Nekromanti vampire - värt att köpa

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: # merp/srr

Merrys svärd var dock rätt speciellt avsett just för att skada den typen av fiende. Om jag inte missminner mig har SRR speciella regeler för dylika "dräpande" vapen. Jag kommer inte ihåg dem (och någon har stulit min regelbok) men jag har för mig att de innebar att offret var tvungen att klara någon slags save för att inte tvärdö... men jag kan komma ihåg helt fel :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
lägger mig i... :)

eftersom 90%-regeln gäller både verkligheten och artificiella stårysar så borde det finnas fler balla stårysar i verkligheten än i litteraturen.

Mycket suspekt premiss... rimligtvis är verkligheten fylld av många fler instanser av storysar som "gick till jobbet, bakade 123 stycken formbröd, bråkade litet med personalavdelningen om semestern, gick hem, tittade på bay-watch, sov" än litteratur.

Så för min del handlar det inte om att ignorera slumpen till förmån till historien, utan att stärka historien med slumpen. Jag låter gärna strukturen från ståryn vara kvar (början-mittdel-slut), men innehållet i den ramen får slumpen mer än gärna bygga upp. På så sätt får jag det bästa av två världar: en trovärdig händelsekedja förpackad på ett sätt så att stämningen byggs upp, utan att ståryn är förutsägbar eller spelarnas handlingar låsta, och utan risk att enskilda tärningsslag (dolkhugg i tummar) riskerar att sabba alltihop.

Så du skulle som spelare inte bli det minsta upprörd av att din absoluta favvo-karaktär tvärdog för att någon trampade på hennes tå? Tror du att dina spelare skulle tycka att det berikade spelet om en sådan sak hände en av dem eller en viktig slp?

Det, är det egentliga problemet imho. Oavsett om utfallet är rimligt eller inte (det är det inte) borde det vara destruktivt för spelet i nästan samtliga fall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En för tidig död...

"Så du skulle som spelare inte bli det minsta upprörd av att din absoluta favvo-karaktär tvärdog för att någon trampade på hennes tå?"

Jag skulle bli upprörd, ja. Det blir jag alltid när min favvo-karaktär dör oavsett hur rimligt, orimligt, troligt eller otroligt det är. Hallå, liksom? Min skapelse under ett år har just kilat vidare! Klart man blir upprörd, men det är något som snabbt går över. Man går ut, tar lite frisk luft, och funderar på nästa rollperson en stund.

Men jag skulle inte på långa vägar bli så upprörd av en sådan död som jag skulle bli om min favvo-karaktär dog för att det passade ståryn. Då är det fanimej personligt!

"Tror du att dina spelare skulle tycka att det berikade spelet om en sådan sak hände en av dem eller en viktig slp?"

Eftersom de fortfarande spelar med mig som spelledare, ja.

"Oavsett om utfallet är rimligt eller inte (det är det inte)"

Det är inte rimligt att man överlever ett stålsplitter rätt in i hjärnan heller. Det skiter min farbror i och lever ändå.

"borde det vara destruktivt för spelet i nästan samtliga fall."

Accepterar man det faktum att när tärningarna börjar rulla så är det en farlig situation som kan ha ihjäl folk så går det lättare. Risken att folk dör vid "fel" tillfälle är en risk man får ta om man ger sig in i farliga situationer. Mina spelare har lärt sig det, och nya spelare får veta detta när de hoppar in.

Under de senaste åren har jag visat nåd och låtit en (1) rollperson överleva en enligt reglerna dödande skada, men det berodde inte på att det var "fel tillfälle", utan på grund av att striden ifråga var en övning och all skada var simulerad.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Nazgûlens knä

"Faktum är att det är båda: Merry hugger honom i knät, varpå Éowyn sopar till honom mitt i den osynliga planeten."

Nix. Merrys hugg gör endast att The Witch King missar sitt slag för att döda Éowyn och distraheras en kort stund. Det upprepas flera gånger att ingen man kan besegra honom och därav utgjorde Merrys hugg förmodligen endast en korts stunds smärta. Det må hjälpa till att få in den dödande stöten men utgjorde i sig ingen större skada.

C
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: # merp/srr

"Det stämmer i.o.f.s. men Merrys hugg skulle kunnat vara dödligt, i.a.f. om man går efter MERP/SRRs regler. Sannoliks borde hans lilla magiska dolk klassas som ett "dräpande" vapen mot ondingar :)"

Spelar ingen roll vilket vapen Merry hade eftersom ingen man kan besegra The Witch King (vet inte vad han kallas på Svenska).

