Presentation Vad ska jag välja?

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Många, mig inkluderat, tyckte att pölarna blev för stora så de senare reglerna för rustning är helt klart att föredra.
Och jag tror inte att jag förstod reglerna i 3.1 riktigt, så jag sökte nog, och fann reglerna i 1.0 tydligare, och trodde att de gällde.

Well, för den som funderar på att köpa Fantasy! är det i varje fall input att versionerna skiljer sig åt, och att varken reglerna eller skillnaderna är helt tydliga.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
Av de nämnda fantasyspelen har jag spelat Fantasy!, Oktoberlanddet och Mörk Borg. Alla tre har sina förtjänster, men ger ganska olikartade spel. Valet beror då mycket på vad du vill ha.
Fantasy! Klassisk fantasy. Vaniljvarianten (men på ett bra sätt; det håller alltid!). Dessutom en mycket inspirerande setting i staden Morcar.
Oktoberlandet. Ryska revolutionen med fabeldjur i det mest välskrivna spelet på svenska. Tänk tidigt ryskt 1900-tal för stämning.
Mörk Borg. Stenhårt, snyggt och enkelt (nästan för enkelt). Har haft mycket kul med det, trots den nattsvarta tonen (även med så unga spelare som 10 år).
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
Och jag tror inte att jag förstod reglerna i 3.1 riktigt, så jag sökte nog, och fann reglerna i 1.0 tydligare, och trodde att de gällde.

Well, för den som funderar på att köpa Fantasy! är det i varje fall input att versionerna skiljer sig åt, och att varken reglerna eller skillnaderna är helt tydliga.
Instämmer; inte alltid glasklart vad som gäller. Men då är det bara att husregla! Det är en gammal ärevördig tradition som passar det spelet utmärkt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
...versionerna skiljer sig åt, och att varken reglerna eller skillnaderna är helt tydliga.
Så är det. Som @McKatla påpekar ovan, Fantasy! OSG är ett spel som mår bra av en och annan husregel. Samtidigt är det lätt att husregla, men kanske inte optimalt för en ovan spelledare.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag tycker Kopparhavets Hjältar, jag gillar att det är procentchans på färdigheterna. Man vet vad man får då. Jag har 90% på svärd så jag är fett bra, jag har 15% i rida, så hästar verkar vara ett aber.
Dessutom är ju Världen så jävla cool. Gudar och solriddare och demoner och pirater och orcher och alver och magi och sjöstrider och kungar och drottningar och hjältar och avskum och Zorakin och Kandra oc....
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Jag lägger en röst på Järn. Tänk järnåldersfantasy, klaner och magisystem som bygger på förhandling med andar. Alla rollpersonerna är kopplade till en klan och spelvärld som man skapar tillsammans innan man börjar spela. Enkla regler och snabbt stridssystem. Hela boken är på strax över 100 sidor och snabblästa. Rekommenderar denna om man inte vill ha en färdig spelvärld som måste pluggas in.

Annars har jag precis börjat på en Svärdets sång-kampanj, vars system så här långt verkar väldigt lovande. Mycket utforskande, roliga strider och till och med regler för att bygga upp ett eget fäste som bas för sitt äventyrande.

Slutligen så verkar Väsen intressant. Nordisk 1800-tals sagofantasy bland troll, vättar och älvor, hur skulle det kunna vara fel? Dock har jag inte hunnit testa det själv än.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Fantasy! är riktigt bra! Väldigt lätt, går extremt fort att göra karaktär och sen är det bara att köra. Finns massa gratismaterial och många böcker att köpa ifall du vill ha äventyr eller mysiga monsterböcker :)

Hjältarnas Tid är också helt fantastiskt, använder procentchans istället för tärningspöl som i Fantasy!
Personligen upplever jag att Hjältarnas tid passar bättre för kampanjer, men det tar längre tid att göra karaktär så för one shot föredrar jag Fantasy!
Kör du Hjältarnas tid så rekommenderar jag att köpa tillägget Hjältarnas Väg, samt magins väv om du gillar magi :)

Kopparhavets Hjältar är samma spel, med få ändringar, varken bättre eller sämre, men har fördelen att den kommer med en färdig värld vilket kan vara bra :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fördelen med fria ligan spel är att dom har ett generiskt system som löper igenom alla deras produkter så om du tex spelar mutant år 0 och sedan tröttnat på post apokalypsen och vill byta till fantasy och kör svärdets sång eller vill ha lite skräck i rymden och väljer alien så behöver du inte lära dig några nya regler utan det är lite extra tillägg eller lite twists på samma regler igenom i stort sett hela deras produktlinjer .

