Nekromanti vampire - värt att köpa

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Jaha...

Så intressant. Det är för övrigt inte "min" sida, det är klanens. Nyckelorden är "distans" och "humor". Om du sedan inte gillar det så måste du ju inte ha den som startsida...

-HNIC-
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Du ska få se, du... allt blir OT till slut

Efter att ha sett din hemsida blir man tveksam om du verkligen är 21.

Det som Elder Girov presenterar som sin hemsida är förvisso inte riktigt vad han påstår. Sidan i fråga är klan KUKs officiella hemsida, och som webbansvarig för denna har jag mycket svårt att förstå vad du menar. Och eftersom det är jag som står som upphovsman till lejonparten av innehållet på sidan så är det snarare min ålder du borde ställa dig tveksam till.

Jag har inga som helst intentioner att gå in närmare på varför vår cs-klan heter som den gör eller varför vi väljer att ignorera ständiga påpekanden om vår bristande grad av mogenhet etc, eftersom detta forum är ett rollspelsforum för skräckrollspel, och inget annat. Du får däremot gärna presentera dina synpunkter på KUK-forumet som finns på den sida du så gladeligen rackar ned på.

/Jakob - a.k.a. [KUK]Kuken!
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
"Kanske är reglerna lösa men jag finner dem ändå tråkiga. Det kan bero på sättet jag spelat tidigare. Nästan alla regler har någon slags specilgrej som bara gäller för det rollspelet men i WoD så verkar allt bara vara slag för att lyckas med olika saker. Man kanske inte skall lägga ner för mycket tyng dpå reglerna men samtidigt så blir spelet offta tråkigt om reglerna är det."

Dessa ord har gjort mig helt övcertygad om att det bara är SL problem du har. Hade din SL läst boken ordentligt skulle han nog upptäcka att överallt i boken uppmanas man att _regler inte är allt, det är bättre att rollspela_...det är till och med en grej som många regelfantaster inte gillar med dessa spel, just att reglerna inte är skrivna i sten.

"Jag tycker inte att det funkar som någon förbannelse. För det första så finns det ju stora klaner över allt som kan förklara för dig vad du skall göra."

Ha! Samtliga i din egen klan vill A: utnyttja dig, B: döda dig, C: både och, och D: göra snuskiga saker med ditt lik efteråt. Äldre vampyrer hjälper inte andra vampyrer om det inte är något de kan tjäna på. Och de hjälper dig ändå inte "Så du menar att det där blodet du gav mig så jag kunde lära mig mer om Discipliner gjorde mig knuten till dig på ett nästan intimt sätt, och jag kan aldrig skada dig därför? Attans." Spelet är faktiskt hårt betonat på intriger och personlig skräck "Herrejävlar, jag är ett monster!"...inte action.

"För det andra så är det ingen vampyr som våndas över att döda så varför skulle rollpersonen bry sig om att han blev en kallblodig mördare."

Oj då. Du vet den där grejen "Humanity"? Den representerar hur mänsklig du fortfarande är. De som spelar karaktärer med låg Humanity är så där kallblodiga och psykopatiska. En vanlig nybörjarkaraktär bör ha hög Humanity, och är alltså livrädd för att begå mord. Skulle du kunna begå mord? Hur skulle du reagera om du svalt, och svalt, och svalt, och en dag klarar du det inte längre och mördar någon i din egen familj, blir mätt och belåten...och sen inser du vad du gjort. Om inte det är en förbannelse undrar jag hur fanken folk har presenterat spelet för dig...

"Första mordet kan bli lite udda, men efter det är det bara nerförsbacke."

Visst. Och när nerförsbacken tagit slut och du inte bryr dig längre, då ska din SL slänga ditt karaktärsformulär, för din karaktär har get efter för Besten och blivit en dreglande hjärndöd mördarmaskin. Lycka till med din nya karaktär.

"Nej jag föredrar när man spelar mot vampyrer och varulvar. Sedan så sköter spelledaren den psykologiska aspekten av vampyren till exempel."

Jaha. Inte när jag spelat Vampire. Då är det vi själva som fått göra det. Funkar utmärkt.

