Nekromanti Vad skulle du vilja se som ett rollspel?

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag vill ha ett sagospel.

Regler som fångar det där med fattiga prinsar, troll under broar, drakar med skatter, gåtor, att antal alltid är tre eller sju, upprepningar och sensmoral.

Ett annat jag är sugen på är ett riktigt välpolerat och påkostat spel som utspelar sig under stormaktstiden, med massor av övernaturliga inslag från folktro. Illustrerat av en tidig Paul Bonner och Johan Egerkrans.

(Och nu hoppas jag verkligen att någon kommer att säga att dessa redan finns...)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Eftersom Dängrot redan har tagit min nr 1 grej som jag skulle vilja se som ett PnP rollspel (Eddings böcker), så får jag gå med min nr 2 grej.

Jag har ändan sedan andra halvan utav 90-talet viljat se ett rollspel baserat på Mike Resnick's bok: "Santiago: a Myth of the Far Future". Där finns också en uppföljare som heter "The Return of Santiago", men den har jag inte läst än tyvärr (trots att den kom ut för 14 år sedan... XD ).

Det är den Sci-Fi bok som jag har läst flest gånger, och då läser jag inte mycker sci-fi igentligen. Fantasy är min nr 1 favorit genre, och antagligen mer än 95% utav alla böcker jag läser (och då räknar jag inte in rollspels böcker i detta alls) är Fantasy... medan sci-fi får nästan alla de resterande 5%.

Boken är faktiskt rätt lättläst, det är inte en så där jätte avancerad bok eller något heller... men sådant har ingen betydelse för mig, så länge som jag gillar något så kan det vara hur simpelt eller hur avancerat som helst. :)

I alla fall... jag gillar hela det universumet som Mike Resnick har byggde upp för mig med den boken. Jag vet han har skrivit fler böcker i det universumet dock (både före och efter Santiago)... han kallar det för "The Birthright Universe" (vilket är lite roligt med tanke på vad jag snackar om mot slutet av mitt inlägg), jag har dock inte läst dem vad jag vet. Kanske en dag kommer jag göra det. Jag har läst en annan Mike Resnick bok, men jag minns inte vad den heter, eller om den ens är del utav Birthright Universumet.

Jag gillade faktiskt "Santiago: a Myth of the Far Future" så mycket, att när jag började själv att försöka skapa ett PnP RPG för länge sedan (hade det i tankarna under flera år från ca 1996-97 kanske, och skrev ner lite grejer här och där under de följande 5-7+ åren), så baserade jag det helt på den boken. Dock så kom jag aldrig särskilt långt igentligen i det, och i dagsläget så tror jag inte att det jag skrev ner (varken på papper eller i dator) finns kvar längre... det enda som finns kvar är det som återstår i mina tankar om det.


Dock så vet jag att där finns ett pnp rollspels grej (med samma namn ser det ut som) på marknaden som är baserat på boken... som ska vara till Pathfinder och DnD 4 tydligen. Men det ser ut som att det bara är en uppsättning äventyr eller något ("adventure path"... vilket låter som något i still med hur DoD's Kunfluxsvit är t.ex).

Så även om det redan finns något RPG grejs till Santiago böckerna, så känns det fortfarande inte som att där är ett faktiskt eget PnP RPG för det... med egna regler och allt. Så jag känner det fortfarande är något som jag kan önska efter... specielt eftersom jag inte gillar DnD. XD

Dr_Dängrot;n243615 said:
När jag var yngre så ville jag ha ett rollspel baserat på David Eddings sagan om Belgarion.
Jag känner fortfarande så med både Belgarion och hans Spjuthök/Sparhawk serie. Det är faktiskt det första jag alltid tänker på när jag ser en fråga som denna... men eftersom du tog mitt svar, så fick jag gå med min nr 2 grej (se ovan). XD