Om du är ute efter igenkänningsfaktor och nostalgi så skulle jag nog välja kopparhavets hjältar , det är drakar och demoner och ereb altor men med sin egen twist ,det är också enkla brp regler som är lätt att sätta sig in i , sen är spelskaparna Måns och Leon väldigt aktiva här så om man har frågor om spelet så är det lätt att få svar på sina frågor directly from the horses mouth .
 

Tony

Veteran
Joined
27 Sep 2020
Messages
3
Har börjat titta lite på Kopparhavets hjältar och det ser riktigt bra ut men jag har inte bestämt mig helt om det blir det eller Svärdets sång. Hur ser det ut med äventyr till dom båda. Som jag förstår det så är båda relativt nya och att det inte har hunnit komma så mycket än men vad är på gång. Kommer det material till båda framöver?

Sedan måste jag säga att jag gillar ju att materialet kommer i en box där man kan samla rollformulär, tärningar m.m. så där drar faktiskt svärdets sång in ett par poäng.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Har börjat titta lite på Kopparhavets hjältar och det ser riktigt bra ut men jag har inte bestämt mig helt om det blir det eller Svärdets sång. Hur ser det ut med äventyr till dom båda. Som jag förstår det så är båda relativt nya och att det inte har hunnit komma så mycket än men vad är på gång. Kommer det material till båda framöver?
Till Svärdets sång finns det två tjocka kampanjer, och två mindre häften med fyra äventyr i varje (eller tre i den senare, om man ska räkna spelbara äventyr).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Som @Gurgeh säger, till Svärdets sång finns två hexkrälskampanjer, dels en i grundboxen, dels Bittermarken av @Magnus Seter. Sedan finns det två mindre böcker, Quetzels Torn och Den Kanderade Magikerns Krypta, som båda innehåller fler äventyrsplatser med varierande stil. Kopparhavets Hjältar är helt nytt men det finns i alla fall ett litet äventyr som heter Dimöns Fasor att ladda hem från Helmgasts hemsida.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Som @Gurgeh säger, till Svärdets sång finns två hexkrälskampanjer, dels en i grundboxen, dels Bittermarken av @Magnus Seter. Sedan finns det två mindre böcker, Quetzels Torn och Den Kanderade Magikerns Krypta, som båda innehåller fler äventyrsplatser med varierande stil. Kopparhavets Hjältar är helt nytt men det finns i alla fall ett litet äventyr som heter Dimöns Fasor att ladda hem från Helmgasts hemsida.
Samt två äventyr i grundboken.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Svärdets sång har ju också funnits ute i ett par år, och dessutom på engelska. Så det finns ju en hel del äventyrsplatser på nätet som folk har skapat själva.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Det kan vara värt att tillägga att Erik Granström har kommit långt i arbetet med ett nytt landområde till Svärdets sång (jag tolkar det som en till häxkrälskampanj). Det ska även komma en kampanj till Kopparhavets Hjältar. Oklart när.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Äventyren till Hjältarnas Tid är mer eller mindre kompatibla med Kopparhavets Hjältar också.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Äventyren till Hjältarnas Tid är mer eller mindre kompatibla med Kopparhavets Hjältar också.
Precis! Och det är en smal sak att konvertera äventyr till BRP-spel som Drakar och Demoner och RuneQuest
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Äventyren till Hjältarnas Tid är mer eller mindre kompatibla med Kopparhavets Hjältar också.
Hur passar Hjältarnas Tid-äventyren stilmässigt till Kopparhavets Hjältar? Jag har uppfattat det som att spelen har distinkta olika ton.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Hur passar Hjältarnas Tid-äventyren stilmässigt till Kopparhavets Hjältar? Jag har uppfattat det som att spelen har distinkta olika ton.
Har inte läst dem så kan inte uttala mig om det riktigt.

Ett tips är annars att konvertera denna gamla klassikern och köra med Kopparhavet. Färdighetsvärden x5 så är konverteringen klar-ish.
 
Top