"Det är nog svårare att klara av vampyrlivet om man är ensam och då blir det mer som en förbannelse."

Jamen, du är ensam. Det är därför unga vampyrer samlar sig i Coteries. Problemet är att unga vampyrer är alla lika okunniga och lättmanipulerade...så styrka i antal gäller tyvärr inte.

"Sedan, något som alldrig kommit upp i något av våra spel är, vad man egentligen skall göra med en evighet. Man kan ju inte dö längre. Skall jag lära mig att spela chack? Skall jag hitta min livs kärlek?"

Heh. Visst, spela schack (och bli populär hos de lokala Lasombra). Hitta ditt livs kärlek. Sen inser du att hon kommer att åldras och dö, och så gör du henne till vampyr, och hon blir inte ett dugg tacksam för att du förvandlat henne till ett vandrande lik...undrar varför...eller så ghoular du henne, och då gnager tvivlet, gillar hon verkligen mig, eller är det blodsbandet som talar? Eller låt henne dö, och se din mänsklighet bli allt mer naggad i kanten...

Om jag nånsin får tillfälle ska jag banne mig låta dig spela Vampire som det ska spelas.

"Nej vampyrer skall jagas och dödas. Blir jag sedan en vampyr själv så skall jag jagas och dödas."

Tja...så du har ingen självbevarelsedrift? Heh. Jag tror att Besten har en annan åsikt...vad säger du, Besten? "MördadrickaätamördadrickaätaINTEDÖmördadrickaäta..." Jaha, lika begriplig som vanligt... : )


"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: deja vu

"Skulle inte förbannelsen vara en _effektivare_ förbannelse om den inte innebar högar med fördelar?"

Vilka fördelar? Discipliner? Så länge det inte finns en "Jag är inte vampyr"-disciplin, så skulle jag nog gärna avstå, tack. Jag föredrar att kunna se soluppgången och leva och bli gammal. Jag minns en Hellblazer-historia där Vampyrernas Kung själv erbjuder John Constantine att få bli vampyr. Han har ungefär samma argument som du och Nightowl. Varpå Constantine svarar med att "Visst, på ett villkor." "Vadå" "Att du stannar och ser på soluppgången med mig..." Av nån anledningen blev vampyren arg...

"sammanfattning: nyss var jag ett byte bland många i en naiv mänsklighet, nu är jag en rätt cool bonde med karriärmöjligheter."

Och din sire säger: "Visst, lille vän. Leverera nu det här paketet till min...ah...kollega, bry dig inte om tickandet, jag sa *BRY DIG INTE OM TICKANDET*..." "Ja, herre..."


"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
...kan funka

Å andra sidan, en renjävel kostar ju tydligen en duktig peng.

Du glömmer bort att den skall användas som vargmat. Då får man ersättning för den, vet du.

/Jakob
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Regelfantasterna och WoD

"det är till och med en grej som många regelfantaster inte gillar med dessa spel, just att reglerna inte är skrivna i sten."

Nepp. Regelfantasterna ogillar reglerna i WoD-spelen på grund av att de är skrivna av folk som inte gillar regler, och att Vampires regelskapare därför inte har lagt ner särskilt stor tankemöda på dem. Därmed har de kommit att bli buggiga och inte särskilt konsekventa med tonen som författarna vill ha i spelet. För oss regelfantaster är WoD ett typexempel på det vi hatar: ett hafsverk som endast fungerar om man ignorerar det. Sådana regelverk tycker vi inte om.

En regelfantast gillar regler som a) fungerar, b) inte kommer i vägen, c) hjälper till att skapa den stämning som spelet förmodas ha. Hade det nu varit en regelfantast som hade skrivit reglerna så hade denna konstruerat regler enligt dessa tre kriterier. I så fall är risken stor att spelen i WoD hade haft en väl genomtänkt grund som fungerar oavsett om man ignorerar den eller inte, samt dessutom anger en ton som är likvärdig med den som den trista textmassan i övrigt sätter.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Regelfantasterna och WoD

"Nepp. Regelfantasterna ogillar reglerna i WoD-spelen på grund av att de är skrivna av folk som inte gillar regler, och att Vampires regelskapare därför inte har lagt ner särskilt stor tankemöda på dem. Därmed har de kommit att bli buggiga och inte särskilt konsekventa med tonen som författarna vill ha i spelet. För oss regelfantaster är WoD ett typexempel på det vi hatar: ett hafsverk som endast fungerar om man ignorerar det. Sådana regelverk tycker vi inte om."

