Nekromanti Vad tycker du om PtbA?

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,421
Location
Malmö
Möller;n296928 said:
Jag fattar inte det här med att folk upplever att Apocalypse World urartar i fientligheter mellan rollpersoner. Visst är man inte vänner hela tiden, men det finns lika mycket anledning att söka samarbete som konflikt (om inte annat för att du kan behöva en allierad i din rollpersons kamp mot en annan rollperson). Att en Hardholder nödvändigtvis hamnar i gräl med en Chopper låter ju dumt - varför inte slänga in en starkare, rivaliserande warlord vars blotta existens antyder att rollpersonerna har något att tjäna på att samarbeta? Det borde inte vara svårt.

Dessutom så har ju playbooksen sina specials ('sex moves') så åtminstone en gång per kampanj vill du ju vara nära vän med vardera av de andra rollpersonerna, annars så får du ju inte de där ashäftiga sakerna som står där på formuläret och stirrar dig i ansiktet (och om ni aktiverar era specials trots att era rollpersoner är dödsfiender vill jag nog inte spela med er).
Hardholdern och Bikern har dock en tendens att hamna i konflikt då båda gärna använder sina gäng till liknande saker och behöver plats. Fast kul grej är att när vi körde AW gjorde jag exakt det du föreslår med en utomstående Warlord, vilket ledde till att Bikern tog rejält betalt för att hjälpa hardholdern och sen förmådde honom till warlorden. Bra drama BTW
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
MODERERING

Vimes, om du inte har något relevant att tillföra, låt då bli att skräpa ner tråden!

Tack så mycket!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
När AW kom så försökte alla lista ut hur man skulle förklara konfliktresolution så att alla skulle fatta. Alla försökte, men ingen klarade det. Tills AW kom. Vad AW gjorde var att ta alla knepiga Story Now-tekniker och mekanismer och trycka ner dem under motorhuven, så att man bara behövde trycka på start och köra. Kanske krävdes det att man som många av oss hade tagit sig igenom flera år av indiespelande i ett slags trail and error eufori, och så blev AW på något sätt frukten av allt detta slit. Vi var klara. Move on (enter OSR).

Sedan tycker jag att det funkar hyfsat i spel. Vissa saker vill jag göra annorlunda, andra saker är rock n roll. Överlag är det en milstolpe. Jag älskar det. Kanske inte för vad det är, på pappret, utan för vad det representerar.

Och nej, det är inte så jävla annorlunda. Men det försökte vi ju säga hela tiden... :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Måns;n296945 said:
När AW kom så försökte alla lista ut hur man skulle förklara konfliktresolution så att alla skulle fatta. Alla försökte, men ingen klarade det. Tills AW kom. Vad AW gjorde var att ta alla knepiga Story Now-tekniker och mekanismer och trycka ner dem under motorhuven, så att man bara behövde trycka på start och köra. Kanske krävdes det att man som många av oss hade tagit sig igenom flera år av indiespelande i ett slags trail and error eufori, och så blev AW på något sätt frukten av allt detta slit. Vi var klara. Move on (enter OSR).

Sedan tycker jag att det funkar hyfsat i spel. Vissa saker vill jag göra annorlunda, andra saker är rock n roll. Överlag är det en milstolpe. Jag älskar det. Kanske inte för vad det är, på pappret, utan för vad det representerar.

Och nej, det är inte så jävla annorlunda. Men det försökte vi ju säga hela tiden... :)
Bara för att ge mig in i diskussionen, med en fetning av Måns inlägg. Vad spelet gjort och vad det representerar får alla applåder i världen av mig. Vad spelet är, på pappret, står jag inte ut med.

