Nekromanti Vad?

Bombadill

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
57
Location
Hörby
Jag har haft EON sen det var nästan helt nytt och har spelat det ett par gånger. Men jag har aldrig förstått det fina med detta "regelbögerirollspel". Kan någon förklara vad som är positivt med EON. Själv tycker jag magin är det värsta, överdriven i kvadrat. Men striderna är helt olidligt långa. Det är ingen action i det.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Ingen spelar väl ett rollspel för att de tycker att reglerna är så bra. Bra, passande regler är ett bara plus.
Det som gör ett rollspel så bra är världen den utspelar sig i.

Jag spelar ett rollspel för att jag gillar att spela i världen inte för att reglerna passar mig. Kansle är det bara jag som tycker så...

Om du tycker så illa om reglerna så skit i dem, byt ut dem gör om dem. Det är ditt spel. Jag har spelat Kult en gång, Spelledaren sket i reglerna för att han tyckte de var kassa men känslan var underbar och jag hade skit roligt.

_öRn, som började rycka i dörren för att få komma in när en något (typ en kanin) prasslandes sprang förbi.
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Vad är det som är fel med magin? Jag tycker att det är ett av det bästa med spelet. Är det för att det inte finns Mörsarbesvärjelse E8 eller?
 

Alean

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
10
Location
Kalmar
Själv tycker inte jag att striderna tar så lång tid, kanske någon enstaka gång men för det mesta brukar det bli högst tre, fyra rundors strid.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...för det mesta brukar det bli högst tre, fyra rundors strid.

Kan säkert vara sant, men hur lång tid i mänskliga minuter tar en runda? Eons strider är ganska långsamma, speciellt om man använder alla frivilliga regler som finns. Om man struntar i alla frivilliga regler går det snabbare, då är inte Eon längre ett "regelbögspel". Skulle jag göra detta har jag svårt att motivera varför jag skulle spela Eon istället för till exempel EDD.

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Det sämsta med magin var att det som gjorde en riktigt intresserad av spelet (kring 94 eller vad det nu var) var den improviserade magin. Denna saknades totalt i grundreglerna. Sedan tycker jag att den vetenskapliga synen på magi är lite trist.

/Azagthoth
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Själv tycker jag att fördelen med EON är reglerna. Det gör spelet mer realistiskt.

Jag håller med om att striderna kan ta lång tid (den första striden vi spelade tog ca 1 och en halv timme. Två skickliga krigare mot 5 fulla tiraker). Men övning ger färdighet.
Dessutom kan man låta datorn läsa av skade tabeller och slå SLP:nas tärningsslag. Detta förkortar tiden mycket och låter dessutom spelledaren koncentrera sig mer på historien och stämmningen än på tabellerna.

Teoretiskt sätt kan t.ex. Drakar och Demoner strider hålla på i evighet.
Detta på grund av att det inte finns någon utmattning.
Själv tycker jag inte att d&d striderna är speciellt upphettsande:
slå
parera
slå
parera
Och sen håller det på så här tills någon fummlar.

En annan stor fördel med EON är världen: Mundana som är det en av de mest underbara världarna (innom rollspel och fantasy literaturen) som finns. Det finns mängder med uppslag till roliga intriger, både vardagliga och "rädda världen".

WHaLe
Program hemsida: http://come.to/whale
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Dessutom kan man låta datorn läsa av skade tabeller och slå SLP:nas tärningsslag.

Jag kan nog hävda att de flesta inte har datorn i närheten när de spelar, så detta är antagligen en bra metod som dock inte kan användas av alla.

Själv tycker jag inte att d&d striderna är speciellt upphettsande...

Vad är det för skillnad på "slå-parera-slå" i DoD och Eon? Det går att spela "slå-parera-slå"-strider i Eon också. En strid är inte mer än vad man gör den till.

Mundana som är det en av de mest underbara världarna (innom rollspel och fantasy literaturen) som finns.

Detta är ju en personlig åsikt, jag känner många som gillar Eons regler men avskyr Mundana. Själv tycker jag att Mundana är trevligt, men jag höjer den inte heller till skyarna.

/Azagthoth
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Neg eller vad?

Det var hemskt vad negativ man kan vara. Du behöver ju faktiskt inte spela Eon.

/Sir Foilan - som tröttnade på all negativ kritik



Tomorrow is a good day to die!
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Inte mer än rätt

Så negativ är jag inte, de improviserade magireglerna är bra. Men som sagt, i de "förhandstexter" jag läste verkade det som om den improviserade magin skulle vara med i grundreglerna. Då är det klart att man blir besviken när det inte står någonting om detta, utan jag hänvisas till en modul som då inte ens fanns, och som senare kom att kosta 229:-

/Azagthoth
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Neg!

och här fortsätter vi vara negativa....

"Vad är det för skillnad på "slå-parera-slå" i DoD och Eon? Det går att spela "slå-parera-slå"-strider i Eon också. En strid är inte mer än vad man gör den till."