C
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nazgûlens knä

"Det upprepas flera gånger att ingen man kan besegra honom och därav utgjorde Merrys hugg förmodligen endast en korts stunds smärta."

Jo, men det upprepas också flera gånger att hober inte heller är män(niskor), så jag ser ingen konflikt där. Dessutom är ju Merrys svärd inte vilken fickkniv som helst.

Hur som helst, point taken. Finns ingen poäng att älta det som redan ältats till döddagar och dessutom är jefligt off topic här.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
ok !

Ok, ska ta ocj lira lite mer WoD så jag får se hur det är åxå.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: En för tidig död...

Eftersom de fortfarande spelar med mig som spelledare, ja.

Du sade ju själv att det inte hänt ännu...

Dessutom behöver inte fortsatt önskan att spela betyda att varje enskild händelse upplevs som berikande och bra för spelet.

Åter till den egentliga frågan: Säg att tärningarna i ett fall skulle utvisa att en spelarkaraktär dör efter att någon stuckit en gaffel i hans hand. Tror du att dina spelare blir gladare av A: att du klassar utfallet som uppenbart orimligt och bara låter honom svimma eller B: att du hävdar "sådant händer" och ber honom börja fundera på en ny karaktär?

Men jag skulle inte på långa vägar bli så upprörd av en sådan död som jag skulle bli om min favvo-karaktär dog för att det passade ståryn. Då är det fanimej personligt!

Det håller jag med om. Det är mycket lättare att acceptera att någon dör för att det är en rimlig konsekvens ur situatuonen än för att det är bra för någon potentiell story. Det innebär inte, däremot, att man är tvungen att acceptera minsta lilla regelbugg som total sanning. Det finns en mellanväg.

Under de senaste åren har jag visat nåd och låtit en (1) rollperson överleva en enligt reglerna dödande skada, men det berodde inte på att det var "fel tillfälle", utan på grund av att striden ifråga var en övning och all skada var simulerad.

Trots att folk faktiskt dör av träningsolyckor?
Det verkar ju som vi i princip är överens även om vi har litet olika uppfattning om vilka tillfällen som är "fel". Du tycker det är fel att folk dör när de bara tränar på att slåss, jag tycker att det (oftast) är fel att folk dör av snöbollar, av att trampa på häftstift eller av att råka gå in i en dörrpost.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En för tidig död...

"Du sade ju själv att det inte hänt ännu..."

Inte gaffel i låret, men likväl granater i soptunnor, skrivmaskiner i huvudet, kulor i låret och en och annan dödlig olycka.

"Åter till den egentliga frågan: Säg att tärningarna i ett fall skulle utvisa att en spelarkaraktär dör efter att någon stuckit en gaffel i hans hand. Tror du att dina spelare blir gladare av A: att du klassar utfallet som uppenbart orimligt och bara låter honom svimma eller B: att du hävdar "sådant händer" och ber honom börja fundera på en ny karaktär?"

Då ska vi klarlägga en sak: när slår man skada?

Jag slår skador (eller ber spelarna slå skada) i våldsamma eller på annat sätt farliga situationer. Grillfester, tebjudningar, diskningar och andra situationer där gafflar normalt förekommer betecknar inte jag som farliga (i alla fall inte förrän man råkat förolämpa någons heder och man knatar iväg till slottsparken med ett vittne och en sekond, men det är en helt annan sak). Därmed slås inte skada för gafflar i låret under sådana situationer. Vare sig A eller B inträffar då.

Talar vi om ett brutalt bråk inne på värdshuset där huggarna och värjorna kommit fram, och en barflicka dänger till med en gaffel i handen på en rollperson, eller annan direkt farlig och/eller våldsam konfrontation, så kan B inträffa, om det nu skulle bli så att tärningarna skulle stanna på detta utfall.

Ska jag vara helt ärlig så skiter jag fullständigt i om spelarna blir gladare om A inträffar än om B inträffar. "Den som ger sig in i leken får leken tåla", som det så fint heter, även om leken råkar omfatta osannolika dödsfall. Jag tror nämligen inte på tesen att dödsfall ska filtreras bort för att en spelare tycker att det är tråkigt. I så fall kan man lika gärna skippa idén med att slå skador över huvud taget.