Jag fullkomligt avskydde AW när jag läste det. Alltså fullkomligt avskydde det sätt det är skrivet på. Det kändes som om en pubertal fjortonåring skulle visa hur cool han var och sket i allt vad spelbarhet och förklaring hette. Det kändes uselt, kasst, vedervärdigt och jag fick verkligen plåga mig för att läsa hela alltet. Jag hade en lång paus mellan första och andra försöket, bara för att jag tyckte det var så katastrofalt. Jag pratar inte om att det finns sex moves, att det finns "vuxna" teman eller inslag. Jag pratar rent om språket och attityden hos författaren.

Men när jag spelar PbtA-derivat är det skitkul. Antagligen för att jag slipper läsa. När jag spelade Oakwood Heights till nya Kult, tex, hade jag en spelsession som gick direkt in på topp 5 av alla sessioner i mitt liv. Jag vill jättegärna spela mer med motorn, som jag tycker ger massor till bra, narrativt flödande spel. Men ska jag spela AW får banne mig någon annan tala om för mig hur reglerna och världen funkar, för jag ger mig aldrig på att läsa den texten igen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
Khan;n296956 said:
Bara för att ge mig in i diskussionen, med en fetning av Måns inlägg. Vad spelet gjort och vad det representerar får alla applåder i världen av mig. Vad spelet är, på pappret, står jag inte ut med.

Jag fullkomligt avskydde AW när jag läste det. Alltså fullkomligt avskydde det sätt det är skrivet på. Det kändes som om en pubertal fjortonåring skulle visa hur cool han var och sket i allt vad spelbarhet och förklaring hette. Det kändes uselt, kasst, vedervärdigt och jag fick verkligen plåga mig för att läsa hela alltet. Jag hade en lång paus mellan första och andra försöket, bara för att jag tyckte det var så katastrofalt. Jag pratar inte om att det finns sex moves, att det finns "vuxna" teman eller inslag. Jag pratar rent om språket och attityden hos författaren.

Men när jag spelar PbtA-derivat är det skitkul. Antagligen för att jag slipper läsa. När jag spelade Oakwood Heights till nya Kult, tex, hade jag en spelsession som gick direkt in på topp 5 av alla sessioner i mitt liv. Jag vill jättegärna spela mer med motorn, som jag tycker ger massor till bra, narrativt flödande spel. Men ska jag spela AW får banne mig någon annan tala om för mig hur reglerna och världen funkar, för jag ger mig aldrig på att läsa den texten igen.
Jag har typ motsatta upplevelsen. Jag älskar hur det är skrivet och hela upplägget. Men jag blir missnöjd när vi faktiskt spelar med det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Har ni testat Monsterhearts 2? Jag tycker nog att det är det bästa haxet jag läst och/eller spelat hitintills. Sjukt pedagogiskt, slimmat och väl presenterat.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Måns;n296945 said:
När AW kom så försökte alla lista ut hur man skulle förklara konfliktresolution så att alla skulle fatta. Alla försökte, men ingen klarade det. Tills AW kom. Vad AW gjorde var att ta alla knepiga Story Now-tekniker och mekanismer och trycka ner dem under motorhuven, så att man bara behövde trycka på start och köra.
Bara ett problem.
AW misslyckades lika katastrofalt att förklara reglerna, precis som alla indiespel före.

Jag, som aldrig spelat indiespel, fick tag i en tryckt version av AW.
Jag försökte verkligen ta mig igenom boken och förstå hur spelet skulle spelas.
Jag HAR läst AW från första till sista sidan - jag förstod INGENTING!
Vet ni hur horribelt det är att traggla igenom en nästan 200 sidor tjock bok och inte förstå ett dyft av vad man läser?
Jag frågade flera AW-spelare här på forumet hur man skulle spela. De försökte förklara och misslyckades.
Jag var inte ensam om att fråga heller, det var flera andra forumiter som ville veta. INGEN indiespelare lyckades förklara för oss tradspelare hur man skulle spela AW.
En av AW-spelarna ansåg till och med att jag var dum i huvudet: "förstår du inte nu kommer du aldrig förstå. Ge upp AW."
Det är ungefär som om AW vore en religiös upplevelse som inte gick att förklaras i ord. Ungefär lika meningslöst som att förklara vad färger är för en blind person.

