Nekromanti vampire - värt att köpa

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför skulle jag?

" Av någon anledning har jag fått för mig att du verkligen inte gillar storrytellerspelen alls :)"

Det gör jag inte heller. Men har man de preferenserna som grabben i trådens början så ser jag ingen anledning (eller jo, det gör jag ju) till att man inte skulle köpa Vampire. Eftersom jag dessutom redan uttryckt min åsikt i frågan så tyckte jag att jag lika gärna hålla käft för en gångs skull...

...tills Elder Girov spårade ur.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Köp, men jag föredrar Dark Ages (NT)

/König

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by König on 2001-07-25 11:52.</EM></FONT></P>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ett typexempel

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Du får naturligtvis ha åsikter om Vampires status som skräckspel. Det var sammanhanget jag irriterade mig
på. Såhär såg jag det hela:
1) Frågan om huruvida Vampire är ett skräckspel var överhuvudtaget inte aktuell i tråden. Det som diskuterades var möjligheterna i Vampire till intrigspel och att spela uber-karaktärer.
Sen kom också Elders påhopp på Krille.
2) Det du skrev var något som irriterade folk som uppfattar Vampire som ett skräckspel. Detta tycker jag att borde insett när du skrev ditt inlägg.

Att säga något som irriterar folk och som inte har med sammanhanget att göra tycker jag är en provokation.
För övrigt tycker jag personligen att frågan om huruvida Vampire är ett skräckspel diskuterats tillräckligt på det
här forumet, men om du startar en ny tråd där du frågar vad folk tycker i ämnet så ska jag skriva min åsikt.
<p><hr></blockquote><p>1) *hmm* jag var så upptagen av att irritera mig över Elders sätt att hoppa på Krille att jag inte har läst resten av tråden *rodna* så tja...
2) tja kanske kanske inte men då jag har gilltig motivering till att vampire är ett ångest inte skräck spel så kan jag inte fatta att vampir spelare blir förolämpade irriterade kanske men inte förolämpad för det jag säger är sanningen ur MIN synvinkel.
Men i övrigt har du rätt jag skulle ha hålit inne den åsikten men försökte bara se om jag kunde få Elder att tugga fradga..


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Att Rosen i inlägget som föregick ditt skriver om Vampirespelare som skrattar åt DoD-spelare är ingen ursäkt för att skriva så som du gjorde. Du skriver på ett forum där det du skriver kan läsas av många, och en hel del av dessa spelar Vampire.
Oavsett om det du skrivit är ett svar till Rosen så är det defintivt en provokation mot Vampirespelare att du kallar dem det du gjorde i ditt inlägg.
Hur skulle du själv uppfatta det omvända förhållandet, dvs att någon på forumet skriver att DoD-spelare skrattar åt Vampire spelare och att någon annan svarar att de som inte spelar Vampire är ”jäkla snobbar” m.m.?
<p><hr></blockquote><p>Givet viss skulle jag inte tycka om det men det är inte ovanligt att Vampire spelare skriver sådana saker kallar regelmalar och annat dumt påstår att reglerna är för oprecisa coh diktatoriska att DoD, eon osv inte är riktiga rollspel faktum är att i den diskutionen så var det många vampir spelare som utalade sig med förolämpande ton om just andra regel rollspel det är inte ett försvar för att själv börja förolämpa anser jag MEN allt jag gjorde var att skriva min åsikt om de vampir spelare jag mött på konvent. Deras högfärd och sätt att störa de andra spelgrupperna och håna samt förstöra är så jäkla irriterande Kommer ihåg ett där ajg var tvungen att fysikst lyfta ut en liten sminkad vampyr som satt och hånade och störde vår SL. Nej jag har inte vidare bra erfarenhet av dom.
Många vampir spelare ( Inte alla ) verkar anse att de har ensamrätt på att håna och dra fram fel i andra spel men när andra gör det emot dom blir de ofta rabiata och börjar kasta ut sig förolämpningar.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Kan bara beklaga om så är fallet. Själv kan berätta att jag spelat Vampire i tre olika spelgrupper, och att jag
har viss koll på två andra Vampiregrupper. Ingen i dessa fem grupper stämmer in på den beskrivningen så jag skulle gissa att du helt enkelt haft otur med vilka folk du mött på.
<p><hr></blockquote><p>Jag har börjat mistänka att jag har haft dålig tur med vampir spelare på konvent.
har haft turen att stöta på exempel på en trevlig grupp fladderbatt spelare.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Hehe, du kom att tänka på din lillebror när du skrev om Elder Girov! Snacka om hård smäll mot någon som
kallar sig ”elder”!
Hatten – Elder Girov 1-0
<p><hr></blockquote><p>[ler]
Det var bara åldern som fick mig att bli påmind om min lillebror de är ju nästan jämgamla även om min lillebror är ett två äldre än Elder.. *ler* gillar det två år äldre än elder låter urgammalt..*hmm* och jag som ska vara äldre än min lillebror.. Det blir gammalt


