Nekromanti vampire - värt att köpa

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
jo... jag funderar på det otänkbara, köpa vampire,
men låt mig förklara varför, jag vill ha vampire p.g.a. av att jag gillar intrig spel och RP med über-krafter.
är spelet spelbart ur den aspekten?
och sabbar regelsystemet hela skiten eller går det att leva med?
(det är maskeraden alltså)

KoRn<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by allanon on 2001-07-23 14:19.</EM></FONT></P>
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Enligt mig så sabbar inte regelsystemet allt för vampire.
Måhända att det är lite buggigt och i vissa situationer segt, men det är ändå ganska bra anpassat till spelet.

Exterus - Med licens att kobolda
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varför skulle jag?

Sådana slag under bältet undanbeder jag mig å det skarpaste. Han har bestämt sig, och hans önskemål passar ju faktiskt Vampire som hand i handske.

Så, 1) varför skulle jag anfalla, 2) vad har det med min sexuella läggning att göra, samt 3) vad vet du om den egentligen?

Skärpning, tack!

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Du kan ju köpa Champion för über-krafterna och lägga in intrigen själv. Jag tycker inte att Vampire är särskillt bra att spela bara för att du söker de två aspekterna. Reglerna är White Wolf och jag tycker att de känns rätt tunga och ibland på gränsen till klumpiga. Ibland verkar de dock vara lite för lätta.
Exempel:
En gång blev en annan rollperson sur på min Assamite karaktär så han sade vänligt men bestämt till mig att dö, vilket jag gjorde. Inget save, ingenting. Han hade tydligen någon mystisk nekromantiker-förmåga som kunde döda mig. Sedan väkte han mig till liv i sissta sekunden igen. Då drog jag och spenderade resten av spelmötet till att ligga ett steg före de andra spelarna samtidigt som jag planerade min mördares för tidiga död. Det är ju sånt Vampire går ut på, eller hur.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Vampire: The Masqurade är synnerligen lämpat för intrigrollspel. De stadsböcker som finna att köpa till spelet innehåller mängder av intriger, lömska planer, komplotter m.m. Mycket trevligt!

Uber-krafter finns det också även om tanken är att vampyrerna måste ligga lågt med dessa i den mån de har dem (varierar mycket mellan olika vampyrer, men spelar man ett gäng äldre vampyrer så kan de en hel del) så de inte avslöjar vilka de är för omvärlden. Det borde dock gå att lägga upp spelet på ett sånt sätt så att uber-krafter får friare spelrum, det är dock inget som jag personligen skulle sträva efter.

Spelsystemet är enkelt, men kräver många tärningar om man har uber-personer. Jag kan tänka mig att spelet går lite slött om man har mycket uber-folk och mycket strider. Till skillnad från Eon, som jag såg på din profil att du gillar, så räknar man i Vampire inte ihop värdet på varje tärning, utan en tärning blir antingen ”lyckad” eller ”misslyckad”, och man kollar hur många som blivit lyckade för att se hur bra man klarat det man skulle göra. Tycker du att Eons system är OK så kommer du inte ha några problem med Vampire.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ett typexempel

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Börja inte med den tråden då anfaller gay Krille<p><hr></blockquote><p>Detta är ett typexempel på en ung person som inte klarar av att argumentera på ett socialt aceptabelt sätt gömd bakom sin dator känner han sig modig nog för att våga förolämpa andra genom barnsliga förolämpningar.

Vad värre är att "Elder Girov" eller Axel Öhman som han påstår sig hetta säger sig vara född -79 vilket betyder att han ska vara runt 23-24 år. Han påstår sig gilla att irritera folk på nätet vilket inte är ovanligt många frustrerade fysiskt eller socialt svaga individer tycker sig få makt då de kan förolämpa andra utan risk för fysisk vedergällning detta barsliga sätt är normalt vanligt för tonårig små pojkar inte för vuxna män men vi kan lugnt gissa att "Elder Girov eller Axel Öhman inte var vidare uppmärksam under barndommen då han fortfarande verkar vara fast i den aggresiva delen av bardommen.


Själv så skriver jag detta lilla irriterade text om Elder på grund av att jag läste hans profil där han stoltserar med att han gillar att irritera folk på nätet och då han har gjort det till en vana kan han knappast bli sur när jag gör det mot honom och OM han blir sur *ler* desto bättre då kanske han lär sig att sluta göra det emot andra....

