Vad preppar du?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
För något år sedan så fick jag spela mitt monsterjägar-OSR Best med @ceruleanfive som spelledare, som använde sig av tabeller och annat för att preppa spel och inte, som jag såg syftet var, för att rulla på under spel för att hitta svar längs vägen.

Det här gjorde mig nyfiken redan då. Både på hur olika spelledare spelleder och på hur olika spel därför blir lästa. Märk väl: jag tycker inte det finns ett rätt eller fel här överhuvudtaget. Stor anledning varför jag inte preppar är för att jag helt enkelt är lat.

Så min fråga nu, förutsatt att du är spelledare, facilitator, initiativtagare, lokalförvaltare, eller på andra sätt den som styr upp rollspelandet med någon form av prepp: vad preppar du?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Inget alls, om det handlar om en enkvällare, vilket är det normala. När det spelas kampanj preppar jag ingenting innan kampanjen börjar (för det finns ju inga rollpersoner). Efter att kampanjen börjar småfunderar jag lite då och då mellan spelomgångarna på rollpersonerna, på deras teman, och har lite idéer om vad man kan slänga in för kul grejer för att trycka på rollpersonernas ömma punkter och så vidare. Har jag en egen rollperson så funderar jag mest på hens egen tematik i berättelsen. Har jag ingen rollperson så funderar jag på de olika rollpersoner som finns i spelet och försöker identifiera deras "grej". Vad är den centrala tematiken, den ömma punkten?

Ibland kan jag till och med hitta på en eller annan spelledarperson som man kan slänga in. Inte säkert att de dyker upp; det beror ju på vad som händer i spelet. Överhuvudtaget finner jag det svårt att hitta på grejer i förväg, för de kanske inte alls passar in med vad som händer i spelet. Jag tycker att det är lättare och blir bättre av att hitta på grejer under spel, eftersom det då garanterat passar in där man är, och det är ju cokså det som är själva det roliga för mig. Att preppa saker i förväg blir liksom att ta bort en stor del av det roliga i rollspel. Men mellan spelomgångar kan jag ju fundera på nästa grej, så ofta funderar jag lite på den första scenen i nästa session. Hur ska nästa session börja? En bra inledningsscen kan ju ge mycket energi till spelpasset. Vad som händer därifrån är ju väldigt svårt att förbereda, dock.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Beror lite på spel, men oftast typ krokar, kartor, unika fiender, nya sorters monster, lagom knepiga magiska föremål / teknologi, namnlistor, slumpmötestabeller, encounters, evt lite fällor, kanske ett par olika platser (ofta då bara själva arkitekturen/etc, så kan man fylla på med fiender/krokar/encounters från övriga listor)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Vad jag preppar kan skilja sig mellan spel och vart vi är i spelandet.

Om det är något helt nytt vill jag vara bekant med hur spelet fungerar, och speciellt rollpersonsskapandet så jag kan hålla i det när spelarna kommer och svara på de flesta frågorna. När rollpersoner är skapade läser jag på om det som jag inte kunde svara på, och rollpersonerns förmågor. Jag försöker få med sådant jag vet att de deltagande spelarna gillar och de flesta äventyr och kampanjer börjar med en liten punktlista med saker de och jag vill ha med, och ha i åtanke.

Från spelmaterialet har jag fastnat för något som jag vill att äventyret eller kampanjen ska handla om, och vad om något som måste förklaras under spel som ska vara med. Utifrån det försöker jag skapa själva äventyret.

Olika spel har olika förutsättningar. I vissa kan det vara viktigt med handouts, kartor, stridplatser så sånt förbereds. Jag brukar nöja mig med att själv ha en karta som jag förstår vad den visar och om det behövs rita upp en skissig version för spelarna snabbt under spel. Ibland tar jag mig tid att göra det innan men det beror på tid och lust.

Jag brukar ha korta namnlistor för att kunna få fram namn snabbt, jag brukar inte förbereda resultat från slumplistor som exempelvis vilka skatter som hittas i ett D&D-stridsmöte.