Så att säga, självmål inträffar i fotboll då och då, även om det är tråkigt. Tycker man inte om det prospektet, spela inte fotboll.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: En för tidig död...

Då ska vi klarlägga en sak: när slår man skada?

När folk blir skadade? I de flesta spel innebär inte det ett problem eftersom små fjantiga skador inte utgör något hot.

Därmed slås inte skada för gafflar i låret under sådana situationer. Vare sig A eller B inträffar då.

Vilket innebär att du faktiskt räddar spelarna från en potentiellt dödlig situation genom ditt sunda förnuft. Det är ju ingen större skillnad på att låta folk slippa alla potentellt katastrofala tärningsslag mot att låta dem slå men döma bort de riktigt katastrofala resultaten ifall de skulle ske.

Ska jag vara helt ärlig så skiter jag fullständigt i om spelarna blir gladare om A inträffar än om B inträffar. "Den som ger sig in i leken får leken tåla", som det så fint heter, även om leken råkar omfatta osannolika dödsfall. Jag tror nämligen inte på tesen att dödsfall ska filtreras bort för att en spelare tycker att det är tråkigt. I så fall kan man lika gärna skippa idén med att slå skador över huvud taget.

Tja, där får vi ha olika åsikter helt enkelt. Jag ser rollspel som ett nöje och att inkorporera ett element som verkligen totalförstör någons nöje av spelet känns ytterst kontraproduktivt.
Jag ser dessutom en skillnad mellan att bortse från riktigt absurda, orimliga resultat som förstör stämningen och att göra karaktärerna totalt odödliga.

Så att säga, självmål inträffar i fotboll då och då, även om det är tråkigt. Tycker man inte om det prospektet, spela inte fotboll.

Inga rollspelsregler är perfekta och man bör som spelledare inte vara rädd för att moderera de mer fåniga resultaten med ett visst mått sunt förnuft. Det brukar väl t.o.m. ses som en av rollspelandets gyllene regler?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Självmål

"Vilket innebär att du faktiskt räddar spelarna från en potentiellt dödlig situation genom ditt sunda förnuft."

Snarare, jag räddar mina spelare från potentiellt dödliga situationer genom att vara förbaskat trött på att slå slag för färdigheter som "Öppna Dörrar", "Undvika Leksaker", "Låta Bli Att Spilla Te" och liknande färdigheter som normalt inte ingår i rollspelsregler.

"Jag ser rollspel som ett nöje och att inkorporera ett element som verkligen totalförstör någons nöje av spelet känns ytterst kontraproduktivt."

Tja, jag ser fotboll som ett nöje (fast dock inte ett personligt). Självmål är en sak som i det korta loppet totalförstör nöjet och som således borde kännas ytterst kontraproduktivt. Likförbannat är det kvar, och inte ens knattar på bakgården brukar strunta i självmål. Tvärtom.

I det långa loppet är självmål dels en sporre om att nå högre nivå av bollkontroll, men det är också en spänningsförhöjare. Man kan helt enkelt inte slappna av ens om man själv har kontrollen över bollen i eget straffområde, eftersom det alltid finns en risk för självmål. En spelare med taskig kontroll över bollen i eget straffområde är något som omedelbart tar till sig det egna lagets, motståndarlagets och publikens uppmärksamhet. I det ögonblick som kontrollen är nära att tappas fryses allas uppmärksamhet på den klantige spelaren och bollen, och alla ställer sig frågan "kommer motståndarna att kunna utnyttja hålet, eller kommer han till och med göra självmål." Fram tills dess att situationen är avvärjd är spänningen på topp. I allmänhet stiger stämningen hos hemmapubliket i taket om man klarar sig undan den farliga situationen och vänder spelet. Och skulle det bli självmål så sporras hela hemmalaget att försöka ta igen för sin egen klantighet. Det blir kamp igen, helt enkelt. Man tar i mer, anstränger sig mer, så länge man faktiskt har en chans.

Så i det långa loppet tror jag att självmålsmöjligheten är bra för fotbollen. På samma sätt tror jag att det är bra att följa reglerna i rollspel. Om regler och olyckliga tärningsslag gör det möjligt att dräpa rollpersoner medelst gaffel i handen, så tror jag (och tycker mig märka) att spelarna anstränger sig mer för att inte få gafflar i handen. Det tyder enligt mig på mer engagemang från spelarna.