Dessutom Vampire är knappast ett skräck spel då den fokuserar sig på ÅNGEST inte skräck eller terror..
Ska bli se vilka förolämpningar som unga Elder kastar emot mig i frustration över vad jag har sagt....

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Klart värt !

Jag tycker att det är värt att köpa, intrigera kan du göra till förbannelse !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ute & seglar !

Tor att du är lite ute och seglar nu va...
Vad har den här texten överhuvudtaget med frågan att göra ??

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Ett typexempel

Är jag den enda som helst ser att hatten och alla andra håller sina åsikter om Vampire är ett skräckrollspel eller inte för sig själv/själva?
Det har tjatats så förbannat mycket om det och folk har slutat använda det här forumet bara på grund av den diskussionen.

Exterus - Med licens att kobolda
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
"En gång blev en annan rollperson sur på min Assamite karaktär så han sade vänligt men bestämt till mig att dö, vilket jag gjorde. Inget save, ingenting. Han hade tydligen någon mystisk nekromantiker-förmåga som kunde döda mig. Sedan väkte han mig till liv i sissta sekunden igen. Då drog jag och spenderade resten av spelmötet till att ligga ett steg före de andra spelarna samtidigt som jag planerade min mördares för tidiga död. Det är ju sånt Vampire går ut på, eller hur."

Det där låter nog snarare som en spelledare som hade ett horn i sidan till dig. Så vitt jag vet kan inte en normal vampyr (i din egen generationsnivå, dvs 10-13), vare sig nekromantiker eller andra, göra något sånt där, aldrig i livet. En Antediluvian möjligtvis (gudnivå), och kanske en Methuselah (nära gudnivå), men såna typer ska man väl inte bråka med heller.

Nej, Vampire går inte ut på att någon ska kunna ljuga om regler för dig för att kunna djävlas med dig utan din vetskap. Det går ut på en massa saker, men om detta är din erfarenhet av Vampire råder jag dig att söka en annan spelgrupp...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Ett typexempel

Nedanstående är absolut inte något försvar av det Elder Girov skrev, utan är en liten reflektion över hattens inlägg.

”Själv så skriver jag detta lilla irriterade text om Elder på grund av att jag läste hans profil där han stoltserar med att han gillar att irritera folk på nätet och då han har gjort det till en vana kan han knappast bli sur när jag gör det mot honom och OM han blir sur *ler* desto bättre då kanske han lär sig att sluta göra det emot andra....”

Att irritera folk på nätet är defintivt en rätt sanslös hobby. Tyvärr så verkar du själv ha fått en släng av den sjukan, eller hur ska man annars tolka följande:

”Dessutom Vampire är knappast ett skräck spel då den fokuserar sig på ÅNGEST inte skräck eller terror..”

Har inte med vare sig tråden eller Elder Girovs inlägg att göra, utan är en typiskt onödig provokation mot ”folk på nätet”, i det här fallet de som spelar Vampire och anser det vara ett skräckspel, vilket verkar vara en hel del (däribland jag själv). Om du tycker att Elder Girov ska sluta irritera folk på nätet så borde du väl själv också sluta göra det?
Följande som du skrev på forumet 2001-05-09 00:27 tycker jag för övrigt säger en del om ditt förhållande till att iritera folk på nätet:

”Vampire spelare brukar vara så jäkla snobbiga att om man skulle kunna omvandla deras högfärd till El kraft skulle man kunna driva hela Svea rike utan problem genom bara EN Vampire rollspelars högfärd och snobberi..”

Ytterligare kommentarer överflödiga...

”Vad värre är att "Elder Girov" eller Axel Öhman som han påstår sig hetta säger sig vara född -79 vilket betyder att han ska vara runt 23-24 år.”

Jag är definitivt mer intresserad av att få veta hur du räknade fram det än jag vill höra dina synpunkter om Vampire, som du aldrig spelat. (2001 minus 1979 lika med 22 såvitt jag vet... alternativt har Girov inte fyllt än i år och i så fall är han 21.)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ett typexempel

Är jag den enda som helst ser att hatten och alla andra håller sina åsikter om Vampire är ett skräckrollspel eller inte för sig själv/själva?

