Nekromanti Varför har alla nya svenska rollspel en kvinnlig protagonist på framsidan?

Status
Not open for further replies.

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,113
Location
Göteborg
Rymdhamster;n169422 said:
Jag tänker mig att detta måste bero lite på vad tidningen handlar om också?
Ja, alltså, jag misstänker att de här reglerna handlar om att locka till impulsköp. De beskriver hur man fångar någon som bara gör ett slött svep över tidningsstället. Då är blicken det centrala. (Glömde visst att nämna: helst skall motivet titta rakt in i kameran.)

Men om exempelvis någon är intresserad av tåg kommer rimligtvis omslagsbilder på tåg att locka mer.

Och för rollspel tror jag att vi föredrar helfigur eftersom vi vill se någon sorts action.

Så i grund och botten handlar det nog om att känna sin publik.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Axelsson;n169418 said:
En snabb titt så har Linda Nilsson gjort omslaget till Polaris (Leviatan), men något mer hittar jag inte på rak hand. Så det ligger väl i linje med kvinnliga/manliga rollspelsförfattare.
Leka med elden är också gjord av Linda Nilsson, och sedan har Tina Engström gjort omslag till Kolonnerna, Anakronismer, En Garde!, Skuggornas mästare och så en bunt moduler till.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
PAX;n169401 said:
Varför är det bara män som gör omslagen?

När det gäller saker som tidningsomslag och förpackningar är det inte bara män som gör dom. Tvärtom. På förlag är det nog vanligare med kvinnliga formgivare än manliga. När jag gjorde tidningar hade till exempel Super Play, PC Gamer och Wheels en kvinnlig AD, inte bara tidningar som inriktade sig huvudsakligen mot tjejer, som modetidningar. Och det finns mängder av kvinnliga formgivare på marknadsavdelningar och reklambyråer.

I förlagsbranschen vet man dessutom: Killar gillar att titta på kvinnor, och kvinnor gillar att titta på kvinnor. Att det är oftare en kvinna än en man på omslag är ingen slump. Och det har inte med sex att göra, inte i första hand i alla fall. Verkar det.

Ska se om jag kan gräva fram mer, mina böcker om ämnet är i en kartong i källaren.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
SagaGames kommer släppa ett spel, troligen i år, där alla bilder och minst hälften av texten är gjort av en tjej. Konceptet är gjort av en tjej. Spelvärlden är gjord av en tjej. Det kommer vara en tjej på omslaget.

Målgruppen kommer vara alla, men jag gissar att fler tjejer än killar kommer köpa spelet. Vi får se. Hoppas att killar också köper och spelar.

Återkommer när mer är spikat.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
charl;n169428 said:
Varför har alla svenska rollspel en illustration på framsidan till att börja med? Varför kan inte alla rollspel köra på klassiska gamla Travellers stil och ha ett minimalistiskt svart omslag med en rad text på?
Ever heard of OKULT, Medan Världen Går Under, The Phenomenon, Until Dawn eller The Daughters of Verona? Alla skrivna av den gode Wilhelm Person!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
RasmusL;n169476 said:
Ever heard of OKULT, Medan Världen Går Under, The Phenomenon, Until Dawn eller The Daughters of Verona? Alla skrivna av den gode Wilhelm Person!

Och Teknochock.

Fast alla de här spelen är små, och troligen ganska okända utanför de närmsta kretsarna. Inte Mutant eller Eon, direkt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
wilper;n169478 said:
Fast av dem är det bara TDoV som har ett "Traveller-omslag".

(Och på ämnet för tråden. OKULT har en riktig hunk på omslaget, och bilden är gjord av en kvinna, även om omslaget formgavs av en man.)

Arfert said:
Och Teknochock.

