Nekromanti Vad skulle du vilja se som ett rollspel?

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Hade velat ha en arabian nights-setting med mkt sagostuk men även fläskig strid och nåt riktigt sjukt system för magi. Djinner, snabeldojor, turbaner, kroksablar, krukor med guld, rövare, demoner, öknar, oaser, basarer, osv. Dock absolut inte en historisk setting på något sätt, utan nåt som förhåller sig väldigt fritt och ledigt till det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Khan;n243811 said:
När det gäller förskapat är det bara en sak jag är sugen på. Svensk historia som INTE är viking. Tänk vad mycket kul man kan göra med de svenska stora ätterna som intrigerar på 1100-1300talen eller konflikterna i Vasaätten på 1500talet. Lite regler för hur ätter funkar och någon sorts längre tidsperspektiv. Jag tänker någon form av hybrid mellan år noll, Pendragon och GoT. Vore hur ball som helst. Med tanke på hur mycket fiktion det finns och funnits om detta borde det inte vara svårt. Historieböcker finns det miljoner av också.

Man kanske kan sälja in det som Dick Harrison: the role playing game?
Kanske kan utgå från rollspelet Historiska äventyr , bygga på det och anpassa det till en vuxnare publik?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Tony.Meijer;n243789 said:
Totalt ot men varför kunde de inte döpa den till Mönsterigenkänning (Facköversättningen av Pattern Recognition). Smärta rakt in i skallbenet.
För att då kommer den delen av titeln som anspelar på allergi mot varumärken helt försvinna, antagligen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
luddwig;n243700 said:
Kan det ha med svårigheten att skriva bra sådana äventyr att göra?
Jag tycker egentligen inte det behöver vara så svårt. Det handlar egentligen om att ta ett bra CoC äventyr och byta ut kosmiska monster mot världshistoriens mest ökända brottslingar.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Måns;n243767 said:
Jag skrev på det här i flera år men till slut så flyttade jag settingen till typ 1900-1920 av den enkla anledningen att rättsväsendet var så mycket enklare att förklara och begripa då. Senare blir det mycket procedurer att hålla koll på. Men jag avskyr ju polisserier som känns plastiga. Att få ihop storys var verkligen inga problem. Har ännu inte träffat någon rollspelare som inte går helt bananas när de får möjlighet att spela polis i en modern setting! :)
Kan man hitta dina alster någonstans? :) #gårbananas
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Mundo;n243702 said:
Ett rollspel som fokuserar på att vara härskare, med allt vad det innebär, gärna i en medeltida/fantasy miljö, med krig, diplomati, handel och styrelse.

Missförstå mig rätt, i spel som A Song of Ice and Fire the RPG skapar ni ett hus, men du lägger också poäng i fingerfärdighet och att fiska marulk. Spelet lämnar mycket stora öppningar för att gå och leka Arya i the Riverlands utan att faktiskt styra landområden, tex

Och kartor. Jag måste få ha kartor.
Du vill ha Birthright! https://1d4chan.org/wiki/Birthright
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
zonk;n243820 said:
Hade velat ha en arabian nights-setting med mkt sagostuk men även fläskig strid och nåt riktigt sjukt system för magi. Djinner, snabeldojor, turbaner, kroksablar, krukor med guld, rövare, demoner, öknar, oaser, basarer, osv. Dock absolut inte en historisk setting på något sätt, utan nåt som förhåller sig väldigt fritt och ledigt till det.
Du vill ha Legend of the burning sands rpg:et http://l5r.wikia.com/wiki/Legend_of_the_Burning_Sands_Roleplaying_Game (Spinoff från L5R) eller så vill du ha Al-Qadim https://1d4chan.org/wiki/Al-Qadim
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
luddwig;n243700 said:
Kan det ha med svårigheten att skriva bra sådana äventyr att göra?
Varför skulle det vara svårt?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Henke;n243845 said:
Kan man hitta dina alster någonstans? :) #gårbananas
Tyvärr inte. Men nu (eller har ju varit så ett bra tag egentligen) när det är så enkelt att få ut sina prylar så kaaaaanske jag orkar fixa klart det sista. Någon dag :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Vimes;n243854 said:
Varför skulle det vara svårt?
De svårigheter jag tänker mig är:

- Att genren kräver stora kunskaper inom många olika områden.
- Att det är knepigt att göra äventyren lagom utmanande.
- Att det är svårt att ge spelarna tillräcklig valfrihet i en sådan setting.
- Att spelarnas påverkan på händelseförloppet lätt hamnar i skymundan.

Men det kan förstås ha med mina dåliga kunskaper om genren och den spelstil jag föredrar att göra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Henke;n243621 said:
Modern Kriminal/Deckarspel utan kosmisk skräck (handlar nog mer om äventyr än spel i sig). Förstår inte varför en såpass populär tv-genre (criminal minds, CSI, sherlock, m.fl) inte verkar stor inom rollspel.
Gäller inte detta alla genrer utan övernaturligheter? Postapokalyps utan magi är sällsynt. Scifi utan magi är sällsynt. Det finns lite historiska rollspel och cyberpunkrollspel utan magi, men dessa genrer med magi är vanliga, utom kanske cyberpunk, men det största cyberpunkrollspelet Shadowrun har ju som grej att just blanda in magi. Det känns som att det är svårt att locka rollspelare till att spela i ickemagiska miljöer.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Genesis jag tycker vi ska införa ett magisystem i fortsättningen på O Coco!!! Ett som liknar systemet i Phantasy Star IV tevespelet fast med musik tema!! Gitarrsolon osv

// Sandra den bästa
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
2097;n243886 said:
Genesis jag tycker vi ska införa ett magisystem i fortsättningen på O Coco!!! Ett som liknar systemet i Phantasy Star IV tevespelet fast med musik tema!! Gitarrsolon osv

// Sandra den bästa
Jag och krank började ju en gång i tiden att samarbeta på ett spel vid namn Onomatopoetica som skulle handla om människor som kunde förändra verkligheten med sin musik, och som jagades av typ kostymnissar som ville tysta ned dem eller få dem att sälja ut. :) Tyvärr rann spelet ut i sanden.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag vill se ett rollspel som med systematik fångar det mystiska i att upptäcka en helt ny fantastisk sagovärld utan att jag måste improvisera det själv. Och det skall gå att spela om och om igen med samma känsla.

Någon borde koda detta med hjälp av 1500 orakel och machine learning! Jag har spelat det flera gånger med helv-kombinatoriggenererade orakel, men det blir inte tillräckligt sammanhållen fantastik om man inte jobbar själv och jag är ibland för lat för att jobba själv. :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Genesis;n243905 said:
Jag och krank började ju en gång i tiden att samarbeta på ett spel vid namn Onomatopoetica som skulle handla om människor som kunde förändra verkligheten med sin musik, och som jagades av typ kostymnissar som ville tysta ned dem eller få dem att sälja ut. :) Tyvärr rann spelet ut i sanden.
som medley serie tidningen
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
zonk;n243820 said:
Hade velat ha en arabian nights-setting med mkt sagostuk men även fläskig strid och nåt riktigt sjukt system för magi. Djinner, snabeldojor, turbaner, kroksablar, krukor med guld, rövare, demoner, öknar, oaser, basarer, osv. Dock absolut inte en historisk setting på något sätt, utan nåt som förhåller sig väldigt fritt och ledigt till det.
Jag trodde att du redan ägde Blood & Bronze :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jocke;n244280 said:
Jag trodde att du redan ägde Blood & Bronze :)
Ja jösses, jag sitter nog på nåt speltest-äventyr till det va, sen DanCon häromåret?
 
Top