Här håller jag dock med dig...

/Sir Foilan

Tomorrow is a good day to die!
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
förvisso

Det kan väl bli lite sur över.

Sir Foilan - som väntade och väntade på Offensiv tills en dag han fick nog och sålde

Tomorrow is a good day to die!
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Neg!

och här fortsätter vi vara negativa....

Tja, vi nöjer oss med att konstatera att även Eon har sina fläckar.

/Azagthoth
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Re: Neg!

och här fortsätter vi vara negativa....

Det är väl bra att nån är negativ så man kan få en diskussion?

/Anders
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
jovisst

"Det är väl bra att nån är negativ så man kan få en diskussion?"

Tja, det är ju trots allt ett forum, så du har hel rätt.

Sir Foilan - håller med om det faktum att även Eon har fläckar

And Heaven Eternally Burns....
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Ja, men åååhhhh! Sånt här gör mig riktigt upprörd. En person som knappt spelat spelet går in på ett forum för spelet och försöker övertala alla om att spelet suger!

Men jag har aldrig förstått det fina med detta "regelbögerirollspel".

Eon är inte mer regelbögigt än många andra spel. Att Eon skulle vara något i hästväg när det gäller Eon är inget annat än en myt. Det som folk tycker är regler är mer beskrivningar av hur saker och ting är än regler "slå så här många tärningar, kolla mot detta värde, slå igen o.s.v.".

Kan någon förklara vad som är positivt med EON.

Världen, stämmningen, det underbara magisystemet, o.s.v.

Själv tycker jag magin är det värsta, överdriven i kvadrat.

Vad är det för fel på magisystemet. Alla som knappt använt det ser bara till hur styrt det ser ut att vara med regler, men efter att ha använt det mycket samt läst Mystik & Magi kan man inte annat än medge att det är det bästa systemet jag spelat! Den enda invändningen jag har är att det inte är det extremaste att slåss med, men det överlever man med.

Men striderna är helt olidligt långa. Det är ingen action i det.

Fel igen! Jag kan efter att ha svurit alla möjliga eder säga att det är lika snabbt som systemen i vilket annat spels som helst. Det kan ta några gånger att lära sig, men därefter och tillsammans med spelledarskärmen går det nästan lika snabbt som StarWars systemet!

/Emil
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
<I>Vad är det för skillnad på "slå-parera-slå" i DoD och Eon? Det går att spela "slå-parera-slå"-strider i Eon också. En strid är inte mer än vad man gör den till.</I>

Jag tycker i alla fall att det inte går att göra strider i DoD till mycket mer än "slå-parera-slå", och ändå har jag spelat det relativt mycket. Däremot så blir det genast roligare om man blandar in magi.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Var då vänlig och förklara hur en strid går till när du spelar Eon, och varför dylika handlingar inte är möjliga i DoD.

/Azagthoth
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
<I>Sedan tycker jag att den vetenskapliga synen på magi är lite trist.</I>

Men vad är då magi om inte vetenskapligt. Jag tycker att det är bra att de har belägg för vad magi är i Eon. I DoD, som du så hett förespråkar, finns bara denna magiska kraft men man får aldrig reda på hur det går till när man använder den. Det finns bara massa formaliserade besvärjelser som man helt enkelt "gör" på något sätt. Visst, man använder kraft (kara tror jag bestämt att det döptes till i 5th-ed) men vad f-n gör man med kraften? Vips så kommer ett eldklot fram när magikern sagt några ord och gjort några fumliga gester.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Eon är inte mer regelbögigt än många andra spel.

Om definitionen på ett "regelbögigt" spel är att det är mycket regler så ÄR Eon ett regelbögigt spel. Eon har till exempel väldigt mycket mera regler än till exempel alla versioner av Drakar och Demoner.

Det som folk tycker är regler är mer beskrivningar av hur saker och ting är än regler...

Okej, om vi nu går på din linje så innehåller Eon väldigt mycket "beskrivningar av hur saker och ting är" om man jämför med andra fantasyspel. Det blir ingen större skillnad.

Världen, stämmningen, det underbara magisystemet, o.s.v.

Emil skriver att han blir upprörd när folk kommer med det han anser är obefogad kritik. Jag blir lika upprörd när man vräker ur sig personliga åsikter utan att stödja dessa med argument VARFÖR de är bra.

...kan man inte annat än medge att det är det bästa systemet jag spelat!

"Man"? Du menar väl "jag"?

Jag kan efter att ha svurit alla möjliga eder säga att det är lika snabbt som systemen i vilket annat spels som helst.

Inte om man väljer att spela med alla "beskrivningar av hur saker och ting är". Då är systemet det långsammaste jag spelat. Hugg bort de flesta "beskrivningarna av hur saker och ting är" så går det snabbare, men det går fortfarande slöare än många andra spel.

Sedan är det klart att det kan gå undan för dig, du har ju SLPs skadenivåer i huvudet och låter dem falla när det passar dig.

/Azagthoth
 
Top