Sedan fick jag prova AW på ett konvent. Och när jag fick spela föll alla bitarna på plats och det var självklart hur man skulle spela! Det var inte alls svårt.
Varpå indispelarna utbrister: "Där ser du! Precis som en religiös upplevelse som måste upplevas och inte kan förklaras."

Det är bara ett problem.

Nu när jag spelat AW kan JAG förklara för tradspelare så de förstår hur man spelar AW.
Min personliga åsikt är att AW är den sämst skrivna boken i rollspelshistorien. INGENSTANS i hela boken förklaras nämligen HUR man spelar (jag vet, för jag HAR läst boken från första tiill sista sidan).
Faktum är att hela boken bara gör det värre för nybörjaren och man förstår mindre av AW efter att ha läst reglerna.
Jag vill till och med gå så långt att jag vill förbjuda Vincent Baker från att någonsin skriva ett ord mer i sitt liv för allt han skriver förstör bara för oss rollspelare. Och sedan ska alla kopior av AW brännas.
Slutligen kan någon skriva om hela AW på ett språk som vanliga människor förstår. Ja, jag VET att det går eftersom JAG kan förklara för tradspelare hur AW ska spelas.

***

Med det sagt väntar jag med spänning på att KULT ska komma ut i butikshyllorna så jag får tag i ett ex.
När jag fick höra att KULT skulle använda PbtA bönade och bad jag att de INTE skulle använda ett enda ord eller mening från AW, utan att de skulle skriva om all text som förklarar PbtA-motorn - och jag är jättenyfiken på om de lyckats.

***

För att svara trådskaparen: det är inte spelet det är fel på, utan författaren som skrivit spelet.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
PbtA ? AW

Jag vill bara notera det då många verkar ogilla AW specifikt.

PbtA är bara den utlyfta regelmotorn och spelledarprinciperna, och i allmänhet är dessa omdanade för att passa den nya settingen.

Regelmotorn är i sig inte konstigare än ett vanligt färdighetsbaserat trad-system.
»Jag gör [handling]«.
»Okej, slå för [relevant färdighet]«.
Eller
»Jag gör [handling]«.
»Okej, slå för [relevant move]«.
Den stora skillnaden är att moves ger ett resultat som är mer finkornigt än lyckas/misslyckas och dessutom ger både spelare och spelledare något att spinna vidare på.

En van spelledare hittar såklart enkelt på vad som händer vid ett lyckat/misslyckat färdighetsslag i ett trad-system – men i PbtA upplever jag att det finns mer stöd för spelledaren att hänga upp sina beskrivningar på. Det är lite mer formaliserat, typ.

Mitt stora problem med PbtA är mina otränade impromuskler.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,503
anth;n296959 said:
Bara ett problem.
AW misslyckades lika katastrofalt att förklara reglerna, precis som alla indiespel före.

Jag, som aldrig spelat indiespel, fick tag i en tryckt version av AW.
Jag försökte verkligen ta mig igenom boken och förstå hur spelet skulle spelas.
Jag HAR läst AW från första till sista sidan - jag förstod INGENTING!
Vet ni hur horribelt det är att traggla igenom en nästan 200 sidor tjock bok och inte förstå ett dyft av vad man läser?
Jag frågade flera AW-spelare här på forumet hur man skulle spela. De försökte förklara och misslyckades.
Jag var inte ensam om att fråga heller, det var flera andra forumiter som ville veta. INGEN indiespelare lyckades förklara för oss tradspelare hur man skulle spela AW.
En av AW-spelarna ansåg till och med att jag var dum i huvudet: "förstår du inte nu kommer du aldrig förstå. Ge upp AW."
Det är ungefär som om AW vore en religiös upplevelse som inte gick att förklaras i ord. Ungefär lika meningslöst som att förklara vad färger är för en blind person.

