Nekromanti Vad skulle du vilja se som ett rollspel?

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Dark Souls
Dark fantasy.
Ett kungadöme som gått under med cool bakgrundshistoria gömd i ruinerna.
Spännande dungeons som hänger samman och kan utforskas i valfri ordning.
Mystiska ordnar, sällskap och coola varelser.
Ett dödligt men überbalanserat regelsystem med taktiska strider som skiftar beroende på beväpning och motståndare och asfeta bossfighter. Rollpersonerna ska kunna dö ofta men återuppstå.
Massor med intressanta spelledarpersoner.
MYSTIK!
Kanske med ett valfritt system som genererar nya delar av dungeons (världsdelar) när grundkampanjen är avslutad och låter SL skapa nya monster och bossar på kort tid.Typ en oändlig kampanj för vuxna rollspelare utan tid.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,381
Sjunde inseglet;n244475 said:
Dark Souls
Dark fantasy.
Ett kungadöme som gått under med cool bakgrundshistoria gömd i ruinerna.
Spännande dungeons som hänger samman och kan utforskas i valfri ordning.
Mystiska ordnar, sällskap och coola varelser.
Ett dödligt men überbalanserat regelsystem med taktiska strider som skiftar beroende på beväpning och motståndare och asfeta bossfighter. Rollpersonerna ska kunna dö ofta men återuppstå.
Massor med intressanta spelledarpersoner.
MYSTIK!
Kanske med ett valfritt system som genererar nya delar av dungeons (världsdelar) när grundkampanjen är avslutad och låter SL skapa nya monster och bossar på kort tid.Typ en oändlig kampanj för vuxna rollspelare utan tid.
Du kan göra det här med nästan vilket fantasy spel som helst. Dark Souls är väldigt, väligt mycket D&D. Om du vill generera dungeons lätt finns det datorprogram, tabeller och hela mini-spel för det. Stämningen i Dark Souls är det sedan bara upp tll spelledaren att förmedla. Men OSR D&D, 4thcore eller ett hardcore svårt 3.X eller 5ed D&D spel är exakt vad du vill ha. Det är extremt vanligt. Du kan göra det med Savage Worlds också.

Vill du ha en färdig Dark Souls:ig setting finns Krevborna gratis här. Det är allt du vill ha: http://talesofthegrotesqueanddungeon...krevborna.html


EDIT:
https://img.fireden.net/tg/image/1465/35/1465352218640.pdf
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Sjunde inseglet;n244475 said:
Dark Souls
Dark fantasy.
Ett kungadöme som gått under med cool bakgrundshistoria gömd i ruinerna.
Spännande dungeons som hänger samman och kan utforskas i valfri ordning.
Mystiska ordnar, sällskap och coola varelser.
Ett dödligt men überbalanserat regelsystem med taktiska strider som skiftar beroende på beväpning och motståndare och asfeta bossfighter. Rollpersonerna ska kunna dö ofta men återuppstå.
Massor med intressanta spelledarpersoner.
MYSTIK!
Kanske med ett valfritt system som genererar nya delar av dungeons (världsdelar) när grundkampanjen är avslutad och låter SL skapa nya monster och bossar på kort tid.Typ en oändlig kampanj för vuxna rollspelare utan tid.
Mycket på önskelistan finns i Symbaroum.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
2097;n244370 said:
Om man ser till texten är Cyberpunk 3.0 är faktiskt ett spel jag verkligen gillar och den bästa versionen av den spelserien. Metacharacters, ritningsystemet osv. Skulle gärna spelleda eller spela det. Alla flummiga havsvarelser etc är ju bara att stryka — jag råkar gilla dom, men förstår att det inte är allas kopp te.

Men.

Spelet fallerar totalt på att det är FULT. Cyberpunk 2020 har underbara Patrick Nagel-pastischer. Cyberpunk 3.0 är grönt, har dåliga foton på dockor, fula teckensnitt etc etc. Det är därför det är på samma gång det bästa som det är det minst omtyckta.
Heh... de flesta som har spelat Cyberpunk rollspelen på Cyberpunk 2077 forumet ogillar starkt CPv3.0... specielt huvud moderatorn för det forumet ojjade sig över hur mycket han ogillar det för en ellet två veckor sedan... där han postade denna bilden från spelet som ett utav bevis materialen. XD
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rhodryn;n244822 said:
Heh... de flesta som har spelat Cyberpunk rollspelen på Cyberpunk 2077 forumet ogillar starkt CPv3.0... specielt huvud moderatorn för det forumet ojjade sig över hur mycket han ogillar det för en ellet två veckor sedan... där han postade denna bilden från spelet som ett utav bevis materialen. XD
Som sagt. Enda problemet är att det är fult. Fula gröna foton på dockor.
Spelet är inte sämre än 2020 etc.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Henke;n243621 said:
Modern Kriminal/Deckarspel utan kosmisk skräck (handlar nog mer om äventyr än spel i sig). Förstår inte varför en såpass populär tv-genre (criminal minds, CSI, sherlock, m.fl) inte verkar stor inom rollspel.
Jag använde mig av Noir för att spelleda en kortare kampanj, där rollpersonerna var poliser från Riksmord, som undersökte en serie mord utanför Kiruna. För oss smålänningar blir det lagom exotiskt!
Noir funkade klockrent, fick bra vibbar från Justified och Arne Dahl, regelsystemet bidrog verkligen till klassisk svensk deckarkänsla.

