Nekromanti Varför D&D?

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
God45 said:
Btw, eftersom det inte bara är världens största och första rollspel men också det populäraste är det kanske du som bör rättfärdiga spelandet av ett väldigt litet och obskyrt spel som EON.
Oj, vad personligt du tog det! (Kanske något du skulle behöva arbeta på?) Jag har aldrig spelat D&D mer än några korta gånger för tio år sedan så var nyfiken på om jag missat något.

Och att jämföra antalet D&D-spelare med Eon-spelare i syfte att försöka se vilket som är "bäst" kanske inte är så jättesmart. Har du t.ex. tänkt på hur många som pratar engelska i världen och hur många som pratar svenska? Eller hur länge D&D funnits respektive Eon? Och tror du att Justin Bieber gör världens bästa musik för att han säljer mest skivor?
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Hm. Nu förstår jag varför jag aldrig fastnat för D&D.

Jag gillar:

-Mycket och tjocka böcker om rollspelet.

-Jag gillar lowfantasy á la Game of Thrones med enstaka övernaturliga inslag.

-Realistiska stider och regler.

-Mycket färdigheter.

-Riktigt djupa och intressanta rollpersoner som tar lång tid att skapa.


D&D verkar alltså vara typ precis motsatsen till allt detta?

Tärningssystemet verkar intressant dock med D20. Saknar D20-systemet efter min ungdom med DoD. Ska kanske hålla koll när nästa D&D-version släpps och iaf provläsa grundboken för att se om man kan sno något därifrån.

Tack för alla svar!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
WhiteWolf said:
Oj, vad personligt du tog det! (Kanske något du skulle behöva arbeta på?) Jag har aldrig spelat D&D mer än några korta gånger för tio år sedan så var nyfiken på om jag missat något.

Och att jämföra antalet D&D-spelare med Eon-spelare i syfte att försöka se vilket som är "bäst" kanske inte är så jättesmart. Har du t.ex. tänkt på hur många som pratar engelska i världen och hur många som pratar svenska? Eller hur länge D&D funnits respektive Eon? Och tror du att Justin Bieber gör världens bästa musik för att han säljer mest skivor?
Hej, Whitewolf. Välkommen hit! Jag heter Krille och är er vänliga kvartersmoderator.

Det här är ett väldigt bra exempel på hur man inte bör uttrycka sig på det här forumet. Vad du gör är att prata om personen, inte om ämnet, och det i ganska nedlåtande ton. Och det är uttryckligen något som man inte bör göra:

Dem rulez said:
Regel 2: Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra tillmälen är förbjudet.
Så låt gärna bli sådant i fortsättningen, och välkommen hit.
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
D&D verkar alltså vara typ precis motsatsen till allt detta?
Inte nödvändigtvis, som flera har varit inne på här så beror det helt på vilken version du vill spela. De första versionerna (och deras moderna kloner) är ganska korta. Men om du gillar många och tjocka böcker så finns det enorma mängder med material till de senare versionerna.

Jag har spelat en hel del AD&D 2nd edition (player's option) och i den kombinationen är väl 4 gånger 250 sidor den minsta möjliga mängden regelböcker man kan komma undan med (icke inräknat monsterbeskrivningar). Sedan kan du utöka så mycket du känner för med olika extra regelböcker, världsböcker, äventyr och annat.


När det gäller dina andra krav så håller jag med om att de kanske inte stämmer helt överens med D&D, även om det mesta gå att få till om man vill.

Realistiska strider får du inte direkt i D&D oavsett version, men det är å andra sidan inte så vanligt i några rollspel (nästan).

Low-fantasy är inte heller standard, men det går faktiskt rätt lätt att få till, om man bara ransonerar magin lite och inte låter rollpersonerna avancera för snabbt.

Färdigheter har aldrig varit en stor grej i D&D, men från och med AD&D finns det ett komplett färdighetssystem.

Djupa rollpersoner är inte heller något som direkt stöds i reglerna.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
WhiteWolf said:
-Mycket och tjocka böcker om rollspelet.
Det får du med D&D.

WhiteWolf said:
-Jag gillar lowfantasy á la Game of Thrones med enstaka övernaturliga inslag.
Jag vet inte om det finns någon officiell värld i den känslan (både Ebberron och Forgotten Realms är världar där magi är som vatten i kran) men systemet stödjer helt klart den typen av fantasy.