Sedan fick jag prova AW på ett konvent. Och när jag fick spela föll alla bitarna på plats och det var självklart hur man skulle spela! Det var inte alls svårt.
Varpå indispelarna utbrister: "Där ser du! Precis som en religiös upplevelse som måste upplevas och inte kan förklaras."

Det är bara ett problem.

Nu när jag spelat AW kan JAG förklara för tradspelare så de förstår hur man spelar AW.
Min personliga åsikt är att AW är den sämst skrivna boken i rollspelshistorien. INGENSTANS i hela boken förklaras nämligen HUR man spelar (jag vet, för jag HAR läst boken från första tiill sista sidan).
Faktum är att hela boken bara gör det värre för nybörjaren och man förstår mindre av AW efter att ha läst reglerna.
Jag vill till och med gå så långt att jag vill förbjuda Vincent Baker från att någonsin skriva ett ord mer i sitt liv för allt han skriver förstör bara för oss rollspelare. Och sedan ska alla kopior av AW brännas.
Slutligen kan någon skriva om hela AW på ett språk som vanliga människor förstår. Ja, jag VET att det går eftersom JAG kan förklara för tradspelare hur AW ska spelas.

***

Med det sagt väntar jag med spänning på att KULT ska komma ut i butikshyllorna så jag får tag i ett ex.
När jag fick höra att KULT skulle använda PbtA bönade och bad jag att de INTE skulle använda ett enda ord eller mening från AW, utan att de skulle skriva om all text som förklarar PbtA-motorn - och jag är jättenyfiken på om de lyckats.

***

För att svara trådskaparen: det är inte spelet det är fel på, utan författaren som skrivit spelet.
Jag försöker verkligen inte vara konfrontativ nu, och jag är inte ironisk eller sarkastisk eller någon av grejerna jag brukar vara. Men varför lyssnade/såg du inte bara på en Actual play?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dante;n296961 said:
PbtA ? AW

Jag vill bara notera det då många verkar ogilla AW specifikt.

PbtA är bara den utlyfta regelmotorn och spelledarprinciperna, och i allmänhet är dessa omdanade för att passa den nya settingen.
Helt rätt.
Frågan är hur mycket man skriver om Vincent Bakers ord när man gör ett PbtA-hack.
I t.ex. Dungeon World skrev de om halva PbtA-motorn och kopierade bara texten från AW för den andra halvan.
Att läsa DW ger därför en surrealistisk upplevelse där man förstår exakt hälften av texten, medan den andra hälften lika gärna kan vara skriven på kinesiska.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n296963 said:
Jag försöker verkligen inte vara konfrontativ nu, och jag är inte ironisk eller sarkastisk eller någon av grejerna jag brukar vara. Men varför lyssnade/såg du inte bara på en Actual play?
AW kom 2011. Actual Play var inte så stort på den tiden.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
anth;n296959 said:
Vet ni hur horribelt det är att traggla igenom en nästan 200 sidor tjock bok och inte förstå ett dyft av vad man läser?
Själv behövde jag i princip bara skumläsa för att förstå, men så hade jag lusläst i princip varje indiespel och varje forumtråd på Story Games och The Forge... Så jag kan verkligen inte uttala mig. Men jag antar att det är som när jag plockar upp vilken D&D eller D&D-klon som helst och inte fattar ett dyft. Alltså, inte ett jävla dyft. Jag utgår ifrån att jag bara skulle behöva något enstaka spelmöte för att förstå däremot. Men jag kan inte läsa mig till det. Inte en chans i helvetet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Måns;n296966 said:
Själv behövde jag i princip bara skumläsa för att förstå, men så hade jag lusläst i princip varje indiespel och varje forumtråd på Story Games och The Forge... Så jag kan verkligen inte uttala mig. Men jag antar att det är som när jag plockar upp vilken D&D eller D&D-klon som helst och inte fattar ett dyft. Alltså, inte ett jävla dyft. Jag utgår ifrån att jag bara skulle behöva något enstaka spelmöte för att förstå däremot. Men jag kan inte läsa mig till det. Inte en chans i helvetet.
A very good point Sir. :)

Och ja, jag är medveten om att indiespelare har lika svårt att förstå tradspel som tradspelare har svårt att förstå indiespel.