Wow. Vill du lära mig hur man läser tankar på avstånd som du tydligen kan? Jag menar, jag trodde sånt bara var fantasy, men du kan ju alldeles uppenbart veta exakt vad regelmakarna tänkte för sisådär en tio år sen. Det måste vara telepati, eftersom jag har svårt att tro att Mark Rein*Hagen (töntigt namn, som i själva verket har att göra med en dålig skilsmässa) dök upp för att prata med dig om hur han skapade Storyteller-reglerna.

Det ironiska är kanske att jag personligen faktiskt inte gillar Storyteller-reglerna i WoD-spelen. De som används i Trinity, Aberrant, Adventure! och Exalted är alldeles utmärkta och smidiga, dock.

"En regelfantast gillar regler som a) fungerar, b) inte kommer i vägen, c) hjälper till att skapa den stämning som spelet förmodas ha. Hade det nu varit en regelfantast som hade skrivit reglerna så hade denna konstruerat regler enligt dessa tre kriterier. I så fall är risken stor att spelen i WoD hade haft en väl genomtänkt grund som fungerar oavsett om man ignorerar den eller inte, samt dessutom anger en ton som är likvärdig med den som den trista textmassan i övrigt sätter."

Hmmm. "Jag säger att vad du kallar "den trista textmassan" ska vara spelvärlden, som de flesta brukar läsa för att få ett hum om vad världen går ut på brukar läsa." Titta så lätt det är att göra ett helt ounderbyggt uttalande! Här kommer ett till! "Det sitter en grön, osynlig, viktlös, doftlös och friktionslös, flygande tomte på din axel!"

Visst är det här kul?

Ärligt talat, du vet lika lite som jag vad som gått igenom de olika spelmakarnas huvuden på White Wolf. Det jag hävdar att deras uppsåt och tankar är, är det de själva skrivit i böckerna. Bortom det tänker jag inte spekulera då detta har en viss tendens att få en att verka...mindre sympatisk.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Regelfantasterna och WoD

"Det måste vara telepati, eftersom jag har svårt att tro att Mark Rein*Hagen (töntigt namn, som i själva verket har att göra med en dålig skilsmässa) dök upp för att prata med dig om hur han skapade Storyteller-reglerna."

Håller man sig någorlunda underrättad om vad som händer i hobbyn så kanske man lägger märke till saker och ting, till exempel vad konstruktörerna säger utanför regelbokens pärmar. Har man sedan någorlunda minne så kanske man också kommer ihåg det. Själv minns jag en intervju med Mark Rein*Hagen där han uttryckligen erkände att han slängde ihop ett regelsystem med avsikt att det skulle vara så annorlunda som möjligt. Att det fungerade var inte så viktigt, eftersom hans koncept var att det skulle vara ett stårytellerspel. Således, ingen telepati, bara vanligt hederligt minne kombinerat med lite underrättelseverksamhet av simplaste sort (läsa speltidningar och artiklar på RPG-net).

"Ärligt talat, du vet lika lite som jag vad som gått igenom de olika spelmakarnas huvuden på White Wolf. Det jag hävdar att deras uppsåt och tankar är, är det de själva skrivit i böckerna. Bortom det tänker jag inte spekulera då detta har en viss tendens att få en att verka...mindre sympatisk."

Tja, jag får väl tro på vad de säger. Säger de att deras uppsåt är att skriva ett regelsystem mest för att det ska finnas ett enligt hobbyns oskrivna konventioner, att de skriver det så annorlunda som möjligt för att frångå de traditionella spelen, och i övrigt inte brydde sig om mekanikens konsekvenser eftersom de antog att deras målgrupp inte heller skulle bry sig om mekanikens konsekvenser, så tror jag på det uttalandet. Om detta uttalande sedan stärks av omständigheter (som till exempel den berömda buggen att det är lättare att fumla ju bättre man är - typexempel på konsekvenserna av ogenomtänkt och otestad spelmekanik) så blir jag än mer benägen att tro på det.

