Nekromanti Varför har alla nya svenska rollspel en kvinnlig protagonist på framsidan?

Status
Not open for further replies.

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Evokee;n169268 said:
Varför är det så många kvinnor på framsidorna? Nästan inga kvinnor spelar ju rollspel. Är det för locka kåta manliga spelare? Eller är det för att man vill vara politiskt korrekta?
Det är precis den här sortens "resonemang" som gör att väldigt få kvinnor ger sig till känna i sammanhang som de här.

För det första är det tydligen inte ett "problem" att det finns många kvinnor på framsidorna enligt ett senare uttalande. Ändå är det tillräckligt viktigt att påtala att det finns många kvinnor på rollspelsomslag för att skriva ett inlägg om det. Varför? Vad är syftet om den ändå inte är ett problem? Att lyfta resonemanget i sig blir problematiskt, därför att det pekar på kvinnor som något annorlunda, något som inte hör hemma i kulturen vilket i sig gör att vi som inte hör till den dominerande gruppen inte känner oss hemma i sammanhanget.

Sedan är det kanske värt att fråga sig om det verkligen förhåller sig på det viset, att det är många kvinnor på omslagen. Ofta när vi tycker att kvinnor tar mycket plats, visar det sig att det ligger någonstans mellan 30 - 40% av utrymmet som upptas av kvinnor. Nu har jag tyvärr inte tillgång till omslagen, så jag vet inte hur det förhåller sig här.

Det andra påståendet - att nästan inga kvinnor spelar rollspel - vi håller på att förändra det inifrån spelkulturen. Det finns många som är engagerade i att skapa en spelkultur som är mer jämställd och mer mångfaldig. Sedan jag började spela har antalet spelande kvinnor ökat kraftigt, något som syns inte minst på konvent. Påståendet i sig vidarebefordrar dock myten om den icke-existerande kvinnliga spelaren, som i sin tur ökar på uppfattningen om kvinnan som något annorlunda. Om det hade varit så att vi pratade om datorspel där det finns bra statistik hade resonemanget istället handlat om att kvinnor inte spelar "riktiga spel".

Att locka kåta manliga spelare är ett uttalande som är förolämpande mot manliga spelare imho. Det är att reducera män till sin sexualdrift och inget mer, att påstå att det enda som krävs för att någon skall köpa ett rollspel är en kvinna på omslaget. Å andra sidan är vi så vana vid att se kvinnor som objekt att det kanske inte är så konstigt att det resonemanget kommer upp. Jag vill tro att vi har kommit längre än så.

Politiskt korrekthet parat med ovanstående påstående gör mig lite konfunderad. Hur kan det vara politiskt korrekt att locka kåta män med kvinnor på omslaget? Antingen är det för att locka kåta män, och då handlar det i första hand om objektifierade och sexualiserade kvinnor, för det är så vi är vana att bli lockade till köp. Det är inte politiskt korrekt.

Alternativet är att kvinnorna inte är objektifierade och sexualiserade och därför används för att vara lockvara för de som vanligtvis inte representeras i rollspel på ett bra sätt, nämligen kvinnor och andra minoriteter. I det fallet handlar det om representation. "För att kunna handla måste vi vara någon. För att kunna vara måste vi ha en identitet. För att få en identitet måste vi bekräftas för vår identitet" - citatet kommer ifrån boken Rollspel i teori och praktik av Björn Nilsson och Anna-Karin Waldemarsson. Det är förhoppningsvis det som händer inom spelkulturen. Att vi som tidigare saknat underlag för att vara inom rollspel äntligen kan börja bygga en identitet runt att vara en spelare.

Oavsett vilket känns uttalandet som en provokation och som ett försök att utesluta de kvinnor som faktiskt finns här.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
w176;n169377 said:
Endast för att irritera sexistiska snubbar.
Perfekt stock answer nästa gång frågan kommer upp, det lägger vi i skattkistan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Oberoende anledning (locka kvinnliga spelare eller manliga) konstaterar jag att man säljer bättre med en tjej på omslaget. Det finns det åtskilliga underökningar, i många branscher, som styrker. Det kan vara upp till 30-40% i vissa fall. Det är väldigt sällsynt att killar säljer bättre. Möjligen i vissa macho-sport-sammanhang och liknade. Varför det är så finns det många teorier om, och jag tvivlar på att nån sitter på hela sanningen. Så jag hoppar över den biten. Konstaterar bara fakta.

So when in doubt; go with the female cover.

(...om du vill sälja mer, vill säga.)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Arfert;n169391 said:
Oberoende anledning (locka kvinnliga spelare eller manliga) konstaterar jag att man säljer bättre med en tjej på omslaget. Det finns det åtskilliga underökningar, i många branscher, som styrker. Det kan vara upp till 30-40% i vissa fall. Det är väldigt sällsynt att killar säljer bättre. Möjligen i vissa macho-sport-sammanhang och liknade. Varför det är så finns det många teorier om, och jag tvivlar på att nån sitter på hela sanningen. Så jag hoppar över den biten. Konstaterar bara fakta.

So when in doubt; go with the female cover.

(...om du vill sälja mer, vill säga.)

