Nekromanti Vad?

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
<I>Se det som att jag köpte en ny bil, men fick en trasig växellåda.</I>

Se det som att du skulle köpa en bil, fick reda på att den kunde flyga, köpte den och sedan insåg att det behövs köpas till vingar för att det ska gå.
Inte att något viktigt saknas, utan att en tillsats, en extra grej, saknas...

Man får inte plats med allt i grundböcker...ska nåt in, måste nåt annat ut, eller så skall boken bli tjockare... det enkla påståendet tror jag de flesta håller med om. Boken får knappast bli mycket dyrare, då priset är avgörande för att rekrytera nya. Om något istället skulle ut, hade någon annan klagat...visst, det kanske inte är den 100% bästa kompositionen till grundbok, men nära på. Även om jag anser att Eon är ospelbart utan alla moduler.. eller nästintill :)




/RipperDoc
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Som skulle motsvara vad i rollspel? :)
Det jag associerar till är typ 'döda-monstret-hitta-skatten-och-rädda-jungfrun-äventyret'.

Tacka vet jag lite varierad terräng...

/RipperDoc
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jag tänkte mer på ett enkelt system med lite regler som så gott som alla begriper på en gång.

Måste vara sorgligt om man behöver ett avancerat regelsystem för att göra intressanta äventyr...

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Se det som att du skulle köpa en bil, fick reda på att den kunde flyga, köpte den och sedan insåg att det behövs köpas till vingar för att det ska gå.
Inte att något viktigt saknas, utan att en tillsats, en extra grej, saknas...


Låt då säga att jag köpte bilen för att flyga med. Inte att köra med på marken. Då kanske du förstår.

Man får inte plats med allt i grundböcker...

Förmodligen inte, men i ett enklare regelsystem utan ett gross olika manövrer och dess svårighet i strid beskrivna hade kanske det mer väsentliga kommit med (dvs improviserad magi). Jag hade inte tackat nej till enbart improviserad magi i magikapitlet i grundboken.

...visst, det kanske inte är den 100% bästa kompositionen till grundbok, men nära på.

Därom råder det delade meningar.

/Azagthoth
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Bara en tanke, bara för att du inte har en världsbeskrivning så är det omöjligt att spela spelet?"

Nej det är det inte, det var därför jag lade till svårt. Men behållningen av spelet ifråga blir mindre om världen inte finns. Då blir det inget speciellt.
Sen kan man ju kontra med att "hitta på då för fan din late jävel" och andra mindre begåvade motargument. Visst kan man hitta på och det kan bli bra... ända tills den officiella världen hamnar som en chock å bordet (bör tillägga att det naturligtvis är en överdrift för att understryka).

Jag står fast vid min åsikt att världen skall vara beskriven i grundboken.

/Sir Foilan

And Heaven Eternally Burns....
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
jag köpte Eon inklusive minst 3 moduler när jag köpte det för första gången, om det skulle spela någon roll.

Uppenbarligen har du de ekonomiska resurserna för att kunna chansa med så mycket pengar. Det har inte jag, och som samhället ser ut idag så lär inte särskilt många andra heller ha den möjligheten.

, Eon tar ju upp det mesta som kan hända i en strid med regler. Man begränsas inte av det...vill man ha ännu mer detaljrikedom, då får man improvisera eller göra egna regler, men Eon räcker bra mycket längre än D&D, innan man måste börja göra nya regler, _förutsatt_ att man vill ha detaljerade strider som regleras med regler.

Men Krille har tidigare förklarat att så gott som alla frivilliga regler i Eon (nu tänker jag på de som finns i stridskapitlet) innebär en svårighetsökning med ob1T6. Om det är fallet så är det inte särskilt svårt att hitta på nya manövrer, eftersom spelledaren kan luta sig mot "det ökar svårigheten med ob1T6". Detta fungerar lika bra i DoD, "-3 på FV".

/Azagthoth
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Latmaskar!

jag har aldrig prisat DoD för beskrivingen av världen. DoD är ett enkelt hmmm spel och jag förväntar mig mer av Eon.

