Nekromanti Vad?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"När man försöker göra så i Eon finns det alltid någon förbaskad regel som SL drar till med, antingen för att hindra det eller för att forma det man gör, så det inte blir det man tänkte sig!"

Och varför skulle det inte kunna ske tvärtom? När spelaren vill göra en handling som spelledaren bedömer som omöjlig med mycket svaga argument, dräm till med regel X på sidan Y och få spelledaren att inse att hans ståry upphörde att vara hans exklusiva rättighet i samma ögonblick som han släppte in spelare i den.

"Nej, det bästa rollspelet om man vill ha möjlighet till ruskigt snabba strider, med möjlighet till hur mycket improvisation som helst, är fortfarande White-Wolf-rollspelen!"

Å andra sidan så är White Wolf-spelen totalberoende av spelledarens godkännande. Om spelledaren inte godkänner att handlingen är möjlig så är den omöjlig. Det hade väl varit OK om spelledare hade varit omänskliga och opartiska beräkningsmaskiner, men nu är de inte det. Spelledare är människor, och människor har svagheter. Handlingar som borde vara fysiskt möjliga hindras för att de går emot spelledarens balla story. I "regelhysterin Eon" har spelarna i alla fall något att sätta emot spelledarens vilda goja... eh, goda vilja.

"Jag menar, när man t.o.m. har regler för att supa, då har det gått för långt i regelhysterin..."

Tja, just supa-reglerna skapades mest för skojs skull. Det är ungefär som Kragg-barbarerna - de skapades för att Marco ville driva med hela barbargenren, men precis som med supa-reglerna så är det ingen som fattar det utan kör stenhårt på att de måste användas... 8)

"Och visst är det så, men ett rollspel som bygger upp hela sin struktur kring regler snarare än en världsbeskrivning (som Eon, i många avseenden, speciellt då grundboken, gör) gör detta väldigt knepigt. Det känns litegrann som om skaparna av Eon först gjorde reglerna, sedan världen. Och det känns på något vis som fel ordning."

Tja, världen utvecklades samtidigt som reglerna, det kan jag i alla fall vittna om med handen på levern å allt sånt.

Och idén med regelboken är just att samla alla regler på ett ställe, så att man inte ska behöva bläddra i modul X efter regel Y. Jag vet, tanken snöt sig, men som det så ofta sägs, tanken var god.

Idén med mängder med regler är inte att de ska användas, utan att man inte ska behöva uppfinna nya och obalanserade regler om man vill använda dem.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Sedan skall vi inte glömma vad Krille gjorde för bil-liknelse:
Eon: En tjugofyrameters långtradare. Kan ta vad som helst till var som helst. Kraftfull, men tung och allt annat än snabb och med usel accelerationsförmåga. Det går något fortare utan släp."


Så koppla loss släpet då. Då har du ett kraftpaket som i ren råstyrka vida överträffar den mest trimmade Lambourghini. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Så sant så sant. Det är Eon i alla fall bra på, det är mycket enkelt förstå hur dödlig man faktiskt är.

(min första rollsperson till Eon var faktiskt en kraggbarbar. Hade just sett två Conanfilmer på video, och bestämde mig för bar överkropp, massa muskler och stort svärd, det skall bli min grej. Vid första tillfälle när denne väldige koloss skulle kasta sig in i strid får han ett kastspjut i bröstet och dör omedelbart...)

/Azagthoth
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
>>>> Det hade väl varit OK om spelledare hade varit omänskliga och opartiska beräkningsmaskiner, men nu är de inte det. Spelledare är människor, och människor har svagheter. Handlingar som borde vara fysiskt möjliga hindras för att de går emot spelledarens balla story. I "regelhysterin Eon" har spelarna i alla fall något att sätta emot spelledarens vilda goja... eh, goda vilja.>>>>>

Men det finns ju fortfarande en golden rule och det är att man ska samarbeta till ett häftigt skoj spel och då borde väl inte SL vara en fullkomlig tyrann utan någon som inför en oerhörd inspiration i sina spelare och således inte behöva ett koppel...????

