Nekromanti Varför dissar så många svenska rollspelare BRP?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
James Bond är ett bra exempel.. inget för den som inte gillar motståndstabellen i BRP... men i real play så var det oerhört smidigt som du säger?

Det är ofta ett fel man gör - det spel som går lätt att läsa och känns modernt är inte nödvändigtvis det som är lättast att spela.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Meta-spelet för fordonsjakter i Bond var något också vid första anblick kändes som om det skulle komma i vägen och vara distraherande. För de som inte sett spelet, man har en snabb "budgivning" på svårighetsgraden. Tabell 1 är en multiplikationstabell med FV*svårighetsgrad. Tabell 2 är en resultatstabell. Men det tog högst halva första biljakten innan vi hade integrerat det så att det inte längre märktes för oss, och hela fokuset låg på beskrivningarna.

Dock är det kanske lite off-topic, då man behöver ha en rätt vid definition på BRP för att även täcka en James Bond spelet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
För egen del är det av en rätt enkel anledning: spelsystemet ger ingenting till spelupplevelsen.

Jag läste Steve Perrins egen version av BRP-systemet men avbröt efter några sidor. Det var torrt, tråkigt och intetsägande. När jag läser ett nytt rollspelssystem så vill jag ha något nytt. Något fräscht. Något som skapar en effekt som stärker spelupplevelsen. D&D4 har det med sitt strategiska tänkande i strider, Don't rest your head har det i sin galenskapsmekanik. När jag läste Noir tänkte jag "Åh, det här kan bli kul" om vissa delar.

BRP har ingenting av detta. Varför ska jag i så fall använda BRP när jag lika gärna kan använda andra system?

/Han som dock kan säga att det går att göra saker med BRP-systemet (se inlägget med länkarna som jag gjorde tidigare i tråden), men BRP är lite som fantasydvärgar: fasthuggna i sten i hur de ska vara utformade
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,006
Arfert said:
Chaosiums bok är en samling av alla deras brp-regler genom historien. Alltså en verktygslåda att plocka det man vill använda ur, snarare än ett spel rakt av.
Min poäng är att det är en gammeldags verktygslåda fylld av slöa vinga verktyg.

Som historisk genomgång funkar den säkert utmärkt. Om du förväntar dig att få moderna rollspelsregler i BRP-dräkt kommer du däremot bli gruvligt besviken.

Det största problemet är inte att BRP-boken är i total avsaknad att något sken alls av att ha tagit intryck av nydanande "indie"-koncept (något jag är övertygad det vimlar av i ny spännande BRP).

Det största problemet är att boken vidhåller gamla omoderna lösningar som det känns som att svenska BRP-spelare släppte redan på nittiotalet.

Och det är verkligen inte bara i Sverige utvecklingen sprungit ifrån denna museala pjäs. Se till exempel Mongoose's alldeles utmärkta RuneQuest (version 2).

Jag tycker BRP-boken aktivt sänker BRPs anseende och anser rollspelsvärlden gott kunde varit utan. (Förutom rollspelshistorikern/nostalgikern då)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Runequest 2 och Legend är bra, men jag ser inga som helst indieinfluenser där. Vilka tänkte du på? Även i största allmänhet, inte till just RQ2.
 

Pete Nash

Veteran
Joined
29 Jan 2012
Messages
31
Location
Boden, Sverige
CapnZapp said:
Och det är verkligen inte bara i Sverige utvecklingen sprungit ifrån denna museala pjäs. Se till exempel Mongoose's alldeles utmärkta RuneQuest (version 2).
Well its nice to know that somebody in Sweden likes MRQ2. After following this thread I was beginning to think I'd moved to the wrong country... :gremwink:

A serious question though, is there any point in my promoting the future RuneQuest 6 within Sweden? Or is public opinion of d100 rules sets so jaded that there is little or no market here now?

(apologies for replying in English, my written Swedish is diabolically bad)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
RQ har väl aldrig varit ett av de stora spelen här. Men det är väl inte t100-slagens fel. Mutant: Undergångens Arvtagare, är väl det senaste stora svenska spelet som använde t100-slag, och det lades inte ner för många år sen (2?). Det hade iofs en stark IP i ryggen, men det är ju ett tecken på att just det tärningssystemet inte skrämmer bort köpare i sig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Pete Nash said:
CapnZapp said:
Och det är verkligen inte bara i Sverige utvecklingen sprungit ifrån denna museala pjäs. Se till exempel Mongoose's alldeles utmärkta RuneQuest (version 2).
Well its nice to know that somebody in Sweden likes MRQ2. After following this thread I was beginning to think I'd moved to the wrong country... :gremwink:

A serious question though, is there any point in my promoting the future RuneQuest 6 within Sweden? Or is public opinion of d100 rules sets so jaded that there is little or no market here now?