WhiteWolf said:
-Realistiska stider och regler.
Realistiska på vilket sätt?

WhiteWolf said:
-Mycket färdigheter.
Det får du inte med D&D.

WhiteWolf said:
-Riktigt djupa och intressanta rollpersoner som tar lång tid att skapa.
Sånt är jag van att fixa genom att skriva långa bakgrunder, då det är personer och inte personers stats som har djup enligt mig. I D&D 3 och 4 (samt Pathfinder) så tar det rätt mycket tid att göra rollpersoner, men jag anser att det inte är någon reel skillnad i djup mellan en som har +1 på att träffa med attacks of opportunity eller +1 reach med tvåhandsspjut.

WhiteWolf said:
Tärningssystemet verkar intressant dock med D20. Saknar D20-systemet efter min ungdom med DoD. Ska kanske hålla koll när nästa D&D-version släpps och iaf provläsa grundboken för att se om man kan sno något därifrån.

Tack för alla svar!
Nästa D&D verkar fokusera på att "gå tillbaka till grunden" jämfört med D&D3/4-eskapaderna. Vilket innebär att de försöker skala ner och skala bort massor på systemet. Dvs det låter som de försöker förenkla och streamlinea, vilket inte lät som vad du ville ha.

Übereil
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
WhiteWolf said:
Hm. Nu förstår jag varför jag aldrig fastnat för D&D
Då tar vi det en gång till.
DnD är inte ETT spel, det är flera.

WhiteWolf said:
Mycket och tjocka böcker om rollspelet.
Vill du ha tjocka böcker skaffa spelet Pathfinder, monsterboken The Tome of Horrors Complete och äventyretRappan Athuk till Pathfinder. Ingen av de böckerna är på under 500 sidor.
Vill du ha många böcker skaffa allt Wizards gett ut till DnD3/DnD3.5 - jag har inte allt, men min samling är ändå på över tre hyllmeter.

WhiteWolf said:
Jag gillar lowfantasy
Det går alldeles utmärkt att spela lowfantasy med DnD. Det går dock lättare med de äldre versionerna än med de nya.

WhiteWolf said:
Realistiska stider och regler
Det här kan du nästan skapa en egen tråd om. :gremlaugh:
Men kortfattat kan man säga att realistiskt inte är detsamma som komplicerat.

WhiteWolf said:
Mycket färdigheter
DnD3, DnD3.5 och PF har över 40 färdigheter och tre av dessa är "yrke", "hantverk" och "kunskap" som kan delas upp hur mycket som helst (som snickare/murare/skomakare eller astronomi/alkemi/arkitektur...)

WhiteWolf said:
Riktigt djupa och intressanta rollpersoner som tar lång tid att skapa
Första gången du försöker skapa en DnD4-rollperson kommer det att ta dig en hel dag om du har tillgång till alla böcker.

WhiteWolf said:
D&D verkar alltså vara typ precis motsatsen till allt detta?
Eh, nej?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Jag tror nog mycket riktigt att det du beskriver att du vill ha ut av rollspel blir bättre ombesörjt av Eon. Det är dock inget skäl att inte testa annat -- vissa saker vet man inte att man är intresserad av förrän man testat! Dock är det som många säger så att D&D har flera olika varianter som sinsemellan är väldigt olika. De huvudsakliga versionerna är följande:

Ursprungliga D&D och Old School Renaissance: Det här är de tidigaste varianterna av spelet, och också de som är mest regellätta. Att göra en rollperson går rasande fort (slå grundegenskaper och välj yrke, typ), vilket behövs, eftersom striderna är oerhört farliga och dödligheten är hög. Här finns inte mycket till färdighetssystem, i stället är det spelarens egen list och påhittighet som får användas för att ta sig förbi många hinder. Andra typiska drag i denna stil är att det, till skillnad från i senare versioner, inte är så att man får så mycket erfarenhet av att slåss med monster -- ofta är det smartare att smyga förbi och sno deras skatter. "Old School Renaissance" är en rörelse som inkluderar flera nya spel (till exempel Swords & Wizardry, Labyrinth Lord och Lamentations of the Flame Princess) som försöker återuppliva denna gamla spelstil.

