Nekromanti Vad tycker du om PtbA?

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
gustaf s;n297495 said:
Med risk för att låta onödigt konfrontativ: Nej, det har inte det. Och att vissa stats är bättre än andra är jag tveksam till. Skulle de vara olika bra, så måste väl Cool vara sämst. När jag får tillbaka mkn spelbok med cool highlightat vet jag att det inte blir många xp det här mötet. Eller egentligen: olika grupper, spelare RP, kampanjer osv har förmodligen olika favoriter bland statsen.
Så kan det såklart vara. När vi har spelat har COOL överlägset använts mest. Oftast för att det känts naturligt i situationerna som uppstått. Ingen av spelarna har spammat WEIRD hela tiden bara för att få in XP.
XP systemet i AW gillar jag inte. Tanken är bra. Men att man väljer vissa attribut och sedan ska man pusha på att använda dem kan så lätt missbrukas.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Nu är det här kanske egentligen inte en ny datapunkt, eftersom jag spelar i samma grupp som Gustaf, men jag måste nog också säga att Cool är det överlägset minst använda attributet. Cool highlightar man på någon som man tycker har lite för mycket XP jämfört med de andra, för att de inte ska springa ifrån. I nuvarande kampanj tror jag att Cool har slagits en gång totalt på fyra spelmöten. Men det kan ju bero på vad man gör. I tidigare kampanj slogs nog Cool mer, men knappast mer än andra stats.

De största XP-maskinerna är nog Weird på en brainer eller Hard på en hardholder eller chopper. De kan utan problem slå det tio gånger på en kväll. De som hamnar efter är nog framförallt savvyhead och angel, eftersom deras signaturdrag inte använder en stat och därmed inte kan ge XP.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Genesis;n297672 said:
Nu är det här kanske egentligen inte en ny datapunkt, eftersom jag spelar i samma grupp som Gustaf, men jag måste nog också säga att Cool är det överlägset minst använda attributet. Cool highlightar man på någon som man tycker har lite för mycket XP jämfört med de andra, för att de inte ska springa ifrån. I nuvarande kampanj tror jag att Cool har slagits en gång totalt på fyra spelmöten. Men det kan ju bero på vad man gör. I tidigare kampanj slogs nog Cool mer, men knappast mer än andra stats.

De största XP-maskinerna är nog Weird på en brainer eller Hard på en hardholder eller chopper. De kan utan problem slå det tio gånger på en kväll. De som hamnar efter är nog framförallt savvyhead och angel, eftersom deras signaturdrag inte använder en stat och därmed inte kan ge XP.
Just en kryssad hard är inte bara en XP maskin men lämnar också kampanjen som ett rykande vrak av blod och eld på typ en session. Får flera karaktärer hard samma session är kampanjen över för att alla är fucking döda.
 

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
God45;n297683 said:
Just en kryssad hard är inte bara en XP maskin men lämnar också kampanjen som ett rykande vrak av blod och eld på typ en session. Får flera karaktärer hard samma session är kampanjen över för att alla är fucking döda.

Sant. XP styr ju det åt det hållet. Men vet inte om jag tycker det är bra.

Känns som på den gamla tiden då man spelade levelbaserade spel där man gick runt och dödade allt man såg för att allt gav en XP. Jakten på förbättring tog över från själva rollspelandet.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
Genesis;n297069 said:
Det bryter mot Risings spelighetsprincip: "Det bästa sättet att spela ska vara det roligaste". Man måste avgöra själv hur mycket man tycker att det är värt att få XP och hur mycket man premierar en vettig fiktion i spelet.
En viktig poäng med det är väl att det är andra spelare som highlightar. Vad som är det bästa sättet och vad som är det roligaste, kommer från två olika håll. Det är inte bara ett erfarenhetssystem utan ett sätt att samtala kring spelbordet. Motsvarande bonus dice i Sorcerer, Fan mail i Primetime Adventures, Gift Dice i Solar System/TSoY, etc. Ett sätt att sluta spela för sig själv och lyfta blicken lite helt enkelt.
 
Top