Nekromanti Varför dissar så många svenska rollspelare BRP?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Niklas73 said:
Slå 2T20. En för FV och 1 för hur väl du lyckas.
Leder bara till att man slösar bort ett tärningsslag, i och med att det ena bara används för att få fram lyckat/misslyckat binärt. Liknande lösning används i In Nomine, där man slår 3t6 - två för att lyckas, en för hur bra. Funkade inte så bra där heller...

En variant är ju att utgå från att det normela är omodifierade slag, och att man sedan modifierar max +-3 eller så på sitt FV. Till och med jag orkar dra av 3 från 16 så länge jag inte behöver göra det ofta =)
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Slösar bort? I ärlighetens namn så är väl det inte ett kapital i att rulla 2T20 isf 1T20? Möjligen kan en programmerarsjäl tycka att det inte är den enklaste och mest vackra lösningen men hur många rollspelare (ej makare) är programmerare?

Själv gillar jag då det blir satsningsmekanik av det men då har man tagit det ett steg längre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Niklas73 said:
Slösar bort? I ärlighetens namn så är väl det inte ett kapital i att rulla 2T20 isf 1T20? Möjligen kan en programmerarsjäl tycka att det inte är den enklaste och mest vackra lösningen men hur många rollspelare (ej makare) är programmerare?
Tja, jag är det =)

Fast även innan jag började programmera på allvar var jag en rollspelare som ogillade ineffektiva lösningar. Det är enklare och snabbare att läsa av en tärning än att läsa av två. Föredrar överlag regelmekanik som är minimalistisk och inte "i vägen" mer än absolut nödvändigt. Det behöver man inte vara programmerare för...


Niklas73 said:
Själv gillar jag då det blir satsningsmekanik av det men då har man tagit det ett steg längre.
Jupp. och då börjar man helt klart ha "mekanik för mekaniken" på en metanivå jag inte riktigt uppskattar =)
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jo jag vet din inställning och jag delar delar av den men ser också fördelar där du ser nackdelar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Niklas73 said:
Slå 2T20. En för FV och 1 för hur väl du lyckas.
Den lösningen används i Kult första utgåvan och var inget vidare redan då, eftersom kvaliteten inte på något sätt är kopplad till hur bra du är. Därmed blir den inte praktisk för att jämföra två personers slag.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lägg till ditt FV till den andra T20:n och läs av i en
skicklighetstabell, det är ändå BRP vi snackar här.

Det blir en addition men det är och har alltid varit mer accepterat än subtraktion.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Niklas73 said:
Lägg till ditt FV till den andra T20:n och läs av i en
skicklighetstabell, det är ändå BRP vi snackar här.

Det blir en addition men det är och har alltid varit mer accepterat än subtraktion.
Behöver man verkligen så hög upplösning vad gäller effekt?
Vad ska man använda det till?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Knappast men det löste problemet med att att ens skicklighet inte spelar roll. Slå 1T10 istället, ha FV mellan 1-10 så har vi ett spann på 20. Med steg om 4 får man resultat som Uselt, Knappt, OK, Bra, Utmärkt vilket funkar bra.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Niklas73 said:
Knappast men det löste problemet med att att ens skicklighet inte spelar roll. Slå 1T10 istället, ha FV mellan 1-10 så har vi ett spann på 20. Med steg om 4 får man resultat som Uselt, Knappt, OK, Bra, Utmärkt vilket funkar bra.
Har ändå svårt att se vad det är bra för. Kan man inte bara säga att någon som lyckas och har FV15 lyckas bättre än någon med FV11?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Självklart, jag sökte bara en lösning på kranks "problem"

"Jag har funderat på det där med trösklar; att behöva slå över något också. Nackdelen blir då att det blir svårt att bara lyckas litegrann - ska du slå under 15 men över 5 så kan du inte lyckas sämre än 6. De där nästan-misslyckandena på 1-2 försvinner. Om man inte subtraherar tröskeln från tärningen då, men då är vi ju tillbaks i matteträsket...".

Sen är jag inte alls av uppfattningen att man "slösar bort tärningsslag". Man slår 2T20 alt 2 T10. Det är väl inget slöseri? Möjligen som sagt kan det sticka i ögonen på någon som vill ha enkla rena system men slöseri... Ah vi lämnar ordklyverierna.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Niklas73 said:
Lägg till ditt FV till den andra T20:n och läs av i en
skicklighetstabell, det är ändå BRP vi snackar här.

Det blir en addition men det är och har alltid varit mer accepterat än subtraktion.
Det där känns klart mer omständigt än att subtrahera enligt mig.

En subtraktion bör väl gå ungefär lika snabbt som addition då det är ett väldigt simpelt räknesätt och det rör sig om enkla tal. Går det långsamt behöver man nog träningen också.

Att läsa av en extra tärning, addera resultatet till ens FV och sedan konsultera en tabell borde definitivt ta längre tid. Den ökade tiden är pga fler moment och inget man direkt får någon träning av heller.

