Nekromanti Varför byter kvinnliga protagonister kläder konstant i amerikanska filmer/serier?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Ymir;n171930 said:
För män finns nästan aldrig sådana scener i någon filmkultur; klädbyten för män verkar aldrig ha samma kolossala symboliska konnotationer.
Medhåll. Och även när de här scenerna finns med för män, är de om förvisso symboliska, sällan något mer än just ett klädbyte.

När en man har en makeoverscen så är han så gott som jämt samma person precis före makeovern som han är precis efter. Sen kan han förvisso (nästan garanterat om en sån här scen förekommer) ha haft en djupgående karaktärsutveckling under hela filmen där makeovern så att säga är kulmen. Men all förändring har så att säga redan skett innan det är dags att prova kläder.

För kvinnor är det istället ofta själva makeovern som i sig själv utgör förändringen.

Eller för att säga det på ett annat sätt: För män är en makeover ett resultat av en personlighetsförändring. För kvinnor är personlighetsförändring ett resultat av en makeover.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Ett annat sätt att se på saken är att vår kultur indoktrinerar tjejer till att vara mer intresserade av kläder, och att vilka kläder kvinnliga karaktärer har blir därmed mer intressant än vilka kläder manliga karaktärer har, som både led i indoktrineringen och effekt av den. Medan vi män generellt indoktrineras till att vara mindre intresserade av kläder. Kvinnor tillåts/tvingas därmed att, i serierna, signalera sin sinnesstämning och hur de reagerar på och existerar i situationen genom att byta kläder. Män gör det genom att säga och göra saker. Det gör såklart kvinnor också, men kvinnorna är ju - i extremt många serier - i minoritet, och står därmed för mindre av det faktiska görandet och sägandet...

Om man nu inte nöjer sig med vilka intressen folk har menar, jag, utan intresserar sig för varför de har de intressena och varifrån s.k. "vilja" kommer.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Rymdhamster;n171941 said:
Medhåll. Och även när de här scenerna finns med för män, är de om förvisso symboliska, sällan något mer än just ett klädbyte.

När en man har en makeoverscen så är han så gott som jämt samma person precis före makeovern som han är precis efter. Sen kan han förvisso (nästan garanterat om en sån här scen förekommer) ha haft en djupgående karaktärsutveckling under hela filmen där makeovern så att säga är kulmen. Men all förändring har så att säga redan skett innan det är dags att prova kläder.

För kvinnor är det istället ofta själva makeovern som i sig själv utgör förändringen.

Eller för att säga det på ett annat sätt: För män är en makeover ett resultat av en personlighetsförändring. För kvinnor är personlighetsförändring ett resultat av en makeover.
Nu baserar jag detta på rätt vaga minnen av filmer och tv-serier... så jag kan kanske vara helt ute och seglar här... so take it for what it is... XD

Brukar det också inte vara så att när män har klädes-makeover scener i filmer/serier så är det antingen en kvinna som har beordrat det, och/eller är med och bestämmer, när dessa scener händer?

Och om jag inte helt minns fel, så brukar väl många av männens "klädes-montage" scener vara försök till humor, och/eller parodi på kvinnors makeover scener i filmer/serier. Tycker mig också minnas att en rätt stor del av de här "komiska" makeover scenerna med män har åtminstone ett klädesbyte där mannen kommer ut i kläder som traditionelt brukar bäras av kvinnor, där han allt som oftast ger någon typ av ansiktsutryck av förvåning om hur det här hände i all fart av det hela.

Nu är det ju inte så att kvinnors makeover scener inte kör med humor... många gör det, antagligen de flesta faktiskt. Men jag har en känsla av att där det kanske är mer genuint när det gäller kvinnors makeover grej i filmer/serier (åtminstone när det inte är menat att vara på rent komiska grunder)... så känns det mer som att männens makeover scener är där mer för att driva med, peka och skratta åt, göra sig löjliga över, konceptet av att "så här är kvinnor när de ska köpa nya kläder" eller något i den stilen.

