Nekromanti Varför D&D?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,551
I jämförelse med EON? Regler som fungerar och inte kräver en ingenjörsexamen för att göra en karaktär. Bra monster, snabba strider och att det är kul.

Btw, eftersom det inte bara är världens största och första rollspel men också det populäraste är det kanske du som bör rättfärdiga spelandet av ett väldigt litet och obskyrt spel som EON.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
WhiteWolf said:
Vad är det ni gillar med D&D som ni inte får ifrån spel som t.ex. Eon?
D&D Essentials ger mig skön brädspelighet, hyfsat enkla regler, och tonvis med dumma men underhållande dungeonäventyr någon annan skrivit. Just nu är det enda formen av fantasyrollspelande som riktigt tilltalar mig.

Eons regelsystem är extremt avskräckande för mig, framför allt eftersom spelet dessutom verkar mer fokuserat på "spela sin rollperson" och mindre på brädspelskänsla. Ska jag leva mig in i en rollperson vill jag ha ett betydligt enklare regelsystem.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att D&Ds värld är så oapologetiskt ultrafantasy med massor av andra dimensioner, oändlig inflation på raser och monster, men samtidigt att grundspelet har en design som uppmuntrar en att skapa sin egen setting att förlägga dessa saker till. När jag blir sugen på D&D, inbiten Eon-spelare som jag är, så är det detta som lockar.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Det tar fem minuter att göra en karaktär och börja spela. Try that on for size.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
WhiteWolf said:
Vad är det ni gillar med D&D som ni inte får ifrån spel som t.ex. Eon?
Jag spelar äldre version av D&D för att det är smidigt, enkelt och snabbt. Att anpassa det efter en specifik kampanj är enkelt att göra utan att man riskerar att ha sönder regelsystemet.

Jag spelar Pathfinder (D&D 3.75) för att möjligheterna att tweaka sin rollperson är så stora som de är.

Sen spelar jag D&D för att det finns mer material till det spelet än vad det finns till alla andra rollspel tillsammans, flera gånger om.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Robban said:
Det tar fem minuter att göra en karaktär och börja spela. Try that on for size.
Detta borde vara standard i alla rollspel!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Robban said:
Det tar fem minuter att göra en karaktär och börja spela. Try that on for size.
Det där beror helt på vilken verision vi pratar om.

Übereil, fem minuter i 4.0? Jo, tjena!
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
236
Location
Helsingborg
Ni snackar om olika versioner?
Det jag har lirat och som har varit det absolut roligaste är det som jag hade som yngre. Ångrar att jag sålde det. Och anledningen till att det har varit roligast är för vissa anledningar som redan har tagits upp. Det går kvickt att skapa karaktärer samt att det är enkelt att flexa liret utan att sabba de regler man eventuellt använder.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,551
pappapiraten said:
Ni snackar om olika versioner?
Det jag har lirat och som har varit det absolut roligaste är det som jag hade som yngre. Ångrar att jag sålde det. Och anledningen till att det har varit roligast är för vissa anledningar som redan har tagits upp. Det går kvickt att skapa karaktärer samt att det är enkelt att flexa liret utan att sabba de regler man eventuellt använder.
Nu pratar du om helt fel spel. Det här är under forumet för Dungeons and Dragons. Inte för Basic role playing spelen.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
pappapiraten said:
Damn. Jag trodde att D&D var Drakar & Demoner. My bad.
DoD är Drakar och Demoner. DnD eller D&D är Dungeons and Dragons. De är lätta att se fel på om man inte är insatt. :gremsmile:

Übereil
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
WhiteWolf said:
Vad är det ni gillar med D&D som ni inte får ifrån spel som t.ex. Eon?
Din frågeställning visar att du missat en viktig sak: DnD är bredare än du tror.
DnD gavs ut första gången 1974 och senaste versionen kommer att släppas senare i år. DnD finns i minst 7 olika regelversioner (exakta antalet kan diskuteras)
- Original DnD, Supplements
- Basic DnD, Holmes, B/X, BECMI, RC
- Advanced DnD
- ADnD2, optional rules
- DnD3, DnD3.5, Pathfinder
- DnD4, Essensials
- DnD:Next
Samtliga av dessa versioner spelas fortfarande.
Och skillnaden mellan vissa av DnD-versionerna är minst lika stora som mellan DnD och EON.