Fast alla de här spelen är små, och troligen ganska okända utanför de närmsta kretsarna. Inte Mutant eller Eon, direkt.
Awesome games though, awesome games!
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Utan att läst hela tråden: Häftiga män har vi sett så mycket av att det är svårt att sticka ut på något sätt längre. Att i stället ha en häftig kvinna är väl ett sätt att kunna ha häftiga personer på framsidan utan att ha något som alla sett tusen gånger tidigare. Sedan är pseudorealistiska kvinnliga rustningar (för de är väl rätt sällan faktiskt realistiska) så gott som alltid tio gånger coolare än de män ofta bär på bild eller i film, om ni frågar mig. Nu snackar jag alltså endast fantasy och scifi.
Marknaden blir nog mättad på kvinnor på framsidan snart med, och då kommer väl frågan "varför alla nu har [nya trenden] på framsidan av sina rollspel. Nästan inga [som är eller identifierar sig med eller vad som nu passar här] spelar ju rollspel? Vad hände med att ha en man eller kvinna på framsidan?" dyka upp.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
TRåden har blivit lång. Jag postar här en TL;DR:

'Man påstår att kvinnor inte spelar rollspel. Har fel.
Man påstår att kvinnor inte skapar omslag till rollspel. Har fel.
Man undrar varför kvinnor finns på omslag. Blir upplyst om att kvinnor faktiskt finns även utanför dem. Spekulationer om att de dessutom säljer bättre postas.'
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Xhakhal;n169512 said:
TRåden har blivit lång. Jag postar här en TL;DR:

'Man påstår att kvinnor inte spelar rollspel. Har fel.
Man påstår att kvinnor inte skapar omslag till rollspel. Har fel.
Man undrar varför kvinnor finns på omslag. Blir upplyst om att kvinnor faktiskt finns även utanför dem. Spekulationer om att de dessutom säljer bättre postas.'
Sån här sammanfattning borde alla trådar på mer än två sidor ha! :)
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Xhakhal;n169512 said:
TRåden har blivit lång. Jag postar här en TL;DR:

'Man påstår att kvinnor inte spelar rollspel. Har fel.
Man påstår att kvinnor inte skapar omslag till rollspel. Har fel.
Man undrar varför kvinnor finns på omslag. Blir upplyst om att kvinnor faktiskt finns även utanför dem. Spekulationer om att de dessutom säljer bättre postas.'

Lägg till 'Forum undrar varför det är få kvinnor som ger sig tillkänna. Postar trådar som pekar ut kvinnor som "annorlunda".'
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
charl;n169428 said:
Varför har alla svenska rollspel en illustration på framsidan till att börja med? Varför kan inte alla rollspel köra på klassiska gamla Travellers stil och ha ett minimalistiskt svart omslag med en rad text på?
Gamla Drakar!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Hydran;n169429 said:
Jag gillar att det blir mindre omslag med sexiga kvinnor. Kult är undantaget på sistone. Vi vill känna oss representerade helt enkelt och det finns ingen anledning till att ha sexiga objekt på framsidan. Det säljer inte. http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jul/23/sex-doesnt-sell-advertisers

Måste dock få säga att fast jag är kille och även kan erkänna jag gillar att se sexiga tjejer. dock passar ju inte sexiga tjejer i alla sammanhang. i bland känns det bara löjligt när det är sexig tjej någonstans helt utan anledning. eller av den enda anledning man velat ha en sexig tjej. Det kan som sagt ofta kännas löjligt med sexiga tjejer i fel sammanhang :)

Men Kults omslag tycker jag verkligen inte är ett av dessa där en sexig tjej blir löjligt. Mest beroende på att jag inte finner henne sexig på något sätt alls. vet inte ens om jag vill kallad det en tjej. En ängel är väl egentligen könlös. så vad vi har är en varelse som ser kvinnlig ut. men är hon ens kvinna.? är det ens hennes rätta skepnad?
Hon ser ju bra ut, hon visar brösten. Hon är vacker på ett kraftfullt sätt, men sexig? i helvete heller.

