Presentation Vad ska jag välja?

Tony

Veteran
Joined
27 Sep 2020
Messages
3
Hej!
Jag heter Tony och spelade väldigt mycket rollspel på det glada 90 talet. Har nu familj med 2 barn på 14 och 17 år och dom visar nu intresse av att prova att spela rollspel. Om jag skaffar något nytt kommer jag även dra ihop den gamla spelgruppen någon helg men det är lite sekundärt.
Så nu till frågan, vad ska ja välja?
Har ett par krav, det skall vara på svenska, det skall inte vara för regeltungt. Det får gärna vara lite karaktärsutveklatde så du kan ta med don rollperson från äventyr till äventyr.
Jag har funderat lite på Svärdets Sång men det är svårt att hitta information om det. Nämns sällan i poddar eller på youtube, varför är det så?
Hittar mer om Forbidden Lands, är det exakt samma spel eller rä det en vidareutveckling?
Har ni andra tips på spel som inte är för lätta men inte heller för tunga?
/ Tony
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Svärd och svartkonst har lagom mycket regler tycker jag. Det är lättspelat utan att det börjar kännas fattigt. Du hittar regelboken förträffligt billigt här. Du kan även köpa den som pdf här. Det finns ett antal tillbehör, bland annat det innehållsrika fanzinet Grimoire, som du kan beställa här. Dessutom kan du se ett gäng glada göteborgare prova på spelet här.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Nedanstående spel har alla i grunden samma regler och är hyfsat lätta att lära sig:
- Mutant år noll (alla versioner är kompatibla med varandra men har olika fokus), Mutant Hindenburg, Coriolis, Väsen, Svärdets sång, Ur varselklotet/Flodskörden (samma som Tales from the Loop). Glömmer jag något nu? Sen har de så klart olika tema och genre och olika mycket material att bygga vidare på. De flesta har hyfsat öppna så att SL får pussla ihop vad spelgruppen vill ha, i varje Coriolis är mer inriktat på längre kampanjer (är min bild)

- Symbaroum är lätt att lära sig men erbjuder mycket utvecklingsmöjligheter. Det är dock starkt inriktat på den officiella kampanjen och utvecklar tydligt spelvärlden i takt med den (även om det självklart går att göra egna saker med spelet ändå, eller bara spela äventyren från Äventyrspakten).

- Hjältarnas tid/Kopparhavets hjältar är en modern version av BRP och är ganska lättillgängligt i min värld. HT är allmänfantasy med en hel del tillbehör, KH är en slags återuppfinning på gamla Ereb Altor och kom precis ut.

- Fantasy! kan jag inget om regelmässigt men det verkar lätt och det finns mycket material att ösa ur. Klassisk allmänfantasy.

- Mörk borg är enkelt och mycket suggestivt. Det är ett uttalat grottkärlsspel med allt vad det innebär.

- Oktoberlandet är en udda fågel, fantasy ångpunk i något slags pseudorysk miljö. Jag gillar det och systemet är enkelt (det heter FATE) men samtidigt tror jag att det kräver en hel del rollspelsvana för att man ska kunna ta sig an det på rätt sätt. (Å andra sidan: de gånger jag spelat det har vi rätt mycket struntar i just de aspekterna och det har gått bra ändå.)

- Andra spel på svenska är Eon, Neotech, Call och Cthulhu (som kom precis) och Western. De är rock rätt regeltunga är min bild: Western definitivt, Eon och Neotech är jag osäker på, CoC är något slags gränsfall.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Tony, som @Bifur nämner är Kopparhavets hjältar ett nytt, modernt spel i den genren du nämner, inte helt olikt Svärdets Sång, men med tydligare avstamp i svensk rollspelshistoria.

https://helmgast.se/kopparhavets-hjaltar/ Spelets hemsida
https://www.fummelpodden.se/2020/09/28/guldkorn-i-kopparhavets-hjaltar/ - en kort genomgång av några av spelets guldkorn.
https://syndikatet.blog/ AP där Syndikatet spelar introäventyret Den svarta ankan
https://mindy.nu/2020/09/20/mindys-forsta-intryck-kopparhavets-hjaltar-av-helmgast/ Bläddrar i spelet
https://www.rollspel.nu/threads/kopparhavets-hjältar-första-intryck.75742/ Recension av forumiten @Lemur
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
- Fantasy! kan jag inget om regelmässigt men det verkar lätt och det finns mycket material att ösa ur. Klassisk allmänfantasy.
Fantasy! OSG har ett trevligt regelsystem. Det är uppbyggt kring pölar med T6:or, inte olikt Fria ligans regelmotor som bland annat finns i Svärdets sång. Jag upplever dock att Fantasy!:s regler känns stadigare, och håller bättre för en längre kampanj.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Testa Nordiska Väsen - mysskräck i nordiskt 1800-tal. Enkla regler (enklare än Svärdets Sång och annat som nämnts här), vanliga tärningar, härlig miljö med enormt bra illustrationer.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag har inte satt mig in i så många av de nya spelen som finns idag, men Kopparhavets Hjältar vill jag verkligen slå ett slag för! Ett rätt enkelt men innovativt regelsystem och en trevlig spelvärld!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
På tal om Fantasy! OSG så har Saga Games en hel del gratismaterial, bland annat flera bra äventyr, på sin hemsida.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Enligt din beskrivning tycker jag att Svärdets Sång, Symbaroum och Kopparhavets Hjältar var för sig verkar bra alternativ.

