Nekromanti Varför dissar så många svenska rollspelare BRP?

dawnrazor

Veteran
Joined
15 Jul 2011
Messages
197
Location
Staffanstorp
Själv gillar jag BRP starkt. Fortfarande. Många av de "nyare" rollspelen känns för mycket fri form och örtté för min smak...

Nej, gamla hederliga bra-iga BRP och D&D - det är grejer. Jag gillar tom KULT-reglerna, som verkar allmänt avskydda (både i och utanför Sverige). Oldschool rollspel rockar fett :gremwink:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ingen säger väl att du har fel egentligen, det är ju individuellt. Mitt eget största problem med Kult-reglerna är, som det snackades om i den senaste Kult-tråden, att de inte passar ihop med spelets fluff alls. Som lös regelmotor betraktad är den ju rätt identisk med allt annat som Ä släppte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Tja, mitt största problem med BRP är att det helt enkelt är ganska dåligt. Jag menar, motståndstabell? Jisses...

Jag gillar tradsystem i princip, men jag gillar inte att så många tradsystem verkar så ogenomtänkta, och innehåller så många konstiga och/eller ineffektiva system...
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Exakt vad BRB innebär vet jag inte riktigt... ibland får jag intrycket av att det är en benämning på alla "vanliga" regelsystem med egenskapsvärden som man ska slå under/över och då håller jag helt med dej och tycker de är det bästa.

Ofta upplever jag att man dömmer ut saker på ingen annan grund än att de är "vanliga" eller "gamla" och det kanske är därför många dissar denna typ av spel?

I gruppen där jag spelar nu använder vi oss av Chaosiums BRP regler och jag tycker de funkar bra. Det jag kan ha som kritik är att man misslyckas för ofta, även om man är rätt duktig på något kommer du misslyckas nästan varannan gång...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
För min del handlar det om att jag är trött på det. Jag var ett redigt BRP-fan förut, förr om åren, men tja... Det blir tråkigt i längden. Man tröttnar ju ofta på saker man håller på med allt för länge.

Sedan är det ju så att även om BRP inom sina egna ramar är ett bra system som gör det som det ska göra så är det lite grått jämfört med andra system. Det finns bättre system helt enkelt, andra system som är minst lika enkla fast effektivare.

Så, jag har ingenting emot BRP, men jag tycker att det finns intressantare saker. Sedan tycker jag att pingpong-striderna som vi kan se i äldre svenska rollspel är urtråkigt. Det går ju att lösa det mesta genom att själv modda lite, men tja, att husregla är också något jag tror vi svenskar är trötta på. Att husreglerna har liksom varit grejen i rollspelens Sverige; alla har lirat BRP-spel från Äventyrsspel, spel med inställningen att man ska husregla och att det är kul att husregla. Det är det, men inte alltid, det blir tröttsamt i längden och tja - det finns bättre system där man inte behöver husregla.

Skulle jag sammanfatta det skulle jag nog säga att även om BRP är schysst liksom, så är det samtidigt lite mossigt, speciellt om man fått sin rollspelsfostran på det hållet och petat i det år ut och år in. Folk vill gå vidare och systemet är faktiskt rätt så ineffektivt på sina håll.

/solvebring som spelar en hel del BRP-spel, men som inte tycker att det är världens bästa system direkt.
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Sure thing!

BRP är ochså mitt favorit system, kanske inte rollspel (vilket är Call Of Cthulhu Btw) men vad jag vat så ryggar många tillbaka vid synen av bpken, pga bokens storlek :-/
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Alltså, jag spelar BRP, eller delar av det i alla fall. Eller tja, om spelarna vill göra något så får de slå en d100, och, tja, det är väll det jag använder av BRP reglerna, för det fungerar bra, strid tex är ju rätt äckligt i BRP.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag gillar brp för vissa saker, speciellt om rollpersonerna är relativt vanliga människor, och fokus ligger på annat än "superhjälte"-action. Som i t.ex. CoC.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Pratar vi inte om det här en gång i månaden?

