhända tagit till sig ett och annat.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jag hävdar också att det är osannolikt att regelskaparna av Symbaroum inte har läst Europas största rollspel och måhända tagit till sig ett och annat.
De skulle i så fall ljuga om det, menar du? Möjligt förstås, men min erfarenhet är att de flesta spelskaparna mer än gärna ger credd till sina inspirationskällor – det är rentav ganska vanligt att skriva ut dem i böckerna. Jag hade hellre friat än fällt.

Och det verkar vara ett lite udda antagande att alla svenska spelskapare rimligtvis har läst Das Schwarze Auge, även om det skulle vara störst i Europa. Jag har exempelvis inte gjort det, och jag vet att jag inte är ensam.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag hävdar också att det är osannolikt att regelskaparna av Symbaroum inte har läst Europas största rollspel och måhända tagit till sig ett och annat.
Jag har skrivit rollspel sen 1989 och har aldrig läst DSA eller The Dark Eye. Mest för att jag inte läser tyska och när den engelska versionen kom så hade jag redan några hundra andra spel som stod i kö att läsas.

Så jag tror inte alls att det är är osannolikt att inte Lilja och Jonsson Haake heller gjort det. Jonsson Haake säger ju själv att han inte gjort det, så det får man väl lita på?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,857
Location
Port Kad, The Rim
Jag har skrivit rollspel sen 1989 och har aldrig läst DSA eller The Dark Eye. Mest för att jag inte läser tyska.

Så jag tror inte alls att det är är osannolikt att inte Lilja och Jonsson Haake heller gjort det. Jonsson Haake säger ju själv att han inte gjort det, så det får man väl lita på?
Har DSA någonsin sålts i butik i Sverige?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Har DSA någonsin sålts i butik i Sverige?
Inte vad jag vet. Vete katten var jag först läste om det, borde varit något i nån gammal White Dwarf kanske? Men jag aldrig sett DSA i butik, men å andra sidan har jag inte varit intresserad nog att leta heller.
 
Top