Nekromanti vampire - värt att köpa

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: ...

Det finns två sorters "omöjligt", dels "faktiskt omöjligt"

I rollspel finns det fler än så. För storytellern finns det "dramatiskt omöjligt", för spelledaren som bryr sig mer om deltagarnas upplevelse än att agera fysiksimulation finns det "rimligtvis omöjligt", o.s.v...

Att en fullt frisk människa dör av en fjuttskada kan kanske vara en trogen simulation av verkligheten (jag tvivlar) men det hindrar inte att det _känns_ lika orealistiskt som att folk överlever att dela soptunna med exploderande handgranater eller hoppa från 10000 meters höjd utan fallskärm.
Däri ligger det riktiga problemet. Om det inte känns realistiskt för användarna så är det inte realistiskt, oavsett om det skulle kunnat ske på det viset i vår verklighet eller ej :)

Nåja... jag hade inte tänkt återuppta den debatten (även om jag kanske råkat göra det nu); enbart påpeka det att det kan finnas saker som faktiskt är omöjliga.
Dessutom skall man tänka på att många populationer inte är godtyckligt stora... mängden människor som skär sig i tummen är det t.ex definitivt inte.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vad är trovärdigt?

Resultatet blir nånstans att sannolikheten för att dö av ett dolkhugg i tummen ligger någonstans mellan en på 100 000 och en på miljonen, och kanske till och med högre.

Om man då antar att människor i genomsnitt får minst en skada av storleksordningen ob2T6 under sin livstid så borde det finnas tiotusentals exempel världen över (jorden) av folk som faktiskt dör på detta snöpliga vis (och då talar vi om att _tvärdö_ knall och fall, inget mes som infektioner eller blödning). Sker detta?
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Titanic och isblocket, då ?

<I>
"Nej, "omöjligt" kan med ett annat namn refereras till som "sannolikhet noll". :)"</I>

Okej - De sa att det var omöjligt att sänka Titanic. Vart
ligger Titanic nu förtiden ?

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Titanic och isblocket, då ?

Okej - De sa att det var omöjligt att sänka Titanic. Vart
ligger Titanic nu förtiden ?


Att någon har haft fel om en sak talar inte emot att någon annan skulle kunna ha rätt om något annat.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Se symboliken

<I>Att någon har haft fel om en sak talar inte emot att
någon annan skulle kunna ha rätt om något annat</I>

Jag ville bara påbevisa att det man TROR är omöjligt kan
faktiskt vara väldigt möjligt, har dock inga bättre sätt
att illustrera detta på än just Titanic - Men det är ett
bra exempel. Hade man sett det stora fartyget skulle man
säkert blivit jätteimponerad och hålla med de som sa att
det var osänkbart (bara för att stå med rumpan bar senare).

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: De Sju Argumenten

Som spelledare härskar jag över min egen spelvärld.

Jag har sagt det innan...

Spelkonstruktören har alltid fel.



För övrigt tror jag inte att många spelare av WoD har lidigt av det statistiska problemet i regelsystemet även om du själv verkar göra detta.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: De Sju Argumenten

"För övrigt tror jag inte att många spelare av WoD har lidigt av det statistiska problemet i regelsystemet även om du själv verkar göra detta."

...varför ändrade de i så fall till den fasta svårigheten 6 iom tredje utgåvan? För att det var coolt? :gremwink:
 
Top