BRP är kass bland annat för:

1. Färdighetssystemet är ogenomtänkt. Det går att konstruera färdigheter för vad som helst och detta leder till att de antingen förvandlas till märkliga subsystem som är omöjliga att hålla reda på, eller också är de helt öppna för tolkning och får svåra överlappningsproblem (varför kan jag inte både lära mig att hoppa och klättra? Och hur smal eller bred kan man göra en kunskapsfärdighet egentligen?).

2. Relationen mellan ability scores och skills är off. Ability scores påverkar nästan inte spelet alls.

3. Stridssystemet simulerar enskilda hugg och leder till pingisliknande slagväxlingar som pågår hur länge som helst utan någon förändring.

4. Bokföringen i förbättringssystemet är lite för omfattande med alla kryss hit och dit, och har man otur förbättras man inte alls. Dessutom uppmanas man att använda sina färdigheter på löjliga sätt för att maximera chansen att bli bättre i dem.


Orkar inte komma på mer nu.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eksem said:
Pratar vi inte om det här en gång i månaden?

BRP är kass bland annat för:

1. Färdighetssystemet är ogenomtänkt. Det går att konstruera färdigheter för vad som helst och detta leder till att de antingen förvandlas till märkliga subsystem som är omöjliga att hålla reda på, eller också är de helt öppna för tolkning och får svåra överlappningsproblem (varför kan jag inte både lära mig att hoppa och klättra? Och hur smal eller bred kan man göra en kunskapsfärdighet egentligen?).

2. Relationen mellan ability scores och skills är off. Ability scores påverkar nästan inte spelet alls.

3. Stridssystemet simulerar enskilda hugg och leder till pingisliknande slagväxlingar som pågår hur länge som helst utan någon förändring.

4. Bokföringen i förbättringssystemet är lite för omfattande med alla kryss hit och dit, och har man otur förbättras man inte alls. Dessutom uppmanas man att använda sina färdigheter på löjliga sätt för att maximera chansen att bli bättre i dem.


Orkar inte komma på mer nu.
1. hänger inte med.. eller, det är snarare ett författarproblem, inte ett systemproblem.
2. Ability scoren hjälper dig att visualisera rollpersonen. Alltså är de ett spelstöd hela tden.
3. Bara om du spelar fantasilöst. På samma sätt kan det bli pingis mellan två fighters i AD&D, om man spelar fantasilöst.
4. När vi spelade så funkade det smidigt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
1. Låt säga att jag har färdigheten "Hoppa". Vad gör den egentligen? Antingen så är den beskriven i reglerna med ett stycke som säger typ: "Om du lyckas med Hoppa-slaget hoppar du upp till X meter i höjd per FV i Hoppa, eller Y meter i längd per FV i Hoppa". Repetera detta över en 50-tal färdigheter, och du har ett regelsystem bestående av så många komplicerade subsystem att Burning Wheel är lättskött i jämförelse.

Låt säga att vi INTE använder färdigheten som ett subsystem, utan bara tolkar hur den kan användas utifrån namnet. Vad betyder "Hoppa" då? Det får vi tolka från situation till situation, och då kan man ju fråga sig varför man har den färdigheten alls.

Lägg då till att färdighetslistorna ofta har problem med överlappning, och brist på synergier, samt problem med bredd.

Det kan finnas färdigheter som både Hoppa och Klättra, eller för den delen Smyga och Gömma sig som man köper och övar helt oberoende av varandra, men det kan finnas kunskapsfärdigheter som, säg, Historia, som är långt bredare, men OCKSÅ kan smalnas av till typ: Historia: Marjura (eller för att ta ett faktiskt exempel från Svavelvinter: Värdera Fornminnen vs Värdera Värdeföremål, som ger olika utslag!).