Som OSR-spelare vill jag gärna rekommendera OSR-spel till de som aldrig spelat sånt. Men det kan jag inte göra för OSR-spel kommer sällan eller aldrig med en "how to play"-text. Man förutsätts redan kunna spela. Det finns helt enkelt inga nybörjarvänliga OSR-spel.

Det är därför personer som Krille är så värdefullla för rollspelssverige, för han ger sig tusan på att en person som inte vet vad ordet rollspel betyder ska kunna spela hans spel.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Dante;n296961 said:
PbtA ? AW

Jag vill bara notera det då många verkar ogilla AW specifikt.

PbtA är bara den utlyfta regelmotorn och spelledarprinciperna, och i allmänhet är dessa omdanade för att passa den nya settingen.

Regelmotorn är i sig inte konstigare än ett vanligt färdighetsbaserat trad-system.
»Jag gör [handling]«.
»Okej, slå för [relevant färdighet]«.
Eller
»Jag gör [handling]«.
»Okej, slå för [relevant move]«.
Den stora skillnaden är att moves ger ett resultat som är mer finkornigt än lyckas/misslyckas och dessutom ger både spelare och spelledare något att spinna vidare på.

En van spelledare hittar såklart enkelt på vad som händer vid ett lyckat/misslyckat färdighetsslag i ett trad-system – men i PbtA upplever jag att det finns mer stöd för spelledaren att hänga upp sina beskrivningar på. Det är lite mer formaliserat, typ.

Mitt stora problem med PbtA är mina otränade impromuskler.
Av ren nyfikenhet, går det att hitta den utlyfta spelmotorn någonstans?

Eller får man köpa en kopia av AW för att kunna göra pbta spel?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tant Ragnar;n296973 said:
Av ren nyfikenhet, går det att hitta den utlyfta spelmotorn någonstans?

Eller får man köpa en kopia av AW för att kunna göra pbta spel?
Själva AW-spelet är copyrighted.
Vincent Baker har däremot sagt att vem som helst får göra ett PbtA-hack (inga licenser behövs så länge man inte snor text från AW).
Problemet kan sammanfattas med att PbtA-motorn ÄR spelet, så ett PbtA-hack är en omskriven PbtA-motor.

Det finns dock hundratals PbtA-hack och ett par av dem är gratis.
Du kan ladda ner gratisversionerna och se hur PbtA-motorn fungerar.
VARNING: är du inte van vid indie-spel, eller aldrig spelat något PbtA-hack kommer du kanske inte förstå hur spelen spelas.

Här är ett par listor över PbtA-hack:
https://docs.google.com/spreadsheet...lJbiKTPBX9kkCDSEG_An9FlP5s/edit#gid=494729960
https://docs.google.com/document/d/...Fc0CSNlhfFA/edit?pli=1#heading=h.pv7e4hyzzhf9
http://apocalypse-world.com/pbta/

Här är en lista på gratis PbtA-hack:
http://apocalypse-world.com/pbta/games/browse/free_to_download

Här är ett par till gratis PbtA-hack som påstås vara väldigt avskalade om man bara är ute efter motorn:
https://buriedwithoutceremony.com/little-games/simple-world
http://ihousenews.pbworks.com/w/file/fetch/62455318/The Bureau.pdf
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
RasmusL;n296958 said:
Har ni testat Monsterhearts 2? Jag tycker nog att det är det bästa haxet jag läst och/eller spelat hitintills. Sjukt pedagogiskt, slimmat och väl presenterat.
Vad roligt att höra! Vi testspelade första versionen inför släpp och fick inte alls det där med strings att funka. Kampanjen var kul ett par pass sen kändes det mesta som en sämre version av AWs regler. Borde kanske spana in tvåan nu då.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
spelmotorn finns mig veterligen inte utlyft, mest för att det skulle bli super-abstrakt. Däremot kan du kolla på hur den ser ut i AW här
http://apocalypse-world.com/AW-basicplaybooks-legal.pdf

