Nekromanti Varför ingen Tom Bombadill?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Tyvärr...

---jag har bara den i huvudet och det vill jag inte skicka (och inte posten heller misstänker jag)...

Kort sammanfattning ur mitt grumliga minne:

Mixa och blanda med organisationerna från B5 och Gap. Inte så kinkigt, det är väldigt lika världar. Jag körde med Gaps hyperspace framför B5, och likaså använde jag mestadels teknoligi från Gap, men det är en smaksak.

När kampanjen börjar har B5 blivit förstörd i en Shadowattack (egentligen då amnioni). Som jag tidigare nämnde så utspelar sig kampanjen strax efter andra säsongen B5 (som slutade med att Kosh räddade Sheridan och avslöjade sin verkliga natur). Shadows reagerade direkt och inom en dag är B5 förstörd. Mycket rykten cirkulerar. Maktkamp mellan Earthforce och PsiCorps (eller vad man nu vill använda). Konspirationer och manipulerande. Vem arbetar för vem och varför. Är det den han egentligen jobbar för?

Kriget trappas upp. De olika raserna koncentrerar sig på att rädda sig själv. En ny station (B6) börjar byggas (spelarna är den framtida besättningen på den, men är för närvarande placerade på annan plats). Värld efter värld faller, man vet fortfarande lite om fienden, spelarna deltar i informationsinsamlingen.

Kriget närmar sig jorden, man inser att man inte kan vinna. I hemlighet modifieras planerna för B6 till att bli en ark, och man väljer i hemlighet ut de som ska räddas. Panik håller på att utbryta på jorden efter hand som nyheterna blir sämre och man får reda på mer om vad som hänt med de planeter som fallit. Ryktet om B6's ändrade syfte läcker ut. Upplopp. Problem att evakuera folk till B6, spelarna deltar.

B6 inte klar, man pressar projektet för att få den någotsånär funktionsduglig i tid. Svårare att dölja sanningen.

Kriget når jorden, vilken faller. Man samlar så mycket folk man kan på de skepp man har kvar och tillsammans med B6, numera omdöpt till Terra Nova sätter man kurs mot koordinater man fått i den sista sändningen från B5 som ligger långt in i vorlons område.

Den nedgångna och dåligt utrustade konvojen är i behov av reparationer, förråd och skepp när man sätter kurs in i det okända. Några skepp från de andra världarna (Minbar, Narn, Centauri osv) som lyckats fly ansluter. Man har få krigsskepp (de flesta gick åt i försvaret av jorden), de flesta är civila transportskepp och liknande.

Man har många problem: stölder av förråd, infiltratörer, sabotörer, tillgång till bränsle och andra resureser, shadowattacker som måste stoppas innan de hinner rapportera position, nya civilisationer och världar, sjunkande moral med mera. Spelarna är tänkta att spela relativt högrankad personal, dock inte kapten.

Krydda med enstaka rapporter om världar som faller, flyktingskepp, drivande vrak av vorlonskepp och så vidare för att mörka stämningen lite till. Kör klaustrofobiskt, tättbefolkat, ont om mat, dåligt vatten, dålig luft, folk som är på gränsen att bryta samman. Låt inte behovet av framgång vara personligt för spelarna, de måste lyckas för att ge folk hopp!

I slutänden finns dessutom problemet att man inte vet vad som väntar vid målet. Det enda man vet är att bakåt så finns inget kvar.

Jag gillade kampanjen för att den växlar mellan olika sorters spel. Jag körde fram tills kriget, spaningsuppdragen och konspirationerna började kännas tråkiga innan jag gick vidare till evakueringen och jordens fall tills det kändes tråkigt, sedan var planen att köra "planet caravan" och "explore strange new worlds" tills det var tråkigt. Vad som sedan väntade vid målet tänkte jag bestämma under kampanjens gång.

OK, lösryckta bitar, men det kanske fångar känslan. Fråga gärna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Parodier på Disney [snusk-OT]

Ehrm...det kanske räcker nu...
Inte riktigt än:

Alice i underlivet (verklig titel, såg den i TV1000 eller Canal+ programtablå)
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Vem? [NT]

Williams är mysig och en bra skådespelare. Han är mångsidig. Visserligen har han mest medverkat i komedier, men i någon ny film (vad den nu hette) spelar Williams nån samvetslös psykotisk typ.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Parodier på Disney [snusk-OT]

verklig titel, såg den i TV1000 eller Canal+ programtablå
Hah, du tittade säkert på den också! Men såna där filmer brukar vara ganska usla. Själv har jag en porrparodi på Snövit (och lite andra parodier i slutet av filmen). Den är komisk, på sin höjd, men inte mer.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Den felande länken

Skillnaden tror jag ligger i att dagens fantasyförfattare inte är historiker och språkprofessorer, och att dagens författare skriver för att de vill berätta en historia, i motsats till Tolkien, som uppenbarligen skrev för att visa upp den värld han skapat. En del rollspelare skriver fantasy, och en del fantasyförfattare spelar säkert rollspel, eller har spelat. Där är också en skillnad. Samt, naturligtvis, att tiderna förändras.