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Det där var nog definitivt ett regelbrott. Tillhörde den andre en annan spelare? Då ska du nog fråga SL varför han låter en karaktär ha sådana überförmågor när ni andra spelar normala vampyrer.

Om det var en SLP är det nog snarare ett missförstånd å antingen SL's eller din sida, då detta var ett tydligt maskeradbrott (om det fanns oinvigda vittnen i närheten).

Jag måste ju fråga så här: är det det faktum att reglerna tillåter jättemäktiga figurer som gör att du inte tycker om dem, eller är det systemet i sig självt? Om det är det förstnämnda så gäller ju det bokstavligen alla rollspelssystem. Är det det sistnämnda ska du nog inte spela något World of Darkness-spel överhuvudtaget, då de har samma grundregler.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Vampyren som "dödade" mig var en rollperson så han sköttes av en annan spelare.

Det är reglerna i ren allmänhet. d10:or är för skada i somliga spel inte för att slå jättemånga av. Okej den ursäkten var rätt löjlig men ärligt talat så vet jag inte varför jag inte gillar spelet. Jag tror dels att det är reglerna som känns stela och tråkiga. Sedan är det för att jag inte gillar när man tar bort mystiken från vampyrer och varulvar genom att spela dem själv. Den kunde vara intressant någon gång att spela det om det var mer som en förbannelse, men i WoD verkar det mer vara något alla borde sträva efter. Vampyrer och Varulvar är ju så mycket bättre än vanliga människor.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
"Vampyren som "dödade" mig var en rollperson så han sköttes av en annan spelare."

Ah. Då var det definitivt regelbrott. Hans karaktär fick alltså börja med långt mer mäktiga förmågor än du. Jag föreslår att du talar med SL om varför det var så.

"Det är reglerna i ren allmänhet. d10:or är för skada i somliga spel inte för att slå jättemånga av. Okej den ursäkten var rätt löjlig men ärligt talat så vet jag inte varför jag inte gillar spelet."

Heh. Du är i alla fall ärlig. Jag har mött många spelare som kommit med uppenbara lögner när man försökt få dem att förklara varför de vägrar att spela ett särskilt spel, och vägrat att ändra sina historier, trots att man enkelt kan motbevisa dem. : )

"Jag tror dels att det är reglerna som känns stela och tråkiga."

Hmmm...varför känner du att de är stela och tråkiga? Många jag mött anser tvärtom att skälet till varför de inte gillar WoD-spelen är för att reglerna är för lösa och ologiska. (Jag håller med till en viss del, vilket är varför jag föredrar deras nyare system som används i AEON-spelen och det nya Exalted.)

"Sedan är det för att jag inte gillar när man tar bort mystiken från vampyrer och varulvar genom att spela dem själv. Den kunde vara intressant någon gång att spela det om det var mer som en förbannelse, men i WoD verkar det mer vara något alla borde sträva efter. Vampyrer och Varulvar är ju så mycket bättre än vanliga människor."