Vad jag dock ville ha sagt var att om någon som hade brytt sig om reglerna hade fått konstuera dem istället för puckot som slängde ihop dem så är risken mycket stor att ton i regler och ton i spelvärld skulle varit bra mycket mer konsekvent, och att de skulle fungera redan från första utgåvan. Jag vet inte hur det är med dig, men jag föredrar att ett spel är speltestat och buggfixat innan första utgåvan släpps. Jag vill defintivt inte betala för att speltesta spelet.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: deja vu

Vilka fördelar? Discipliner? Så länge det inte finns en "Jag är inte vampyr"-disciplin, så skulle jag nog gärna avstå, tack. Jag föredrar att kunna se soluppgången och leva och bli gammal.

Så? Poängen är att alla superkrafterna gör det trevligare att vara Vamp. Kanske inte nödvändigtvis trevligare än att vara människa men definitivt trevligare än att vara en vamp _utan_ superkrafter. M.a.o: "vampyrism som förbannelse" vore mycket effektivare om man skalade bort fördelarna, det sociala skyddsnätet o.s.v...

Dessutom är folk ypperligt bra på att vänja sig vid sin situation. Om man är dömd att vara vamp kan man lika gärna gilla läget och göra det bästa av det hela. Det faktum att man blivit mycket mäktigare kan definitivt användas som en rationalisering till att man gillar förändringen.

Och din sire säger: "Visst, lille vän. Leverera nu det här paketet till min...ah...kollega, bry dig inte om tickandet, jag sa *BRY DIG INTE OM TICKANDET*..." "Ja, herre..."

Varför slösa en vamp på något en ghoul eller rent av en människa skulle duga till?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hitta ditt livs kärlek. Sen inser du att hon kommer att åldras och dö, och så gör du henne till vampyr, och hon blir inte ett dugg tacksam för att du förvandlat henne till ett vandrande lik...

Varför inte försöka träffa någon trevlig vampyrflicka (eller pojke) istället?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Regelfantasterna och WoD

Jag håller med om att systemet verkar lite ihophafsat men jag överlever då reglerna är mycket mindre viktiga än spelvärld och känsla. En bra SL kan överbygga de mest horribla system imo.

Är dock lite fundersam över en sak Krille. Du skrev i en tidigare diskussion att du inte gillar att behöva använda en jefla massa tärningar som man gör i Vampire. Jag vill också minnas att du diskuterat för Eons system som också använder en hel del tärningar (ibland fler, ibland färre) och som kräver aningen mer tankeverksamhet än systemet i Vampire. Inte meningen som ond kritik, tyckte bara det var lite udda.

C
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Regler och spelvärld

"Jag håller med om att systemet verkar lite ihophafsat men jag överlever då reglerna är mycket mindre viktiga än spelvärld och känsla. En bra SL kan överbygga de mest horribla system imo."

Exakt. Problemet är att väldigt många spelledare inte är bra. Vad ska de göra? Gilla läget och klara sig med spelets horribla regler?

Dessutom är faktiskt regler en stor bidragande bit av spelvärld och känsla. Som ett exempel, Castle Falkenstein i original (med spelkort) har en helt annan känsla än GURPS Castle Falkenstein, trots att det är samma spelvärld. Det finns även vissa skillnader i vad som impliceras i spelvärlden. I originalet är The Great Game - det spel som spelas med spelkort och som är spelet Castle Falkenstein - en del av spelvärlden i Castle Falkenstein. I GURPS Castle Falkenstein är det en helt annan sak, iom att man använder GURPS-systemet och dess tre sexsidiga tärningar. Och som lord Morollan själv säger, "folk spelar inte spel med tärningsspel. Åtminstone inte propert folk. Tärningar används av riff-raff, avskum och möjligen den där skurken Napoleon III med hans konstiga utländska vanor. Men ingen gentleman skulle någonsin kunna tänka sig att spela spel med tärningar, och skulle definitivt inte nämna tärningsspel i en dams närvaro!"