/Skuggvarg
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Carrey [OT]

Har sett alla utom just The Majestic. Tycker inte Carrey är någon vidare skådespelare när han inte är utflippad. Kan tilläggas att han var min favoritskådis när jag var yngre :gremwink:

/Black Dwarf, som också gillar Liar, liar
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Fullt medhåll!

"Tom Bombadill tillför ingenting till ståryn."

Ungefär vad jag sagt till folk sedan Lothr1 hade premiär!

Trevigt att det finns andra som delar den synen!

/Mask - som ska hämta ut sina lothr2 biljetter om några timmar!!!!!! :gremlaugh: :gremgrin: :gremlaugh: :gremgrin: :gremsmile: :gremcool: :gremcool: :gremsmile: :gremlaugh:
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Apropå Donaldsson

I vanlig ordning har jag börjat läsa Covenant-serien, men inte orkat fortsätta (har de senaste åren på något sätt förlorat viljan och orken att läsa), men kommer ihåg att jag en gång började läsa hans böcker om spegelvärlden (vad de nu hette, minnet är tydligen också ganska uselt). Det faktum att huvudpersonen var en kvinna (till skillnad från andra böcker) fick mig att omgående sluta läsa boken. Inte för att jag har något emot kvinnor eller kvinnliga huvudpersoner, men för att jag vill kunna leva mig in i boken, och det kan jag inte om huvudpersonen är en kvinna (jag är ju man, för tusan).
Sen har jag tydligen lite svårt för kvinnliga författares sätt att skriva också, verkar det som.

/Skuggvarg - undrar ibland hur han är skapt
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Vad det gäller Arwen, så tror jag mer att det handlar om att tilltala den kvinnliga delen av publiken"

Eller den manliga?

/Mask - utsåg 2000 Liv Tyler till världens i särklass mest attraktiva kvinna...
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Vem? [OT]

Och så har vi ju naturligtvis "I döda poeters sällskap" som knappast är en komedi heller.

/Black Dwarf, som inser att tråden håller på att bli en Skuggvarg-Black Dwarf-troberg-tråd.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Åh nej, inte en sån nu igen!!!

*Skuggvarg ryggar tillbaka lite när han inser att tråden håller på att förvandlas till ett hemskt monster*

/Skuggvarg - lugnar ned sig lite i sitt inläggsskrivande innan folk (och då speciellt Rising) börjar gnälla på honom igen
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Kvaliten i Tolken...

...är en smaksak.
Han skriver inte "bra" enligt vanliga författarstandard(inget djup i karaktärerna etc.), men å andra sidan... det var berättelsen och världen han ville förmedla, tror jag... och det lyckades han ju göra någorlunda...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: gillar också eddings...

Vad är nu detta? Kioskfantasy OCH ultrafeministiska budskap i ett och samma verk? Plötsligt blir jag sugen på att ge Eddings en chans till...

/Jonas, älskar kioskfantasy och övertydlig feminism
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: gillar också eddings...

De kvinnor som medverkar i Eddings böcker är visserligen få (fast det är bättre än inga alls), men de är också väldigt starka personligheter. Ta t.ex. Polgara och Cenedra (shit, nu stavade jag hennes namn fel, men jag kommer inte ihåg hur man skriver det...det är nån apostrof nånstans...hjälp mig?).
Eller varför inte böckerna om Spjuthök och hans (väldigt unga) fru Elena (eller var det Elana? Hur som helst en stark, envis kvinna).

/Skuggvarg
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Rättstavning: Rätt stavning.

Ce'Nedra torde vara den korrekta stavningen. I Eddings böcker förekommer faktiskt många starka kvinnor, men det är egentligen bara Polgara som har någon större roll i någon av dem. Hon har ju iallafall roligt med att driva med sin far.

Eksem: Ge honom en chans vettja :gremwink:

/Black Dwarf, gillade nästan Spjuthök bättre än Garion
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Rättstavning: Rätt stavning.

Tack.

Belgarion är ju ganska lättsam i stilen, medan Spjuthök har en allvarligare underton, dock med en något elakare humor.

/Skuggvarg
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Carrey [OT]

Enligt Jim Carrey själv så fick han betala ett visst pris för sin framgång.
Eftersom hans genombrottsroller var sådana som Ace Ventura och The Mask så har folk svårt att ta honom på allvar. Vilket faktist är synd eftersom han är en genuint bra skådespelare om han sätter den sidan till.

Och när han försökte göra något vettigt av sin flamsighet i The Cable Guy, så sågades den eftersom den inte var en ny The Mask eller Pet Detective. Lite av en ond cirkel..
Jag tror att många helt missade den svarta och seriösa undertonen i den filmen. Med risk att få en idiotstämpel så måste jag säga att The Cable Guy är en bra film. Väldigt underskattad.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Näpp

Hah, du tittade säkert på den också!
Nej. Det var efter att de snåla jävlarna gick över till digital kodning, vilket gjorde att min gamla trogna tredjepartsdekoder inte hängde med längre.

Nåja, den funkade fint i åtta år, tog alla kanaler, inklusive PPV, så jag ska inte klaga. Men det var taskigt av dem!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Carrey [OT]

Man on the moon var också rätt OK.

Annars så gör han mest slöunderhållning. Kul att se på, men inget man kommer ihåg.

Kan tilläggas att han var min favoritskådis när jag var yngre
Kan inte komma ihåg om jag varit yngre.
 
Top