När ett spel är pågående så beror preppandet på vad jag känner behövs. Börjar spelarna närma sig slutet på det jag förberett så fyller jag på. Detaljnivån beror på spel och typ av äventyr eller kampanj. Det kan vara bakgrundsgrejer som väder och lista med intressanta händelser, eller det kan vara en ruin med stödpunkter för varje rum. Jag brukar inte förbereda beskrivningar av personer eller miljöer utan tar det när det kommer för jag får oftast en inre bild under skapandet och när jag spelleder själv behöver jag inte skriva ner sånt. Om jag vet att det kommer vara strider så har jag åtminstone en lista med sidhänvisningar så jag kan hitta ett monster eller en typ av slp i en viss bok snabbt.

Jag har inget mot att improvisera, utan det jag förbereder har oftast målet att snabba upp spelet, och ge mig ramar så jag inte behöver improvisera någon del som förstör vad jag har tänkt kring ett äventyr eller en kampanj.

Överlag så upplever jag att ju bättre förberedd jag är, desto bättre blir resultatet. Hur mycket som blir förberett är kopplat till hur mycket annat som jag håller på med med andra hobbies och så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Så min fråga nu, förutsatt att du är spelledare, facilitator, initiativtagare, lokalförvaltare, eller på andra sätt den som styr upp rollspelandet med någon form av prepp: vad preppar du?
Det jag huvudsakligen vill preppa, om jag inte har tid till något annat, är topologin och händelseförloppet. Vad har hänt innan rollpersonerna blev tillkallade, vilka platser/personer är inblandade, hur går ledtrådarna/vägarna mellan dem. Jag gör alltid en topologikarta, likt de jag gjort i mina Delta Green-recensioner och likt den jag visade i min senaste tråd. En flowchart, liksom.

Har jag topologikarta och händelseförlopp, så har jag tillräckligt bra koll på den situation rollpersonerna stoppas in i för att kunna improvisera resten. OK, beroende på scenarie lär jag ju behöva drivkrafter för SLP:erna också, som allra minst något slags agenda för de som är scenariots viktigare aktörer.

Har jag mer tid så vill jag åtminstone ha namn på SLP:er.

Har jag ännu mer tid? Utseende på SLP:er, gestaltningsdetaljer (kroppsspråk, generell pondus, röst, drivkrafter), lite mer detaljer om platser, kanske någon form av soundtrack.

Jag preppar gärna kartor och handouts.


Min approach brukar jag se som ett slags top-down fraktalt arbetssätt. Jag skapar mig en övergripande bild av situationen, sedan borrar jag ner – antingen via förberedelser om jag har tid, eller via improvisation.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ibland preppar jag genom att skriva spelets regler, sätter ramarna för en ny kampanjvärld, ritar kartor, skapar en äventyrsgenerator som sen används inför spelmöten för att generera grunden som senare expanderas på/improviseras ifrån under spelmöten.

Ibland preppar jag ingenting.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag sätter mig ner, blir stel av fasa, läser hundra bloggar och kikar på tusen youtube klipp om prepp och kapitulerar då jag kände mig mer vilsen än innan. Sen spelar jag och mina spelare har kul ändå så tänker att prepen kanske inte var så där super viktig så länge jag är lyhörd till gruppens behov och önskemål.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Ibland preppar jag genom att skriva spelets regler, sätter ramarna för en ny kampanjvärld, ritar kartor, skapar en äventyrsgenerator som sen används inför spelmöten för att generera grunden som senare expanderas på/improviseras ifrån under spelmöten.

Ibland preppar jag ingenting.
This!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Idealiskt säger spelet åt mig vad jag ska preppa och inte. Men om inte så:

En situation
Några individer indragna på ett direkt eller indirekt sätt till situationen
Någon idé om var saker är påväg och vad som kan spela roll för denna utveckling
Oftast lite kartor eller någon vag skiss

Ex.