*allmänt förvirrad*

Lady Silver Wolf
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Så koppla loss släpet då. Då har du ett kraftpaket som i ren råstyrka vida överträffar den mest trimmade Lambourghini.

Möjligtvis i nedförsbacke...

/Azagthoth - spelar utan släp
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Latmaskar!

"Detta går inte i Eon (det går tanurligtvis men det är svårt). Där nämns nästan inget om världen Mundana. Blir lite svårt om man inget vet om världen."

...och hur i hela helsefrid kunde folk spela Drakar&Demoner över huvud taget före Chronopia? Jag tror minsann att Ereb Altor nämns i 91 års utgåva, men jämför man en mening med de tio sidor världsbeskrivning plus små notiser här och var så borde ju DoD 91 vara totalt omöjligt att spela.

Ändå har jag spelat Drakar&Demoner och en uppsjö med andra spel som saknar värld i grundregelboken, med behållning, långt innan Ereb Altor-boxen ens var påtänkt! Varför i Hälsingland ska det vara omöjligt i Eon?

Kräsna jävlar! /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Sedan kanske det blev lite mer städade figurer??? /images/icons/laugh.gif

Fast dödligheten kan vara lite påfrestande... I helgen gjorde jag av med två individer och det därför att mitt kära lilla spelgäng är fanatiskt tokiga i att just strida... Resultat x timmar i uppslagning för undertecknad. BOOORING! Det är kanske en av de stora hakarna i Eon, tiden att slå upp. Borde följa rådet att ha ett par extra gubbar på lut...

Lady Silver Wolf
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men det finns ju fortfarande en golden rule och det är att man ska samarbeta till ett häftigt skoj spel och då borde väl inte SL vara en fullkomlig tyrann utan någon som inför en oerhörd inspiration i sina spelare och således inte behöva ett koppel...????"

Tja, friformare och storytellare gillar ju att bryta mot regler, även gyllene sådana... 8)

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Latmaskar!

Och bessewissrar är väl ändå inte bättre.

Men det är klart, det är ju ändå upp till var och en hur mycket tid man orkar lägga ner på att fixa iordning en fungerande världsbeskrivning eller om man bara vill spela Hacknslash.... /images/icons/smile.gif

Jag har sagt det förr och säger det igen
Tacka vet jag intriger a la värsta såpan
och där funkar verkligen Eon.

Lady Silver Wolf
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Prova att ställa Lambourghinin i en tractorpulling-tävling mot långtradaren, och se vem som vinner.

Och varför skulle jag vilja göra någonting sådant? Tacka vet jag raksträckor...

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Sedan kanske det blev lite mer städade figurer???

Åtminstone mer påklädda, höftskynke skyddar inge vidare...

/Azagthoth
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Hade en kompis som tilläts vara kraggbarbar bara därför att jag spelade klen missla, SL tyckte annars att det var för otroligt med en kraggbarbar som reste i södra Asharina utan att döda folk hela tiden. Hur som helst klagade hans RP ständigt på klena magiker som var så dåliga och aldrig skulle klara sig i en riktig strid. Hans starka och mäktiga rollperson blev dödad av en magiker, inte med magi utan av att magikern slog en käpp i huvudet på honom. Lite ironiskt kanske...

//Exarch
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Håller helt med. Det om magi som finns i grundboken är ju faktiskt mycket mer än hela magisystemet till Chronopia även om man har alla moduler till detta fenomenalt misslyckade magisystem. Förrutom besvärjelser som båda systemen har finns det till Eon även ritualer, en viss fördjupning i de olika aspekterna, schamanism och ceremonier. I M&M tillkommer alkemi och extemporering tillsammans med regler om formalisering som får D&D:s att se minst sagt torftiga ut.

//Exarch
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Skulle skrivit DoD inte D&D, så ingen tror att jag menar gamla dungeons and dragons...

