Botulf
Hero
krank said:krank said:Tja, mitt största problem med BRP är att det helt enkelt är ganska dåligt. Jag menar, motståndstabell? Jisses...
Jag gillar tradsystem i princip, men jag gillar inte att så många tradsystem verkar så ogenomtänkta, och innehåller så många konstiga och/eller ineffektiva system...
Jag kan komplettera med några andra grejer:
- Färdighetsslag där man måste räkna subtraktion för att få fram hur bra man lyckades (hur mycket man slår under FV alltså).
.......................................................
- Skalan. Grund-BRP kör en 100-gradig skala. Och den förväntas jag utöva matematik med? Glöm det? Ä-spel hade åtminstone vett nog att sänka till en 20-gradig.
- Stridssystemet. För visst har även grund-BRP trams som "handlingar per stridsrunda"? Buuuuuuu. BRP-stridssystem kräver mer krångel än de ger ifrån sig i vettig output som man kan rollspela utifrån. Jag föredrar system som kräver mindre arbete men ger mer output.
.............................................
(Pendragonslag är t.ex ett mycket bra steg i rätt riktning...).
Håller med rätt mycket här. Exempelvis räkna differens på motståndslag med T100 är heltokigt för mig om det ska göra på regelbunden basis och samtidigt flera personer inblandade(typ Mutant:UA). Gillar mycket bättre att slå så högt under värde. Lättar även upp pingpongen i strid om man slår motstatta slag, med den som slår högst under FV som vinnare, då parader/undvikande lyckas inte automatiskt bara för man klarade slå under FV.