Det finns säkert folk som delar din åsikt så ensam är du nog inte. Jag förstår inte varför just det ämnet skulle vara värre än alla de andra återkommande debatterna som drabbar dessa forum (regelsystem A mot regelsystem B, friform mot tärningar o.s.v.)...

Det är naturligtvis bra om debatten hålls på ett mer konstruktivt plan än att slänga ounderbyggda påståenden på varandra, men det gäller ju det mesta.

Det har tjatats så förbannat mycket om det och folk har slutat använda det här forumet bara på grund av den diskussionen.

Varför? Gillar de inte intensiva debatter?
Alla trivs inte i dessa forum... det är inte nödvändigtvis ett tecken på något fel. :)
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ett typexempel

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Nedanstående är absolut inte något försvar av det Elder Girov skrev, utan är en liten reflektion över hattens
inlägg.

”Själv så skriver jag detta lilla irriterade text om Elder på grund av att jag läste hans profil där han stoltserar med att han gillar att irritera folk på nätet och då han har gjort det till en vana kan han knappast bli sur när
jag gör det mot honom och OM han blir sur *ler* desto bättre då kanske han lär sig att sluta göra det emot andra....”


Att irritera folk på nätet är defintivt en rätt sanslös hobby. Tyvärr så verkar du själv ha fått en släng av den
sjukan, eller hur ska man annars tolka följande: <p><hr></blockquote><p>Appsolut jag har en släng av irritera folk av flera orsaker den första är att jag ofta säger direkt vad jag tycker och ibland glömer att tänke efter innan jag skriver.
Den andra huvudsakliga orsaken är jag avskyr aktiv dumhet där folk utan att tänka med blindheten hos en präst rusar in och utalar sig dumt...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
”Dessutom Vampire är knappast ett skräck spel då den fokuserar sig på ÅNGEST inte skräck eller terror..”


Har inte med vare sig tråden eller Elder Girovs inlägg att göra, utan är en typiskt onödig provokation mot ”folk på nätet”, i det här fallet de som spelar Vampire och anser det vara ett skräckspel, vilket verkar vara en hel del (däribland jag själv). Om du tycker att Elder Girov ska sluta irritera folk på nätet så borde du väl själv också sluta göra det? <p><hr></blockquote><p>? Varför enligt MIN definiering ÄR inte Vampire ett skräck rollspel personlig ångest är något jag skänner till VÄL från tonåren och SKRÄCK är något jag känner VÄL till från bardommen och tonåren.
Dessa två känslor ÄR EJ SAMMA.
Och jag kan knappast förstå varför någon blir sur om de tycker att vampire är skräck SÄG att du tycker det och jag blir inte sur på dig jag kanske förklarar skillnaden mellan SKRÄCK och ÅNGEST men inte ser jag någon anledning till att bli sur..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Följande som du skrev på forumet 2001-05-09 00:27 tycker jag för övrigt säger en del om ditt förhållande till att iritera folk på nätet:

”Vampire spelare brukar vara så jäkla snobbiga att om man skulle kunna omvandla deras högfärd till El
kraft skulle man kunna driva hela Svea rike utan problem genom bara EN Vampire rollspelars högfärd och
snobberi..”


Ytterligare kommentarer överflödiga... <p><hr></blockquote><p>Jaså ÄR YTTERLIGARE KOMMENTARER ÖVERFLÖDIGA ?...

låt oss undersöka UTAN ATT greppa saker UR deras samanhang om du klarar av det...
FÖR det första så var MIN kommentar ett svar på det Rosens skrev om hans erfarenhet av Vampire spelare sitta och fnittra när de ser någon spela DoD och jag svarade med kommentaren som du postade baserat på MINA erfarenheter av Vampir spelare.

Fakta under denna tråden är att många hårda ord skrevs av VAMPIRE Spelare så väl som oss som Ogillar Vampire spelet.