Ja jag har sett ett flertal undersökningar om detta tror att vissa sa det kunde röra sig om upp till 50% beroende på produkt. och även produkter som speciellt riktar sig till kvinnor säljer många gånger bättre med en kvinna på omslaget/förpackningen

Min teori är att män ofta helt enkelt finner vackra kvinnor tilltalande och finner man något tilltalande så ökar det chansen man köper denna produkt, enbart beroende på bilden på omslaget/förpackningen

Och uppenbarligen tilltalar bilder på kvinnor även kvinnor i många lägen mer än bilder på män gör. Varför, eller av vilken anledning och i vilka sammanhang vet jag inte. Men kanske tilltalar vackra, tuffa, starka eller andra typer av kvinnor mer än män gör även för kvinnor.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Arfert;n169391 said:
Oberoende anledning (locka kvinnliga spelare eller manliga) konstaterar jag att man säljer bättre med en tjej på omslaget. Det finns det åtskilliga underökningar, i många branscher, som styrker. Det kan vara upp till 30-40% i vissa fall. Det är väldigt sällsynt att killar säljer bättre. (...) Konstaterar bara fakta.
Du får gärna länka om du har undersökningarna eller böckerna tillgängliga. Jag är intresserad av ämnet och läser gärna på mer om det.

Lisa Wade (Sociological Images) ger en möjlig förklaring som många andra källor jag läst stöttar:

" We’re selling men’s sexual subjectivity and women as a sex object. That is, the idea that men’s desires are centrally important and meaningful, and women’s are not (because women are the object to men’s subjectivity).

That women’s object status and men’s subjectivity is sold to women in women’s magazines (for example, Cosmo and Glamour always feature scantily clad women on the cover) in no way undermines the idea that men’s sexual subjectivity is being sold. It’s just that it’s being sold to all of us."

https://thesocietypages.org/socimages/2009/03/02/sex-sells/

Om det handlar om att "sex säljer" däremot så är det en sanning med modifikation. Sex säljer, men det är inte riskfritt och det är inte helt sant. Det enda tillfället när det är helt sant är när det handlar om produkter relaterade till sex. Det är i alla fall vad en studie som sammanställer 53 andra studier kommit fram till. Det finns en länk i den här artikeln.

http://www.about-face.org/does-sex-really-sell/

Men som sagt, om kvinnor säljer på omslag har jag inte läst om.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Evokee;n169268 said:
Kult, Eon, Mutant Year Zero (nya boxen) har alla en kvinnlig karaktär på framsidan. Är det i över huvud några svenska rollspel dag som har män på framsidan av sina rollspel? Varför är det så många kvinnor på framsidorna? Nästan inga kvinnor spelar ju rollspel. Är det för locka kåta manliga spelare? Eller är det för att man vill vara politiskt korrekta?
Att det finns kvinnliga gestalter på spelomslag är knappast nytt, men att omslagen är mer representativa och visar upp flera olika gestalter är nog nyare. Anledningarna till detta har varit och kan vara många, men de nya mer representativa omslagen som riktar sig till en större publik och gör spelvärlden mer rättvisa, de är troligtvis som de är för att joooo, det finns en hel del kvinnliga gamers, men de är inte såååå många (som männen) och de är underrepresenterade så därför behöver man ändra på den saken. Bara att du skapar den här tråden är imho litet av ett bevis på det.

Btw, om man köper rollspel för att man är kåt så ... Ja, jag finner inga ord.

Personligen tycker jag mycket om representativa omslag som visar upp mesta möjliga av spelvärldens invånare. Det är mycket tilltalande och ger många vibbar och uppslag.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
solvebring;n169399 said:
Personligen tycker jag mycket om representativa omslag som visar upp mesta möjliga av spelvärldens invånare.
Ska man hårdra det har fantasyomslagen alltid visat de roller som antas intressera spelarna; dvs Man Med Svärd, Man Med Kniv, Man Med Stav, samt Kvinna Utan Kläder. Sedan har man förbryllat kliat sig i huvudet och undrat varför så få kvinnor är spelintresserade.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Tsianphiel;n169394 said:
Men som sagt, om kvinnor säljer på omslag har jag inte läst om.
Jag har tyvärr inga hänvisningar att ge dig, bara en anekdot.

När jag jobbade i tidskrifts-branschen var det en etablerad sanning att det finns en viss hierarki av motiv som får folk att plocka åt sig ett lösnummer:
* Människor är bättre än saker.
* Porträttbilder (huvud-axlar, kanske överkropp) är bättre än helfigur.
* Kvinnor är bättre än män.

Olyckligtvis frågade jag aldrig efter forskningsdata när det begav sig.
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
PAX;n169414 said:
Jo. Jag vet... Men resten då? Kommande produkter.
En snabb titt så har Linda Nilsson gjort omslaget till Polaris (Leviatan), men något mer hittar jag inte på rak hand. Så det ligger väl i linje med kvinnliga/manliga rollspelsförfattare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Bolongo;n169417 said:
Jag har tyvärr inga hänvisningar att ge dig, bara en anekdot.

När jag jobbade i tidskrifts-branschen var det en etablerad sanning att det finns en viss hierarki av motiv som får folk att plocka åt sig ett lösnummer:
* Människor är bättre än saker.
* Porträttbilder (huvud-axlar, kanske överkropp) är bättre än helfigur.
* Kvinnor är bättre än män.

Olyckligtvis frågade jag aldrig efter forskningsdata när det begav sig.
Jag tänker mig att detta måste bero lite på vad tidningen handlar om också?
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Varför har alla svenska rollspel en illustration på framsidan till att börja med? Varför kan inte alla rollspel köra på klassiska gamla Travellers stil och ha ett minimalistiskt svart omslag med en rad text på?

Svaret skulle jag tippa är olika smak helt enkelt, men jag vill ändå ta upp poängen att om man tycker det faktiskt är problematiskt att välja omslagsbild eftersom oavsett vad man väljer så kommer nån läsa nåt politiskt i det och vara jobbig så kan man ju faktiskt skippa omslagsbilden helt och hållet. Den är inte obligatorisk. ;)
 
Status
Not open for further replies.
Top