Nekromanti Varför har alla nya svenska rollspel en kvinnlig protagonist på framsidan?

Status
Not open for further replies.

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Kult, Eon, Mutant Year Zero (nya boxen) har alla en kvinnlig karaktär på framsidan. Är det i över huvud några svenska rollspel dag som har män på framsidan av sina rollspel? Varför är det så många kvinnor på framsidorna? Nästan inga kvinnor spelar ju rollspel. Är det för locka kåta manliga spelare? Eller är det för att man vill vara politiskt korrekta?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
Motfråga till Evokee: Spelar det någon roll för dig att det är så?
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
I Mutant Year Zero ser jag en snubbe i förgrunden, en plåtniklas och en tjej som flankerar honom. Eon har väl alltid haft en tjej på framsidan? Sen tror jag inte att det stämmer att inga tjejer spelar rollspel, en majoritet är säkert snubbar men tjejerna står nog för en rejäl del ändå. Det är väl schysst att framsidan signalerar: "Här kan du vara hjälte i en cool värld, både men en killkaraktär och tjejkaraktär" ?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Nu var jag ju före alla de spel du räknade upp med Leviathan, men jag reagerar mest på det här:

"Nästan inga kvinnor spelar ju rollspel."

Wut? Det finns väldigt många kvinnor som spelar rollspel skulle jag säga. Känner inte alls igen det du skriver här.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Evokee;n169268 said:
Varför är det så många kvinnor på framsidorna? Nästan inga kvinnor spelar ju rollspel.
Kanske för att man vill bidra till att förändra detta förhållande?

(Och nyss hemkommen från GothCon har jag med egna ögon sett mängder av spelande kvinnor. Som andel av hela den kvinnliga befolkningen är de förstås inte så många, men som andel av den rollspelande delen av befolkningen är de betydligt fler än »nästan inga«.)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Jag gillar att det är mycket kvinnor på rollspel idag. och oftast inte samma typ av kvinnor som gammalt tillbaka. Stor svärdsvingande snubbe. med en tjej som bara visar upp sig. Ni vet säkert vilken typ av bilder jag menar

Jag kan självklart uppskatta sådana bilder med. men det var sådant överflöd på dem att man blev less. skönt se lite mer annorlunda och varierande bilder. mer på starka kvinnor som har ett syfte förutom att bara visa upp sig

men kan även erkänna att jag nästan saknar män på omslag med. nu när det är, inte bara men mestadels kvinnor
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Trollig tråd, men sure, jag svarar apropå rollspelet jag själv senast hade material med i.

Järns reguljära omslag har mest en drake av obestämt kön, och en ganska fin fågel, men i övrigt ser vi både män, kvinnor och människor av obestämt kön av diverse olika ursprung. Ungefär som en spelgrupp brukar se ut.

Järns Hövdingomslag (framsida) (baksida) är i samma stuk, minus drake, plus träd... men alla kvinnor är nog inte protagonister. Jag ser stora möjligheter till att en del av dem är antagonister i varandras historier. Är det ett problem?

Är Kult-ängeln verkligen en protagonist?

Så många frågor!

Det finns i regelboken till Järn exakt en bild gjord av en ciskille. Den föreställer en jättesöt räv. Samtliga som varit med och tillverkat saker till regelboken är rollspelare och har varit det i en herrans massa år. Och jag tror inte att Järns stil inbjuder till att locka just kåta killar...

Och vad gäller Leviathan och Roberts andra spel så har jag spelat rollspel i 12+ år med en av tjejerna som gjort ett gäng omslag och illustrationer till Bortom och övriga...

Är det möjligt att det mest inte är så många tjejer som vill spela rollspel med dig?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,131
Fan, fram för mer rollspel med kickass kvinnor på! Det är ju skitgött, speciellt om det är nån brutal, köttig jävel med bloddrypande svärd! Mer sånt!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,111
Location
Göteborg
Alltså, detta är ju sedan gammalt...

(Nej, det är inte boob plate, det är stormrunor som ööh, bara råkar sitta där...)
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
wilper;n169305 said:
Om så var fallet skulle det verkligen vara asfett. Just sayin'.
Nu vet vi plotten på ditt framtida Kult-äventyr!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,131
Bolongo;n169298 said:
Alltså, detta är ju sedan gammalt...

(Nej, det är inte boob plate, det är stormrunor som ööh, bara råkar sitta där...)
Jag visste att jag borde förtydligat att boob-plate och ringbrynjebikini inte var det jag menade!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Den bästa boob-platen är från någon Eddings-bok, där en av huvudpersonerna (Ce'Nedra) ska få en rustning att ha på sig när hon ska tala till sina soldater. Ce'Nedra är tämligen späd och har rätt liten byst, men hon insisterar ändå på en rejäl boobplate. När smeden protesterar och förklarar alla orsaker till att det är en dålig idé förklarar Ce'Nedra att i hennes fall är rustningen ändå fullständigt kosmetisk eftersom hon inte kan slåss för fem öre och inte skulle orka bära en rustning av fulltjock plåt ändå, utan hon vill bara ha det för att det ska vara mer imponerande för soldaterna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är väl klassiskt att bara ha tjejer på omslagen? "Kvinnor är fina att titta på", tänkte alla konstnärer någonsin. Exalted tog det kanske till rollspelshistoriens lägre nivåer, men det kan göras ball också, som på Eon IV. Den megasnyggastaste utgåvan av Nobilis gjorde en märklig variant på det, i det att kvinnan inte är särskilt objektifierad, utan istället är ett objekt.

Western IV, som rent allmänt är det snyggaste rollspelet någonsin, bröt ju dock trenden genom att ha kollage av awesomeness i alla hudfärger, åldrar och kroppsformer på omslagen.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Staffan;n169346 said:
Den bästa boob-platen är från någon Eddings-bok,[...].
Den finns även avbildad på omslaget, där den är tämligen ful. Men Eddings-omslagen var också litet klippdockor på scrapbookingpapper, så det fick plats en hel del...
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag tänker inte tala för någon annan, men för mig handlade det om att visa upp mer av spelvärlden på framsidan.
 
Status
Not open for further replies.
Top