Den centrala idén i de ursprungliga spelen är att i varje avgörande fördela makten (mellan spelare, spelledare, och slump) på ett sådant sätt att resultatet oftare är en tillfällig kompromiss snarare än ett avslut. I Apocalypse World är det huvudsakliga verktyget för att uppnå detta "moves" som består av en trigger (= vid vilka situationer aktiveras draget), ett sätt att avgöra vilken typ av utfall det blir (=slump eller att någon bestämmer) samt en regel om vem som avgör det exakta händelseförloppet (= vanligen att spelaren eller spelledaren väljer bort alternativ från en lista). Varje move är skapat så att det är väldigt sällsynt att man inte måste välja bort något, ibland något man inte ens hade reflekterat över stod på spel.

Det enklaste PbtA-systemet jag kan komma på finns i Sundered Land (som ska spelas via sociala medier).

Där beskrivs reglerna såhär
Always ask for details that interest you.
Always say what you’re doing right now.
Always ask what happens next.
Always say who may answer: “anyone should answer” or “[this person] should answer.”

Your job: get your character into danger. Play to find out whether you can get out again.

[...]
When you fight an enemy, roll 2 dice:
2-5: “[It] might kill me here. I do ____ . Do I have a chance to get away?”
6-8: “I might be able to fight free. I do ____ . Does it back off/recoil/reel back/ withdraw and give me the opportunity to go?”
9-12: “I might be able to overpower it. I do ____ . Does it die/submit/flee?”
"When you fight" är en move: den har en trigger (när du slåss mot en fiende), ett sätt att avgöra typ av utfall (2t6), och regler per utfall för vem som avgör vad som slutligen sker.

I grunden är det ju väldigt traditionellt (som alla andra också påpekat). Men det som skiljer detta drag från de stridsregler som finns i de flesta andra spel är att alla tre utfall är tvetydiga. Varken spelaren, de andra, eller tärningen kan alltså ensidigt avgöra om spelaren besegrar sin motståndare eller själv blir besegrad.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
När jag tittat på, eller hört någon prata om AW eller PbtA, så blir min uppfattning att det är för speligt enligt min smak. Jag har i stort sett samma problem med indie-spel och klass-och-level system. Jag gillar dock t.ex. Utpost, men håller ett helt annat headspace när jag spelar det. Samt att jag kan tänka mig att t.ex. spela eller spelleda Pathfinder i en setting där klass och levels inte är någon form av abstraktion utan hur det funkar ingame.

Mitt problem med det verkar inte handla så mycket om vad en spelsession skall handla om, utan vad mekaniken har för syfte.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Jag har väldigt blandade känslor om AW och PbtA. I början hatade jag det. Jag spelade ett par oneshots AW med spelledare som jag visste både var stora AW-fans och dessutom väldigt bra spelledare som gillar den typen av spel jag gillar. Och det var inte särskilt bra. Så då tyckte jag att det var trist.

Sedan kom en period där alla nya spel som släpptes var PbtA och då började jag hata det på riktigt. Jag såg det skrivas på Story Games att "Vi behöver inte använda några andra system längre, för allt kan göras som ett AW-hack". Blä.

Sedan lirade vi en AW-kampanj i gårdagruppen, och den var riktigt bra. Jag fick en chans att komma in i rollpersonen och jag insåg att AW råsuger som oneshotspel, men med lite mer tid på sig så faller vissa bitar, som de oinspirerande och platta spelböckerna, bort. Då gillade jag AW. Vi lirade ett annat PbtA-spel senare som jag också tyckte var kul att spela.

