Varför ger Fria Ligan inte ut Ereb Altor?

Att säga att DoD var byggt på Ereb altor, tycker jag är att ta i, då Ereb Altor inte ens nämndes fören i sinkadus nummer 3. som kom 1985, senare delen av 1985, om jag minns rätt.
Under mina första 10 år som rollspelare, alltså mellan 1985 och 1995, var Drakar och Demoner synonymt med Ereb Altor. Det var som Sagan om Ringen och Midgård, som Song of Ice and Fire och Westeros, som Star Wars och en galax långt långt borta. Det gick alltså inte för oss att se DoD och EA som två separata ting utan två delar som var djupt sammanflätade. Min uppfattning var att det var så för alla. Warhammer och Old World, Ensamma Vargen och Magnamund o.s.v

Så det är inte alls att ta i, men det kräver kanske ett visst perspektiv, och det perspektivet är kanske inte supertydligt idag om man inte var med då. Det kan jag inte riktigt svara på.

En DoD 91-bok som är värd att nämna i sammanhanget är Kaos Väktare. Det är nog lite en definitionsfråga om den hör ihop med Altor. Eller snarare, det gör den väl inte, men den är en del av Eriks världsbygge runt multiversum, Grå Hallarna, kaos etc.

Det har också varit en tydlig inspirationskälla för oss. T.ex är vår tolkning av Humbaba som en blodtörstig odjursdemon i en skogsdimension (alvätande i vår tolkning) är t.ex. åtm delvis inspirerad av Bemoth. Och hela upplägget runt demonologi, demoniska gåvor etc är avspeglat i vår Hög Magi (som även inspireras av hermetisk magi och av Elric-sviten).

View attachment 30561
Humbaba på jakt efter lite smarriga alver, av den mästerlige @Styrman
Humbaba är väl efter den gamle jätten från Gilgamesh-eposet? (han kallas också Huwawa, som det lätt blir när han försöker presentera sig med med sådana betar)

Jag tycker bara att det är kul att plocka upp gamla godingar från mytologin (eller ondingar i detta fall). Minns fortfarande med viss värme hur någon anklagade mig för att ha stulit Tiamat från DnD :-)

Humbaba är väl efter den gamle jätten från Gilgamesh-eposet? (han kallas också Huwawa, som det lätt blir när han försöker presentera sig med med sådana betar)
Så är det. Det är liksom ingen slump att det växer rikliga mängder ceder i Landoriskogen...
Jag tycker bara att det är kul att plocka upp gamla godingar från mytologin (eller ondingar i detta fall). Minns fortfarande med viss värme hur någon anklagade mig för att ha stulit Tiamat från DnD :-)
Hehe :)

Ja, så är det. Och det är fortsatt huvudinspirationen. Vi gillar att blanda tankar från olika källor.

Tusan nu vet jag hur jag måste wollspela Huwawa om wollpewsonewna någonsin mötew honom. Plågsamt, men nu är det bestämt ;)

Trutvräng däremot, jag känner inte den minsta gnista av engagemang eller intresse, fornnordisk bauer-ish looking tråk, jag kan inte på rak arm komma på nån fantasyvärld jag inte hellre skulle spela i.

Edit: Jo förresten, jag spelar nog hellre Trutvräng än Chronopia, även om det är på marginalen. Men det är verkligen pest eller kolera där..
Exakt fornnordisk bauer-ish looking är det jag älskar med Trudvang och jag är glad det blir ett fristående spel (tycker dock mycket om DoD-23 också och skrev till det), och det gör mig inget att DoD-23:s regelmotor används, även om setting/spel känns mer Trudvang än Drakar och Demoner så att säga.

Min uppfattning var att det var så för alla. [...] Så det är inte alls att ta i, men det kräver kanske ett visst perspektiv, och det perspektivet är kanske inte supertydligt idag om man inte var med då. Det kan jag inte riktigt svara på.
"Alla" är så klart ett starkt ord, men i sak håller jag med. Jag kan till och med ta resonemanget ett steg längre: även vi som började spela 1982 kom mycket snart ta EA som en fullständig självklarhet. Mer eller mindre allt DoD vi spelade utspelade sig i EA efter 1985. Tror jag körde Ärans väg världslöst en gång, det är det enda jag komma på.

Last edited:
Tror jag körde Ärans väg världslöst, det är det enda jag komma på.
Haha dagens felläsning från mig. "Vårdslöst" läste jag och tänkte, "hur fan gör man då?" :D

Jag hade nog spelat i Ereb Altor om jag inte upptäckt D&D Basic och Expert med Mystara innan Ereb släpptes. Där öppnades dörrarna till en större värld än bara "dungeonen", och jag antar att många, många svenska rollspelare hade samma reaktion när Ereb Altor dök upp. En hel värld öppnade sig, inte bara enstaka äventyr.