2. Nja, på ungefär samma vis som att välja en mini eller att rita ett porträtt eller hitta på några nyckelfraser. Man kan för den delen visualisera sin rollperson med dem, men varför finns de då med som regelvärden? Och kan inte färdighetsvärdena visualisera rollpersonen minst lika bra?

3. AD&D har jag inte spelat, men jag har spelat D&D, och där simuleras hela slagväxlingar med enskilda slag utan att båda deltagarna behöver slå för varje enskilt hugg. Jag upplever D&D som betydligt snabbare också, med mycket färre slag per strid.
Vad det gäller fantasi, eller snarare påhittighet, är detta inte heller något som belönas i systemet. Det man kan göra är att DM delar ut olika typer av bonusar för vissa saker, men det går utanpå själva spelsystemet. Och till slut får man slut på bord att ställa sig på.

4. Det är inte det värsta med systemet, men jag gillar det inte. Jag vill att rollpersonerna skall bli bättre och få mikrobelöningar, inte ha någon sorts pseudorealistiskt inlärningssystem.
 

Kaffe å Cigg

Veteran
Joined
8 Oct 2007
Messages
80
E inte helt säker på att jag hänger med helt i den stora diskussionen, men... Fornminnen och värdesaker är ju helt (eller kan ofta vara) olika saker... Fornminnen är ruiner, husrester osv.... Värdeföremåk är klockor halsband ringar mm....
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
De är absolut olika saker, och man kan absolut påstå att det är "mer realistiskt" att man har olika Värdera-färdigheter för olika typer av föremål, men då får man enorma problem med vilken bredd färdigheterna skall ha, vilket är en av de saker jag invänder emot. Särskilt spännande, intressant, användbart i praktiken eller roligt är det ju framförallt inte.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Detta handlar nog mer om DoD än bara BRP i allmänhet...

DoD och Mutant ligger mig rätt varmt om hjärtat. Men det finns saker som jag stör mig så pass mycket i dom att jag nästan bara måste sätta mig och skriva om regler för färdigheter, karaktärskapande, magi etc. Med andra ord det klassiska problemet som folk redan omnämnt tidigare; problemet är att jag måste skriva om spelet till mitt eget för att det ska bli roligt från utgångspunkten som spelare. Som spelldere kunde man sitta på hög häst och klaga på spelare som "powergejmar" och lägga massa energi på att vara regelpolis så de inte utnyttjar massa regelbuggar. Men när man väl satt på spelarens stol så såg jag tydligt att systemet är helt enkelt enkelt inte kul för mig själv som spelare. I ett så oförlåtande system så är det en naturligt effekt med minmaxning. Det är bättre att vara skitbra på något och sämst i allt annat, än att vara bara kass i allt. Systemet tillät mig inte skapa en lagom helt vanlig kompetent yrkesutövare.

Alltså för CoC funkar BRP rätt bra som det är som Arfert redan påpekat. Men för att spela episk fantasy eller något mer actionladdat så lider det av att antingen bli för mycket bokföring eller att det helt enkelt inte går alls utan att börja rucka massa på reglerna. DoD har Elric på omslaget(eller tja versionerna mellan första och Chronopia då) men i praktiken spelar man grisodlare som springer för svartalfer och stjäl guld och vapen från vägrövare. DoD i estetik och stämningstexter andas heroisk fantasy men regelsystemet levererar inte det. Det är därför som jag faktiskt tyckte om modulerna till DoD91(Magikerns Handbok, Krigerens Handbok, Tjuvar&Lönnmördare, Hjältarnas Handbok etc...). De levererade i alla fall i högre grad känslan av att kunna skapa något som börjar likna en fantasyhjälte.
Jag har just genom att ha varit uppväxt på BRP alá DoD/Mutant som jag idag börjat luta åt system som förutsätter att rollpersonerna är kompetenta äventyrare och hjältar utan flera års spelande. Typ Barbarians of Lemuria, D&D4(eller bara börja flera levlar högre i andra versioner), Action! etc. Eller börjat nosa på system med högre spelarmakt alá Burning Wheel, Version Noll etc.