"Jag vill också minnas att du diskuterat för Eons system som också använder en hel del tärningar (ibland fler, ibland färre) och som kräver aningen mer tankeverksamhet än systemet i Vampire. Inte meningen som ond kritik, tyckte bara det var lite udda."

I ett worst case-scenario i Eon för en rundas anfall, försvar och däng så kan man komma upp i ca 30 slagna tärningar i Eon. Motsvarande worst case-fall i Vampire är ca 90 slagna tärningar. Sen använder jag enbart de grundläggande bitarna av Eon, så worst case kommer sällan upp i mer än 20 per runda. I verkligheten ligger en normal rundas anfall i Eon på ca tjugo tärningar (full Eon med alla frivilliga regler) respektive ca 15 tärningar (grundläggande Eon), vilket ska jämföras med ca 40 i Vampire. Större delen av Eons tärningsslag är i samband med skadesystemet, som jag glatt erkänner är ett härk.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Regler och spelvärld

"Exakt. Problemet är att väldigt många spelledare inte är bra. Vad ska de göra? Gilla läget och klara sig med spelets horribla regler?"

Mjo, det är ju ett problem. Systemet kanske hjälper lite i sådant fall men med en dålig SL är det sällan kul att spela ändå.

Angående antalet tärningar har jag nog inte reflekterat över antalet tärningar jag slår i en strid men det är ändå lite snabbare att bara räkna antalet 7+ och dra av 1:or t.ex. än att addera tärningssummor. (missförstå mig rätt, jag gillar Eons system). Dessutom är ett worst case-scenario i Eon oändligt. /images/icons/wink.gif

Nåja, vi är säkert hyfsat överens... /images/icons/smile.gif

C
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: deja vu

"M.a.o: "vampyrism som förbannelse" vore mycket effektivare om man skalade bort fördelarna, det sociala skyddsnätet o.s.v..."
Amen. Instämmer. Till fullo.

Jag har hittills inte sett ett enda övertygande argument för att de förhöjer spelets skräck/ångest-fixering som sägs vara så viktig. Ovanstående är ett ypperligt argument för att de sänker den.

Finns en hel frysbox argument av ANDRA skäl för att ha discipliner (de är roliga, de särskiljer klanernas "taktik" i Ye Grand Game), och ett par andra mot (varför ha grejer som kräver högar av gamistiskta/simulationistiska regler i ett narrativistiskt spel?), men att spelets förmenta huvudsyfte skulle gynnas av dem tror jag bara inte.

Nightowl, obstinat

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: deja vu

Det finns ett mycket bra skäl till vampyrernas Discipliner. Läs lite myter om vampyrer, så fattar du. Själve Dracula förvandlade sig till dimma, kontrollerade djur, hypnotiserade folk, etcetera...

Men om jag inte minns helt fel så lyckades de ändå kapa honom i småbitar i slutet av boken.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Regelfantasterna och WoD

"Håller man sig någorlunda underrättad om vad som händer i hobbyn så kanske man lägger märke till saker och ting, till exempel vad konstruktörerna säger utanför regelbokens pärmar. Har man sedan någorlunda minne så kanske man också kommer ihåg det. Själv minns jag en intervju med Mark Rein*Hagen där han uttryckligen erkände att han slängde ihop ett regelsystem med avsikt att det skulle vara så annorlunda som möjligt. Att det fungerade var inte så viktigt, eftersom hans koncept var att det skulle vara ett stårytellerspel. Således, ingen telepati, bara vanligt hederligt minne kombinerat med lite underrättelseverksamhet av simplaste sort (läsa speltidningar och artiklar på RPG-net)."

Jaha du. Om du ger mig artikeln i fråga så jag kan läsa den, så kanske jag kan tänka mig att du har en poäng. Tills dess säger jag som Sherlock Holmes gjorde: "Ha!"