//Exarch
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Usch ja. Jag spelade DoD i flera år innan jag började med Eon och har alltid tyckt om att spela magiker. Något jag dock aldrig har tyckt om var det korkade sätt magisystemet till DoD är uppbyggt på, helt ogenomtänkt! De försöker lägga in lite om kraftlinjer och kara och delar upp det i mörk och ljus magi, men det blir inte bättre av det, bara virrigare... Tacka vet jag Eons magi system. Att det är vetenskapligt är helt OK, om man vill kan man ju faktiskt spela en trollkarl eller häxa som lärt sig "fel" om magin och därför ser det mer mystiskt.

//Exarch
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
<I>Ja faktiskt.[/i]

Det är bara en skillnad i ord, men mängderna extremt mycket och väldigt mycket behöver inte vara så stor skillnad, eller så kan de vara det... Det finns ingen direkt rangordning av ord som gör saker och ting mer och mer positivit. Nä, tacka vet jag 1984: obra, bra, plusbra, plusplusbra, o.s.v.

<I>Inte om man trodde att man skulle få med improviserad magi från start. Det är det enda som intresserar mig i Eons magissystem.</i

Men det gör väl inte systemet mindre kördugligt. Magin i grundboken fungerar utmärkt. Jag kan förstå att du blir besviken att det du väntade på inte kom förrän i Mystik & Magi, men man får ju inte plats med allt i grundboken... Improviserad magi bygger ju på alla annan magi och man måste därmed beskriva denna innan man kan ge sig på den improviserade magin. Eon grundbok med 1/3 magi eller en magimodul, vad är skillnaden (förutom att de inte kom samtidigt...)?

Detta skall reflektera hur svårt det är att lära sig använda den makt som magin innebär. I mina husregler till Eon så finns det bara en alstrafärdighet, å andra sidan är den rejält mycket dyrare att köpa...

Hehe... Jo, så jäkla svårt att jag aldrig skulle vilja göra en magiker om spelledaren inte gav en några bonusar och speciellt inte en magiker som inte är jäkligt gammal. Var tog spelglädjen vägen där?

/Emil
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Men det gör väl inte systemet mindre kördugligt.

Se det som att jag köpte en ny bil, men fick en trasig växellåda.

Eon grundbok med 1/3 magi eller en magimodul, vad är skillnaden (förutom att de inte kom samtidigt...)?

Tja, det spelar ingen roll hur mycket magi jag fick i grundreglerna, det jag var ute efter saknades. Alltså fanns det inte tillräckligt.

Hehe... Jo, så jäkla svårt att jag aldrig skulle vilja göra en magiker om spelledaren inte gav en några bonusar och speciellt inte en magiker som inte är jäkligt gammal. Var tog spelglädjen vägen där?

Mina roligaste rollpersoner har varit trollkarlar, inte har de varit gamla heller (några få har dock blivit äldre). Så spelglädjen har det inte varit något fel på. Vem är det förresten som säger att man måste vara en bra magiker för att karaktären skall vara rolig att spela?

/Azagthoth
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, Eon _är_ ett detaljerat spel, och klarar sig inte emd bara grundbok, menar jag. Många anser ju att EOn går att spela med bara grundbok, men det gör inte jag... jag köpte Eon inklusive minst 3 moduler när jag köpte det för första gången, om det skulle spela någon roll. Jag har svårt att se något rollspel bli bra med bara en grundbok, om den inte omfattar 1000 sidor då. Visst, man kan skaffa sig grundboken och förhoppningsvis få mersmak, och detta anser jag att Eon gör, men inte om man envisas med att bara ha grundboken.

Tja, Eon tar ju upp det mesta som kan hända i en strid med regler. Man begränsas inte av det...vill man ha ännu mer detaljrikedom, då får man improvisera eller göra egna regler, men Eon räcker bra mycket längre än D&D, innan man måste börja göra nya regler, _förutsatt_ att man vill ha detaljerade strider som regleras med regler. Att reglera med regler ger helt enkelt en bättre spelbalans och konsekvens, med vissa undantag förstås, än att improvisera. Om det inte vore så skulle ju alla springa omkring och imrprovisera. Men här kommer vi nog snarare in på Storytelling vs. annat (intressant Krille? :) där jag väljer att ställa mig i 'mitten'.

/RipperDoc
 
Top