Nekromanti Varför byter kvinnliga protagonister kläder konstant i amerikanska filmer/serier?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Fjodor Pollett;n171772 said:
Med risk att stereotypifiera har jag läst att det beteendet kommer från jägar/samlar-tiden.
När du jagar går du ut i skogen, hittar ett byte, jagar ihjäl det, flår och rensar det på plats och släpar hem det.
När du samlar går du ut i skogen, hittar frukter och bär, plockar dem inte ännu utan går vidare tills du hittat fler bra plockställen. Sedan plockar du på dig allt på vägen tillbaka, och avslutar med första stället du passerade.

Nu har ni läst att jag läst det någonstans. Källstatus: högst tvivelaktig.
Ehh, jag vill inte vara otrevlig men jag tror att du inte ens har fel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Fjodor Pollett;n171772 said:
Nu har ni läst att jag läst det någonstans. Källstatus: högst tvivelaktig.
Ja, jag är ofta den som tror på evolutionära förklaringar till mänskligt beteende, men till och med jag har väldigt svårt att köpa det där. Att OP dessutom noterat mönstret i amerikanska filmer men inte i andra filmer tyder ju på att det är kulturellt.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Tony.Meijer;n171771 said:
To start off with, en billig kostym som du köper i butik håller ungefär samma erbarmerliga kvalitet som en dyr, det är nästan ingen kvalitativ skillnad mellan en Armani-kostym och en "billig" dressman-kostym. Det som är viktigt för alla kostymer är att den sitter bra, vilket för mig till nästa punkt.
Jag har en helt annan uppfattning. Jag har köpt några (lite )dyrare kostymer. Oftast sitter de bättre och att få den insydd och justerad ingår oftast (alla som jag köpt). Dessutom oftast mer att välja på.
Får man fråga hur många dyra kostymer du köpt?
Ps är absolut ingen klädexpert. Arfert vet nog mer :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Genesis;n171776 said:
Ja, jag är ofta den som tror på evolutionära förklaringar till mänskligt beteende, men till och med jag har väldigt svårt att köpa det där. Att OP dessutom noterat mönstret i amerikanska filmer men inte i andra filmer tyder ju på att det är kulturellt.
Nu tror jag förvisso inte jägarsamlarhistorian var tänkt förklara klädbytena på film, utan sättet män resp kvinnor handlar kläder på.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
MODERERING

Nu handlar många av de senare inläggen om kläder som inte sitter på skådespelare i amerikanska filmer eller tv-serier. Sådana kläder avhandlas lämpligtvis i andra trådar än den här.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Tony.Meijer;n171478 said:
Tjo,
jag la märke till en sak jag numera inte kan o-se. Varför byter kvinnliga protagonister kläder konstant i amerikanska filmer/serier?
Jag kollade under förra veckan på Scorpion, 12 monkeys, Criminal Minds och detta är ett återkommande tema, kvinnorna i serien byter kläder åtminstone ett par gånger under ett normal avsnitts gång men inte männen. o_O
Jag spolade igenom ett par franska och brittiska filmer/serier jag har och det verkar inte vara samma sak där av okänd anledning.

Någon som vet varför? Verkar vara en konstig trope.
Patriarkala strukturer kring objektifiering av kvinnor skulle jag gissa? Är det inte lite samma fenomen som det här med att byta klänning beroende på tid på dygnet/vilken måltid som ska ätas?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
RasmusL;n171792 said:
Är det inte lite samma fenomen som det här med att byta klänning beroende på tid på dygnet/vilken måltid som ska ätas?
Än gång i tiden gällde detta även för män. Vita västar, svarta västar, jacketer, frackar... allt beroende på tid på dagen.

Men vi (män) fick tydligen lägga av med det till slut...
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
RasmusL;n171792 said:
Patriarkala strukturer kring objektifiering av kvinnor skulle jag gissa? Är det inte lite samma fenomen som det här med att byta klänning beroende på tid på dygnet/vilken måltid som ska ätas?