Just nu kör vi en kampanj i AW med mig som spelledare, och det känns lite som att försöka att köra bil med en körskollärare bredvid sig. "Håll händerna på tjugo i två! Tryck långsamt ned kopplingen samtidigt som du släpper på gasen, för handen till växelspaken utan att släppa blicken från vägen ...". Det finns sjukt mycket prep och detaljregler att hålla koll på som spelledare i AW och jag känner att jag har helt enkelt ingen möjlighet att spelleda enligt reglerna. Det är för mycket att hålla koll på och jag kollrar bort mig. Och prepgrejerna saboterar aktivt mina förberedelser, för de får mig att fokusera på en massa saker som jag inte känner gör mitt spel bättre, medan saker jag faktiskt borde tänka på lämnas utan tanke. Jag har börjat ignorera mer och mer av spelets regler för att jag känner att de överbelastar mig som spelledare. Och även när jag tycker att det reglerna gör är bra så är det en väldigt distraktion att behöva försöka tänka i AW:s termer. Det lägger en abstraheringsnivå på fiktionen som tar mig bort från historien och får mig att tänka på reglerna.

Så jag gillar att spela AW och PbtA, men gillar inte att spelleda det. I praktiken funkar det hyfsat i kampanjen nu, men jag känner att jag inte riktigt gör rätt, att jag inte spelar spelet enligt reglerna.

I allmänhet är dock drag-tänket en bra teknologi och en välkommen innovation. Jag har redan lånat och moddat den för eget behov i mina egna projekt. Jag är lite less på att alla spel som lånar från AW får etiketten "PbtA" på sig, dock. Andra bitar som ofta lånas är desto sämre. Erfarenhetssystemet är ju rakt av dålig speldesign, till exempel. Och dragen är ju tänkta att minimera avståndet från fiktionen, men då och då blir det diskussioner om vilket drag som ska appliceras och hur man ska hantera detta, och då ökar ju distansen från fiktionen istället.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Genesis;n296985 said:
Just nu kör vi en kampanj i AW med mig som spelledare, och det känns lite som att försöka att köra bil med en körskollärare bredvid sig. "Håll händerna på tjugo i två! Tryck långsamt ned kopplingen samtidigt som du släpper på gasen, för handen till växelspaken utan att släppa blicken från vägen ...". Det finns sjukt mycket prep och detaljregler att hålla koll på som spelledare i AW och jag känner att jag har helt enkelt ingen möjlighet att spelleda enligt reglerna. Det är för mycket att hålla koll på och jag kollrar bort mig. Och prepgrejerna saboterar aktivt mina förberedelser, för de får mig att fokusera på en massa saker som jag inte känner gör mitt spel bättre, medan saker jag faktiskt borde tänka på lämnas utan tanke. Jag har börjat ignorera mer och mer av spelets regler för att jag känner att de överbelastar mig som spelledare. Och även när jag tycker att det reglerna gör är bra så är det en väldigt distraktion att behöva försöka tänka i AW:s termer. Det lägger en abstraheringsnivå på fiktionen som tar mig bort från historien och får mig att tänka på reglerna.

I allmänhet är dock drag-tänket en bra teknologi och en välkommen innovation. Jag har redan lånat och moddat den för eget behov i mina egna projekt. Jag är lite less på att alla spel som lånar från AW får etiketten "PbtA" på sig, dock. Andra bitar som ofta lånas är desto sämre. Erfarenhetssystemet är ju rakt av dålig speldesign, till exempel. Och dragen är ju tänkta att minimera avståndet från fiktionen, men då och då blir det diskussioner om vilket drag som ska appliceras och hur man ska hantera detta, och då ökar ju distansen från fiktionen istället.
Jag känner verkligen igen mig i hur det är att SLa. Efter ett tag får man bara släppa reglerna och köra. Jag har aldrig fått det där med fronter att funka särskilt bra. Men jag gillar dark future och nedräkningar.

Vad är det för fel på erf-systemet?
 
Top