Oj. Det där är nog definitivt ett SL-problem. Poängen med samtliga WoD-spel (utom Hunter: the Reckoning, som är mer Survival-horror) är ju att det du är är något av en förbannelse, värre i vissa fall än andra.

Exempel

Vampyrer: Du var en vanlig människa, och en natt blir du anfallen och mördad av en vampyr, som utför den vampyriska motsvarigheten till våldtäkt på dig (det är spelets egen redaktör som sade detta en gång), och när du vaknar är du en odöd. Du kan aldrig mer se solen utan att brinna upp, om du avslöjar vad du är kommer du med all största sannolikhet att gå ett liknande öde till mötes, du är dömd att förr eller senare bli en kallblodig mördare (det är bara en tidsfråga), och det finns varelser som använder dig som schackpjäser, som en bonde, för att vara mer exakt (avvarbar).

Varulvar: Du var en vanlig människa, med kanske lite udda släktingar, och en dag i tonåren börjar du ha konstiga drömmar om slakt, våld och rent ut djuriska handlingar. Ibland vaknar du med blod runt munnen och på händerna, och med smutsiga fotsulor. Rätt vad det är dyker en avlägsen släkting upp och berättar om vad du är: en utvald krigare för Jordens ande själv. Det han inte berättar direkt är det här: Du kommer aldrig att kunna umgås med vanliga människor normalt igen, de blir illa till mods runt dig hela tiden. Du är dömd att ibland, om du blir arg nog, gå blodig bärsärk, på ett sätt som kan kosta många oskyldiga människor livet. Inte nog med det, du tillhör ett släkte som kämpar en redan förlorad strid, där era enda allierade blev förrådda och nästan utrotade av er för tusentals (och i ett par fall bara hundra) år sen, vilket gör att de helst ser er bli slitna i stycken än hjälper er. Dessutom är det inte alltid lätt att se vem som är fienden, då ondskan arbetar genom infiltrering och förvridning av vanliga människor, en helt vanlig familjefar kan helt ovetande arbeta med att skicka ut gift i världen. Ska du döda honom? Hans chef (som inte heller är helt medveten om vad som pågår)? Hans chefer (som är onåbara)?

Spöken: Du är död. Och måste kämpa hela tiden för att inte bli offer för någon av de Saker som härjar på Andra Sidan. Och måste se alla de du älskade leva sina liv utan dig, och ibland bli skadade och lida, utan att du kan göra något vettigt för dem...

Changeling: Du är den sista färgfläcken i en värld där alla helst skulle se dig försvinna, om de inte bara ignorerar dig. Och dessutom vet du att de fiender ditt släkte har är på väg tillbaka och kommer att förgöra allt, men ingen lyssnar, eftersom du ju bara är en färgstark liten knasboll, som helst borde placeras på mentalsjukhus så att du inte skadar dig själv eller någon annan...och förr eller senare kommer du att bli som alla andra, och inte minnas vem du egentligen är.

Magiker: Världen har sprungit förbi dig, och mänskligheten har gjort sitt val: apati. För varje dag blir det svårare att uträtta något, dina förmågor blir allt farligare för dig själv, och du riskerar hela tiden att bli galen eller avpolletterad av någon annan magiker för att din själ förolämpade honom i ett annat liv.

Oh, ja. De har det ju så kul...

Det är så där spelen är skrivna. Det är så där deras redaktörer anser att de borde ses.

Att en bunte SL som vuxit upp på hack'n slash och inte klarar av att gå över till mer vuxna teman spelar spelet som om det vore Justice League of Darkness är tyvärr ett alltför vanligt faktum. Men skyll inte på spelen. Skyll på dem som struntar i att kolla om deras spelare vill spela spelet på det viset.

Fridens!