(apologies for replying in English, my written Swedish is diabolically bad)
No, my opinion is that most players is ok with D100. If its done right. BRP-based games has always dominated here. So there is a market.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Pete Nash said:
A serious question though, is there any point in my promoting the future RuneQuest 6 within Sweden? Or is public opinion of d100 rules sets so jaded that there is little or no market here now?
I don't think you have to worry: BRP is kind of part of the genetic make-up of Swedish roleplayers, and although Runequest is not one of the top brands in Sweden, it's still a respected one.

You will have competition from the Swedish brands Drakar&Demoner and Eon, which fills the niche "fantasy games with skill based traditional kill goblins/pick locks rules". They have the advantage of being written in the native tongue. Even if we're more or less fluent in English, the native language is always easier to read. So it will be quite a challenge even if the Swedish brands are currently dormant.

On the other hand, since they are dormant, this is the time to make an entry on the Swedish market!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Pete "BRP Rome" Nash? Pete "MRQ2" Nash? Pete "MRQ2 Vikings" Nash? Heck, based on those three alone you can sell me anything :gremwink:

Runequest has never been a big seller in Sweden, but the BRp games in swedish has been. I think that a fantasy BRP game would sell decently (which doesnt say much, with the state of the economy and hobby).


Storuggla, och nu för att rulla kartan
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Har faktiskt lekt med tanken (och bollat med Hakanlo) att göra en svenska översättning av OpenQuest. Men Hakanlo kom fram till att om vi gjorde det antagligen inte skulle kunna låta bli att göra husregler, i en sådan utsträckning att det inte längre vore OpenQuest.

För övrigt är jag snart klar med en svensk version av Basic Fuzion... En hårt kondenserad version av Fuzion, som jag en gång i tiden använde för en skräck-cyberpunkkampanj som jag kallade Europa City.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Niklas73 said:
Hur funkade James Bond?
Enkelt kan man säga att James Bond är ett mycket genomtänkt men samtidigt snabbt system, som dock inte passar för fantasy eftersom det enbart har 4 skasdenivåer, Light, Medium, Heavy wounds +incap (och då till slut kill).

Enkelt så här: Du skjuter mot någon, din DEX är 11, din PERception är 13 och du har 9 i färdigheten för att skjuta.

11+13/2 = 12 + 9 = 21, din grund är 21 (står på ditt papper),

Nu säger GM du har EF=3 (EaseFactor), som bestäms av saker som avstånd, vapen, du rör dig, någon duckar etc etc, som ger + eller - på EF. Man börjar på 5 och lägger till och drar ifrån, i detta fall blev det 3

3 x 21 = 63, (finns en tabell för detta), men det säger enkelt att slår du under 63 så träffar du. Du slår och kollar i nästa tabell på intervallet 60-65, det som heter Quality Rating. (Tar detta ur minnet, var några år sen jag körde) Men ungefär så här: Slår du 01-05 blev det en QR1 (Excellent), slår du 06-15 blir det QR2 ( Very Good) slår du 16-30 blir det QR3 (Good) och slår du 31 - 63 blir det QR4 (acceptable). Detta avgör bla hur mycket skada du gör, Eller hur lång tid det tog att dyrka upp kassaskåpet eller hur snabbt det gick att få den vackra flickan i säng med en flaska Bollinger och en burk kaviar (det viktigaste i hela spelet).
 

Pete Nash

Veteran
Joined
29 Jan 2012
Messages
31
Location
Boden, Sverige
Thanks everyone for the replies. Hopefully with the right art and a rules set tweaked for more Sword & Sorcery style play, we'll get a modest following between Sweden and Finland.

Storuggla said:
Pete "BRP Rome" Nash? Pete "MRQ2" Nash? Pete "MRQ2 Vikings" Nash? Heck, based on those three alone you can sell me anything :gremwink:
Wow, I have a fan! :gremwink:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Pete Nash said:
Well its nice to know that somebody in Sweden likes MRQ2. After following this thread I was beginning to think I'd moved to the wrong country... :gremwink:
Frågan är... vilka synder har du begått för att hamna i Boden?!? :gremshocked:

A serious question though, is there any point in my promoting the future RuneQuest 6 within Sweden? Or is public opinion of d100 rules sets so jaded that there is little or no market here now?
Ingen aning om marknaden är stor nog för att spendera pengar på att promota direkt mot svenska marknaden. Som du redan märkt, så finns det helt klart ett intresse för T100 system.

