Nekromanti Varför byter kvinnliga protagonister kläder konstant i amerikanska filmer/serier?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tjo,
jag la märke till en sak jag numera inte kan o-se. Varför byter kvinnliga protagonister kläder konstant i amerikanska filmer/serier?
Jag kollade under förra veckan på Scorpion, 12 monkeys, Criminal Minds och detta är ett återkommande tema, kvinnorna i serien byter kläder åtminstone ett par gånger under ett normal avsnitts gång men inte männen. o_O
Jag spolade igenom ett par franska och brittiska filmer/serier jag har och det verkar inte vara samma sak där av okänd anledning.

Någon som vet varför? Verkar vara en konstig trope.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Gissar på att det har att göra med att hjältar förut nästan alltid var män, och hjältar får ju ha en "trademark outfit" (Indiana Jones, Mad Max, Snake Plisken...).

Så man är liksom van att se män i en och samma outfitt genom hela serier, eller till och med genom flera filmer (ibland med vissa avbrott för speciella tillfällen). ´Jag kan tänka mig att samma vana är långt i från etablerad när det kommer till kvinnor, så kvinnor får oftare räkna sig till "vanligt folk" istället för hjältar, och vanligt folk brukar byta kläder då och då.

Tror även gamla seder kopplar starkt till detta. Titta bara på en vanlig jäkla oscargala; nästan alla män är likadant klädda som varandra och som alla tidigare gånger de varit med, varje kvinna måste vara unik jämfört med andra och jämfört med sig själv vid tidigare tillfällen vare sig hon vill eller inte.

Vi måste jobba hårdare med att överföra att det är okej att se lika dan ut som alla andra, och som man gjorde på senaste festen även till kvinnor.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För att det speglar verkligheten.
Jag och min fru har ungefär lika stora garderober.
Skillnaden är att alla mina kläder ser likadana ut, men min frus alla kläder är olika.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tropen förekommer utanför Hollywood också. I "In the Mood for Love", tex, byter Maggie Cheung klänning oftare än filmens fiktion borde tillåta, men det märks bara om man är uppmärksam eftersom alla cheongsam har samma snitt. Jag tror att orsaken till tropen har att göra med att kvinnor genom sina kroppar och kläder i den patriarkala strukturen "bär upp kulturen" - när kulter moderniseras är det alltid männen som bär slätstrukna västerländska kläder, medan kvinnorna fortsätter bära färgstarka och spännande etniska outfits (Indien är ett praktexempel på detta, trots att Bollywoodfilm, ironiskt nog, kanske är bäst av alla på att låta killarna byta kläder nästan lika mycket som tjejerna, tack vare Bollywoodfilmers extravaganta estetik och färgstarka manlighetsnormer). Tjejer ska "visas upp" och bli objekt för beskådan, och då får de byta kläder hela tiden närmast som klippdockor. Och tropen kan överföras till verkligheten med: 90% av alla klädreklamer är riktade till kvinnor, och kvinnor har cirka en gogolplex gånger så roligt och brett utbud kläder de kan köpa, jämfört med vad män har. Behöver ni bli fullkomligt överbevisade? Här, en bild jag tog på Kiviks marknad för många år sedan, (sk)ojämlikhet in action.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n171493 said:
Vi måste jobba hårdare med att överföra att det är okej att se lika dan ut som alla andra, och som man gjorde på senaste festen även till kvinnor.
Eller på att män kan sluta klä sig så jävla tråkigt hela tiden...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Måns;n171525 said:
Eller på att män kan sluta klä sig så jävla tråkigt hela tiden...
Det hoppas jag verkligen inte att det ska gå till (<- personlig åsikt; tråkigt är enkelt, och enkelt är bra!)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Måns;n171525 said:
Eller på att män kan sluta klä sig så jävla tråkigt hela tiden...
Det där har väl verkligen gått i vågor om man kikar på det historiskt, så vem vet.. kanske är det dags för män som är uppklädda som påfåglar snart igen? ;)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
anth;n171523 said:
För att det speglar verkligheten.
Jag och min fru har ungefär lika stora garderober.
Skillnaden är att alla mina kläder ser likadana ut, men min frus alla kläder är olika.
Stämmer. Killar (nuförtiden) är fantasilösa när det gäller kläder, och vill inte krångla. När de vant sig vid en stil kör det på den. Det är därför kedjor som Dressman finns, och är väldigt framgångsrika... kläder för killar som skiter i vad de har på sig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
... sen tror jag den generiska rollspelaren inte ser skillnad på kostymer och kostymer... och tycker allt ser likadant ut, fast det inte gör det. ;)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu blev jag nyfiken hur mycket Angelina ändrar kläder i Tomb Raider-filmerna. Indy växlar mellan kostym hemma och "äventyrar outfiten".