Jag är OSR-spelare, d.v.s. jag spelar kloner av ODD, BDnD och ADnD - och kommer att jämföra dessa med EON.
Och den enda EON-bok jag har, heter EON Grand Luxe och är på 500 sidor. Nu kanske någon säger att EON inte alls är så tjock, men det skiter jag i. Grundfrågan gällde EON vs. DnD, utan att varken specificera DnD-version eller EON-version. Och jag väljer att jämföra min 500-sidors EON mot... hm... OSR-klonen Swords & Wizardry Complete som är på 140 sidor (vilket regelmässigt och sidmässigt motsvarar ungefär ODD74 + Supplement I-IV).
Dessutom måste jag tillägga att S&W är ett komplett spel, med bl.a. 150 monster. Nu kanske jag har fel, för jag ha knappt öppnat min 500-sidors EON-bok, men jag tror inte den innehåller ett enda monster.

Och nu ska jag svara på din fråga :gremsmile:

- Jag gillar rules light och tunna regelböcker. Ge mig en EON-version på under 100 sidor (inklusive monster) så kanske jag orkar öppna boken.

- Jag gillar snabb framslagning av rollpersoner. Visa mig hur man skapar en spelfärdig rollperson i EON på under 15 minuter så kanske jag blir intresserad.

- Jag gillar enkla skills/färdigheter. Visa mig en EON-version där ALLA färdigtheter får plats OCH beskrivs på 1 A4.

- Jag gillar snabba strider. När du hunnit med en stridsrunda i EON, har jag spelat färdigt hela striden i DnD och hunnit gå och ta en fika.

- Jag gillar enkla monster-stats. Nu vet jag ju inte hur monsterstats ser ut i EON för jag har inte hittat ett enda monster i min 500-sidors EON-bok, men de flesta DnD-monster får plats på en textrad.

- Oh, jag höll på att glömma det viktigaste!
Milt uttryck kan vi säga att jag inte gillar tärningspölar eller exploderande tärningar, som Ob5T6.
Enligt mig finns det bara ett tillfälle då tärningspölar är acceptabelt, det är när man slår fram skada för fireball och jag tycker att det är kul när man slår om en naturlig 20 på en 20-sidig tärning för att se om det blir en crit - men där går gränsen.

Sammanfattningsvis: gör en lightversion av EON och gör sen en lightversion av lightversionen så kanske jag blir intresserad. :gremsmile:
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Übereil said:
Robban said:
Det tar fem minuter att göra en karaktär och börja spela. Try that on for size.
Det där beror helt på vilken verision vi pratar om.

Übereil, fem minuter i 4.0? Jo, tjena!
Beror ju på hur mycket munchkin man vill vara va? Men ska man läsa igenom ALLA powers och feats i alla böcker så tar det ju ett par dar eller så.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,976
Location
Ludvika
Anarchclown said:
Anchorman: Det kanske borde det, men det är inte riktigt det.
Dessutom är det ju nästan aldrig sant ens i rollspel som påstår det. Bara att hitta på ett bra namn tar längre tid.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Necross said:
Übereil said:
Robban said:
Det tar fem minuter att göra en karaktär och börja spela. Try that on for size.
Det där beror helt på vilken verision vi pratar om.

Übereil, fem minuter i 4.0? Jo, tjena!
Beror ju på hur mycket munchkin man vill vara va? Men ska man läsa igenom ALLA powers och feats i alla böcker så tar det ju ett par dar eller så.
Tja, ska man hinna klart på fem minuter så får man näst intill slumpa fram karaktären - och det gör man inte i D&D 4.0. Det är inte så systemet/spelet är designat att användas.

Übereil
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Übereil said:
Robban said:
Det tar fem minuter att göra en karaktär och börja spela. Try that on for size.
Det där beror helt på vilken verision vi pratar om.

Übereil, fem minuter i 4.0? Jo, tjena!
Jag tycker det framkommer ganska tydligt?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Robban said:
Übereil said:
Robban said:
Det tar fem minuter att göra en karaktär och börja spela. Try that on for size.
Det där beror helt på vilken verision vi pratar om.

Übereil, fem minuter i 4.0? Jo, tjena!
Jag tycker det framkommer ganska tydligt?
Själv tycker jag inte det kunde vara mindre tydligt vilken verision det handlade om. Det sägs nämligen ingenting om det, varken av dig eller av trådskaparen.

Übereil
 
Top