Jag hittade Eddings under sommaren 1992, och han blev (och är fortfarande) min favorit författare... det var tack vara hans böcker som jag hittade och föll för Fantasy. Så när jag sen stötte på rollspel med mina nya kompisar under 1995 (jag hade börjat Gymnasiet det året), så blev Eddings böcker snabbt något som jag ville se både pnp rpg's på. Men även tv/data-spel, och tv-serier och/eller film. Håller tummarna ännu hårdare i dagens läge med att hans böcker ska bli tv-serier. XD

2097;n243631 said:
En fjärde genre som jag tänkt mycket på är Cyberpunk 2017.
Det utspelar sig i nutid men fokus på allt som finns nu men som känns väldigt cyberpunk.
Detta är lite off topic... och är inte alls vad du frågar efter.

Men ville bara nämna att Mike Pondsmith, skaparen utav PnP RPG'et "Cyberpunk 2013", "Cyberpunk 2020" (det mest kända och omtyckta), och "Cyberpunk v3.0" (det minst omtyckta), håller just nu (och har hållit på under de senaste 4-5 åren) på att skapa en fjärde versionen utav hans Cyberpunk rollspel.

Det kommer antagligen heta Cyberpunk 2077 gissar jag på... just eftersom CD Projekt Red (skaparna utav The Witcher spel serien) håller på att skapa just ett spel som heter Cyberpunk 2077 (så tror det var anledningen Pondsmith bestämde sig för att skapa en fjärde version utav hans Cyberpunk PnP rollspel).

CP2077 är baserat på Pondsmiths PnP RPG Cyberpunk 2020 (vilket var något som några utav högsta hönsen i CDPR spelade under 90-talet... har sätt en quote där Pondsmith säger att de från CDPR sa till honom att i Polen på 90-talet så var det ende de hade var Cyberpunk 2020, och Kommunism... XD ). Mike Pondsmith har faktiskt varit delaktig i skapandet utav detta dator- (kanske konsol-) spel sedan början. :) Dock så vet vi oerhört lite om spelet, trots att det har varit känt sedan ca 2012 att CDPR skulle skapa CP2077.

Rent gissningsmässigt sätt så kommer antagligen datorspelet ut runt 2019... men det känns som att det skulle vara ett missat tillfälle att inte ge ut det år 2020... XD Fjärde versionen utav Cyberpunk PnP RPG'et kommer antagligen ut lite innan datorspelet dock, men även det är en ren gissning.

Har varit medlem, och skrivit, på CDPR's Cyberpunk 2077 forum sedan 2013... XD

Ape of Wrath;n243818 said:
American gods - Neil Gaiman
Skulle "Nephilim" funka för detta...sort of?

God45;n243852 said:
Birthright är det enda DnD baserade PnP rollspelet som jag har någonsin gillat.... fast... det beror nog inte på reglerna alls i sig, för jag har aldrig varit förtjust i DnD's regelsystem trots allt.

Större delen utav det är nog pga snubben som spelledde Birthright för oss... för han är antingen min nr 1, eller nr 2, bästa spelledare som jag någonsin haft (han och min första någonsin SL slåss om den platsen för mig)... samtidigt så var han en rätt magisk Fransman på många sätt och viss också... och inte bara pga att hans efternamn var legit "Merlin"... XD

En annan anledning också att jag gillade Birthright är för att jag också gillar pc-spelet "Birthright: The Gorgon's Alliance"... vilket var baserar på Birthright PnP'n ju så klart... och vilket jag hittade tack vara Fransmannen som jag nämnde ovan... han introducerade mig till Fallout 1 och 2 också faktiskt (en av mina absoluta favorit pc-spel någonsin... spelen som gjorde att jag sakta började skifta från att vara en konsol-spelare, till pc-spelare under de ca första 5 åren utav 00-talet)... så ytterligare bevis på att han var magisk som person (där fanns fler bevis på det också). XD
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Om man ser till texten är Cyberpunk 3.0 är faktiskt ett spel jag verkligen gillar och den bästa versionen av den spelserien. Metacharacters, ritningsystemet osv. Skulle gärna spelleda eller spela det. Alla flummiga havsvarelser etc är ju bara att stryka — jag råkar gilla dom, men förstår att det inte är allas kopp te.