Hon ser ut att vara ohyggligt kraftfull. kedjor och sådant verkar vara sig bekomma eller stoppa henne. Hon verkar inte ens kämpa emot. på samma sätt som jag inte kämpar emot om jag fastnar i ett spindelnät. Det är på sin höjd ett irritations moment. inget jag behöver kämpa emot. Skulle jag stöta på denna varelse skulle jag nog bli djävligt rädd och inte tänka på sex eller ens finna henne sexig.

Så personligen skulle jag verkligen inte kalla denna varelse för sexig på något sätt. Möjligt vis när jag var 15 år skulle jag funnit henne sexig. men å andra sidan då var jag så full med hormoner att ALLT var sexigt. Fan såg man en damcykel fann man nästan den sexig.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
anth;n169403 said:
Du är inte tillräckligt sexistisk. Du får öva mer. :)

Faaan åxå. här försöker ja så gott ja kan men det räcker vist ändå inte. får väl träna mer.

Med lite tur blir jag någon gång snart kallad för sexistisk mansgris. jag hoppas det för det är nog största chansen jag har att bli kallad man av någon kvinna
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rymdhamster;n169543 said:
Jag håller med Solve; det är gamla Drakar och Demoners fel.
Haha! Nej, jag menade mer så här, att där – där har vi en förebild; enfärgade G5-häften på ca 50–60 sidor, prydda med endast logotyp och titel, det är som handen i handsken i landet lagom.

... I mitt förra inlägg hade jag faktiskt skrivit med ett hjärta också, men tack vare min mobil så försvann det.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag vet inte om detta är hobbymoderering, men kan vi försöka låta bli att skämta bort ämnet alternativt diskutera Kults omslag (och bjuda in till långa genomgångar om skillnaden på sexig och sexualiserad) just här? Det kanske passar bättre i dedikerat forum?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Tsianphiel;n169538 said:
Lägg till 'Forum undrar varför det är få kvinnor som ger sig tillkänna. Postar trådar som pekar ut kvinnor som "annorlunda".'

Skulle annorlunda vara något dåligt? jag ser annorlunda som oftast något possitivt inte något negativt. jag skulle själv ta mer illa om om någon sa till mig "du är som alla andra"
Samma sak folk vill ofta känna sig speciella, vi säger till folk att de är speciella eller att alla är speciella och liknande. och sedan uppfattar man annorlunda som något negativt. är inte det en väldigt underlig logik, gränsande till hyckleri.
Annorlunda och speciell betyder ju i stort sett samma sak men ändå vill folk gärna vara speciella men inte annorlunda :)

Finns det mindre av en vviss typ av människor inom ett vist område, viss hobby eller liknande, tex kvinnor/tjejer inom rollspels hobbyn. Så att majoriteten är män/killar. då ÄR ju kvinnor tjejer speciella inom denna hobby. Och ÄR därför även annorlunda jämfört med majoriteten som är killar/män. varför skulle det vara negativt? enda jag kan se som är negativt med detta är att det är för lite kvinnor/tjejer inom hobbyn enligt mig.

Vist kan annorlunda användas som ett nedsättande ord i vissa lägen men det kan ju vilket ord som helst göras :)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Reddokk Fheg;n169554 said:
Skulle annorlunda vara något dåligt? jag ser annorlunda som oftast något possitivt inte något negativt. jag skulle själv ta mer illa om om någon sa till mig "du är som alla andra"
Samma sak folk vill ofta känna sig speciella, vi säger till folk att de är speciella eller att alla är speciella och liknande. och sedan uppfattar man annorlunda som något negativt. är inte det en väldigt underlig logik, gränsande till hyckleri.
Annorlunda och speciell betyder ju i stort sett samma sak men ändå vill folk gärna vara speciella men inte annorlunda :)
Fast att göra det ena könet (kvinnor) annorlunda beskriver då det andra könet (män) som det normala.

Annorlunda eller speciell vill man inte vara som kön, utan som individ. Och en del av problemet är just att man buntar ihop biologiska kön till särskilda stereotyper och suddar ut individerna.
 
Status
Not open for further replies.
Top