Personligen har jag diskuterat med flera av WW's anställda på nätet, och hittills har ingen av dem sagt att de hatar regler i spel. Tvärt om, många av dem har pysslat med vanliga rollspel länge. Du kanske hatar Ars Magicas system också? Enligt din logik gjordes det på samma sätt, då flera av de som jobbade med det var med och startade White Wolf...

"Tja, jag får väl tro på vad de säger. Säger de att deras uppsåt är att skriva ett regelsystem mest för att det ska finnas ett enligt hobbyns oskrivna konventioner, att de skriver det så annorlunda som möjligt för att frångå de traditionella spelen, och i övrigt inte brydde sig om mekanikens konsekvenser eftersom de antog att deras målgrupp inte heller skulle bry sig om mekanikens konsekvenser, så tror jag på det uttalandet."

Och jag vill gärna läsa det uttalandet,. Vad sägs om bevis?

"Om detta uttalande sedan stärks av omständigheter (som till exempel den berömda buggen att det är lättare att fumla ju bättre man är - typexempel på konsekvenserna av ogenomtänkt och otestad spelmekanik) så blir jag än mer benägen att tro på det."

Så det kanske inte är som så att det bara var en ren miss? Ob3t6-regeln i Eon bidrar till ett High Fantasy-spel där spelarkaraktärer regelbundet dör av att få en tandpetare i tummen, var det också medvetet?

"Vad jag dock ville ha sagt var att om någon som hade brytt sig om reglerna hade fått konstuera dem istället för puckot som slängde ihop dem så är risken mycket stor att ton i regler och ton i spelvärld skulle varit bra mycket mer konsekvent, och att de skulle fungera redan från första utgåvan."

Jaså. Jag trodde du bara ville spy galla över ett spelsystem du inte läst igenom ordentligt, och hatar på ren reflex.

"Jag vet inte hur det är med dig, men jag föredrar att ett spel är speltestat och buggfixat innan första utgåvan släpps. Jag vill defintivt inte betala för att speltesta spelet."

Varför spelar du Eon då?


"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Regler och spelvärld

"I ett worst case-scenario i Eon för en rundas anfall, försvar och däng så kan man komma upp i ca 30 slagna tärningar i Eon. Motsvarande worst case-fall i Vampire är ca 90 slagna tärningar. Sen använder jag enbart de grundläggande bitarna av Eon, så worst case kommer sällan upp i mer än 20 per runda. I verkligheten ligger en normal rundas anfall i Eon på ca tjugo tärningar (full Eon med alla frivilliga regler) respektive ca 15 tärningar (grundläggande Eon), vilket ska jämföras med ca 40 i Vampire. Större delen av Eons tärningsslag är i samband med skadesystemet, som jag glatt erkänner är ett härk."


Wow. Vad fasen är det för Vampire-spel du spelar egentligen? 90+ tärningar? Spelar du alltid Antediluvians, eller? Nej visst ja, du har aldrig spelat det, du bara hittar på för att du hatar allt vad White Wolf heter...hur kunde jag glömma det...

För de som undrar över min reaktion: det flesta antal tärningar en vanlig Vampire-karaktär kan rulla i en spelrunda är 10. Allt över detta måste antingen vara feltolkade regler eller husregler.

Backa up dina vilda påståenden, Krille. Tills du producerar bevis är du bara en vildögd fanatiker som inte har en aning om vad han pratar om.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Regelfantasterna och WoD

"Du kanske hatar Ars Magicas system också? Enligt din logik gjordes det på samma sätt, då flera av de som jobbade med det var med och startade White Wolf..."

Ahem. Ars Magica skapades inte av Mark Rein*Hagen, utan av ett antal personer som sögs in i White Wolf när Lion Rampant sögs upp i White Wolf. Vid det laget var Ars Magica redan inne på sin andra utgåva och tämligen speltestat. Grundmekaniken är också bra mycket enklare att begripa sig på (man kan inte förvilla folk lika mycket med en tärning plus en färdighet plus en egenskap som man kan med Vampire tärningspölar), så konstiga effekter av tärningssystemet dyker upp till ytan bra mycket fortare.