Men.

Spelet fallerar totalt på att det är FULT. Cyberpunk 2020 har underbara Patrick Nagel-pastischer. Cyberpunk 3.0 är grönt, har dåliga foton på dockor, fula teckensnitt etc etc. Det är därför det är på samma gång det bästa som det är det minst omtyckta.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Tant Ragnar;n244307 said:
Jag vill ha ett sagospel.

Regler som fångar det där med fattiga prinsar, troll under broar, drakar med skatter, gåtor, att antal alltid är tre eller sju, upprepningar och sensmoral.

Ett annat jag är sugen på är ett riktigt välpolerat och påkostat spel som utspelar sig under stormaktstiden, med massor av övernaturliga inslag från folktro. Illustrerat av en tidig Paul Bonner och Johan Egerkrans.

(Och nu hoppas jag verkligen att någon kommer att säga att dessa redan finns...)
Äventyr är ett sagorollspel, som riktar sig mest mot en yngre publik. Men i nästa utgåva (Kickstarter i sommar) kommer det alternativa regler som kanske gör att det även lockar en del vuxna.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Rangertheman;n244379 said:
Äventyr är ett sagorollspel, som riktar sig mest mot en yngre publik. Men i nästa utgåva (Kickstarter i sommar) kommer det alternativa regler som kanske gör att det även lockar en del vuxna.
Äventyr är trevligt, och jag har spelat det en del med min dotter. Men det gör inte riktigt det jag är ute efter... Jag vill ja ett spel där regelmotorn och/eller äventyren fångar strukturen på en klassisk saga. Jag har lite svårt att sätta fingret på exakt vad jag menar bättre än stödorden som jag radade upp ovan. Kanske är en del av det jag letar efter att symboler och associationer skall vara (över)tydliga? En ond kung är ond, åsnor är envisa, djur kan prata, brunnar uppfyller önskningar, att lura häxan i pepparkakshuset hänger inte på hur väl du lyckas med ett slag på "bluffa".

Helt enkelt något som känns "Bilbo" istället för "sagan om ringen".

