Nekromanti Vad skulle du vilja se som ett rollspel?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja har du någon favorit bok , film , tv-serie ,serietidning , anime osv som du skulle vilja se som ett rollspel?

När jag var yngre så ville jag ha ett rollspel baserat på David Eddings sagan om Belgarion..

Jag skulle vilja se Thundarr the barbarian tryckas som ett rollspel i fysisk bokform
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Modern Kriminal/Deckarspel utan kosmisk skräck (handlar nog mer om äventyr än spel i sig). Förstår inte varför en såpass populär tv-genre (criminal minds, CSI, sherlock, m.fl) inte verkar stor inom rollspel.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Med risk för att öppna min vaporware-hörna:
Har jobbat på rollspel av tre böcker jag gillar:
  • Soluret av Shirley Jackson
  • Expeditionen av Bea Uusma
  • Kallocain av Karin Boye


Hmm vad har dom gemensamt? Eg inte så mkt. Dom transcendar genre ???
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det jag alltid ville var att spela i ett In Nomine spellett i en riktig Gaiman-anda, med allt från Sandman, American Gods etc. Med mycket Seasons of Mists-stuk. (Det går ju i Planescape också iofs.)
Alla ingredienserna finns där… älvorna, drömlandet, änglar…
Kults setting kan också göra det iofs, dom har också drömland och religionsprylarna jag älskar så mkt. Kult == In Nomine…?!?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Två andra genres jag verkligen gillar är laserfantasy (tänk typ She-Ra och He-Man, svärd yxor och LAZER BEAMS), men det finns ju numera rätt mycket. Det var skralt förut.

Och så något jag kallar “jeans-och-t-shirt–fantasy”. En fantasyvärld med mycket inslag från vår värld. Jag äääälskar den genren även om det knappt finns några böcken i den stilen. Swainstons “Krigets år” kanske och den är ju sådär.

Typ modern Narnia. Pam Griers 70-tals–ikoner mot Titania och Oberon typ.

Dvs det jag vill är typ att några har portalat in sig från jorden och så där inne finns det en massa fantasy tropes typ orcher och alver och djungler och svärd och karate.

Banestorm-konceptet från GURPS fast 1970-tal ist för medeltid. (Well det ska vara medeltid på “andra sidan” men 70-tal på “vår” sida.)

Eller så behöver dom jordliga sakerna inte ens vara förklarade. Som läskautomaten i The Secret of Monkey Island, jag äääälskade den när jag först såg den (den fick iofs sin förklaring i slutet av LeChuck’s Revenge (ska inte spoila den förklaringen)). Tänk typ Sagan om Ringen men Vidstige drar på sig blåjeans och tight vit t-shirt när han ska rädda Merry och Pippin??????

Men jag tycker iaf det vore en grymt nice setting. Samma som gör att jag får såna kicks av Guardians of the Galaxy.

Att Luke Skywalker drar på sig en walkman med kassett innan han ger sig ut i rymden och slåss. Såååå coolt.

En fjärde genre som jag tänkt mycket på är Cyberpunk 2017.
Det utspelar sig i nutid men fokus på allt som finns nu men som känns väldigt cyberpunk.
  • onda storföretag
  • touchscreens
  • internet är överallt
  • konstiga och exotiska maträtter (exempel: tempe tacos)
  • queer
  • undercut-frisyrer


Liksom när en gammal tant sitter med en tablet varje morgon… då är det Cyberpunk.

Jag äääälskar boken Känna Mönster av Gibson. Men man kan gå tillbaka till dom gamla, typ Isens Hjärta är en annan favorit, men flytta dom till nutid. Så coolt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Jag skulle vilja se ett rollspel som bygger på indisk fantasy. Maharadjor, tigrar, snabelskor, etc.

Riddick-filmerna har jag länge velat ha som spelvärld, fast utan att nämna Riddick eftersom han är unik.
 