Ska spelleda en "fortsättning" på detta, det vill säga samma värld men nya rollpersoner, som utspelar sig i Charlottenberg 1985, och delvis även under 1956 . Denna gång vill jag ha mer fokus på spel och mindre på regler, så nu blir det Sjunde inseglets "Illusionens fångar" (delvis moddat). Känns än så länge, innan vi har spelat, som att jag har hittat hem regelmässigt :)
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Jag jobbar som bäst på att omvandla några av mina favoritböcker till rollspelsinspiration.

En sak som slår mig när jag läser den här tråden: jag skulle avsky flera av mina favoriter om de var rollspel!

Inom de flesta andra kulturformer jagar jag transcendens. Vilket oftast innebär en slags maktlöshet - inför det heliga eller det fasansfulla eller whatever. (Olika former av social maktlöshet är också svinintressant, fast på ett annat sätt). I rollspel vill jag istället maximera spelarnas frihet och möjlighet att styra handlingen i oväntade riktningar. Så maktlöshet blir oaptitligt!
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Kom på något jag skulle sälja någon annans själ för: Pirater i mörka vatten/Pirates of Dark Water. (Särskilt om det hade "rätt" system. Nej, jag har fortfarande inte hittat "rätt" system för pirat-rpg)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
En annan bra sak med Cyberpunk v3.0 är att det är kompatibelt med Fuzion och går att blanda in saker från andra Fuzion-spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Flanellkatt;n245234 said:
En sak som slår mig när jag läser den här tråden: jag skulle avsky flera av mina favoriter om de var rollspel!

Inom de flesta andra kulturformer jagar jag transcendens. Vilket oftast innebär en slags maktlöshet - inför det heliga eller det fasansfulla eller whatever. (Olika former av social maktlöshet är också svinintressant, fast på ett annat sätt). I rollspel vill jag istället maximera spelarnas frihet och möjlighet att styra handlingen i oväntade riktningar. Så maktlöshet blir oaptitligt!
Hur traditionell är du i din spelsmak? :) Prova ett spel som Lovecraftesque. Här ligger all agens hos spelarna och alla har enorma möjligheter att påverka fiktionen. Samtidigt är rollpersonen (finns bara en, som roterar mellan spelare) i stort sett maktlös.
 

illnon

Veteran
Joined
27 Sep 2010
Messages
61
Location
Stocholm
Skulle vilja se ett modernt intrig/ spion spel typ som tv serierna person of interesting eller blacklist

Finns ju även en massa gammal kulturer som inte är med i rollspel farao och egyptierna har jag inte sett mycket av romarna hade varit kul att se mer av även om eon IV är på väg åt det romerska hållet med jargiska kejsardömet så har jag inte hört om några fler än det typ ta HBO serien rome och gör ett rollspel av den

Fler där man kan skapa och bygga en ätt där systemet stöder det så man kan generations spela och det ända spela jag vet som gör detta är got a song of ice and fire kan till läggs att detta kan göras i maffian tappning man skapar en familj och kör har rivaliserande familjer och generations spel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag skulle vilja ha ett belgofranskactionäventyrskomediserie-rollspel.

"Ett vadhettedetsadu-rollspel?"

Jo, plocka fram lådan med de urgamla seriealbumen. Eller fuska, och knata ner på SF-bokhandeln och leta upp nyutgåvorna. Jag talar om:
  • Spirou
  • Yoko Tsuno
  • Franka
  • Tintin
  • Finn och Fifi
  • Adèle Blanc-Sec
  • Till viss del Linda och Valentin
Det är äventyr. Till viss del smiter det iväg till det övernaturliga, och till viss del in i science fiction. Våld är en temporär uppskjutning av problemet – ofta är diplomati och klurighet och teknik det enda sättet att komma över problemet permanent. Det är lite ospecificerad modern era, fast tidsresor och rymdresor är inte uteslutna.

Ett sånt spel skulle jag vilja ha.
 
Top