Det enda alternativet jag ser som går snabbare är det som redan nämnts, dvs att tärningens värde står för kvaliteten.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Krille said:
Niklas73 said:
Slå 2T20. En för FV och 1 för hur väl du lyckas.
Den lösningen används i Kult första utgåvan
Nu kanske jag minns helt uppåt väggarna men så funkade det väl inte? Såsom jag minns det så användes ett klassiskt "den som har störst differens på tärningslaget lyckas bäst"-system. Kan dock som sagt minnas fel.

...och var inget vidare redan då, eftersom kvaliteten inte på något sätt är kopplad till hur bra du är. Därmed blir den inte praktisk för att jämföra två personers slag.
Mjo, en viss koppling finns det väl. Ett lyckat slag slår alltid ett misslyckat, och den med högt FV lyckas oftare än den med ett lågt.

/Anders
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Mäster Charovan said:
En subtraktion bör väl gå ungefär lika snabbt som addition då det är ett väldigt simpelt räknesätt och det rör sig om enkla tal. Går det långsamt behöver man nog träningen också.
Kanske, men vet du vad? Rollspel är inte ett tillfälle då jag vill träna på subtraktion =) Regelsystem är tråkiga och distraherande nog ändå.

Mäster Charovan said:
Att läsa av en extra tärning, addera resultatet till ens FV och sedan konsultera en tabell borde definitivt ta längre tid. Den ökade tiden är pga fler moment
Det här, däremot, skriver jag under på.

För mig gäller:

Jämförelser > Addition > Subtraktion > Tabellkoll > multiplikation > division

Där de sista tre egentligen kan få komma på samma plats. Platsen jag kallar "spelar inte"...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Länkdax - BRP

Han said:
Det största nöjet med de där länkarna är att se vad man själv skrivit. Shit, jag byter åsikt ofta verkar det som - det känns så jävla längesedan och tur är väl det, att man utvecklas, menar jag. :gremlaugh:
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,006
krank said:
Tja, mitt största problem med BRP är att det helt enkelt är ganska dåligt. Jag menar, motståndstabell? Jisses...
BRP är nog egentligen rätt kass - särskilt om man får för sig att titta i Chaosium's rätt nya "Basic Role-Playing" modul. Sorgligt att se hur nattståndet BRP ter sig utifrån den synvinkeln, som ändå ska föreställa "officiell".

Men jag har ändå svårt att tycka illa om BRP. Den variant som gives i Mutant UA är ju troligen världens bästa BRP. Och min SL har moddat vidare...

...så jag har inga problem alls med BRP utan tycker tvärtom det är rätt schysst.

(Givetvis finns det inga motståndstabeller och annat 80-tals skrot i min BRP-upplevelse :gremsmile: )
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Chaosiums bok är en samling av alla deras brp-regler genom historien. Alltså en verktygslåda att plocka det man vill använda ur, snarare än ett spel rakt av. Ungefär som Fudge-boken om du sett den.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
krank said:
Kanske, men vet du vad? Rollspel är inte ett tillfälle då jag vill träna på subtraktion =) Regelsystem är tråkiga och distraherande nog ändå.
Jag förstår vad du säger, även om jag själv inte känner att situationen gör att det märks att man tränar matematik.

krank said:
Det här, däremot, skriver jag under på.

För mig gäller:

Jämförelser > Addition > Subtraktion > Tabellkoll > multiplikation > division

Där de sista tre egentligen kan få komma på samma plats. Platsen jag kallar "spelar inte"...
Jag kan nog hålla med om den indelningen också, fast på samma sätt som de tre sista kan lumpas ihop så kan också de tre första göra det för min del. För mig är det snabba moment som jag inte ens tänker på att jag gör och därmed inte i någon större utsträckning påverkar min förmåga att leva mig in i spelet.

Det som just nu är mitt favoritspel använder tärningspooler där man räknar lyckade, så då är det alltid både addition och jämförelse. Jag tycker det fungerar väldigt smidigt, fast det hjälps ju av att dubblandet av antalet matematiska moment vägs mot att få en intressantare fördelningskurva. :gremsmile:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
krank said:
För mig gäller:

Jämförelser > Addition > Subtraktion > Tabellkoll > multiplikation > division

Där de sista tre egentligen kan få komma på samma plats. Platsen jag kallar "spelar inte"...
I grova drag kan jag hålla med i detta.

Men för mig hamnar tabellkoll á la Rolemaster hamnar längst till höger, då jag blir galen på tabellflippandet och tycker att det inte ger något positivt.

Å andra sidan blev det gamla James Bond rollspelet, som använde sig av 2-3 tabeller, ett av de mest fartfyllda och lättspelade jag kommit i kontakt med (om man inte räknar in att skippa regler helt).

Vad man är van vid spelar också helt klart en roll.
 
Top