Jag tror inte det har särskilt mycket med patriarkala strukturer att göra. Om man tittar bakåt genom historien (där patriarkalismen oftast var ännu starkare) så finns det många perioder där männen var minst lika (om inte mer) aktiva med att klä sig pråligt och försöka se bra ut.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
erikt;n171798 said:
Jag tror inte det har särskilt mycket med patriarkala strukturer att göra. Om man tittar bakåt genom historien (där patriarkalismen oftast var ännu starkare) så finns det många perioder där männen var minst lika (om inte mer) aktiva med att klä sig pråligt och försöka se bra ut.
kvinnor objektifieras i mycket högre grad än män och värderas utifrån hur de ser ut, det känns inte jättekonstigt att denna patriarkala struktur skulle vara kopplad till klädbytarfenomenet, eller?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
RasmusL;n171792 said:
Patriarkala strukturer kring objektifiering av kvinnor skulle jag gissa? Är det inte lite samma fenomen som det här med att byta klänning beroende på tid på dygnet/vilken måltid som ska ätas?
Varför bara så i amerikanska serier i sådana fall?
Och om jag ska vara ärlig så är det inte en speciellt bra förklaring, det är lite som att säga att det är guds fel. Vad är mekanismen?
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Tony.Meijer;n171774 said:
Ehh, jag vill inte vara otrevlig men jag tror att du inte ens har fel.
Nu blev jag ju bara tvungen att leta källor, vilket visade sig lite snårigt eftersom Journal of Social, Evolutionary, and Cultural Psychology bytt namn (och blivit hackad, men bara lite). Nåväl, på den här arkivsidan kan man hitta en länk till artikeln Foraging psychology underlies sex differences in shoping [sic] experiences and behaviors från 2009.

Att förklara beteendeskillnader mellan könen genetiskt känns som att fiska i grumliga vatten så därför skulle jag föredra att lämna det därhän.

Andra (icke-genetiska) förklaringar jag stött på när jag letade efter källan är att människor vill A) få möjligheten att åtra vackra saker (och inte bara själv vara en åtråvärd sak) och B) få ett visst mått av makt genom att få göra egna val, om så bara att välja kläder.

I samhällen med traditionella värderingar (till skillnad från sekulära/rationella dito) har kvinnan mycket liten makt att påverka sin situation. För att få ett bra liv för sig själv som hemmafru (som sagt, traditionella värderingar) är det viktigt att locka en bra make, och ett av de få medel hon faktiskt kan påverka är sitt utseende, exempelvis genom klädval.

Filmanknytning: läs filmbeskrivningar (typ på baksidan av dvd), och lägg märke till vilka adjektiv som beskriver männen resp kvinnorna. Kvinnorna har nästan alltid "den vackra X" eller "den förföriska Y".
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Tony.Meijer;n171812 said:
Varför bara så i amerikanska serier i sådana fall?
Och om jag ska vara ärlig så är det inte en speciellt bra förklaring, det är lite som att säga att det är guds fel. Vad är mekanismen?
Jag tänker mig att syftet är att "visa upp" individernas kroppar (som ett led i detta: http://ed.ted.com/on/GvKYBTag ). Så länge vi är på gissningsnivån så kan jag tänka mig att det har att göra med vilken typ av TV-serier det är och att dessa "typer" som når oss mestadels kommer från staterna?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Fjodor Pollett;n171813 said:
I samhällen med traditionella värderingar (till skillnad från sekulära/rationella dito)
Oj vad jag ogillar etiketten rationella värderingar, eller snarare hur det antyder att "traditionella" värderingar inte är rationella.

Jag vill påstå att det mesta människan tänkt ut har rationella förklaringar. Oavsett hur osmakligt det kan te sig.