Advanced Dungeons & Dragons: Det här är en expanderad version av reglerna ovan som kom i två versioner under sjuttio- och åttiotalet. Som man kan förstå är reglerna mer komplexa, även om jag inte skulle säga att de hamnar på Eonnivå (däremot kan det finnas individuella system som är mer krångliga). Generellt sett kan man säga att AD&D 1 ligger närmre beskrivningen av äldre versioner ovan, medan AD&D 2 lägger mer fokus på episka kampanjer, heroiska rollpersoner och avancerade kampanjvärldar. Många av de mest detaljerade kampanjvärldarna, som definitivt kan tävla med Mundana i komplexitet (för att inte tala om originalitet!), kommer från den här versionen.

Dungeons & Dragons 3 och Pathfinder: Det spel som lanserades som "Dungeons & Dragons 3" är egentligen tredje utgåvan av Advanced Dungeons & Dragons, men "Advanced" togs bort eftersom varianten av spelet som saknade detta tillnamn ändå hade slutat ges ut. Här försökte man göra ett spel som kunde täcka in precis allt, och det är också här man har störst frihet att bygga sin rollperson hur man vill -- oavsett vilken märklig ras eller kombination av yrken du vill köra på går det att fixa ihop. Reglerna blev efter hand ganska tungrodda, och på grund av att det fanns så enormt många val blev konsekvensen att två rollpersoner som skulle befinna sig på "samma nivå" kunde skilja sig massivt åt i effektivitet. Pathfinder är en form av inofficiell fortsättning på detta spel, som rätade ut vissa regelproblem och ges ut än idag.

D&D 4 och Essentials: Här hade man tagit lärdom av den obalans många tyckte uppstod i D&D 3, och därmed gjort spelet avsevärt mer uppstyrt. Stridssystemet är här det mest taktiskt avancerade, och alla rollpersoner har tillgång till specialförmågor som är av nytta på slagfältet. Nackdelen är att spelet kan kännas som om det är väl fokuserat kring just "encounters", med mindre regelstöd för annat.

Som du ser finns det oerhört olika varianter av D&D. Personligen föredrar jag den första av de beskrivna, men det finns varianter för alla smaker (jag vet till exempel att vi har många inbitna Pathfinder-spelare här). Så även om du just nu mest gillar Eon kan det vara värt att testa något annat också -- man kan ju ha roligt på många olika vis när man spelar rollspel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag gillar enkla monster-stats. Nu vet jag ju inte hur monsterstats ser ut i EON för jag har inte hittat ett enda monster i min 500-sidors EON-bok, men de flesta DnD-monster får plats på en textrad.
Statsblock för monster i alla versioner av Eon är dock for the record avsevärt kortare och enklare än de helt groteska statsblock som monster hade i åtminstone D&D3-3,5.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Svarte faraonen said:
Jag tror nog mycket riktigt att det du beskriver att du vill ha ut av rollspel blir bättre ombesörjt av Eon. Det är dock inget skäl att inte testa annat -- vissa saker vet man inte att man är intresserad av förrän man testat! Dock är det som många säger så att D&D har flera olika varianter som sinsemellan är väldigt olika. De huvudsakliga versionerna är följande:
Tack för den ypperliga förklaringen!

Och visst har du rätt i att man man iaf kan testa. (Även om man inte gillar det till slut så kanske man iaf kan sno lite äventyrsuppslag, regelidéer eller annat.)

EDIT:
Funderar på vilken version jag ska köpa och testläsa. Finns det någon version utan XP och där man inte levlar sin karaktär?
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Du verkar ha missat poängen helt. Om du inte vill ha xp eller levels ska du inte köra D&D, oavsett version.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Robban said:
Du verkar ha missat poängen helt. Om du inte vill ha xp eller levels ska du inte köra D&D, oavsett version.
Så levelsystemet är det absolut viktigaste och största i D&D? Och om man inte gillar sådant så finns det inget att hämta där?

Jag vet inte - som sagt - om jag ska köra det. Bara köpa och läsa lite. Sedan får vi se.

