Måns;n296945 said:
När AW kom så försökte alla lista ut hur man skulle förklara konfliktresolution så att alla skulle fatta. Alla försökte, men ingen klarade det. Tills AW kom. Vad AW gjorde var att ta alla knepiga Story Now-tekniker och mekanismer och trycka ner dem under motorhuven, så att man bara behövde trycka på start och köra.
Bara ett problem.
AW misslyckades lika katastrofalt att förklara reglerna, precis som alla indiespel före.
Jag, som aldrig spelat indiespel, fick tag i en tryckt version av AW.
Jag försökte verkligen ta mig igenom boken och förstå hur spelet skulle spelas.
Jag HAR läst AW från första till sista sidan - jag förstod INGENTING!
Vet ni hur horribelt det är att traggla igenom en nästan 200 sidor tjock bok och inte förstå ett dyft av vad man läser?
Jag frågade flera AW-spelare här på forumet hur man skulle spela. De försökte förklara och misslyckades.
Jag var inte ensam om att fråga heller, det var flera andra forumiter som ville veta. INGEN indiespelare lyckades förklara för oss tradspelare hur man skulle spela AW.
En av AW-spelarna ansåg till och med att jag var dum i huvudet: "
förstår du inte nu kommer du aldrig förstå. Ge upp AW."
Det är ungefär som om AW vore en religiös upplevelse som inte gick att förklaras i ord. Ungefär lika meningslöst som att förklara vad färger är för en blind person.
Sedan fick jag prova AW på ett konvent. Och när jag fick spela föll alla bitarna på plats och det var självklart hur man skulle spela! Det var inte alls svårt.
Varpå indispelarna utbrister: "
Där ser du! Precis som en religiös upplevelse som måste upplevas och inte kan förklaras."
Det är bara ett problem.
Nu när jag spelat AW kan JAG förklara för tradspelare så de förstår hur man spelar AW.
Min personliga åsikt är att AW är den sämst skrivna boken i rollspelshistorien. INGENSTANS i hela boken förklaras nämligen HUR man spelar (jag vet, för jag HAR läst boken från första tiill sista sidan).
Faktum är att hela boken bara gör det värre för nybörjaren och man förstår mindre av AW efter att ha läst reglerna.
Jag vill till och med gå så långt att jag vill förbjuda Vincent Baker från att någonsin skriva ett ord mer i sitt liv för allt han skriver förstör bara för oss rollspelare. Och sedan ska alla kopior av AW brännas.
Slutligen kan någon skriva om hela AW på ett språk som vanliga människor förstår. Ja, jag VET att det går eftersom JAG kan förklara för tradspelare hur AW ska spelas.
Med det sagt väntar jag med spänning på att KULT ska komma ut i butikshyllorna så jag får tag i ett ex.
När jag fick höra att KULT skulle använda PbtA bönade och bad jag att de INTE skulle använda ett enda ord eller mening från AW, utan att de skulle skriva om all text som förklarar PbtA-motorn - och jag är jättenyfiken på om de lyckats.
För att svara trådskaparen: det är inte spelet det är fel på, utan författaren som skrivit spelet.