Jag kan som sagt ha fel, det är inget som jag har "forskat i", är ju bara ett vagt minne av de flesta filmer som jag har sätt under hela mitt liv med denna typen av scener.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Rhodryn;n172046 said:
Jag kan som sagt ha fel, det är inget som jag har "forskat i", är ju bara ett vagt minne av de flesta filmer som jag har sätt under hela mitt liv med denna typen av scener.
Av de manliga makeoverscener som finns så är definitivt en stadig andel rätt seriösa.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank;n171942 said:
Ett annat sätt att se på saken är att vår kultur indoktrinerar tjejer till att vara mer intresserade av kläder, och att vilka kläder kvinnliga karaktärer har blir därmed mer intressant än vilka kläder manliga karaktärer har, som både led i indoktrineringen och effekt av den.
Det kan man ju tycka. Men det är inte så.

Med samma tankemodell kan man iofs säga att vår kultur indoktrinerar män att gilla rollspel, bygga datorer och Transformer-filmer. Så du är kanske nåt på spåren. ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Arfert;n172052 said:
Det kan man ju tycka. Men det är inte så.
Jag tror inte att kvinnors intresse för kläder är biologiskt.
Och eftersom jag inte tror på själen eller något annat flummigt som "vilja" skulle kunna komma från så återstår kulturen.

Arfert;n172052 said:
Med samma tankemodell kan man iofs säga att vår kultur indoktrinerar män att gilla rollspel, bygga datorer och Transformer-filmer.
Det kan man absolut, och det har jag inga problem med, eftersom det av allt att döma är så. Se ovanstående resonemang - jag tror inte att mitt transformersintresse är biologiskt grundat, alltså återstår bara kultur.

Möjligen kan det finnas någon mindre komponent av biologi, men inte speciellt mycket.


Vad jag inte förstår är varför du trodde att jag skulle finna det en absurd tanke att jag tycker om de saker jag tycker om pga den kultur jag vuxit upp i, dvs den indoktrinering jag utsatts för? Det är väl inte speciellt absurdt. Märkligt argument.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
krank;n172058 said:
Vad jag inte förstår är varför du trodde att jag skulle finna det en absurd tanke att jag tycker om de saker jag tycker om pga den kultur jag vuxit upp i, dvs den indoktrinering jag utsatts för? Det är väl inte speciellt absurdt. Märkligt argument.
Fakta: Lika absurt som du tycker att miljoner människor har fel - lika absurt tycker miljoner människor det är att du har rätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Caligo;n172065 said:
Fakta: Lika absurt som du tycker att miljoner människor har fel - lika absurt tycker miljoner människor att du har fel.
Alltså, utan att ha koll på Arferts mentala modell över det mänskliga medvetandets orsakssammanhang - varifrån han tror att vilja kommer ifrån, vad som skapar beslut etc - så är ju det märkliga här att han inte tycks tro att jag skulle kunna vara konsekvent. Jag menar, om jag tycker tydligen absurd sak A, och absurd sak B rimligen följer på A, är det då roligt att föra fram B som en uppenbart superabsurd sak jag inte rimligen skulle kunna ställa upp på?

Att han tycker att mina åsikter är absurda och att jag tycker att hans är absurda är vi nog rätt medvetna om vid det här laget. Det är inte första gången vi inte håller med varandra i diskussion på wrnu, liksom.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
krank;n172066 said:
Att han tycker att mina åsikter är absurda och att jag tycker att hans är absurda är vi nog rätt medvetna om vid det här laget.
Det var ju typ det han sade nu också. Precis som det brukar vara. Inget nytt under solen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

Vi tar och avslutar den här deltråden om hur absurd den andres åsikt är nu. Den är inte bara off topic, utan också genomsyrad av härskarteknik. Här är två exempel på sådana som jag INTE tycker om:


?
Arfert;n172052 said:
Det kan man ju tycka. Men det är inte så.