Som sagt, finns säkert något intressant jag kan plocka ur det. Kanske upptäcker jag att det är fantastiskt roligt att köra. Vem vet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Lamentations of the Flame Princess går att få tag på gratis (utan illustrationer). Vill du ha ett äventyr till kan du med fördel också plocka ner Better Than Any Man, även det gratis om du vill (det är på betala-så-mycket-du-vill-basis). Det är rätt grym, skräckbetonad stämning och utspelar sig i vår värld under Trettioåriga Kriget, så det är annorlunda från mycket av vad man ser inom andra fantasyrollspel.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Svarte faraonen said:
Lamentations of the Flame Princess går att få tag på gratis (utan illustrationer). Vill du ha ett äventyr till kan du med fördel också plocka ner Better Than Any Man, även det gratis om du vill (det är på betala-så-mycket-du-vill-basis). Det är rätt grym, skräckbetonad stämning och utspelar sig i vår värld under Trettioåriga Kriget, så det är annorlunda från mycket av vad man ser inom andra fantasyrollspel.
Wow. Tack! Lördagsbakisläsningen är säkrad :gremlaugh:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Levlingen är en central del av D&D, ja. D&D är ett spel där poängen är att man spelar hjältar i kampanjer med åtminstone ett visst fokus på gruppstrid, och som gradvis utvecklas från en relativt låg nivå till en skyhög. I takt med denna utveckling får hjältarna också uppleva allt häftigare saker; I D&D generellt mäjkar det inte sense att slänga in en dimensionsresa på lvl 3, eftersom alla saker i andra dimensioner har för hög level för att rollisarna ska klara det, och magin som ger tillgång till dimensionsresor kommer först på mycket högre level.

Eon har en helt annan dynamik, där rollpersonerna förvisso blir bättre och precis som i D&D omsider kan vinna mot svårare motstånd än de från början kunde, men det skalar på ett helt annat sätt, och det finns inget hinder för att slänga in dimensionsresor och drakfajter redan i början av en kampanj, om det är det man vill; drakarna i Eon är så övermäktiga att det spelar föga roll om rollisarna är nybörjare eller veteraner, oddsen är starkt emot dem oavsett, eftersom systemet skalar som det gör (dvs i synnerhet att det pga förbättringsslagen blir successivt svårare att bli bättre ju bättre man är). Eons färdighetsvärden och andra stats är normalfördelade och skalar väldigt långsamt uppåt, medan the sky is the limit i D&D.


Men, så mycket som jag ogillar levelsystem a¨'la D&D, så såg jag poänger med det när jag spelledde D&D. Levelsystemet gav på ett väldigt snyggt sätt en slags struktur åt min kampanj, där kampanjen närmast av sig själv i mitt huvud kom att bli uppdelad i tre delar (lvl 1-10, lvl 11-20, lvl 21-30), där varje del slutade i ett klimax mot först en faux ärkeskurk, sedan ärkeskurken, och sedan ärkeskurkens One Winged Angel. För mig som normalt sett bara improviserar mina kampanjer från början till slut var det på något sätt väldigt positivt att -regelsystemet- på det här sättet skapade en struktur åt kampanjen, och jag tror än idag att min D&D-kampanj hade kunnat bli fucking great, om den bara fått fortsätta (tyvärr föll den på att vi inte kunde förlika oss med andra delar av D&D 4s regelsystem, i synnerhet den extremt vaga kopplingen mellan vad som händer i reglerna och vad som händer i narrativet). Faktum är, jag kommer nog aldrig vara helt tillfredställd i själen innan jag i någon form fått spelleda den ståry jag ville med min D&D-kampanj :gremfrown: Så jag är öppen på förslag på regelsystem som är D&D:iga och episka men inte för mycket, som skulle kunna låta mig göra det en vacker dag (Conan D20 kanske...).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Så som spelen är skrivna underlättar de olika mycket för olika spelstilar. Eons system är i mina ögon fokuserat på att simulera kausalitet i spelvärlden emedan D&D fokuserar mer på "speliga" (dvs tävlingen, att övervinna hinder) element. Inget säger att det inte går att gestalta en hårt simulerad spelvärld i D&D eller att det inte går att spela Eon med fokus på att övervinna utmaningar men de är inte strömlinjeformade för dessa ändamål.