Jag tänker att mitt efterfrågade sagospel därför inte lämpar sig för barn, då de kanske har svårt att förstå distinktionen mellan en saga och andra typer av fiktion. Jag har ju själv uppenbara svårigheter att ringa in vad jag menar :).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
oh, jag glömde min verkliga dröm. Det här är ett såpass fenomenalt koncept att det redan finns som ett rollspel, "Warlords of Alexander", men det är jättelågbudget och håller inte alls måttet. Det finns ingen ballare och rollspeligare period i hela världshistorien än Diadokernas krig. Enorma arméer, episka hovintriger, förräderi, romans, homoerotik, svek, bisarra antika kulter och traditioner, allt medan nya religioner och kulturer uppstår i mötet mellan den grekiska, iranska och indiska världen. Hellenismen är en praktiskt taget unikt intressant era, och bara då, möts några av historiens koolaste fenomen - buddhism, zoroastrianism, grekisk filosofi och konst, antika Egypten, antika Iran, krigselefanter, katafrakter... och som en bonus, eftersom det är Grekland, Iran och Indien det gäller, har allting skitsnygga namn! Jag tänker mig något Eon-aktigt med ett fokus på maktspel, melodrama och culture gaming.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ymir;n244417 said:
oh, jag glömde min verkliga dröm. Det här är ett såpass fenomenalt koncept att det redan finns som ett rollspel, "Warlords of Alexander", men det är jättelågbudget och håller inte alls måttet. Det finns ingen ballare och rollspeligare period i hela världshistorien än Diadokernas krig. Enorma arméer, episka hovintriger, förräderi, romans, homoerotik, svek, bisarra antika kulter och traditioner, allt medan nya religioner och kulturer uppstår i mötet mellan den grekiska, iranska och indiska världen. Hellenismen är en praktiskt taget unikt intressant era, och bara då, möts några av historiens koolaste fenomen - buddhism, zoroastrianism, grekisk filosofi och konst, antika Egypten, antika Iran, krigselefanter, katafrakter... och som en bonus, eftersom det är Grekland, Iran och Indien det gäller, har allting skitsnygga namn! Jag tänker mig något Eon-aktigt med ett fokus på maktspel, melodrama och culture gaming.
men för i helvete!!! GE MIG! Varför har ingen tänkt på det här?????
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Jag har sedan jag först började spela rollspel velat ha ett riktigt bra zombie-lir. Jag tänker att:
- Det ska vara supersnabbt och enkelt regelsystem. Typ Into the Odd eller Cthulhu Dark. Tätt knutet till temat och vad man gör.
- Det ska vara Project Zomboid och The Walking Dead blandat med DayZ i rollspelsform. Viktiga parametrar: Hunger, törst, värme/kyla, rädsla, utmattning, ljud, social gemenskap och hygien.
- Du ska kunna ta dig an enstaka döingar du kan se, med liten risk. Överraskningar ska vara farliga. Horder likaså. Ett bett eller en skråma och du är rökt.
- Resurshantering och basbyggande där ett litet misstag kan bli ödesdigert. Ingenstans är säkert.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
En kortversion av Historia om de nordiska folken, med OSR-regler längst bak.
Ett Heralds of Valdemar-spel som är precis som jag vill ha det, utan att jag för den sakens skulle vet hur jag vill ha det.
Ett ganska ljust fantasyrollspel som smakar lite Narnia och Prydain. Kanske skulle räcka med att ha akvarellbilder till Hjältarnas Tid.
Cirkeln. *fantiserar om att spela häxa till Kate Bush - Running Up That Hill*
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Ett rollspel i Malazan-världen. Jag vet att det är rätt så ironiskt, eftersom hela den världen är framväxt ur ett misch-masch av olika rollspelsinfluencer, framförallt tidiga DnD-versioner och GURPS (har jag för mig). Det struntar jag i.

Jag vill ha ett spel som är skapat specifikt för den (de) värld(-ar) som Steven Erikson och Ian C. Esslemont skriver om.
Ett spel för episka äventyr; ett spel med spektakulär magi som inte alltid blir som det vart tänkt; ett spel där strider är livsfarliga för alla, även den mäktigaste kämpe; ett spel där döden inte nödvändigtvis är slutet på ditt äventyr; ett spel där gränsen mellan människor och gudar är tunnare än vad de senare vill kännas vid; ett spel där intrigerna, maktkamperna och konflikterna är äldre än någon dödlig kan minnas; ett spel där ondska eller godhet bara är ord, och ingenting är absolut. Utom Hood.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
DeBracy;n244448 said:
Cirkeln. *fantiserar om att spela häxa till Kate Bush - Running Up That Hill*
???linessa???
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag skulle vilja ha Det var en gång… rymden.

Näst efter Star Wars är det denna franska tecknade serie som gjort mest intryck på mig vad gäller science fiction. Den fick mig till och med att välja franska på högstadiet, för när den sändes först så var den inte dubbad.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag hade tänkt skriva att jag skulle vilja se ett rollspel som utspelar sig i Dragaera/Taltos-världen som Steven Brust har skapat, men till viss del finns det redan. Ett av målen i Kickstartern för Blades in the Dark var en sådan setting. Någon som vet var jag kan få tag på den? BitD finns på SF-bokhandeln men jag tror inte den innehåller Jhereg-settingen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Rangertheman;n244473 said:
Ett av målen i Kickstartern för Blades in the Dark var en sådan setting. Någon som vet var jag kan få tag på den? BitD finns på SF-bokhandeln men jag tror inte den innehåller Jhereg-settingen.
Jag är rätt säker på att den settingen inte är klar än. Det är typ grundreglerna som är klara och utskickade. Inget annat.
 
Top