Observera dessutom att möjligt inte är synonymt med sannolikt. Alla talar hittills om gafflar i handen som om det händer två gånger per strid så fort man har regler med i spelet. Jag har hittills hört en (1) person som talat om en dolk i tummen som har dräpt rollpersonen och det en gång när han spelade Eon och inget annat spel. Själv har jag spelat rollspel i nitton år nu (nästan på dagen, faktiskt), och aldrig råkat ut för en så absurd död trots ett otal rollpersoner och ännu fler fajter. Min enda slutsats är att sannolikheten att dö av en dolk i tummen, eller för den delen, en gaffel i handen, är 1) begränsad till Eon, och 2) jefligt osannolik även där. Och eftersom 2) verkar stämma överens med verkligheten...

... vad fan gnäller ni om?

"Inga rollspelsregler är perfekta och man bör som spelledare inte vara rädd för att moderera de mer fåniga resultaten med ett visst mått sunt förnuft."

Bör och bör - man bör också komma ut i solen, sörja för god ventilation när man bygger plastmodeller och gå över gator på övergångsställen också.

Frågan är bara om resultat är fåniga. Tänker man narrativt, jaförfan! Visst! Det är totalt skitfånigt att dö av en dolk i tummen. Det är rent absurt att ca 90 tyska ingenjörssoldater lyckas betvinga en fästning med 1200 man som försvarade den. Att japanerna skulle göra ett flyganfall mot holmen Hawaii och därmed få in en nation med 15 ggr så stor krigförande förmåga i ett dödsdömt krig mot sig är bara löjligt. Och glöm sådana puckade saker som mer än fem datorer på hela världsmarknaden.

Verkligheten skiter som sagt var i om något är rimligt eller inte, på samma sätt som fotbollsspelare av alla åldrar skiter i att det är trist med självmål. Så varför kan rollspelare, av alla folk, inte skita i orimliga saker, och så benhårt låsa fast sig vid vad som låter sannolikt och dramatiskt korrekt?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
streck.

Snarare, jag räddar mina spelare från potentiellt dödliga situationer genom att vara förbaskat trött på att slå slag för färdigheter som "Öppna Dörrar", "Undvika Leksaker", "Låta Bli Att Spilla Te" och liknande färdigheter som normalt inte ingår i rollspelsregler.

Att låta bli att slå för att "Öppna dörr" är inte alls jämförbart med att låta bli att slå skada när någon kör in en gaffel i ens hand.

En gaffel i handen bör definitivt skada. Att låta bli att slå denna skada för att inte råka ha ihjäl karaktären på detta fåniga vis är IMHO rätt likt att slå skadan och ignorera den om den råkar ha ihjäl karaktären.

I båda fallen rör dig sig om att spelledaren låter sitt sunda förnuft moderera regelanvändandet, vilket är gott och riktigt. Jag ser inget _egenvärde_ i att följa reglerna till punkt och pricka oavsett hur de buggar ur.

'nuff said.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Nazgûlens knä

Näpp, står ordagrant...But suddenly he too stumbled forward with a cry of bitter pain, and his stroke went wide, driving into the ground. Merry's sword had stabbed him from behind, shearing through the black mantle, and passing up beneath the hauberk had pierced the sinew behind his mighty knee.Éowyn Éowyn, cried Merry. Then tottering , struggeling pu with her last strength she drove her sword between crown and mantle, as the great shoulders bowed for her.
så det är rätt på ganska så många håll i alla fall...

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
---------

"En gaffel i handen bör definitivt skada. Att låta bli att slå denna skada för att inte råka ha ihjäl karaktären på detta fåniga vis är IMHO rätt likt att slå skadan och ignorera den om den råkar ha ihjäl karaktären."

Och hur ofta får en rollperson en gaffel i handen om det inte förestår en våldsam situation? Det är i sådana icke-våldsamma situationer som jag inte slår för Öppna Dörrar, Hantera Grillvätska eller Inte Sticka Gafflar i bordet. Men är det våld på gång, och någon får en gaffel i handen, då slår jag skada för den. Och om denna gaffel mot all jävla förmodan skulle visa sig vara dödlig, då är den dödlig.

Streck.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: ---------

Och hur ofta får en rollperson en gaffel i handen om det inte förestår en våldsam situation?

