Presentation Vad ska jag välja?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag håller även på att skriva ett litet äventyr till Kopparhavets Hjältar. Typ inget superofficiellt äventyr, men det skrivs genom ett nära samarbete med @Leon och @Måns så det kommer ha lite av deras "stamp of approval" :)

Om folk sedan uppskattar det äventyret har jag lite skisser på en längre, mer episk grej också.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
244
Jag håller även på att skriva ett litet äventyr till Kopparhavets Hjältar. Typ inget superofficiellt äventyr, men det skrivs genom ett nära samarbete med @Leon och @Måns så det kommer ha lite av deras "stamp of approval" :)

Om folk sedan uppskattar det äventyret har jag lite skisser på en längre, mer episk grej också.
Intressant, vore roligt med lite kortare saker till kopparhavets hjältar. Jag har en grupp som det vore perfekt till som spelar lite mer sporadiskt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Intressant, vore roligt med lite kortare saker till kopparhavets hjältar. Jag har en grupp som det vore perfekt till som spelar lite mer sporadiskt.
Ja, vi ska ta tag i detta inom kort. Finns även lite annat mindre på gång. Dock finns det två äventyr redan i regelboken.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Jag håller även på att skriva ett litet äventyr till Kopparhavets Hjältar. Typ inget superofficiellt äventyr, men det skrivs genom ett nära samarbete med @Leon och @Måns så det kommer ha lite av deras "stamp of approval" :)

Om folk sedan uppskattar det äventyret har jag lite skisser på en längre, mer episk grej också.
Ett grymt litet äventyr :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Värt att tänka på är att äventyrsstrukturen verkar skilja sig ganska avsevärt åt mellan svärdets sång och kopparhavets hjältar så som jag förstått det .

Svärdets sång har man ett äventyrslandskap där man utforskar äventyrsplatser som man får reda på genom sägner och rykten och ger sig ut att finna i ett hexcrawl där spelarna i princip kan hoppa hit och dit hur dom vill på kartan och uppsöka och undersöka platser i vilken ordning dom vill eller hoppa över dom helt och hållet . Det är mer sandbox spelande (återigen så jag förstått det hela) . Det finns inte en a b c d struktur

Kopparhavets hjältar så som jag förstått det efter att lyssnat på den svarta ankan på actual play podcast har en mer linjär äventyrsstruktur som följer punkt a till punkt b till punkt c och avslutas vid ett klimax vid punkt d så som man är van vid om man spelade rollspel på 90-talet . Jag vet inte om det är tänkt att kommande äventyr och den kommande kampanjen kommer att hålla det formatet , det är något som Leon och Måns bättre kan svara på 🙂 .

Nu kan jag även ha helt jäkla fel men det är så jag uppfattat det hela 🙂
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Kopparhavets hjältar så som jag förstått det efter att lyssnat på den svarta ankan på actual play podcast har en mer linjär äventyrsstruktur som följer punkt a till punkt b till punkt c och avslutas vid ett klimax vid punkt d så som man är van vid om man spelade rollspel på 90-talet . Jag vet inte om det är tänkt att kommande äventyr och den kommande kampanjen kommer att hålla det formatet , det är något som Leon och Måns bättre kan svara på 🙂 .

Nu kan jag även ha helt jäkla fel men det är så jag uppfattat det hela 🙂
Ja. Du har nog uppfattat det helt jäkla fel :) Visst kan spela Kopparhavet så om man vill, men äventyret Den svarta ankan är snarare en sandlåda. Syndikatet, som spelar äventyret, kör med hård scene framing och lägger en hel del fokus på att skapa en story. Jag har inte hunnit lyssna på hela än men Avsnitt 1 är helt och hållet deras egna intro.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Kopparhavets hjältar så som jag förstått det efter att lyssnat på den svarta ankan på actual play podcast har en mer linjär äventyrsstruktur som följer punkt a till punkt b till punkt c och avslutas vid ett klimax vid punkt d så som man är van vid om man spelade rollspel på 90-talet . Jag vet inte om det är tänkt att kommande äventyr och den kommande kampanjen kommer att hålla det formatet , det är något som Leon och Måns bättre kan svara på 🙂 .

Nu kan jag även ha helt jäkla fel men det är så jag uppfattat det hela 🙂
Nä, rälsat är det inte - särskilt inte Svarta Ankan. Det är mer en äventyrsmiljö med ett antal utmaningar.

Överlag så är vår struktur ganska öppen med nålstick ned i olika äventyrsmiljöer. Med den framtida Kopparhavskrönikan kommer ett ramverk för storskaligt sandboxande med Kopparhavet som sandbox. En havs-sandbox alltså.... lerbox?

EDIT: Smurf på Måns. Hoppsan ;)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja. Du har nog uppfattat det helt jäkla fel :) Visst kan spela Kopparhavet så om man vill, men äventyret Den svarta ankan är snarare en sandlåda. Syndikatet, som spelar äventyret, kör med hård scene framing och lägger en hel del fokus på att skapa en story. Jag har inte hunnit lyssna på hela än men Avsnitt 1 är helt och hållet deras egna intro.
Aha ok för när jag lyssnade fick jag precis som du säger en uppfattning om att det var ganska hårt framat med väldigt tydliga hopp från scen a till b till c . Så jag fick genom att lyssna på syndikatet en uppfattning om det var ganska klassisk 90-tals äventyrsstruktur .
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Aha ok för när jag lyssnade fick jag precis som du säger en uppfattning om att det var ganska hårt framat med väldigt tydliga hopp från scen a till b till c . Så jag fick genom att lyssna på syndikatet en uppfattning om det var ganska klassisk 90-tals äventyrsstruktur .
Utan att spoila för mycket så är det ungefär när de landar på ön som det skrivna äventyret börjar.

Vilket ju för den delen visar att det går utmärkt att kombinera framade scener med mer öppna inslag, som utforskandet av ön
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men varför nöja dig med att köpa ett spel? Gör som dom flesta andra här i forumet (inklusive mig själv) och köp tvångsmässigt allt som kommer ut hela tiden. :D
Det är hårt att vara slav under the cult of the new , så mycket nya rollspel och så lite tid och tyvärr för lite pengar för att kunna köpa och spela allt man vill ha 😭😭😭😭
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Men varför nöja dig med att köpa ett spel? Gör som dom flesta andra här i forumet (inklusive mig själv) och köp tvångsmässigt allt som kommer ut hela tiden. :D
Eller skriv ett eget som gör det som du vill. Även om det bara är "Drakar och Demoner fast utan ankor." Spelmakande är den snabbaste vägen till ära och rikedom.
 
Top