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
deja vu

"[grå]Sedan är det för att jag inte gillar när man tar bort mystiken från vampyrer och varulvar genom att spela dem själv. Den kunde vara intressant någon gång att spela det om det var mer som en förbannelse, men i WoD verkar det mer vara något alla borde sträva efter. Vampyrer och Varulvar är ju så mycket bättre än vanliga människor.[/grå]"

Oj. Det där är nog definitivt ett SL-problem. Poängen med samtliga WoD-spel (utom Hunter: the Reckoning, som är mer Survival-horror) är ju att det du är är något av en förbannelse, värre i vissa fall än andra.


Skulle inte förbannelsen vara en _effektivare_ förbannelse om den inte innebar högar med fördelar?

(<a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...&view=expanded&sb=5&vc=1#Post103340">länk</a> till Nightowls ypperliga beskrivning av en sådan version av Vampire.)

Vampyrer: Du var en vanlig människa, och en natt blir du anfallen och mördad av en vampyr, som utför den vampyriska motsvarigheten till våldtäkt på dig (det är spelets egen redaktör som sade detta en gång), och när du vaknar är du en odöd. Du kan aldrig mer se solen utan att brinna upp, om du avslöjar vad du är kommer du med all största sannolikhet att gå ett liknande öde till mötes, du är dömd att förr eller senare bli en kallblodig mördare (det är bara en tidsfråga), och det finns varelser som använder dig som schackpjäser, som en bonde, för att vara mer exakt (avvarbar).

sammanfattning: nyss var jag ett byte bland många i en naiv mänsklighet, nu är jag en rätt cool bonde med karriärmöjligheter. ;)
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Du missar det viktigaste

"sammanfattning: nyss var jag ett byte bland många i en naiv mänsklighet, nu är jag en rätt cool bonde med karriärmöjligheter. ;)"

Men det finns en förbannat trist grej med att bli vampyr, nämligen: Det skulle bli ruskigt avslaget att lira Vampire sen... /images/icons/wink.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Du missar det viktigaste

Du har så rätt. Om man sover som ett lik hela dagarna och jagar och intrigerar hela nätterna så får man ju ingen tid över till spel. Det skulle ju suga bigtime. :)
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Du ska få se, du...

Jag har låtit bli att säga det tidigare, trots att det behövts, men du är ofta full av skit.

1. Jag har inga som helst problem att diskutera IRL, faktum är att jag är ganska bra på det. Doedinan (som skrev ovanstående inlägg och några till p.g.a. en miss från min sida) är inte heller handikappad i de verbala konsterna. Ditt uttalande är bara ett solklart exempel på vad som kallas projicering. Du brukar förvisso inte skriva lika urbota korkade inlägg som det jag nu kommenterar, men ibland är det inte långt ifrån.

2. Jag heter Axel Öhman och jag är 21 år gammal. Varför skulle jag ljuga om något sådant? Tror du kanske att jag är rädd att någon som jag chicanerat offentligt ska söka upp mig för att hämnas? Det känns som om risken för något dylikt är nästintill obefintlig.

"...då de kan förolämpa andra utan risk för fysisk vedergällning..."

Intressant att se att du skulle svara med våld om någon förolämpade dig IRL. Det gör mig nästan lite sugen på att åka till var-du-nu-bor bara för att få se en så tragisk varelse.

3. Som jag tidigare nämnt, i ett helt annat inlägg, så jobbar jag natt på hotell. Det finns inte så mycket att göra under dessa timmar, så jag brukar roa mig med att provocera folk på diverse forum, bl.a. Passagen och Passagen: Politik i exil. Om det är någon som har problem med det, synd. Jag skriver på just det här forumet för att rollspel intresserar mig, inte för att provocera. Om någon känner sig provocerad av min sätt att uttrycka mig, synd. Det är faktiskt inte mitt problem, ty jag håller mig till vad som är tillåtet och försöker att undvika personangrepp och "pajkastning". Fast inte just nu.

