ceruleanfive
Bläckfisk
Jag hade trott att ögon och nudlar var en ganska unik maträtt.Eller så är det som ögon och nudlar som verkar ha utvecklats på flera olika ställen helt obereoende från varandra.
Jag hade trott att ögon och nudlar var en ganska unik maträtt.Eller så är det som ögon och nudlar som verkar ha utvecklats på flera olika ställen helt obereoende från varandra.
Guy Sclanders (#greatdm) tog sig en titt på det för ett tag sedan.
Otroligt, måste vara första gången på åratal för dem att svara på en fråga om Symbaroum, annars har ju deras ansträngningar gentemot den svenska spelkretsen och dess regelfrågor omgärdats av total ignorans!Mattias JH säger så här på Symbaroums forum:
@Leon ställde frågan
@Fenhorn var smart nog att länka, så jag tar och lägger in hans länk också:
Das Schwarze Auge och Symbaroum? - Fria Ligans forum
Ja, en sådan här attityd från fansen får dem säkert att ändra sig ögonblickligen.Otroligt, måste vara första gången på åratal för dem att svara på en fråga om Symbaroum, annars har ju deras ansträngningar gentemot den svenska spelkretsen och dess regelfrågor omgärdats av total ignorans!![]()
Otroligt, måste vara första gången på åratal för dem att svara på en fråga om Symbaroum, annars har ju deras ansträngningar gentemot den svenska spelkretsen och dess regelfrågor omgärdats av total ignorans!![]()
Det funkar på så traditionellt vis det bara går. När man äventyrar så får man XP som man som gör att man levlar vilket höjer ens stats, abilities och så vidare.Har fortfarande inte fattat var "levels" kommer in i det hela, alla snackar om abilities och skills och sånt.
Det är ju sant!Ja, en sådan här attityd från fansen får dem säkert att ändra sig ögonblickligen.
För övrigt bygger Symbaroum i grunden på Dark eye, men misslyckades enligt mig med sitt förmågesystem, där nivåerna i kombination med varandra blev ogenomtänkt. Har nu klivit in i ett universum av regelmässig ordning och kan bara rekommendera er som inte räds robusta regelsystem, som utvecklats organiskt under 35 års tid, att göra det samma. Väldigt stora möjligheter för karaktärsutveckling, det mesta genomtänkt. Kan rekommenderas.
Jag har bestämt för mig att jag läst eller hört dem uttala sig om DE i någon intervju, men kan uppenbarligen ha missuppfattat. Hur som helst var detta något ja fick höra om innan jag själv började titta närmare på DE, det var något som fick mig att göra det eftersom jag spelar Symbaroum också. Nåväl, när jag nu läser gamla intervjuer ser jag att de främst influerats av Drakar och demoner. Dock finns en hel del likheter i DE-reglerna och Symbaroum, det ser ut som att de haft en del som grund och sen gjort sina egna twister på dem, å andra sidan är många rollspel lika varandra i det avseendet. Men tydligast är väl solguden Prios i Symbaroum och solguden Praios i DE, det tror jag inte är en slump. Å andra sidan inget de ska klandras för, nya rollspel hämtar idéer både här och där och regelskaparna har garanterat koll på det mesta i rollspelsväg, även på DE - Europas vanligaste spel. Att Symbaroums regelskapare inte skulle ha läst DE är minst sagt osannolikt. Förutom Prios har Symbaroums (förbjudna) gudapentheon närmast exakt samma portfolios som DE:s, men andra namn. Det är förvisso inte heller något som DE är ensamt om, men likheten och antalet gudar är påtaglig. Regler om Fördelar och nackdelar finns i andra rollspel också för all del, samt i DE. Regler om Övertag liksaså, men utformningen känns rätt lik. Regler om två handlingar per spelrunda i Symbaroum är väldigt lik DE, även om Symbaroum gjort striden än mer rörlig. Regler om att offensiva skills har fördel mot passiva, likaså. En hel del av detta kan såklart ha inspirerats från annat håll, men inte från Drakar. Jag tror att många nya rollspel plockar ganska friskt från gamla rollspel, men försöker sen förenkla och snabba upp systemen, det är förståeligt eftersom det ska locka nya spelare, men man ska heller inte frånta de gamla beprövade spelen deras välförtjänta cred för att de banat vägen för en hel del av det vi nu ser i lite utvecklade former i de nya spelen.Jag kollade med Mattias Lilja som skrev reglerna, och han bekräftade att inspirationen *inte* kommer från DSA, utan främst från DoD, WFRP och DnD.
Varför hävdade du att "För övrigt bygger Symbaroum i grunden på Dark eye" utan att ha torrt på fötterna?
Jag har bestämt för mig att jag läst eller hört dem uttala sig om DE i någon intervju, men kan uppenbarligen ha missuppfattat. Hur som helst var detta något ja fick höra om innan jag själv började titta närmare på DE, det var något som fick mig att göra det eftersom jag spelar Symbaroum också. Nåväl, när jag nu läser gamla intervjuer ser jag att de främst influerats av Drakar och demoner. Dock finns en hel del likheter i DE-reglerna och Symbaroum, det ser ut som att de haft en del som grund och sen gjort sina egna twister på dem, å andra sidan är många rollspel lika varandra i det avseendet. Men tydligast är väl solguden Prios i Symbaroum och solguden Praios i DE, det tror jag inte är en slump. Å andra sidan inget de ska klandras för, nya rollspel hämtar idéer både här och där och regelskaparna har garanterat koll på det mesta i rollspelsväg, även på DE - Europas vanligaste spel. Att Symbaroums regelskapare inte skulle ha läst DE är minst sagt osannolikt. Förutom Prios har Symbaroums (förbjudna) gudapentheon närmast exakt samma portfolios som DE:s, men andra namn. Det är förvisso inte heller något som DE är ensamt om, men likheten och antalet gudar är påtaglig. Regler om Fördelar och nackdelar finns i andra rollspel också för all del, samt i DE. Regler om Övertag liksaså, men utformningen känns rätt lik. Regler om två handlingar per spelrunda i Symbaroum är väldigt lik DE, även om Symbaroum gjort striden än mer rörlig. Regler om att offensiva skills har fördel mot passiva, likaså. En hel del av detta kan såklart ha inspirerats från annat håll, men inte från Drakar. Jag tror att många nya rollspel plockar ganska friskt från gamla rollspel, men försöker sen förenkla och snabba upp systemen, det är förståeligt eftersom det ska locka nya spelare, men man ska heller inte frånta de gamla beprövade spelen deras välförtjänta cred för att de banat vägen för en hel del av det vi nu ser i lite utvecklade former i de nya spelen.
Jag hävdar också att det är osannolikt att regelskaparna av Symbaroum inte har läst Europas största rollspel och måhända tagit till sig ett och annat.
Jag hävdar också att det är osannolikt att regelskaparna av Symbaroum inte har läst Europas största rollspel och måhända tagit till sig ett och annat.
Jag har skrivit rollspel sen 1989 och har aldrig läst DSA eller The Dark Eye. Mest för att jag inte läser tyska.
Så jag tror inte alls att det är är osannolikt att inte Lilja och Jonsson Haake heller gjort det. Jonsson Haake säger ju själv att han inte gjort det, så det får man väl lita på?
Har DSA någonsin sålts i butik i Sverige?
Jag hävdar också att det är osannolikt att regelskaparna av Symbaroum inte har läst Europas största rollspel och måhända tagit till sig ett och annat.