Över huvud taget tyckte jag faktiskt bra mycket bättre om Ars Magica innan White Wolf tog över licensen. Reglerna har man inte gjort så mycket med på White Wolf, utom att slimma ner dem, men White Wolf lyckades däremot byta ut den härliga sagostämningen mot vått ylle, klafsig lera och inget dasspapper - rätt från den ena ytterligheten av medeltidsmyten till den andra.

"Så det kanske inte är som så att det bara var en ren miss?"

Det är också en miss av den typen som man använder speltest för att bli av med. Det faktum att man i tredje utgåvan sätter svårigheten fast så att fummelbuggen begränsas (men dock fortfarande finns) tyder på att det inte enbart är några knasbollar på det här forumet som har upptäckt det, utan även en hel del andra spelare. En sådan bugg ska inte rensas bort ur spelet i tredje utgåvan. Den ska bort innan första.

"Ob3t6-regeln i Eon bidrar till ett High Fantasy-spel där spelarkaraktärer regelbundet dör av att få en tandpetare i tummen, var det också medvetet?"

...vem har sagt att Eon är high fantasy? Tvärtom brukar det marknadsföras som trovärdigt och realistiskt.

Dessutom har tandpetare inget skadevärde, så därför kan man inte dö av tandpetare i tummen. /images/icons/wink.gif

"Jaså. Jag trodde du bara ville spy galla över ett spelsystem du inte läst igenom ordentligt, och hatar på ren reflex."

Tja, vad du än vill tro så har jag läst igenom spelsystemet ordentligt, och har spelat det tämligen regelbundet en gång i tiden. Och jo, jag hatar det på ren reflex, men det beror på att jag är en sådan där som vill ha ett fungerande regelsystem redan i första utgåvan.

"Varför spelar du Eon då?"

För det första fungerar det. För det andra får jag det gratis i egenskap av frilansare.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Regler och spelvärld

"För de som undrar över min reaktion: det flesta antal tärningar en vanlig Vampire-karaktär kan rulla i en spelrunda är 10. Allt över detta måste antingen vara feltolkade regler eller husregler."

Jag talar om en rundas våld, för båda personer, med en icke-osannolik rollperson (sisådär tre plopps i de attributter som används och tre till fyra plopps i de färdigheter som används; inga disciplines).

Initiativ innebär ca 6,5 tärningar per person = 13 tärningar rullade tärningar för initiativet. Anfallet innebär ca 6,5 tärningar per person = 13 tärningar till. Mängden däng innebär lite mindre, ca 4-5 tärningar per person = 9 tärningar till. Summa 35 tärningar. Tillåt lite varians på ca 0,5 per attribut och färdighet så har vi ca 5,5 till 7,5 tärningar per person och de två första stegen, och ca 3,5 till 5,5 tärningar i det sista. Det vill säga, totalt 28 till 41 tärningar slagna per runda är tämligen trovärdiga nuffror och kräver inte särskilt mycket arbete.

Och kom inte och säg att detta är osannolika nuffror. Släng på en eller två väl valda disciplines och minmaxa lite, så kommer man rätt lätt upp i omkring 10 tärningar per slag med en fullständigt grön och nybliven vampyr. Jag har sett det göras, och du kan nog göra det själv om du vill. Plocka fram din regelbok och Player's Guide och försök själv.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Regelfantasterna och WoD

"Ahem. Ars Magica skapades inte av Mark Rein*Hagen, utan av ett antal personer som sögs in i White Wolf när Lion Rampant sögs upp i White Wolf. Vid det laget var Ars Magica redan inne på sin andra utgåva och tämligen speltestat. Grundmekaniken är också bra mycket enklare att begripa sig på (man kan inte förvilla folk lika mycket med en tärning plus en färdighet plus en egenskap som man kan med Vampire tärningspölar), så konstiga effekter av tärningssystemet dyker upp till ytan bra mycket fortare."

Jag skrev inte att Ars Magica skapades av MRH, men att döma av dina hittills uppvisade kunskaper i att läsa innantill klandrar jag dig inte för en uppenbar missupfattning av vad jag skrev. Jag skrev (än en gång, långsamt den här gången) att "FLERA AV DE SOM VAR MED OM ATT SKAPA ARS MAGICA VAR MED OCH STARTADE WHITE WOLF.". Behöver jag upprepa det en gång till, eller kunde du läsa den raden korrekt nu?