Det var altså ett svar på vad andra hade skrivit för att inte tappa tråden bör du ha även tagit med exemplet på det vi pratade om innan.
De flesta Vampir spelare JAG har träffat på under de många konvent ÄR snobbiga och brukar sitta och göra narr av andra rollspel samtidigt som de blir Guförbannade så fort man drar upp det som är DÅLIGT med Vampire spelet och det är i MITT tycke väldigt mycket dåligt i det spelet och så vitt jag kommer ihåg får man tycka fritt här i landet..
( Detta ÄR inte förtal detta ÄR fakta, nu har jag lärt känna Vampir spelare som trevliga snälla och duktiga MEN jag har ALDRIG träffat DOM under konvent utan helt nyligen )

Vad du uppenbarligen använder för teknik för att vinna denna diskution är att ta citat UR deras sammanhang och försöka bevisa att även jag är en irriterande person. ( JAG vet att jag är en irriterande person men DU använder FEL BEVIS )
Denna metod är sådan som skvallertidingar som häntiveckan och aftonbladet använder sig av jag ogillar att läsa endera av tidningen och tänker tipsa dig om det faktum VILL DU HITTA ETT CITAT BEVIS på att JAG kan vara en irriterande varelser SÅ FINNS det texter jag har skrivit som jag ÅNGRAR. Du borde ha sökt lite djupare in på min historia... INTE bara tagit saker ur deras sammanhang.


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
”Vad värre är att "Elder Girov" eller Axel Öhman som han påstår sig hetta säger sig vara född -79 vilket
betyder att han ska vara runt 23-24 år.”


Jag är definitivt mer intresserad av att få veta hur du räknade fram det än jag vill höra dina synpunkter om
Vampire, som du aldrig spelat. (2001 minus 1979 lika med 22 såvitt jag vet... alternativt har Girov inte fyllt än i år och i så fall är han 21.)
<p><hr></blockquote><p>Enkelt tog fel år /images/icons/cool.gif min Lillebror är född några år tidigare och jag råkade tänka på honom när jag skrev medelandet och beronde på NÄR på året79 han är född kan han vara lite olika mycket fylld..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Re: Ett typexempel

Tänker inte ge mig in på frågan om Vampire är skräck eller ej, men... Jag tycker det var onödigt att ta upp det i den här tråden, personen som undrar om Vampire är bra vill ju iaf ha ett intrigrollspel, följaktligen verkar enda anledningen att nämna att det (enligt dig) inte är ett skräckrollspel eller inte vara att provocera de som tycker att vampire är skräck, alltså har det som syfte att irritera folk på nätet. Nu tycker jag att det är ok att irritera folk i ett forum (men inte på det sätt som Elder Girov gjorde), så det spelar eg mindre roll. Angående att vampirespelare skrattar åt andra rollspel så finns det ju uppenbarligen de som hånar vampirespelare oxå, så eg är väl inte vampirespelarna värre än någon annan? (nu kan jag juh ha fel, men jag har svårt å tro det). Jag undrar hur stor del av alla de som spelar vampire som verkligen ser ner på annat rollspel och hur många som hånar andra spel bara för att de själva känt sig hånade. Elitism föder elitism. Det vore iofs tråkigt om alla bara tyckte lika dant, och vi skulle få väldigt mycket färre foruminlägg :gremsmile:.

/Suhrim
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Re: Varför skulle jag?

Inte för att jag på något sätt vill försvara Elder Girovs inlägg, men jag trodde faktiskt (när jag såg topicen på tråden) att du skulle vara bland de första att posta här. Av någon anledning har jag fått för mig att du verkligen inte gillar storrytellerspelen alls :gremsmile: Dessutom bruakar ju de uttrycka dina åsikter rätt flitigt (vilket är helt rätt!).

/Suhrim
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Nej men SL hade nog inga problem med mig. Han plockade mig åt sidan efteråt och let mig spela ensam medans jag undersökte möjligheten att döda vampyren som "dödade" mig.
Jag kanske inte beskrev riktigt vad han gjorde. Han slet alltså ut själen ur min kropp på något sätt. Den hamnade utanför mig och började falla sönder. Gissa min förvåning som inte ens trodde att vampyrer hade själar. Sedan visade den lilla jäveln barmhärtighet och gav tillbaka min själ. Jag tänkte skjuta honom där och då men insåg att mina normala kulor kanske inte skulle ha önskad effekt, förutom det var det på allmän platts. Snacka om att han inte uppehåll maskeraden.
Jag håller mig nog ändå borta från white wolfs produkter även om detta var regelbrott. Jag gillar inte reglerna.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Ett typexempel

”? Varför enligt MIN definiering ÄR inte Vampire ett skräck rollspel personlig ångest är något jag skänner till VÄL från tonåren och SKRÄCK är något jag känner VÄL till från bardommen och tonåren.
Dessa två känslor ÄR EJ SAMMA."