Samt att jag blev sugen på att se om Röda Nejlikan.

Ser ut som om jag har lite filmer planerade tills i kväll :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Tony.Meijer;n171478 said:
Tjo,
jag la märke till en sak jag numera inte kan o-se. Varför byter kvinnliga protagonister kläder konstant i amerikanska filmer/serier?
Jag kollade under förra veckan på Scorpion, 12 monkeys, Criminal Minds och detta är ett återkommande tema, kvinnorna i serien byter kläder åtminstone ett par gånger under ett normal avsnitts gång men inte männen. o_O
Jag spolade igenom ett par franska och brittiska filmer/serier jag har och det verkar inte vara samma sak där av okänd anledning.

Någon som vet varför? Verkar vara en konstig trope.
Det är ett intresse isig. Jfr modewatchen i serier som mad men.

Eller Watson/Liu i Elementary för den delen!

Lite som att fråga "varför klär ibland skådespelerskor av sig"... Folk gillar att titta på snygga kvinnor (och män) i dyra kläder vi själva inte har råd med, osv
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
*räcker upp handen*

Är en av de där snubbarna som aldrig brytt sig om sådant som att ha en varierande garderob, åtminstone inte bland olika "typer" av stilar. XD

Har aldrig tyckt om sådant som kostymer och skjortor och allt sådant. Tanken på att tvingas (och ja, jag se det som att "tvingas") till att ha på mig en kostym, eller ens en skjorta eller något, av någon anledning som helst, är hemst för mig. XD Har endast en gång i mitt liv tvingats till att ha en skjorta på mig, och det var när jag konfirmerades (är ej religös, inte min familj heller... det var liksom bara något som man gjorde av traditons anledningar mer än något annat... XD), där min mor köpte en skjorta och någon typ av "finbyxor" som hon tvingade mig att ha på mig... jag led under de ca totalt 5-6-7 timmarna som jag tvingades ha de på mig under den dagen. Majoriteten av mina kläder är också svarta, vilket är ett medvetet val... lite samma grej med technologi och allt anant sådant som jag köper också... tycker helt enkelt att allt ser bättre ut i svart. XD


När det gäller kvinnor och bytandet av kläder mm i olika medier. Jag tror väldigt mycket av det har med vad det är för typ av serie/film/media/genre/etc att göra med. Men även delvis vem karaktären är tror jag, hur mycket karaktären bryr sig om det eller inte, mm. Så klart så har väl våra samhällen, och hur vi blivit uppfostrade och allt sådant, också betydelse. Men jag håller med om att det är långt mycket mer vanligt att kvinnor i serier/film har en långt mycket mer varierande garderob, medan män oftast inte har det... sen om det är något dåligt eller ej med det, det vet jag inte riktigt... det får stå för varje person vad de tycker om det... själv så bryr jag mig inte särskilt mycket om det, och det är inte helt ovanligt att jag inte ens märker av det till att börja med (mer än när det är kraftig skiljande grejer, som t.ex att gå från "vardags hemma kläder" till "gå på fest kläder" eller något). XD
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu har jag tittat på första Indiana Jones-filmen, samt första Tomb Raider-filmen

I Indiana Jones återkom grundutstyrseln på ett annat sätt, och varierades mer. För Lara Croft var många plagg liknande, men ändå variationer i form eller färg.