Med samma tankemodell kan man iofs säga att vår kultur indoktrinerar män att gilla rollspel, bygga datorer och Transformer-filmer. Så du är kanske nåt på spåren. ;)
Caligo;n172065 said:
Fakta: Lika absurt som du tycker att miljoner människor har fel - lika absurt tycker miljoner människor det är att du har rätt.
Nöj er med "jag håller inte med" i fortsättningen.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Vänta, här har vi någonting:
krank;n171942 said:
signalera sin sinnesstämning ... genom att byta kläder.
De flesta inlägg betraktar klädesbyten som en sak för att tjäna andra människor eller situationen. Men det finns också en inåtriktad psykologisk effekt i att kläderna på ytan reflekterar tillbaka på stämningen.
Jag byter kläder ibland när jag är ensam hemma, för att det jag råkade ha på mig krockar med stämningen. Oftast spelar det ingen roll, det ska bara vara bekväm, men det finns stunder där det spelar en emotionell roll, lika som det finns stunder där det bara går att lyssna på en viss låt, allt annat är bara FEL och känns obehagligt.
Sedan är ju jag knäpp, ok, men ändå tycker jag att det är en faktor för de flesta, kvinnor och män.

Om man tar en jobbsituation. Jag har en vän som alltid bär kostym på jobbet. Hon säger hon kan inte leda ett möte eller förhandla med folk om hon inte ser ut konservativ, de skulle inte respektera henne. Och det går ju två vägar, att hon känner sig självsäker i jobbförklädnad, och vad de andra ser framför sig. Jag är tvärtom. Jag skulle aldrig ha kostym på mig för att det inte känns "jag" och det gör mig osäker, och det syns. Jag kan leda ett jobbmöte barfota i ett t-shirt med cookiemonstret på och har inga som helst respektsproblem, för att säkerheten för mig kommer just från att uttrycka att jag tar saken på ett individuellt och självbestämmande sätt. Och samma olika typer finns bland män på jobbet, somliga väljer kostym, andra väljer jeans, chrull och min kollega Uwe väljer att inte bära sockor.

Man väljer helt enkelt sin 'rustning' beroende på vad man behöver i en viss situation.
Titta bara på vilken jävla grej manlig klädbyte i film plötsligt kan vara när det gäller att ta på sig en stridsrustning. Det är också bara kläder med en situationsanpassad funktion. Den behöver inte se snygg eller dyr ut för att vara funktionell. Ändå är de det i regel. Folk klär även ut sina hästar.

Nu kan man fråga sig varför kvinnor behöver fler olika sorters rustning än män i de serier tråden handlar om. Är det för att de behöver ta i mer (maffigare rustning som stöd) för att ta kontroll i situationer? Eller är det så att det är männen som har större behov av rustning och därför uniformerar de sig alla likadant, för att undvika att individuellt skulle kunna vara fel? Eller är det så att män har andra sorters rustningar i vardagen?

Män förbereder sig t ex på situationer genom att raka sig, eller välja att låta bli. Det är en uttrycksform som kvinnor inte har, i regel, och måste kompensera med annat.
Män väljer att ha glasögon eller kontaktlinser beroende på situation. Jag säjer bara: solglasögon och vad de uttrycker - speciellt i filmer och serier. I vissa sammanhang väljer folk att pinna medaljer på sin kavaj.

I alla fall tycker jag att vi får ut något mer intressant ur frågan/tråden om vi fokusera mer på vad kläder har med bärarens känslor och intentioner att göra, och mindre på att tv tittaren gillar se på nåt snyggt. Det senare finns det inte direkt mycket att säga om.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Krank, bara så jag förstår dig rätt.. jag tycker mig ana att du tycker det är nåt fel på kvinnors intresse för kläder?

Och om inte, vad är problemet? *

Jag kan till exempel se min dotters (hon heter Pastel Pusher på nätet) intresse för mode, kläder, kavaii-rosa gosedjur etc etc "tjejintressen" som precis lika positivt nördigt och detalj-insatt som vilken manlig nörd som helst intressen (typ Linux, Star Trek, medeltida vapen o dyl).

