Varför ger Fria Ligan inte ut Ereb Altor?

Att säga att DoD var byggt på Ereb altor, tycker jag är att ta i, då Ereb Altor inte ens nämndes fören i sinkadus nummer 3. som kom 1985, senare delen av 1985, om jag minns rätt.
Tja, Albrekt skrev " den klassiska världen som spelet nästan var bygd på" och det är jag faktiskt benägen att till viss del hålla med om. För många gamla stötar blev ju Ereb Altor "the kampanjvärld" till Drakar och Demoner, vilket till viss del också visas av reaktionerna på Chronopia, när det kom.

Jag har själv ingen större kärlek till Ereb Altor, eftersom jag i stort sett aldrig spelat i den världen, mitt hjärta klappar mest för Mystara och Old World!

Jag har själv ingen större kärlek till Ereb Altor, eftersom jag i stort sett aldrig spelat i den världen, mitt hjärta klappar mest för Mystara och Old World!
Vi skriver inte bara för nostalgiker ;) Om du, eller andra som inte är så inkörda på Ereb Altor, har lust att doppa (lite mer än bara) tån i vår nya version rekommenderar jag Jonas utmärkta Sirenens Klagan.

Man behöver inte gilla Ereb Altor. Det räcker att gilla korsarer, besatta kulter, dysfunktionella gudomligheter, sandboxquestande, hög magi och låg politik.

Jag gillade alltid Ereb Altor även om jag på 90-talet mest spelade gamla DoD-äventyr i en egen värld som var vagt Altorinfluerad. Men då kändes Ereb ganska vanilj standardfantasy förutom Granströms grejer som var spejsade på ett annat sätt. Nu i den nya versionen är det som att allt har skruvats upp till Granströmnivån och jag älskar det. Världen är fantastisk på ett annat sätt.

Jag är nog också en heretiker. Jag gillade ju mer den implicita världen till DoD91's handböcker som verkar väldigt annorlunda EA. Dödsbringare, mörkeralver mer som i Warhammer, svartfolkens historia med ursprunget från raukerna, galet mäktigare magiskolor, drakmästare som inte hade något med Cereval att göra, injir som kändes rätt mycket ElfQuest, demoner och kosmologi var annorlunda (även om Grå Hallarna fanns kvar) etc etc.

Ja somliga 91 böcker refererar till EA, men väldigt mycket är rätt annorlunda än motsvarigheter i EA.

Last edited:
En stor fördel med att inte ha någon detaljerad värld är att det blir lättare för tredjepartsutgivningen att vara relevant, vilket i sin tur gynnar de som vill spela kampanjspel med tredjepartsäventyren. Man kan exempelvis spela Drakkejsar-äventyren och sedan spela Valan & Vidundret, Dimkungens skog, Drakborgen - Ath Ungols hemlighet och Den brända jorden i följd genom förhållandesvis lite fix och trix.
Den andra utsagan i första meningen håller jag inte alls med om, men det är ju en helt annan fråga så jag nöjer med det lilla insticket. ;)

Ja somliga 91 böcker refererar till EA, men väldigt mycket är rätt annorlunda än motsvarigheter i EA.
Ja, det här är kul och lite av det roliga i att göra allt research till Ereb Altor. Du hade liksom gradvisa, parallella processer efter -91, med Krigarnas Handbok fortfarande implicit i Ereb Altor, och konfluxsviten i full sving mot sin episka upplösning, men sedan Magikernas Handbok, Drakar och ffa Alver som först blir mer generiska och sedan mer och mer börjar måla upp en ny setting med Injir mm (och visst hade Drakriddarna någon krok där?), som därefter helt slängs på sophögen iom Chronopia. Tills Altors Baksida där man i sista stund försöker länka tillbaka till Ereb Altor. Och sedan går Target Games under.

It's a ride :ROFLMAO:

sedan mer och mer börjar måla upp en ny setting med Injir mm (och visst hade Drakriddarna någon krok där?)
Vet inte riktigt men tror inte det. I en sen Sinkadus, en av planscherna, finns en kort artikel om ett par nya alvfolk som jag trodde var fröet till en ny värld, men det följdes aldrig upp alls. Det kan dock ha varit vad som hade en koppling till Drakriddarna. Det var i alla fall samma tid.

Altors Baksida där man i sista stund försöker länka tillbaka till Ereb Altor
Även då att det kom en version av grundboken med några färgsidor om Ereb Altor inbladade. Med oförändrat produktnummer för förvirringens skull. :)

Ja, det här är kul och lite av det roliga i att göra allt research till Ereb Altor. Du hade liksom gradvisa, parallella processer efter -91, med Krigarnas Handbok fortfarande implicit i Ereb Altor, och konfluxsviten i full sving mot sin episka upplösning, men sedan Magikernas Handbok, Drakar och ffa Alver som först blir mer generiska och sedan mer och mer börjar måla upp en ny setting med Injir mm (och visst hade Drakriddarna någon krok där?), som därefter helt slängs på sophögen iom Chronopia. Tills Altors Baksida där man i sista stund försöker länka tillbaka till Ereb Altor. Och sedan går Target Games under.

It's a ride :ROFLMAO:
Och allt detta inom loppet av tolv år, från Kandra (1986) till Altors Baksida (1998). Säg det svenska rollspel som upplever samma svängighet idag.

Jag har själv ingen större kärlek till Ereb Altor ...
Inser nu att ovanstående formulering indikerar att jag inte alls gillar Ereb Altor, men jag vill föra till protokollet att Astrolabs version nästan, nästan snärjde mig! Jag har Kopparhavets hjältar också, jag tycker att de verkligen gör världen rättvisa!

Men så kom någon och viftade med Trudvang framför näsan på mig. :D

Men så kom någon och viftade med Trudvang framför näsan på mig. :D
Trutvräng däremot, jag känner inte den minsta gnista av engagemang eller intresse, fornnordisk bauer-ish looking tråk, jag kan inte på rak arm komma på nån fantasyvärld jag inte hellre skulle spela i.

Edit: Jo förresten, jag spelar nog hellre Trutvräng än Chronopia, även om det är på marginalen. Men det är verkligen pest eller kolera där..

Trutvräng däremot, jag känner inte den minsta gnista av engagemang eller intresse, fornnordisk bauer-ish looking tråk, jag kan inte på rak arm komma på nån fantasyvärld jag inte hellre skulle spela i.
Haha, det är hårda ord, men jag har väl typ samma känsla för Trudvang. Men jag backade nog det ändå :)

Haha, det är hårda ord, men jag har väl typ samma känsla för Trudvang. Men jag backade nog det ändå :)
Vikingar o fornnordiska grejer alltså... jag läser gärna originalgrejerna men folks tolkningar av det? Det är något riktigt betongtrist över det.

Back