Jag har pröjsat för Eon och vill ha en beskrivning av världen det är tänkt att det skall utspela sig i. Det är min åsikt och om andra anser att besrkivningen i grundboken är tillräcklig så..."good for you".

/Sir Foilan - Eon utspelar sig väl ändå inte i Hälsingland?

And Heaven Eternally Burns....
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"I en ren jämförelse bilarna emellan, jo. Om de skulle tävla så skulle de flesta säga att Ferrarin var snabbare, men det är ju samma sak som att säga att Lamborghinin var långsammare."

motsägelsefullt!
Lamborghinin är visserligen långsammare men dock inte långsam. Två helt skilda saker.

/Sir Foilan

And Heaven Eternally Burns....
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Lamborghinin är visserligen långsammare men dock inte långsam.

Om då ett flertal bilar skulle köra "en-mot-en" tävlingar, där Lambourghinin skulle förlora alla så skulle den vara långsammare än alla andra bilarna, korrekt? Gör detta inte bilen till långsam?

/Azagthoth
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Re: Latmaskar!

<I>"Varför i Hälsingland ska det vara omöjligt i Eon?"</I>

Inte hacka ner på Hälsingland! :)

/Elrond, stolt mä sitt hälllsingemålll
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Om då ett flertal bilar skulle köra "en-mot-en" tävlingar, där Lambourghinin skulle förlora alla så skulle den vara långsammare än alla andra bilarna, korrekt? Gör detta inte bilen till långsam?"

I förhållande till de andra, ja. Långsam är subjectivt och svårt att definera. Men i definitionen "i förhållande till de andra bilarna som är med o leker" så har du rätt.

Menade bara att långsam och långsammare inte riktigt är samma sak. Fick inte med hela citatet, därför kanske detta inte framgick riktigt.

/Sir Foilan

And Heaven Eternally Burns....
 
G

Guest

Guest
Jag har svårt att se något rollspel bli bra med bara en grundbok, om den inte omfattar 1000 sidor då.

Naturligtvis finns det en hoper rollspel till villka man inte behöver köpa extra regel- och världsmoduler för att de skall vara bra. Fast när det gäller fantasyspel är jag nog beredd att hålla med dig.

/Jakob
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
<I>Måste vara sorgligt om man behöver ett avancerat regelsystem för att göra intressanta äventyr...</I>

Självklart...
Reglerna har inget att göra med uppbyggnaden av äventyr, utan om ett sätt att få ordning och konsekvens i olika handlingar under äventyret. Anser spelledaren att han gott kan det där med ordning och konsekvens själv, så visst... inte mig emot, så länge jag själv inte tvingas spela ST.

/RipperDoc
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Re: Vad? Datorer

Tycker mest att datorer förstör stämningen. De låter något fruktansvärt när de stått på länge och luften bliv kvav i ett litet rum. Nä, tackar vet jag kalkylator. /images/icons/smile.gif

/Erik, dricker även Cola /images/icons/smile.gif

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
<I>Om då ett flertal bilar skulle köra "en-mot-en" tävlingar, där Lambourghinin skulle förlora alla så skulle den vara långsammare än alla andra bilarna, korrekt? Gör detta inte bilen till långsam?</I>

Den skulle inte nödvändigtvis vara långsam. Däremot långsammast, av de tävlande bilarna, och långsammare än de andra tävlande bilarna. Som Sir Folian sade, långsam är tämligen subjektivt och inte mätbart, däremot är långsammare mätbart...

Har vi kommer lite ur spår här eller? :)

/RipperDoc
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Om vi då ersätter bilarna mot andra rollspel så kommer vi fram till att...Eon är långsamt.

/Azagthoth
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Som Sir Folian sade..."

Felstavat men ändå...

den här diskussionen kan lika gärna låsas nu, något vettigt kommer nog inte fram här mer.

/Sir Foilan

And Heaven Eternally Burns....
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...kan lika gärna låsas nu...

Nja, det postas ganska många inlägg fortfarande, och alla sköter sig. Jag ser ingen anledning varför den skulle stängas.

/Azagthoth
 
Top