Mjo, jag tyckte också <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...0&view=expanded&sb=5&vc=1#Post108722">det</a> lät konstigt. Gafflar instuckna i kroppen är ju per definition våld.

Och om denna gaffel mot all jävla förmodan skulle visa sig vara dödlig, då är den dödlig.

... och du anser att det dödsfallet gör spelet i sin helhet bättre på något vis, jag börjar förstå.

Tja, då kommer vi nog inte så mycket längre :)
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Han var ju en Hobbit! (nt) ;)

Det verkar bero lite på hur man anser att ordet 'man' ska översättas. Om det menas som människa känns det onödigt att Éowyn ska visa att hon är en kvinna. Jag tror inte män och kvinnor anses vara olika raser ens i Tolkiens värld... /images/icons/smile.gif

Fast Krille har rätt. Detta är väldigt OT och bör nog inte diskuteras mer här. /images/icons/smile.gif

C
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: ---------

Bara en liten tanke: Jag är ingen expert på ämnet men det känns rätt omöjligt för en helt frisk person att avlida av ens en dolk i handen bortsett från blodförlust, infektioner osv. Jag kan inte tänka mig att chocken från en sådan skada skulle vara värre än att få knäskålen ur led eller bryta en arm för att ta några exempel och i dessa fall är det mer regel än undantag att den skadade inte ens svimmar. Poängen är väl då att det känns lite dumt att ens rollperson ska dö av något som en liknande verklig person inte kan dö av?

Nåja, det är väl upp till SL att bestämma vad som är rimligt och inte och sedan agera efter detta.

C
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
jupp

Poängen är väl då att det känns lite dumt att ens rollperson ska dö av något som en liknande verklig person inte kan dö av?

Det håller jag med om. Det är därför jag tycker att man, om man kör med regler som kan ge så konstiga resultat, måste vara beredd att bortse från dem för att bibehålla spelglädjen.

<I>Nåja, det är väl upp till SL att bestämma vad som är rimligt och inte och sedan agera efter detta.[/i]

så sant.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kan inte hända"

"Jag är ingen expert på ämnet men det känns rätt omöjligt för en helt frisk person att avlida av ens en dolk i handen bortsett från blodförlust, infektioner osv. Jag kan inte tänka mig att chocken från en sådan skada skulle vara värre än att få knäskålen ur led eller bryta en arm för att ta några exempel och i dessa fall är det mer regel än undantag att den skadade inte ens svimmar. Poängen är väl då att det känns lite dumt att ens rollperson ska dö av något som en liknande verklig person inte kan dö av?"

Det hade jag hållit med om, om inte skador varit så förbaskat oberäkneliga. Följande skrev jag en bit upp i tråden (då artilleriduellen mellan mig och NisseHult var som värst):<blockquote>"Tre exempel: För ett tag sedan stod det att läsa om i svenska tidningar om hur en kvinna i fyrtioårsåldern blev omkullvält av ett par unga brottslingar, bröt höftbenet och dog. Min farbror fick 1988 ett stålsplitter rätt in i ögat och in i hjärnan, med storlek och fart motsvarande en .22 Long Rifle. All logik säger att han borde vara död som Östersjön. Likförbannat lever han, om än med trasigt närminne. När man fället rådjur med rådjurshagel så är det inte särskilt mycket köttsligt trauma som inträffar. Det skulle ju förstöra köttet, juh, och rådjur har inte så mycket kött att man kan använda en älgstudsare. Nepp, min vän, det är smärtchocken som dödar rådjuret."</blockquote>
Jag kan leta upp ett antal precis lika galna skadestårysar om du vill - värst är nog killen som 1996 kör bil och plötsligt får ett skott i tinningen och avlider. Skottet avlossades fyra kilometer bort på en skjutbana, och gick helt enkelt över vallen. Vid anslaget är kulans hastighet så låg att det hade räckt med att veva upp rutan så hade killen överlevt. Hur stor är sannolikheten att ett skott träffar en person fyra kilometer bort i en bil som rör sig när man inte siktar? Hur stor är sannolikheten att just den bilen med nervevad ruta kör förbi precis då? Just det, "rätt omöjligt". Killen dog i alla fall, trots att det är en situation som en "verklig person inte kan dö av".

Verkligheten skiter fullständigt i vad du kan tänka dig och vad du tycker är omöjligt.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top