Den bästa inkarnationen av BRP jag sett, och jag har sett långt ifrån alla men ändå, är stora gula BRP boken av Chaosium. Då den ger lite extra finputsning till de grejer jag sett som de största skönhetsfläckarna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
krank said:
Tja, mitt största problem med BRP är att det helt enkelt är ganska dåligt. Jag menar, motståndstabell? Jisses...

Jag gillar tradsystem i princip, men jag gillar inte att så många tradsystem verkar så ogenomtänkta, och innehåller så många konstiga och/eller ineffektiva system...
Jag kan komplettera med några andra grejer:

- Färdighetsslag där man måste räkna subtraktion för att få fram hur bra man lyckades (hur mycket man slår under FV alltså).
- Grundegenskaper. Jag ser inte riktigt poängen med dem. Föredrar helt klart system som bara har attribut/färdigheter. Till exempel Volt.
- Skalan. Grund-BRP kör en 100-gradig skala. Och den förväntas jag utöva matematik med? Glöm det? Ä-spel hade åtminstone vett nog att sänka till en 20-gradig.
- Stridssystemet. För visst har även grund-BRP trams som "handlingar per stridsrunda"? Buuuuuuu. BRP-stridssystem kräver mer krångel än de ger ifrån sig i vettig output som man kan rollspela utifrån. Jag föredrar system som kräver mindre arbete men ger mer output.

Mycket av detta handlar såklart om att BRP är gammalt. Och om jag vore den sortens person som ursäktade system IDAG för att de var bra och nyskapande DÅ så skulle jag göra det. Nu skiter jag i hur nyskapande det var när det kom; jag pratar utifrån vad jag tycker nu - varför, om jag ska starta en kampanj imorgon, BRP ligger tillsammans med GURPS i skämshögen. Jag skulle aldrig få för mig att frivilligt använda BRP till något, om dfet inte moddats kraftigt (Pendragonslag är t.ex ett mycket bra steg i rätt riktning...).
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag är inte så säker på att det är "så många" som dissar BRP, för man kan fortfarande se hur BRP-liknande system och äventyr är populära på listor och på marknaden. Liksom, CoC, M:UA, WFRPG (1 och 2 ed), Unknown Armies, Pendragon ...

Men när man läser wrnu känns det som man har två val: Antingen tänker man att alla dessa människor som faktiskt får nåt ut av att spela brp är lite dumma i huvet, som gillar ett så uselt spelsystem, eller också tänker man att det faktiskt finns en i alla fall mikroskopisk möjlighet att standarddissen på wrnu missar något – hur otroligt det än kan verka :gremsmile:. Vad detta något i så fall skulle vara vet jag inte, men det vore roligare att läsa teorier om det, än att ånyo läsa om pingis, motståndstabellers snudd på moraliska förkastlighet och kardinalsynden att inte göra mer frekvent bruk av grundegenskapsvärden i spel. (Detta säger jag väl vetandes att jag själv har del i tjatet.)

I övrigt håller jag med Arfert.

Hälsar

Christian
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Antemannen said:
Hur menar du?
Jag spelar väldigt rules-ligth men med BRP som bas system. Och sedan så spelar jag väldigt lite strider, jag lägger fokus på annat helt enkelt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Fiktionslek said:
Men när man läser wrnu känns det som man har två val: Antingen tänker man att alla dessa människor som faktiskt får nåt ut av att spela brp är lite dumma i huvet, som gillar ett så uselt spelsystem
Hej halmdockan! Kul att ses. Eller nä, det är det inte. Faktum är att det är rätt drygt att se dig komma och påstå att man ser ner på de som gillar BRP bara för att man ogillar BRP själv.

Så; ett tredje alternativ är att anse att BRP är ett system som man själv anser ha väldigt stora nackdelar, men som man inser att andra tycker annorlunda om för att de har annan smak och andra prioriteringar.
 
Top