Betänk även system vars mål är att skapa drama snarare än spelighet och simulering så har du lite av det grundläggande kring the Big Model.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Ymir said:
Levlingen är en central del av D&D, ja. D&D är ett spel där poängen är att man spelar hjältar i kampanjer med åtminstone ett visst fokus på gruppstrid, och som gradvis utvecklas från en relativt låg nivå till en skyhög. I takt med denna utveckling får hjältarna också uppleva allt häftigare saker; I D&D generellt mäjkar det inte sense att slänga in en dimensionsresa på lvl 3, eftersom alla saker i andra dimensioner har för hög level för att rollisarna ska klara det, och magin som ger tillgång till dimensionsresor kommer först på mycket högre level.
Även det här varierar mellan spelstilar och versioner. I D&D 4e är det generellt så att allt motstånd man möter är skalat för att ligga på "rätt" svårighetsgrad, medan i old school-D&D så kommer du ibland stöta på fruktansvärt farliga monster redan på level 1 (så att man lär sig att fly ibland och inte ta varje strid), medan stadsvakterna kommer fortsätta vara level 0 även när du själv kommit upp i fästningsbyggarlevlarna.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Lamentations of the Flame Princess går att få tag på gratis (utan illustrationer).
Här ocksåså kan judet vara värt nämna att detnog är trevligare utan bilderna påmångasätt eftersom dom kan vara jäkligt grotekska. :gremtongue:
Tillexempelvis såska han ha en av bildbeställkningarna ha vart "få mej slängd i fängelse"...

Kostigt egentligen, många blev ju helt tokiga övertexten i Carcosa, den såhar inte jag några problem med, men bildern i LotPF... huga :gremfrown:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Även det här varierar mellan spelstilar och versioner. I D&D 4e är det generellt så att allt motstånd man möter är skalat för att ligga på "rätt" svårighetsgrad, medan i old school-D&D så kommer du ibland stöta på fruktansvärt farliga monster redan på level 1 (så att man lär sig att fly ibland och inte ta varje strid), medan stadsvakterna kommer fortsätta vara level 0 även när du själv kommit upp i fästningsbyggarlevlarna.
Fast ingenting -hindrar- ju att det är så i D&D4 heller, som när jag slängde in en Mindflayer när du var på lvl 4 eller vad det var...med det sagt, visst, det är inte alls del av encounter-design-filosofin i D&D4.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det nedanstående kanske är giltigt i förhållande till Eon också (jag har bara spelat det ett tiotal spelmöten för över femton år sen), men för mig handlar det om det speciella med DnD och andra äldre system.

Det finns något visst med spel som vuxit organiskt snarare än skapats på ritbordet, och DnD, åtminstone fram till 2ed ADD, är det kanske bästa exemplet på ett sånt spel. De olika versionerna har en massa konstigheter som man vid en analys ofta tycker verkar helt vrickade. Men de mejkade sense för folk som spelade spelet sönder och samman, kanske ojämförligt oftare än vad folk gör idag. Jag tänker på en sån sak som de många olika slagen (d20, procent, d12 etc.) i äldre DnD som är jättelätta att strömlinja bort, men som dels ger variation, dels genom sina olika skalor ger … nånting … jag kan liksom inte sätta fingret på det, men jag känner det. En grej man kan jämföra med är motståndstabellen i BRP, som fick hänga med i de svenska spelen. Det är ju inte det att spelskaparna på 80-talet inte fattade att man kunde använda motslag, det tror i alla fall inte jag. Det är liksom en speciell känsla som följer med tabellen och som motiverar den och som man bara märker när man använder den regelbundet (dessutom tror jag inte sannolikheterna är exakt desamma vid motslag, men jag orkar inte räkna på det).

Men tillbaka till DnD. Det är inte bara mekanikerna, utan såna saker som besvärjelser och monster som liksom testats och modifierats och växt organiskt som gör spelet så distinkt. Jag tror heller inte det är ett sammanträffande att de stora coola settingarna i rollspelsvärlden, som Planescape, Dark Sun, Call of Cthulhu (som ju inte är riktigt samma sak som Lovecrafts setting), Mutant etc. görs just till organiska spel. Organiska spel *föder* fram bra settings, är min tanke.

Jämför man med 4ed, som är just icke-organiskt och konstruerat med matematisk precision, så saknar det spelet … själ. Det känns *konstgjort* och lite fattigt, det tycker i alla fall jag. Och försöken att göra om de coola spelvärldarna till 4ed fallerar också.

Jag är inte intresserad av alla aspekter av OSR, men jag *är* intresserad av spel som försöker förbättra inom ramarna för och med viss varsamhet i förhållande till en tradition, kort sagt av organiskt spelmakande (speldesign är fel ord, för design signalerar industri, produktion, pipelines etc., när det jag egentligen vill säga handlar om att skapa, härma, slipa o.s.v.). Detta gäller både som spelare och som spelmakare.

Jag orkar inte skriva något mer strukturerat om detta, men nån kanske har glädje av det ovanstående ändå!

Hälsar

Christian
 
Top