Men jag stoppar där (off topic moderering).
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
CapnZapp;n171835 said:
Oj vad jag ogillar etiketten rationella värderingar, eller snarare hur det antyder att "traditionella" värderingar inte är rationella.
Jag vill påstå att det mesta människan tänkt ut har rationella förklaringar. Oavsett hur osmakligt det kan te sig.
Instämmer, den är rätt kass men det är den etikett de har satt som motsats till traditionella så det var det bästa jag hade att komma med. Moderna? Humanistiska? vad man än kallar det får det felaktiga övertoner.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Fjodor Pollett;n171837 said:
Instämmer, den är rätt kass men det är den etikett de har satt som motsats till traditionella så det var det bästa jag hade att komma med. Moderna? Humanistiska? vad man än kallar det får det felaktiga övertoner.
Jag ska säga att jag fattar vad de menar. Rationella som i "bäst för alla i gruppen" typ. Inklusive den ytterst radikala och banbrytande idén att även för majoriteten är det bra att minoriteter inte är alltför förtryckta. ;)

Jag menar bara att även beslutet att ge all makt till en präst som påstår sig tolka månen och andarna och inälvorna var en gång i tiden rationellt. Det är så sablans lätt att i dag skåpa ut kreationism eller islamism (varför står muslimska länder i kursiv stil?!) ... eller för den delen "jag föreslår att jag får all makt och alla kvinnor, resten kan anmäla sig i saltgruvan klockan 0600 i morgon bitti" som fult och skit och korkat. Att ge all makt till den starke är rationellt i en tidsålder där det är den starkes rätt som gäller, så enkelt är det bara.

Att säga att det är inkompatibelt med vår värdegrund, däremot, det kan jag hålla med om.

(Det luktar ändå lite sitta på en hög häst över saken - jag är rädd för att jag är övertygad om att tolerans mot vänsterhänta eller kvinnor-framför-ratten är lite grann ett högre steg på maslows behovstrappa; det är någonting vi kan unna oss för att vi har råd med det - skulle det bli världskrig skulle även vi svenskar välja någon som vi tror kan rädda oss från ryssen före alla fina ord om jämlikhet och broderskap. Under fernissan är vi trots allt djur vars empati till nöds når vår avkomma och omedelbara familj. Jämför dokumentärer om blå- och brunögda barn eller The Wave etc)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Tony.Meijer;n171812 said:
Varför bara så i amerikanska serier i sådana fall?
Och om jag ska vara ärlig så är det inte en speciellt bra förklaring, det är lite som att säga att det är guds fel. Vad är mekanismen?
Gud är stor! ;)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tony.Meijer;n171812 said:
Varför bara så i amerikanska serier i sådana fall?
Och om jag ska vara ärlig så är det inte en speciellt bra förklaring, det är lite som att säga att det är guds fel. Vad är mekanismen?
jag har redan påvisat med konkreta exempel att det gäller mer än bara amerikanska serier. Fenomenet att kvinnor byter kläder oftare än män är påtagligt även i till exempel kinesisk och indisk film. Det görs också en mycket större deal av kvinnors klädbyten - i Bollywoodfilm finns ofta en makeover-scen där tjejen ska gå från att vara en "girl next door" till att vara en kalaspingla, och det involverar nästan uteslutande att hon tar på sig en sari och anammar ett mer traditionellt manér. Här är ett exempel; det börjar när hon nyss bytt kläder - vilket alltså somehow är så jävla signifikant (i det här fallet symboliserar det att snubben som friendzonat henne plötsligt inser att hon är en Riktig Kvinna (tm)) att det förtjänar ett fem minuters musikalnummer. För män finns nästan aldrig sådana scener i någon filmkultur; klädbyten för män verkar aldrig ha samma kolossala symboliska konnotationer. För att inte tala om ansiktsbyten - så här ser det liksom ut när Zhou Xuns och Zhao Weis karaktärer byter (yttre) kroppar i Painted Skin 2; jämför det sapfiska bildspråket med Face/Off...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller inte heller med om att det bara skulle vara i amerikanska serier. Det är nog rätt globalt.

Dessutom har kvinnor oftast ett större klädintresse än killar. Och killar gillar ju som sagt att se ner på kvinnliga intressen. Det är helt OK att köpa ett gamer-dator för femtontusen spänn, men inte ett par damskor eller en klänning, det är bara larvigt. Tycker många killar.

Jag vet många tjejer som verkligen gillar att tjejerna i serier som till exempel Suits och Bones har snygga (och dyra) kläder. Det är ett ökat production value. Och att se det som nåt slags förtryck är nedvärderande. Som om bara "manliga intressen" var värda något.
 
Top