Kopparhavets Hjältar - första intryck

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har nu hunnit läsa Kopparhavets Hjältar så startar den här tråden för att dela med mig av mina tankar samt allmänt diskutera spelet.

Här följer mina första spontana tankar:
Jag spelade, som många andra, DoD som liten spoling. Jag var dock för ung för att ta till mig särskilt mycket av spelets lore, vi improviserade mest och slog orcher i huvudet med bredsvärd lite planlöst när vi spelade.
Som vuxen rollspelare har jag ofta känt att det skulle vara roligt att ta del av det svenska rollspelsarvet men jag har inte haft någon lust att spela någon av DoD-versionerna som jag inte är särskilt förtjust i.


Kampanjvärld och fluff:
Det är något med KH som ”trycker på rätt knappar” för mig. En myllrande stor värld som kan rymma allt från saltstänkta skeppsfärder till utforskande av djupa skogar, oändliga öknar och karga berg.
Det är high-fantasy på ett sätt (det finns drakar, magi och.. ankor) men känns samtidigt inte alls lika jobbigt high-fantasy som exempelvis forgotten realms. Det ligger mer åt sword & sorcery i tonläget helt klart.
Delarna som beskriver världen har sjukt hög densitet på fakta. Det är inte helt lätt att hänga med, särskilt eftersom jag inte är bekant med Altor sedan tidigare. Får läsa vissa partier många gånger och försöka placera dem på kartan. Jag förstår att skaparna vill göra ett kompakt helikopterperspektiv här som säker kommer att fördjupas bit för bit i olika moduler framöver.
Allt är välskrivet och jag ser inget slarv, redigeringsfel eller stavfel.


Reglerna:
Har man läst något annat spel baserat på Järn så finns inga större överraskningar här.
Det är smidiga intuitiva regler och en av de få inkarnationerna av BRP som jag kan tänka mig att spela (tillsammans med WFRP kanske).

Att skapa en rollperson är snabbt och följer enkla steg, point-buy med viss slump. Inte just någon fluff med bakgrundstabeller och sånt men det stör inte mig.
På rollformuläret finns en sektion med grejer såsom födelseplats, kontakter osv. Här förmodas en fylla i fritt utifrån världsbeskrivningen antar jag.

Jag har alltid älskat exploderande tärningar för skada och det är implementeras helt grymt i KH då alla vapen ger x antal exploderande t6 i skada.

Vissa saker är lite vaga, som vad exakt som händer om en magiker får för mycket skuld, då rycks denne ut från Athos men kan ta sig tillbaka. Men hur? Är det svårt? Nästan omöjligt?

Reglerna för båtar verkar skoj och har en hel del crunch. Det verkar kul att alla spelarna får slå slag för att gemensamt åstadkomma saker. Ska bli roligt att testa. Det är bra att skeppen blir som en slags basbyggande för spelarna, det ger en extra dimension till spelet.


Övrigt:
Spelet använder zoner för att hålla koll på var folk är i strid. Det känns inte särskilt intuitivt för mig men verkar vara enklare implementerat här än i exempelvis Svärdets Sång.

Äventyren är bra, förvånansvärt nog inte särskilt nybörjarvänliga (då de ha en ganska fri struktur). Svarta Ankan är klart bättre än Krut I Lasten. Raugoner dyker upp som fiender, men hur ser de ut egentligen? Finns ingen bild och beskrivningen säger bara att de är ser ut som insekter (här känns det som om författarna förväntar sig att vi har förkunskaper från DoD).


Sammanfattningsvis:
är jag aspeppad på att få spela KH och det känns som ett spel som jag kommer att vilja återkomma till långt framöver.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Tack för en fin rescension. Grymt roligt att du är pepp på att spela och du med en gång grockade vad vi försökte göra med spelvärlden!

Du har säkert rätt i att det finns bitar som hade mått bra av lite grundligare förklaringar - det var en avvägning mellan att försöka få in alla de beståndsdelar vi visste att vi ville ha utan att boken fick ohanterliga proportioner - den är redan tjockare en planerat. Många av de här bitarna kommer vi som du skriver att göra ytterligare djupdykningar i kommande moduler - watch this space :)

Hoppas du har kul med sjöfartsreglerna - även de är en avvägning mellan regeltyngd och att få med de bitar vi tycker behövs för att känna att man verkligen är till havs. Och välkommen till Kopparhavet!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vissa saker är lite vaga, som vad exakt som händer om en magiker får för mycket skuld, då rycks denne ut från Athos men kan ta sig tillbaka. Men hur? Är det svårt? Nästan omöjligt?
Ja, detta är kanske det största hålet, men har sin förklaring. Vi (och ni!) kommer utforska multiversum djupare i kommande böcker men det är inget ämne som man bara närmar sig lite halvhjärtat. Fråga vilken dimensionsvandrare som helst! :) Samtidigt är risken inte jättestor att det sker. Magikern i vår kampanj är noga med att ha fötterna stadigt i Athos mylla! Men för närvarande är svaret på din fråga Ja. Eller snarare, precis ALLT kan hända.

Raugoner dyker upp som fiender, men hur ser de ut egentligen? Finns ingen bild och beskrivningen säger bara att de är ser ut som insekter (här känns det som om författarna förväntar sig att vi har förkunskaper från DoD).
Mja, det är en miss. Vi hade planerat en bild, men det verkar vi ju ha glömt :) Googla "raugon" så får du en fin bild från spelet Svavelvinter.

Sammanfattningsvis:
är jag aspeppad på att få spela KH och det känns som ett spel som jag kommer att vilja återkomma till långt framöver.
:D Kul!!!
 
Top