Själv köpte jag MRQ2 för att få uppslag till att modda Drakar och Demoner Expert, och är klart nöjd med de uppslag som jag fick. Från den synpunkten tror jag inte att RQ6 skulle tillföra tillräckligt mycket för att motivera produkten. Men att du har angivit Boden som lokalitet gör att den plötsligt hamnade högt upp på "kommer troligtvis att köpa" listan (bland annat var det i Boden jag köpte mitt första rollspel för 26 år sedan).

Den korta tid jag har befunnit mig här på forumet så har jag märkt en ganska stark vilja att stödja svenska rollspel, och jag skulle inte bli förvånad om RQ6 snart skulle räknas in då du befinner dig i Sverige (att boken är skriven på engelska är nog hyfsat irrelevant).

(apologies for replying in English, my written Swedish is diabolically bad)
Jag tror knappast någon tar illa vid sig. Anledningen till att jag svarar på svenska är primärt för att jag hört flera engelsktalande nämnt att de har svårt att lära sig svenska, just för att alla går över till engelska; så de inte får någon övning. Eller så beror det på sadistiska tendenser... jag kommer inte ihåg vilket just nu. Men en av dem i alla fall :gremlaugh:
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Själv skulle jag köpa RQ-baserade spel om de gavs ut på svenska. Jag spelar hellre på svenska med svenska regler än på svenska med engelska regler.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Pete Nash said:
A serious question though, is there any point in my promoting the future RuneQuest 6 within Sweden? Or is public opinion of d100 rules sets so jaded that there is little or no market here now?
Historically, many of the most popular swedish rpgs have been based on BRP. In a community full of amateur/independent designers, it's only natural that you will find a few posters that really don't like that system (anymore). Count them. They're your least likely customers, but a significant part of them might buy your game anyway, because they read a lot of rpgs :gremsmile:.

Christian
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Ah, nice BRP twist. För mkt tabeller för vissa kanske man inte för mig. Jag behöver inte det råenkla. Tack.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,006
Arfert said:
Runequest 2 och Legend är bra, men jag ser inga som helst indieinfluenser där. Vilka tänkte du på? Även i största allmänhet, inte till just RQ2.
Sa jag att jag tänkte på något särskilt spel?

Iallafall, det gjorde jag inte. Jag tänkte att jag gärna velat se en manual som förklarar/introducerar diverse nya grepp tagna från olika indiespel, och klär dem i en BRP-skrud för enklast möjliga förståelse.

Jag är ju inte ensam om att ha BRP i "mina gener" (eller vad hur det nu sades ovan :gremsmile: )

En BRP-bok som tröttsamt återutger regler från 80-talet komplett med samma brist på strömlinjeformning och kraftbalansering som då är fullständigt ointressant för mig (återigen, bortsett från arkivarien i mig). Det är helt enkelt alldeles för enkelt att få tag på orginalprodukterna - en nyutgåva känns helt passé eftersom den uppenbarligen inte det minsta velat anpassa sig till nya tiders krav på rollspel.

Dagens rollspelare har ju spelat alltifrån WoW till D&D4 till uppsjön av uppskattade nymodigheter (jag nämner bara Trails of Cthulhu och Burning Wheel så gör jag förhoppningsvis inte bort mig) - var är BRP-versionen för dem?

Jag vill iallafall ha en sådan. Och det som gäller mig antar jag helt blankt gäller flera! :gremwink:

Jag är helt enkelt övertygad om att i princip alla de av oss som inte kan indiespelen, dvs gamla gardet, också kan BRP. Ergo: förklara indiemekanismerna i form av BRP-subsystem och du har ett sålt exemplar!

PS. Legend vet jag inget om, men MRQ2 har ju ett antal subsystem inom strid (med Combat Maneouvres som kronan på verket) som givetvis i lätt trademarktvättad form skulle varit med i BRP-boken. Visst är det inte "indie", men det känns iallafall modernt och uppdaterat. Allt som snabbar upp "jag hugger du hugger" aspekten på BRP bör beaktas.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
CapnZapp said:
Jag tänkte att jag gärna velat se en manual som förklarar/introducerar diverse nya grepp tagna från olika indiespel, och klär dem i en BRP-skrud för enklast möjliga förståelse.
Så istället för "Här är ett system som du kan använda till alla setting" så vill du ha "Här är ett system som du kan använda till alla spelstilar"? Intressant. Undrar om det är genomförbart.

/Han som tänkte skriva "genrer" först men tycker att i det tillhör mer settings när det gäller tradtänk än spelstil
 
Top