Svärdets Sång
Mörk smutsig medeltid. Allt är farligt och det är stor fokus på att utforska vildmarken.

Välj om:
Du vill ha ett dödligt spel med fokus på utforskande i sandlåde-stil.


Symbaroum

Också mörk och dyster medeltid. Styrkan är de välskrivna äventyren, i synnerhet den episka kampanjen Törnetronen som sträcker sig över 6(?) böcker varav 4 redan är utgivna.

Välj om:
Du vill ha en spelvärld med djup och en riktigt lång kampanj.


Kopparhavets Hjältar
Stor skillnad i ton från de föregående alternativen. Spelvärlden är färgsprakande och är framförallt inspirerad av medelhavet under antiken (tror jag).

Välj om:
Du vill ha ett spel som har fokus på klassiskt äventyr.


Skulle jag välja ett av spelen enbart baserat på dess regelsystem skulle valet helt klart vara Kopparhavets Hjältar som känns robust och kan passa till många olika sorters äventyr och kampanjer. Det har också en klassisk känsla i hur rollpersoner utvecklas över tid vilket verkar stämma bra överens med dina önskemål. Spelets svaghet kontra de två andra är att, eftersom det är så nytt, så finns i dagsläget inte lika mycket släppt material.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Kopparhavets Hjältar
Stor skillnad i ton från de föregående alternativen. Spelvärlden är färgsprakande och är framförallt inspirerad av medelhavet under antiken (tror jag).
Bland annat åtminstone. Spelets teknologiska nivå ligger närmre renässansen och inspirationskällorna är många (bland annat Ottomanska riket, Sumerien, Nordafrikas berber m.m.)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Det finns även QuestCore på svenska och engelska. Strölinjeformade regler fast mycket att välja på om man vill. Mer info i denna tråden:
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Zanguina såklart.
På svenska.
Mycket regler, men strömlinjeformat system.
Tydliga regler för karaktärsutveckling.
Stor tonvikt på rollpersonen och kampanjspel.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Jag hade valt mellan Symbaroum och Svärdets Sång. Båda är utmärkta fantasyspel med lagom nivå av regler. De har båda en hel del äventyr släppta till sig.

Symbaroums styrkor är stämningen, fantastiska bilderna, kampanjen och mer linjära välskrivna äventyr.

Svärdets Sångs styrkor är utforskningen av kartan, enkelheten att ta till sig världen, retrokänslan i bilder och de mer öppna äventyrsplatserna.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Fantasy! OSG har ett trevligt regelsystem.
Jag har köpt spelet, läst det, men inte spelat det. Min uppfattning är att rustning spelar en helt avgörande betydelse i närstrid. Mer så än i (de gamla versioner jag är bekant med av) Drakar och Demoner. Så till den grad att jag tappade sugen. Har jag missuppfattat reglerna?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Monter & Magi är en svensk sammanställning av klassiska Basic D&D-regler (med vissa ändringar, förbättringar och justeringar).
Finns för gratis nedladdning (utan bilder) eller att beställa.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Min uppfattning är att rustning spelar en helt avgörande betydelse i närstrid. [...] Så till den grad att jag tappade sugen. Har jag missuppfattat reglerna?
Länge sedan jag spelade Fantasy! men jag minns rustningar som lagom bra. De minskar väl bara skadan? Jag husreglade i och för sig lite så det kan hända att jag åtgärdade det problem du såg. Det kan också finnas skillnader mellan utgåvorna. Vi spelade version 2. Version 3 kom 20+ spelmöte in i en kampanj och då orkade vi inte byta regler. Jag föredrar också fyra grundegenskaper framför fem.
 

Tony

Veteran
Joined
27 Sep 2020
Messages
3
Wow, vilka hjältar nu är alla ni som har svarat. Jag skyndade mig hem på lunchen för att se om det fanns något litet svar och kommer hem till all denna info. TACK!
Jag har varit inställd på FriaLigans spel och gärna fantasy, kan öven tänka mig Mutant år noll och kanske kanske kanske Colirolis.
Men nu efter allt detta ska var verkligen kolla upp Kopparhavets hjältar.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Länge sedan jag spelade Fantasy! men jag minns rustningar som lagom bra. De minskar väl bara skadan?
Jag uppfattade det som att rustningar också gav extra tärningar. Men jag vill också minnas att det inte var samma information i alla versioner av spelet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag uppfattade det som att rustningar också gav extra tärningar. Men jag vill också minnas att det inte var samma information i alla versioner av spelet.
Nu har jag bläddrat i böckerna. I de tidiga versionerna gav rustning försvarstärningar och skadereduktion. I senaste versionen ger rustningar enbart skadereduktion. Jag minns att det var diskussioner här på forumet om storleken på tärningspölarna. Många, mig inkluderat, tyckte att pölarna blev för stora så de senare reglerna för rustning är helt klart att föredra.
 
Top