Nekromanti Varför byter kvinnliga protagonister kläder konstant i amerikanska filmer/serier?

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Ymir;n171524 said:
kvinnor har cirka en gogolplex gånger så roligt och brett utbud kläder de kan köpa, jämfört med vad män har.
Å andra sidan så är mäns kläder generellt billigare och mycket mer hållbara. Och ni har fickor.

IAF, personligen tror jag att mansmodet numera har en hel del att göra med homofobi, också. Om man tittar på tidigt 1800-tal och bakåt så var nämligen mansmodet minst lika pråligt och färgglatt som kvinnornas. Har till och med hört att högklackade skor ursprungligen var till för män, för att de skulle kunna visa upp sina välsvarvade vader - ett stort skönhetstecken bland den tidens manfolk!

Sen i mitten/slutet av 1800-talet, samtidigt som termer som "homosexuell" började myntas, blev det plötsligt omanligt att bry sig om sitt utseende, och allra mest att klä sig utmanande. Istället lades grunden till dagens fyrkantiga, svartgråblåbruna herrmode. Coincidence? I think not.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fjodor Pollett;n172243 said:
Jag tror att det beror lite på att mode rör utseendet, dvs ytan. Människor som ägnar sig mycket åt utseendet ses gärna som ytliga.
Det skulle jag säga är ett ytligt sätt att se det på. ;)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Doomhamster;n172274 said:
Har till och med hört att högklackade skor ursprungligen var till för män, för att de skulle kunna visa upp sina välsvarvade vader - ett stort skönhetstecken bland den tidens manfolk!
Klacken kommer i grunden från 1600 och 1700-tals stövlar som skulle sitta bra i stigbyglar (alltså, drivet av kavalleriet som i regel var adliga och som sedan allmogen imiterade). Det bör sägas att det INTE var högklackat som vi ser det idag (stiletklackar alltså) utan mer vad en normal stövel har.

Med det sagt så var vader viktigt under 1700-talet, så viktigt att vissa män som inte hade så stora vader hade vad-inlägg för att förstora dem ;)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
RasmusL;n172137 said:
Ja, att män och kvinnor är över/underrepresenterade bland exempelvis rollspelare känns väl lite halvknepigt att förklara biologiskt?
Ursäkta mig, men vad har detta med bytande av kläder i filmer att göra? Bara en stilla undran - har jag missförstått något?
 
Top