Per

Veteran
Joined
19 Apr 2015
Messages
74
Twin Peaks - ett surrealistiskt rollspel med mörkt kaffe och ännu mörkare skogar. Skrämmande men ändå mysigt och naturligtvis med en märklig humor.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Rickard;n243641 said:
Jag skulle vilja se ett rollspel som bygger på indisk fantasy. Maharadjor, tigrar, snabelskor, etc.
Finns ju "Against the Dark Yogi" och "Arrows of Indra". Har inte läst tillräckligt för att veta vad jag tycker om dom dock.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Henke;n243621 said:
Modern Kriminal/Deckarspel utan kosmisk skräck (handlar nog mer om äventyr än spel i sig). Förstår inte varför en såpass populär tv-genre (criminal minds, CSI, sherlock, m.fl) inte verkar stor inom rollspel.
Kan det ha med svårigheten att skriva bra sådana äventyr att göra?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Ett rollspel som fokuserar på att vara härskare, med allt vad det innebär, gärna i en medeltida/fantasy miljö, med krig, diplomati, handel och styrelse.

Missförstå mig rätt, i spel som A Song of Ice and Fire the RPG skapar ni ett hus, men du lägger också poäng i fingerfärdighet och att fiska marulk. Spelet lämnar mycket stora öppningar för att gå och leka Arya i the Riverlands utan att faktiskt styra landområden, tex

Och kartor. Jag måste få ha kartor.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Äventyr i Mumindalen och andra platser nära och fjärran.
-Att våga dyka i havet fast man är en räddhågsen Sniff och vågorna ser farligt höga ut
-Att ge sig ut på resa med fullmatad picknickkorg för att hitta platsen där blixten slog ned
-Du kallas vad du är. Hemulen, Filifjonkan, Snorken, Muminmamman
-Vilket är den största skatten man kan hitta? En kattunge, en hemlig plats på andra sidan skogen eller en tass full med vackra strandstenar?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ett John Carter/Barsoom-rollspel med illustrationer trogna förlagan, dvs att alla faktiskt är nakna. Och Barsoom borde vara i public domain, så hey, anybody can do it!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
De Mystiska Guldstäderna. Finns inget annat IP som jag lika ofta återkommer till, fast det var en tv serie som jag bara kollade på lite som barn. Det är något fantastiskt med uråldrig teknik, utforskandet av den nya världen, exploateringen av urbefolkning och en dröm om platsen där solen går upp - en stad av rent guld!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
luddwig;n243700 said:
Kan det ha med svårigheten att skriva bra sådana äventyr att göra?
Jag skrev på det här i flera år men till slut så flyttade jag settingen till typ 1900-1920 av den enkla anledningen att rättsväsendet var så mycket enklare att förklara och begripa då. Senare blir det mycket procedurer att hålla koll på. Men jag avskyr ju polisserier som känns plastiga. Att få ihop storys var verkligen inga problem. Har ännu inte träffat någon rollspelare som inte går helt bananas när de får möjlighet att spela polis i en modern setting! :)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
2097;n243631 said:
Jag äääälskar boken Känna Mönster av Gibson. Men man kan gå tillbaka till dom gamla, typ Isens Hjärta är en annan favorit, men flytta dom till nutid. Så coolt.
Totalt ot men varför kunde de inte döpa den till Mönsterigenkänning (Facköversättningen av Pattern Recognition). Smärta rakt in i skallbenet.

Men, för att återvända till the subject at hand.
Jag skulle vilja se mer komiska rollspel, gärna baserat på podcasten thrilling adventure hour.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag älskar översättningen. MKS är min absoluta favoritöversättare of all time. Just att den heter Känna mönster ist för Känna igen mönster är bara coolt
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
När det gäller förskapat är det bara en sak jag är sugen på. Svensk historia som INTE är viking. Tänk vad mycket kul man kan göra med de svenska stora ätterna som intrigerar på 1100-1300talen eller konflikterna i Vasaätten på 1500talet. Lite regler för hur ätter funkar och någon sorts längre tidsperspektiv. Jag tänker någon form av hybrid mellan år noll, Pendragon och GoT. Vore hur ball som helst. Med tanke på hur mycket fiktion det finns och funnits om detta borde det inte vara svårt. Historieböcker finns det miljoner av också.

Man kanske kan sälja in det som Dick Harrison: the role playing game?
 
Top