Under mina första 10 år som rollspelare, alltså mellan 1985 och 1995, var Drakar och Demoner synonymt med Ereb Altor. Det var som Sagan om Ringen och Midgård, som Song of Ice and Fire och Westeros, som Star Wars och en galax långt långt borta. Det gick alltså inte för oss att se DoD och EA som två separata ting utan två delar som var djupt sammanflätade. Min uppfattning var att det var så för alla. Warhammer och Old World, Ensamma Vargen och Magnamund o.s.v

Så det är inte alls att ta i, men det kräver kanske ett visst perspektiv, och det perspektivet är kanske inte supertydligt idag om man inte var med då. Det kan jag inte riktigt svara på.
Före mig blev det kanske att jag var med FÖRE Ereb Altor. Klev på dod -83.... Men visst... på pappret var det mesta vi spelade i ereb....men när själva Ereb boxen kom, så hade vi rfedan spelat DoD i 6 år... Innan dess så vare det bara, även för det som var EA-. lösryckta delar...

Sen gav vi oss på andra världar med DoD reglerna också-...
Allt "Sagan om ringen", som Ä-spel publicerade var ju med stats och system för EDD....samt "Boken om magnamund" gjorde att man tillbringade en del tid där också ;)

För att svara trådstartaren - Drakar och Demoner kan vara många olika saker för olika spelare. För vissa är det synonymt med Ereb Altor, för andra Trudvang, för ytterligare andra Döda skogen, eller något annat. Och just det ville vi ta fasta på i nya DoD - att inte låsa spelet till en fastslagen värld, utan låta spelgrupper välja sin värld, eller skapa och utforska sin egen. Personligen gillar jag att spela i en värld som inte är fastslagen, där man inte vet vad som döljer sig bakom nästa krök på stigen, utan får upptäcka det steg för steg.

Jag började spela 1994/95 och då var DoD synonymt med Ereb Altor och Ereb sågs (iaf av rollspelare där jag bodde) som den officiella settingen till DoD och vi spelade uteslutande i Ereb iaf fram tills vi körde Chronopia

Före mig blev det kanske att jag var med FÖRE Ereb Altor. Klev på dod -83.... Men visst... på pappret var det mesta vi spelade i ereb....men när själva Ereb boxen kom, så hade vi rfedan spelat DoD i 6 år... Innan dess så vare det bara, även för det som var EA-. lösryckta delar...
Ja, alltså, jag är ju fullt medveten om att Ereb Altor som värld växte fragmentariskt och Äspel inte riktigt hade bestämt sig för vart de ville eller hur. Och iom Chronnopia och Trudvang så bevisas ju din tes. Men jag kommer inte vika mig en tum för det! ;)

Ja, alltså, jag är ju fullt medveten om att Ereb Altor som värld växte fragmentariskt och Äspel inte riktigt hade bestämt sig för vart de ville eller hur. Och iom Chronnopia och Trudvang så bevisas ju din tes. Men jag kommer inte vika mig en tum för det! ;)
Men som sagt.... jag tillbringade mycket (mesta rollspelstiden) tid i Ereb Altor i min ungdom.... det absolut mesta tiden utan natt veta ett skit om hur världen egentligen hängde ihop. Vi sa att vi var i ereb altor, för det var det världsnamn som kommit och fanns. Det blev en WOW upplevelse när boxen kom -89 att se ett "facit", men tiden mellan 85-89 (perioden där jag var 11-15 år), där vi spelade som allra mest och la hela helger nästintill konstant på rollspel... Så var Ereb Altor mer ett överhängande namn, än en setting. (Och ja, jag hör till de som försköt kartan i Sinkadus. Till den nivån att jag inte mindes den ens förren det togs upp som en historisk grej i ereb altors utveckling. Den vart aldrig aktuell för oss, så tydligen måste de andra sett den på samma sätt i spelgruppen)

För att svara trådstartaren - Drakar och Demoner kan vara många olika saker för olika spelare. För vissa är det synonymt med Ereb Altor, för andra Trudvang, för ytterligare andra Döda skogen, eller något annat. Och just det ville vi ta fasta på i nya DoD - att inte låsa spelet till en fastslagen värld, utan låta spelgrupper välja sin värld, eller skapa och utforska sin egen. Personligen gillar jag att spela i en värld som inte är fastslagen, där man inte vet vad som döljer sig bakom nästa krök på stigen, utan får upptäcka det steg för steg.
Och från Ereb Altors perspektiv har det ju alltid varit så. Det är först i och med Chronopia och sedan Trudvang som Drakar och Demoner får en 'inbyggd' spelvärld.

Svarta lådan och DoD 86 var uttryckligen öppna vad gäller spelvärld. Från SL-kapitlet i DoD. 86: "Innan man kan börja spela måste SL skapa en fantasivärld att spela i."

Back