Nekromanti Varför ingen Tom Bombadill?

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Robin Williams....

Robin Williams hade nog inte varit helt fel, nej..
Men här kommer lite andra förslag:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Jeff Goldblum - Inte världens bästa skådespelare kanske, men han har ändå något som jag tycker skulle passa i rollen som Tom Bombadill.
[*]John Turturro - Ehm, ja. Jag vet faktist inte varför hans namn ploppade upp. Men även han känns rätt, på något vis.
[*]Tim Roth
[*]Steve Buscemi
[/list]

Nå, vad tror ni?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,585
Re: Den helande finken

Skillnaden tror jag ligger i att dagens fantasyförfattare inte är historiker och språkprofessorer, och att dagens författare skriver för att de vill berätta en historia, i motsats till Tolkien, som uppenbarligen skrev för att visa upp den värld han skapat.
Japp. Ibland får man samma känsla som filmer där man måste dra ut på alla specialeffekter i evighet bara för att visa hur mycket jobb man lagt ner på dem. Han håller en ojämn nivå (kvalitetsmässigt) på dramatiken. Språkmässigt och innehållsmässigt är det klanderfritt, men dramatiken känns inte riktigt lika mycket som ett väloljat maskineri.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,585
Eller varför inte

John Malcovich, Kevin Spacey eller killen som spelar Data i StarTrek TNG (tänk på hans roll i Independence day).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
(Fatta hur kärlekssagan mellan Galadriel och Gimli skulle se ut... )
DAY TWENTY

In Lothlorien. Galadriel quite the babe. While hobbits off power cuddling and Boromir chasing Aragorn, had time to show her a few dwarf tricks. Nothing fancy, just a bit of Hide the Helmet and Delving In The Mines. V. satisfactory for everyone, except possibly Celeborn. On second thought, maybe that was Celeborn. Cannot much tell difference with elves.

- utdrag ur The very secret diaries of Gimli, son of Gloin - för fler, se här.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,585
Re: Nu lynchar väl tolkientalibanerna mig...

måste nog faktiskt hålla med, få författare har gett mig sådana känslor som Donaldson's böcker. Samt att jag hade aldrig läst något som hans böcker innan jag ehrm läste dom.
Eller ens lämnat tillbaka dem efter att du lånat dem (ber om ursäkt om jag kommer ihåg fel)...
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Who ARE those people anyways???

Weheeey...där drog du upp i princip alla jag inte kände till, tror jag...

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Carrey [OT]

Jag var inte sådär överförtjust i Cable Guy, även om det ändå var en bra film. Jag uppskattade den, men blev inte extatisk, och ja, det var en annan sida man fick se av Carrey där.
Jag gillar honom bäst när han är utflippad.

/Skuggvarg
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Rättstavning: Rätt stavning.

Glöm inte Sephrenia. Har inte hon en grymt tung roll i Spjuthök-böckerna. Hon går ju i princip och leder Spjuthök vid örat...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Men ändå...

För mig personligen så blev jag lite lätt besviken att Tom Bomadill inte var med. han är en såndär kuf som var iaf trevlig om att läsa i böckerna.
MenMen, man kan väll inte få allt antar jag...
 

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
OT om skådisar

Jeff Goldblum: han har setts gestalta Malcolm i Jurassic park och snubben i Independence day som är en hejare på utomjordiska datasystem.

John Turturro: han har setts gestalta Pete (en av fångarna) i O brother, where art thou?

Tim Roth: han har setts gestalta Mr Orange i De hänsynslösa och caférånare i Pulp fiction.

Steve Buscemi: han har setts gestalta oljeborrare i Armageddon och kidnappare i The big Lebowski.
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: OT om skådisar

Var inte Steve Buscemi kidnappare i Fargo, och good guy i The Big Lebowski? Förresten, glöm inte hans lysande insats som Mr Shhh i Things to do in Denver When You are Dead.

Boatdrink!!!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Robin Williams....

"Tim Roth, Steve Buscemi"

De ser alldeles för knäppa ut för att kunna spela Tom Bombadill, de hade snarare passat bättre som gollum.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tolkien har liten p**ni*

"Förövrigt tycker jag inte tolkien är särskilt konstruktiv, den värld han sägs ha byggt upp är ju stulen till nästan 100% från nordiska mytologier och andra liknande."

Näe, det är den inte. Han snodde en massa namn från Eddan inför Bilbo, och det var naturligt att de följde med in i Ringen. Mytologierna är dock radikalt skilda.
 
Top