En liten bruksort, missnöjda arbetare, hänsynslös greve, pompöst födelsedagsfirande med för grevens fru med inbjudna officerare från grevens korta karriär inom militären, en död pojke, dränkt i dammen när den byggdes, en död kvinna med en räv, hon misshandlad till döds av greven när han var tio elva år, räven svårt drabbad av skabb, pojken och kvinnan motsatser men ändå inte, han lekfull, hämndlysten och impulsiv, hon eftertänksam, förlåtande och sorgsen, men samtidigt fruktansvärt arg.

Några namngivna: greven, den döda pojken och kvinnan såklart, men sen relationer till rollpersonerna, en rollpersons barn, fd fru, en annan rollpersons föräldrar och lärare, förmannen på järnverket, osv. Bara ett namn och en mening eller två om dem och sen klart.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,321
Jag preppar väldigt mycket. Om det är ett skrivet äventyr så läser jag det (givetvis), sen skriver jag egna punktlistor med viktiga namn och sånt, sen kollar jag om det finns inspelat som actual play och lyssnar genom minst en sådan. Efter det kanske jag läser äventyret en gång till för säkerhets skull.
Jag vill liksom ha allt i huvudet när vi kör så att jag aldrig behöver sitta och svamla eller bläddra i böckerna.
Men jag försöker alltid preppa platser/situationer och inte plot. Efter att storyn har satts i rullning ska spelarna kunna göra vad tusan de vill och min prepp ska ändå täcka det.
Jag använder gärna tabeller under spelets gång för att täcka upp för sådant som jag inte preppat. Då blir det iofs prepp i sig självt att hitta tabeller och printa dem så att de är nära till hands, så det minskar inte nödvändigtvis preppens omfång.

Men jag gillar att preppa, det är typ halva grejen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag spelleder just nu ett egetskrivet scenario till Trail of Cthulhu. Det gick över ett år mellan första idén och första spelpasset, så om man så vill en gigantiskt prepp. När allting väl rullar igång så är preppen i princip att någon gång mellan spelmötena skriva kommentarer av typen "karaktär A borde göra grej B" eller "C borde inträffa på kvällen" eller "D söker upp utredarna för att berätta om E" och så är preppen max någon minut.

Snittpreppen per spelpass om man slår ut allting låtsas vi inte om...
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
I nuvarande kampanj funderar jag en liten stund på hur kommande spelpass ska inledas baserat på vad som hände förra spelpasset. Mer än så är ingen mening att förbereda eftersom jag ändå inte har någon större aning om vart spelet tar vägen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jag preppar nog generellt mer än vad som behövs, eftersom jag tycker det för det mesta är kul. Som senast preppade jag ett kort system och en slumptabell för några hemliga gångar under palatset, utfall att spelarna inte hittade/valde bort den lösning som intrigen lade upp för. Men nu gjorde de inte de valet + slog ett perfekt slag och preppen blev meninglös. Men jag blev rätt nöjd med den ändå. :)

Men annars kan det vara lite vad som efter behov. Relationsscheman, flödesscheman, agendor, namnlistor, bilder, kartor, stats, tidslinjer. Mest krut tror jag intrigdrivna mysterieäventyr tar, eftersom de har flest beroenden.
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag spelar ju nästan enbart material skrivet av andra, så jag läser det flera ggr, tänker på hur det kan tänkas tas emot av mina spelare och tänker på hur jag ska gestalta miljöerna eller hur en SLP eller annan ska låta. Oftast gräver jag fram material om settingen, eller tar fram kartor som kan vara relevant att referera under sessionen och sedan skriver jag ofta ner SLP data i en anteckningsbok så jag sett dem i detalj och därmed har bättre koll på förmågor och hur de kan användas, och så hittar jag den informationen bättre efter jag själv sorterat den. Tror jag det blir grappling så läser jag på reglerna om det, för de är alltid grottiga. Andra regler som jag inser jag behöver läsa på om efter jag gått igenom SLP förbereder jag mig också på.