För övrigt kan du ta dina insinuationer och mata vargarna med dem.

-HNIC-
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Halvt om halvt försvar...

Jag tror nog ärligt talat det inte var särskilt seriöst menat... jag tycker det luktar sarksam lång väg, visst kanske inte världens roligaste eller mognaste men ändock... Jag har lite svårt att se Krille bry sig nämnvärt vad Elder Girov tycker om honom och om hans sexuella läggning så jag tycker inte man ska reta sig för mycket, sen så tycker jag också det är lite (eller mycket har inte riktigt bestämt mig än...) av Hatten att blanda sig i som om han var en moderator som var tvungen att läxa upp Elder Girov inte värst moget och eftersom et nu kommit fram att Hatten är äldre än Elder så tycker jag det säger en hel del (inget illa menat även om det nu blev så)

Hur som helst... Vem bryr sig? varför reta upp sig för något så litet som det här?

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Du ska få se, du...

För övrigt kan du ta dina insinuationer och mata vargarna med dem.

Men då måste han hinna ikapp dem med skotern först, och vi vet ju vad det kostar.

/Jakob
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Du ska få se, du...

...och försöker att undvika personangrepp och "pajkastning".

Jaha ja, och vad kallar du då ditt lätt infantila påhopp på Krille?
Din och Hattens personliga vendetta bryr jag mig inte om, däremot var det ett fult, barnsligt och synnerligen omotiverat sätt att ge sig på Krille.

/Tobbe
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Du ska få se, du...

Efter att ha sett din hemsida blir man tveksam om du verkligen är 21.

Ond - Gamer, Nörd, Metalfan, Kvasi...
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Kanske är reglerna lösa men jag finner dem ändå tråkiga. Det kan bero på sättet jag spelat tidigare. Nästan alla regler har någon slags specilgrej som bara gäller för det rollspelet men i WoD så verkar allt bara vara slag för att lyckas med olika saker. Man kanske inte skall lägga ner för mycket tyng dpå reglerna men samtidigt så blir spelet offta tråkigt om reglerna är det.

Jag tycker inte att det funkar som någon förbannelse. För det första så finns det ju stora klaner över allt som kan förklara för dig vad du skall göra. För det andra så är det ingen vampyr som våndas över att döda så varför skulle rollpersonen bry sig om att han blev en kallblodig mördare. Första mordet kan bli lite udda, men efter det är det bara nerförsbacke.

Nej jag föredrar när man spelar mot vampyrer och varulvar. Sedan så sköter spelledaren den psykologiska aspekten av vampyren till exempel. Det är nog svårare att klara av vampyrlivet om man är ensam och då blir det mer som en förbannelse. Sedan, något som alldrig kommit upp i något av våra spel är, vad man egentligen skall göra med en evighet. Man kan ju inte dö längre. Skall jag lära mig att spela chack? Skall jag hitta min livs kärlek?

Nej vampyrer skall jagas och dödas. Blir jag sedan en vampyr själv så skall jag jagas och dödas.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Angel

Nej vampyrer skall jagas och dödas. Blir jag sedan en vampyr själv så skall jag jagas och dödas.

Eller så kan du utnyttja dina nyvunna krafter och insikt till att jaga och döda andra vampyrer, t.ex genom att leja människor som kommer och slaktar folk på dagtid :)
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Du ska få se, du...

Jaha ja, och vad kallar du då ditt lätt infantila påhopp på Krille?

Jag kan väl svara på det här likaväl som Elder Girov, då jag är tillräckligt insatt i vad som har hänt.

För det första tycker jag att du skall läsa de inlägg du väljer att svara på. Jag citerar ur Elder Girovs inlägg: "Doedinan (som skrev ovanstående inlägg och några till p.g.a. en miss från min sida)..." Det var mao inte Elder Girov som skrev det inlägg du helt förståeligt belackar.

/Jakob
 
Top