"Över huvud taget tyckte jag faktiskt bra mycket bättre om Ars Magica innan White Wolf tog över licensen."

Med tanke på hur det hela gick till så...en liten historielektion: rollspelstidningen White Wolf gick ihop med Lion Rampant och bildade White Wolf Game Studio. De tog inte över licensen, den ingick hela tiden.

"Reglerna har man inte gjort så mycket med på White Wolf, utom att slimma ner dem, men White Wolf lyckades däremot byta ut den härliga sagostämningen mot vått ylle, klafsig lera och inget dasspapper - rätt från den ena ytterligheten av medeltidsmyten till den andra."

Ge mig faktiska bevis. Du vet, sånt där som man bevisar sina påståenden med. Hittills har jag bara hört myter, rena rama påhitt och omotiverad galla.

"Det är också en miss av den typen som man använder speltest för att bli av med."

Så det är därför det tagit Dungeons & Dragons mer än tjugo år att äntligen rensa upp sitt hopplöst gyttriga system? Speltest i fältet pågår med alla rollspel. Du är medveten om Eons andra upplaga, va? Är de också ondsinta rollspelshatare som medvetet skapar konstiga regler? Nej visst fanken, du jobbar för dem, du kan inte säga något ont om dina arbetsgivare...

"Det faktum att man i tredje utgåvan sätter svårigheten fast så att fummelbuggen begränsas (men dock fortfarande finns) tyder på att det inte enbart är några knasbollar på det här forumet som har upptäckt det, utan även en hel del andra spelare."

Tyvärr, i min åsikt, använde de inte hela det nya ST-systemet, det som används i Trinity, Aberrant, Adventure! och Exalted. Då hade jag inte själv haft några problem med WW. Som det är har jag bara portat över Trinity-syetemt till Vampire. Funkar utmärkt, utan större förändringar.

"En sådan bugg ska inte rensas bort ur spelet i tredje utgåvan. Den ska bort innan första."

Hur kommer det sig då att alla, jag säger _alla_ rollspel har regelbuggar? I vissa fall tas de aldrig bort.

Nej, det tycks snarare som om du ignorerar alla andra spels fel och brister för att kunna skrika högt om White Wolf's relativt få (botch-buggen är visserligen ett stort fel, men ändå bara _ett_ fel...jag anser också att reglerna för strid är lite wonkade, men det är kanske en annan diskussion).

"...vem har sagt att Eon är high fantasy? Tvärtom brukar det marknadsföras som trovärdigt och realistiskt. "

Jaha du. Så det är därför det finns alver och dvärgar och interdimensionella portaler, och boxen visar en snubbe på ett uppenbart fantasydjur... Spelvärlden är klassisk high fantasy, att reglerna inte stöder spelvärlden är inget nytt. Varför försvarar du det? Jag gillar Eons spelvärld personligen, men skulle aldrig komma på tanken att använda reglerna. Då använder jag hellre en modifierad version av Gemini, eller gamla Drakar & Demoner...

"Tja, vad du än vill tro så har jag läst igenom spelsystemet ordentligt, och har spelat det tämligen regelbundet en gång i tiden. Och jo, jag hatar det på ren reflex, men det beror på att jag är en sådan där som vill ha ett fungerande regelsystem redan i första utgåvan."

Åter igen, varför spelar du då Eon?

"För det första fungerar det. För det andra får jag det gratis i egenskap av frilansare."

Nej men har man sett! Det där kallas jäv, Krille. Du älskar uppenbart spelet för att du får betalt för att jobba med det. Personligen gillar jag det lite grann, men inte reglerna. Trots vad du säger, så är det inte realistiskt att dö av ett enkelt dolkhugg i tummen (hände en spelarkaraktär i ett äventyr) på mindre än två stridsrundor. Blödningsreglerna och Ob3t6 är regler som passar om alla spelar blödarsjuka veklingar, inte någon form av hjältar.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 
Top