Nekromanti Varför ingen Tom Bombadill?

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Nu lynchar väl tolkientalibanerna mig...

Tja, en djupare och mer tänkvärd story? En mer välplanerad berättelse? Intressanta karaktärer? En roligare skurk och en mer irriterande hjälte?
Dock förbannat mycket tråkigare...

Men det är ju bara min åsikt :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Re: Nu lynchar väl tolkientalibanerna mig...

Dock förbannat mycket tråkigare...
Håller inte riktigt med. Dock ska jag i ärlighetens namn säga att Donaldsons bästa verk inte är Covenant. Gap-serien är mycket bättre.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Robin Williams....

...föreslog en av mina vänner ("för att han kan vara så urflippad, både på film och i verkligheten... och han har ju spelat peter pan, en annan liten kufisk karaktär"). vet inte hur jag ska ställa mig till det, dock...
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Nu lynchar väl tolkientalibanerna mig...

Yess! Den är helt underbar! Första boken vred till det rejält, med det uppfattade förloppet, och det sanna förloppet. Jag fastnade totalt!
Och titlarna sedan... A Dark and Hungry God Arises... Smaskens!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hurra, jag slapp Tom Bombadill!

"Jag vet inte om det är jag som är konstig, eller möjligtvis ni två, men jag tycker Tolkiens triologi är ett mästerverk, även i berättarkonst. Den är fängslande, har en väl uttänkt story och episka inslag."

Jag kan hålla med om att den har en väl uttänkt ståry. Han är suverän på att använda språket. Han har en fängslande värld. Men han kan inte berätta den.

Ta en sådan sak som Elronds rådslag. I den passagen sitter en massa folk och berättar om vad som har hänt. Det är väl helt OK, men när Gandalf berättar vad Isildur skriver om vad som hände honom, då börjar det gå lite väl långt. Och det är ändå inte värst - det absolut värsta exemplet är efter alltihop, när Brödraskapet återsamlas (minus Aragorn och Gandalf, som är för upptagna, och Boromir som är död), och Legolas och Gimli berättar vad som hände efter Dödens väg fram till Pelennors slätt. Det är überepiskt och skithäftigt och välskrivet - men skittrist, eftersom det berättas i efterhand som en dialog om något som hänt dem för någon vecka sedan.

Sen tillkommer det lilla problemet att Tolkiens värld mestadels är en behållare för en övning i att hitta på språk, och Härskarringen är en ursäkt för att få ut den världen i bokform. Därigenom kommer Tolkiens lite konstiga egenhet att stoppa in poesi, sånger och allsköns bjäfs där det passar minst av allt och komplett tvärnitar flytet i berättandet.

Men för att förtydliga: ståryn är hyfsad. Språket är suveränt. Världen är skithäftig. Men Tolkien kan inte berätta.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Re: Nu lynchar väl tolkientalibanerna mig...

Yess! Den är helt underbar!
Japp. Jag gillade dessutom hur rollerna flyttades mellan de tre huvudpersonerna (hjälte/skurk/offer) under seriens gång tills alla haft alla roller.

Jag påbörjade en gång en kampanj baserat på en kombination av Gap-serien och Babylon 5 (där den var efter andra säsongen), med små stänk av Battlestar Galactica. Bytte ut B5 shadows mot Gaps Amnioni. Gjorde samhälle och organisationer som en kombination av dem.

Mycket underhållande, men tyvärr kom den av sig till förmån för andra kampanjer.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
gillar också eddings...

.... men flera av mina vänner kallar honom en "toffel" som "vidarebefodrar sin frus ultrafeministiska budskap iom sina verk"... tydligen uppfattas hans böcker som "kioskfantasy" och avfärdas med att de är "för lättsamt skrivna". visst, de kan verka lättsamma, jämfört med tolkien och jordan, men jag tycker att eddings trots allt har bevisat att det går att skriva underhållande och mycket, utan för den sakens skull bli alltför tråkig... jag tycker dock att tolkiens trilogi är välskriven på sitt sätt
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Robin Williams....

Robin Williams som Tom Bombadill... njaa, kanske, men jag vill se bevis på att han klarar av det först. Tom Bombadill är inte vilken gammal gubbe som helst :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Exakt!

Men för att förtydliga: ståryn är hyfsad. Språket är suveränt. Världen är skithäftig. Men Tolkien kan inte berätta.
Exakt. Kunde inte sagt det bättre själv. Han berättar som en ritningsritare skulle gjort Mona Lisa. Allt är korrekt, exakt, välgenomtänkt, men det funkar inte. Han kan språk, allt är genomtänk (om än bitvis inkonsekvent), men retoriken och visualiseringen brister.

Eller så är jag bara fantasilös.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Parodier på Disney [snusk-OT]

Kanske inte helt korrekta titlar, men vad gör man inte för att få skratta lite...

Fnaskungen
Törntrosa
Stenkåt och de sju dvärgarna
Rövluvan och vargen
Bimbo
Aladdins slampa
Lejonpungen
Runkaren i Notre Dame
Fuckahontas (eventuellt Pippahontas eller Nuppahontas)
Skönheten och kåtdjuret
Den lilla sugjungfrun
Tajan (kan ju upplysa om att "taja" är ungefär liktydigt med r***a)

Och så nåt som inte är Disney:
Ali Baba och de 40 rövarna (tack för att du påminde mig, Yassilus)
De tre kåtbockarna Bruse

Ehrm...det kanske räcker nu...

/Skuggvarg - ångrar nästan att han skrev det här...men bara nästan
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Exakt!

Visualiseringen ser jag inga som helst problem med. Måhanda att han har brister i att bygga upp en story, men hittills har jag inte läst någon författare som fått mig att "se" världen på samma sätt som Tolkien.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Robin Williams hade säkert varit perfekt!

Annars hade jag kunnat tänka mig Jim Carrey! Han är ju totalt utflippad hela tiden! *gapskrattar*

/Skuggvarg
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Alibaba och de 40 rövarna? [nt]

[color:\\"black\\"] [/color]
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Vem? [NT]

Den stora fransosen med kraftig näsa. Har spelat i "Gifta på låtsas", "Columbus" (eller vad den hette...1429 eller nåt sånt, kanske det var?), och en bunt andra filmer. Han har ett ganska speciellt utseende.

/Skuggvarg
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Nej, nej och åter... ja du vet...

Aldrig i mitt liv skulle jag vilja se Jim Carrey som Tom Bombadill. Må vara att jag uppskattar hans humor som iblnad blir lite överpretentiös, men inte som Tom Bombadill.
Det skulle lixom inte sitta så bra med en Bombadill som kommer fram till trädet och säger med gäll röst "Lo-ho-se-her".

/Black Dwarf, övertygad.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Nej, nej och åter... ja du vet...

*garvar*
Ta det lugnt, jag är medveten om att han inte skulle passa som Bombadill, det var bara en kul grej. När Muggas sa att Williams kunde vara utflippad, associerade jag direkt ordet utflippad till Carrey, för han är tio gånger värre än Williams när det gäller sånt.

Det skulle lixom inte sitta så bra med en Bombadill som kommer fram till trädet och säger med gäll röst "Lo-ho-se-her".
Carrey har faktiskt gjort så mycket mer än så. Bland de mer seriösa filmerna är ju The Truman Show och The Majestic, men den bästa Carrey-filmen i mitt tycke är Liar, liar. Se den, om du inte redan har gjort det!

/Skuggvarg - som tycker att Carrey är utflippad och helkul, men framförallt en bra skådespelare
 
Top