Indiana Jones
Äventyrarutstyrseln
Tredelad grå kostym och slips
Morgonrock medan han packar äventyrarutstyrseln
Tvådelad blå kostym och annan slips, grå fedora
Äventyrarutstyrseln
Äventyrarutstyrseln utan skinnjacka och med skjortan uppknäppt
Äventyrarutstyrseln
Särk och huvudbonad som de andra arbetarna
Äventyrarutstyrseln
Äventyrarutstyrseln med bar överkropp
Äventyrarutstyrseln utan skinnjackan
Naziuniform
Mörkblå kostym med en tredje slips, gråa fedoran

Lara Croft
T-shirt, shorts, combat-boots och dubbla sidohölster
Handduk
Blus, byxor, vandrarskor
Samma blus, men andra byxor och barfota
Samma blus, byxor, barfota och en tunn lång kofta/morgonrock/vadärdet?
Läderjacka, grå blus, läderbyxor, MC-hjälm
Gråa blusen och läderbyxor
Någon slags vit "pyjamas" vid akrobatikövningar
Vit blus med ett rödaktigt kors målat på framsidan, gråa byxor
(Svart "militäruniform" på ett foto)
Svart ärmlös blus och svarta "stretchbyxor"
Invirad i någon tyg (buddistiskt munkplagg?)
Svart långärmad blus och svarta byxor.
Grå blus, gråa byxor, någon form av tunn lång kappa med huva
Gråa blusen och gråa byxorna, utan kappan
Vit klänning och hatt
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Arfert;n171531 said:
Stämmer. Killar (nuförtiden) är fantasilösa när det gäller kläder, och vill inte krångla. När de vant sig vid en stil kör det på den. Det är därför kedjor som Dressman finns, och är väldigt framgångsrika... kläder för killar som skiter i vad de har på sig.
Dressman är billigt och... ok.

Men jag tror det är mer än fantasilöshet. Dels finns en enformig standard för "snygg" klädsel för män. Dels måste man investera en mängd mer pengar, tid och ansträngning för att ordna kläder som inte är samma trista snitt för män. Vi snackar postorder från någon obskyr online-shop, leta reda på skräddare eller sy eget.

Sedan är rika konservativa av sig - iaf kändisar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag kan bara ta mig och min fru som exempel då jag är för dåligt insatt i vilka kläder folk har i filmer. När jag handlar kläder(sällan) tar jag direkt det första jag ser som jag gillar och är billigt. En kort och bra process tycker jag men så fungerar inte min fru. Först ska vi gå till hundra olika affärer och hon skall prova allt som finns, även om det mesta i mina ögon är typ, lika. Efter en hel dagsverke av att leta kläder och provat kläder så brukar det sluta med att vi går tillbaka till första affären och hon köper typ de första plaggen hon testade.

Märks det att shoppa inte är min grej?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Max Raven;n171742 said:
Dressman är billigt och... ok.
To start off with, en billig kostym som du köper i butik håller ungefär samma erbarmerliga kvalitet som en dyr, det är nästan ingen kvalitativ skillnad mellan en Armani-kostym och en "billig" dressman-kostym. Det som är viktigt för alla kostymer är att den sitter bra, vilket för mig till nästa punkt.

Rhodryn;n171665 said:
Har aldrig tyckt om sådant som kostymer och skjortor och allt sådant. Tanken på att tvingas (och ja, jag se det som att "tvingas") till att ha på mig en kostym, eller ens en skjorta eller något, av någon anledning som helst, är hemst för mig. XD Har endast en gång i mitt liv tvingats till att ha en skjorta på mig, och det var när jag konfirmerades (är ej religös, inte min familj heller... det var liksom bara något som man gjorde av traditons anledningar mer än något annat... XD), där min mor köpte en skjorta och någon typ av "finbyxor" som hon tvingade mig att ha på mig... jag led under de ca totalt 5-6-7 timmarna som jag tvingades ha de på mig under den dagen.
En kostym som sitter bra är ett av de skönaste uppsättning plagg du kan ha på dig. Men där är också kruxet, för att de ska sitta bra så måste man antingen ha fantastisk tur och hitta en i affär (lite som att hitta en nål i en hög av nålar) eller så måste man få den skräddarsydd.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Med risk att stereotypifiera har jag läst att det beteendet kommer från jägar/samlar-tiden.
När du jagar går du ut i skogen, hittar ett byte, jagar ihjäl det, flår och rensar det på plats och släpar hem det.
När du samlar går du ut i skogen, hittar frukter och bär, plockar dem inte ännu utan går vidare tills du hittat fler bra plockställen. Sedan plockar du på dig allt på vägen tillbaka, och avslutar med första stället du passerade.

Nu har ni läst att jag läst det någonstans. Källstatus: högst tvivelaktig.
 
Top