Framförallt tänker jag på vad som komma skall i minst ett dygn innan för att komma in i stämmning och inspiration. Jag tror jag lägger ner me rtid än mina spelare uppskattar...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Framförallt tänker jag på vad som komma skall i minst ett dygn innan för att komma in i stämmning och inspiration. Jag tror jag lägger ner me rtid än mina spelare uppskattar...
Det här är något jag också ofta gör. "Immersion" kanske, fast inte runt spelbordet utan som prepp?

Lyssnar eller tittar på dokumentärer. Läser böcker. Tittar på filmer. Vad som nu är gångbart för att fylla på sitt ordförråd och sin hjärna med relevanta saker. Har nog inte sett det som "prepp" egentligen, men @Christoffer brukar håna mig för att jag gör rätt mycket av det och säger att jag inte preppar... Men det är nog för att jag sett begreppet "prepp" som kopplat till att skriva saker snarare än något psykiskt. Men egentligen är väl det också prepp.

Har testat prep as play också, och tycker det är lite för roligt. Hade otroligt skoj med scenariogeneratorn till Ravnica, exempelvis, och la kolossala mängder timmar på att planera agendor och allt möjligt som i slutänden inte användes. Vilket förstärkt min bild av prepp som något som absolut kan göras för spelledarens egna höga nöjes skull, men som får mindre relevans runt bordet. Jag ångrar liksom inte det där, för det var superskoj, men det hade föga relevans för kampanjen. :D
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
  • När jag spelar tänker jag på konsekvenser, händelser (scener eller händelseförlopp), personer och agendor. Ibland har jag bara en känsla.
  • När jag preppar så tänker jag på konsekvenser, händelser, personer och agendor. Ibland preppar jag känslor.
För att improvisera väl krävs det att man har förberett sig väl. Jag preppar saker som jag kan improvisera från. I vilken ordning jag gör det spelar ingen roll. Kan börja med omvälvande händelser som ligger som bakgrund för fraktioner som spelarna kommer att interagera med. Jag kan ibland bara ha några scener i huvudet och så drar jag fraktioner ur dessa. Ibland har jag fraktioner som jag försöker skapa agendor ifrån. Har hänt att jag har haft ett tema att vilja utforska och sedan har det färgat alla händelser eller fraktioner i en fisktank/sekvensspel. Allt det här är ett mishmash.

Om jag förbereder händelseförlopp som inträffar om rollpersonerna inte gör någonting och man tänker sig att dessa är på en skala, så släpper jag ned rollpersonerna på skalan. Till vänster är "bakgrund" och till höger är "möjligt händelseförlopp". Ibland är hela skalan bakgrund och ibland är hela skalan möjliga händelseförlopp.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Inför första sessionen (efter session zero) är min standard prepp är en karta, en namnlista, en lista med utmärkande drag. En eller två krokar kopplad till varje spelare.

Sen kombinerar jag det med ett tema av typen ni spelar tjuvar som vill komma upp er i Davals undre värld. En 4-5 viktiga Slp, ett par platser och en start scen.Mellan varje speltilllfälle ägnar jag någon timme åt att fundera kring vad förra sessionen påverkar.

Om jag spelleder förskrivet försöker jag läsa en timme i veckan och fundera kring möjliga händelseförlopp och proppar en startscen
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag är dålig på att beskriva platser och personer. Eller kanske inte lika mycket dåligt som att jag av farten bara antar att alla har samma bild i huvudet som jag och därför använder för få ord vid beskrivandet. Så min prepp är mycket att hitta/skapa bilder på olika personer och platser som jag kan visa vid behov. De senaste åren har jag uteslutande spellett äventyr/platser/krokar som skrivits av andra så då lägger jag även tid på genomläsning för att skapa mig en bild av hur världen fungerar och vad som sker även om rollpersonerna inte är där och petar.
 
Top