Har jag inte heller påstått, och inte någon annan i den här tråden heller.

”Och jag kan knappast förstå varför någon blir sur om de tycker att vampire är skräck SÄG att du tycker det och jag blir inte sur på dig jag kanske förklarar skillnaden mellan SKRÄCK och ÅNGEST men inte ser jag någon anledning till att bli sur.. ”

Du får naturligtvis ha åsikter om Vampires status som skräckspel. Det var sammanhanget jag irriterade mig på. Såhär såg jag det hela:
1) Frågan om huruvida Vampire är ett skräckspel var överhuvudtaget inte aktuell i tråden. Det som diskuterades var möjligheterna i Vampire till intrigspel och att spela uber-karaktärer. Sen kom också Elders påhopp på Krille.
2) Det du skrev var något som irriterade folk som uppfattar Vampire som ett skräckspel. Detta tycker jag att borde insett när du skrev ditt inlägg.

Att säga något som irriterar folk och som inte har med sammanhanget att göra tycker jag är en provokation.

För övrigt tycker jag personligen att frågan om huruvida Vampire är ett skräckspel diskuterats tillräckligt på det här forumet, men om du startar en ny tråd där du frågar vad folk tycker i ämnet så ska jag skriva min åsikt.

”Jaså ÄR YTTERLIGARE KOMMENTARER ÖVERFLÖDIGA ?...

låt oss undersöka UTAN ATT greppa saker UR deras samanhang om du klarar av det...
FÖR det första så var MIN kommentar ett svar på det Rosens skrev om hans erfarenhet av Vampire spelare sitta och fnittra när de ser någon spela DoD och jag svarade med kommentaren som du postade baserat på MINA erfarenheter av Vampir spelare.

Fakta under denna tråden är att många hårda ord skrevs av VAMPIRE Spelare så väl som oss som Ogillar Vampire spelet.

Det var altså ett svar på vad andra hade skrivit för att inte tappa tråden bör du ha även tagit med exemplet på det vi pratade om innan.

Vad du uppenbarligen använder för teknik för att vinna denna diskution är att ta citat UR deras sammanhang och försöka bevisa att även jag är en irriterande person. ( JAG vet att jag är en irriterande person men DU använder FEL BEVIS )
Denna metod är sådan som skvallertidingar som häntiveckan och aftonbladet använder sig av jag ogillar att läsa endera av tidningen och tänker tipsa dig om det faktum VILL DU HITTA ETT CITAT BEVIS på att JAG kan vara en irriterande varelser SÅ FINNS det texter jag har skrivit som jag ÅNGRAR. Du borde ha sökt lite djupare in på min historia... INTE bara tagit saker ur deras sammanhang.”


Att Rosen i inlägget som föregick ditt skriver om Vampirespelare som skrattar åt DoD-spelare är ingen ursäkt för att skriva så som du gjorde. Du skriver på ett forum där det du skriver kan läsas av många, och en hel del av dessa spelar Vampire. Oavsett om det du skrivit är ett svar till Rosen så är det defintivt en provokation mot Vampirespelare att du kallar dem det du gjorde i ditt inlägg. Hur skulle du själv uppfatta det omvända förhållandet, dvs att någon på forumet skriver att DoD-spelare skrattar åt Vampire spelare och att någon annan svarar att de som inte spelar Vampire är ”jäkla snobbar” m.m.?

”De flesta Vampir spelare JAG har träffat på under de många konvent ÄR snobbiga och brukar sitta och göra narr av andra rollspel samtidigt som de blir Guförbannade så fort man drar upp det som är DÅLIGT med Vampire spelet”

Kan bara beklaga om så är fallet. Själv kan berätta att jag spelat Vampire i tre olika spelgrupper, och att jag har viss koll på två andra Vampiregrupper. Ingen i dessa fem grupper stämmer in på den beskrivningen så jag skulle gissa att du helt enkelt haft otur med vilka folk du mött på.

”Enkelt tog fel år min Lillebror är född några år tidigare och jag råkade tänka på honom när jag skrev medelandet och beronde på NÄR på året79 han är född kan han vara lite olika mycket fylld.. ”

Hehe, du kom att tänka på din lillebror när du skrev om Elder Girov! Snacka om hård smäll mot någon som kallar sig ”elder”!
Hatten – Elder Girov 1-0 /images/icons/laugh.gif
 
Top