*om det finns ett problem så tycker jag det är snarare är manliga nördars ointresse av mode.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Arfert;n172052 said:
Det kan man ju tycka. Men det är inte så.

Med samma tankemodell kan man iofs säga att vår kultur indoktrinerar män att gilla rollspel, bygga datorer och Transformer-filmer. Så du är kanske nåt på spåren. ;)
Ja, att män och kvinnor är över/underrepresenterade bland exempelvis rollspelare känns väl lite halvknepigt att förklara biologiskt?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vem har talat om biologi? Inte jag i alla fall. Det var termen indoktrinering jag vände mig mot.

Mode är huvudsakligen, sedan 20-talet, ett intresse, en arena, som dominerats och skapats av i första hand kvinnor (och homosexuella män). Att man säger att de är indoktrinerade, när man talar om ett intresse de till största del skapat själva med sin kreativitet, känns en smula märkligt.

Lite som att säga att folk i förorten har blivit indoktrinerade till att gilla hiphop.

Tyvärr tycker många:
Manligt intresse = viktigt.
Kvinnligt intresse = ytligt.

Men jag tror att det bara var en slarvig formulering. Hoppas jag. Annars är alla intressen indoktrinering, och då kan vi lika gärna lägga ner den här sajten.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hursomhelst; det är inte konstigt att det visas upp mer kvinnliga kläder, oavsett om det har med storyn att göra för realism, eller som production value för att locka en kvinnlig målgrupp (som att det ofta körs omkring i overkligt dyra bilar i tv-serier och på film, för att - oftast - killar gillar det).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Arfert;n172177 said:
Annars är alla intressen indoktrinering, och då kan vi lika gärna lägga ner den här sajten.
All kultur är i grunden indoktrinering. Eller, om man föredrar det sättet att uttrycka samma sak, överfört kulturellt. Kultur uppstår inte i ett vacuum, är min poäng, utan beror på vad man utsatts för i form av kulturella och andra intryck. Jag är helt enkelt skeptisk till att prata om skapande som något som sker utan tidigare påverkan. Allt skapande är en effekt av det "skaparen" upplevt. Kultur eller biologi, det är de enda orsakerna till en individs vilja/val jag funnit någon anledning att tro på.

Man kan bli indoktrinerad även i positiva saker, som jämställdhet och demokrati. "Den enes fostran är den andres hjärntvätt", olika ord för samma grej. Oavsett vilket vad väl själva kärnan i min argumentation att jag vill ta ifrån individen dess agens och kritisera den "fria viljan". Jag ville påvisa att anledningen till att kvinnor är intresserade av kläder inte är för att kvinnor är intresserade av kläder (vilket vore ett cirkelresonemang) utan för att de vuxit upp i ett samhälle där kvinnor förväntas och tillåts ha klädesintresse i högre grad än killar. Där vissa intressen könas.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
krank;n172196 said:
Kultur eller biologi, det är de enda orsakerna till en individs vilja/val jag funnit någon anledning att tro på.
Och slump.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ok, du (Krank) får vara tydligare. Att kvinnor gillar kläder mer för att generationer kvinnor har varit drivande, både som journalister, stylister, redaktörer, och givetvis klädskapare sedan Coco Chanel m.fl, är givet.

Men då ska man vara försiktig med ord som indoktrinering, som har en väldigt negativ klang.

Biologi vet jag inte om det finns någon forskning om när det gäller mode. Så det hoppar jag över.

Man kan ju roa sig att se det här så länge:

https://www.youtube.com/watch?v=Bm9x...&nohtml5=False

lite OT, dock.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Arfert;n172177 said:
Tyvärr tycker många:
Manligt intresse = viktigt.
Kvinnligt intresse = ytligt.
Jag tror att det beror lite på att mode rör utseendet, dvs ytan. Människor som ägnar sig mycket åt utseendet ses gärna som ytliga.
 
Top