[Ravnica] Scenariogenerator, Generation 3

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
I takt med att min spelgrupp klarar sig igenom generatorresultaten så blir det dags att generera fler scenarier.

Generatorn är ju fortfarande ful som stryk såklart, för jag vill att den funkar ordentligt innan det är dags att layouta och greja.

I den här generationen (tillsammans med den föregående) har följande ändringar genomförts:

- Kategorin Undercity togs bort och alla kort i den lades istället till i gilleskortleken för Golgari. Faktum är att nästan 80% av korten hade Golgarisymboler i textbakgrunden ändå... Det är helt klart svamp, medusor, och zombies som gäller därnere.
- La till en möjlighet att slå fram vilken typ av gilleslöst kort (från Ravnica Board) som skall dras. I tidigare vändor drogs bara NPC:s och Events.
- Kategorin Locations har tagits bort helt. De ligger fortfarande kvar på brädet (den grönsleevade kortleken), men är inte med i generatorn alls. De har visat sig vara rätt ointressanta. Men funderar fortfarande på att stoppa in dem i någon annan lek eller få med dem på något annat sätt.

IMG_2367.jpg

Nu har även Story Deck kommit med ordentligt! Efter ett scenario "lämnar" brädet så sparas kort som har intressanta påföljder och läggs till i en kortlek som helt enkelt blir generatorns minne. Exempel på kort som lagts till är exempelvis Showstopper (för Rakdos som agerar terrorister mot stora evenemang; ett fenomen som nu är etablerat); och Skygames (en stor guildless tävling med flygande ryttare). Båda dessa kom från samma scenario, men är nu såpass starkt etablerade fenomen att det vore kul att återkomma till dem.

Exakt hur Story Deck-kort tas med igen är jag inte helt säker på än, utan jag avvaktar till nästa vända med generatorn för att lista ut exakt. Jag är inne på att Instigator kan vara en av tre saker istället för en av två (Guild eller Guildless).

Överlag är jag missnöjd med hur tärningsuppsättningen för generatorn ser ut. Den är klumpig. Hade helst kunnat generera allt på en gång med ETT slag, och har varit inne på att experimentera mer med färg på tärningar etc.

Såhär funkar det just nu:
  1. Slå fram vad för Instigator det är. Slå d20: 1-10, Guildless; 11+ Guild.
    1. Om Guildless: slå d20 igen för att avgöra om det blir Event, NPC, Beast, eller Object. Event har störst sannolikhet, följt av NPC.
    2. Om Guild: slå Guildtärningen (stor d10 med gillessymboler; ligger till vänster om brädet på fotot). Dra kortet från den guild som visas.
  2. Slå hur många Oppositionkort som skall dras med d3. (Opposition är ett dåligt namn. Inne på Conflict eller Factions eller Sides eller nåt istället.)
  3. Ta fram oppositionskorten på samma sätt som beskrivs under punkt 1.
  4. Repetera steg 2-3 för Twist.
  5. Done!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Resultatet blir:
1 kort som säger, "det här händer!"
1-3 kort som säger, "dessa ligger bakom/bråkar om det som händer".
1-3 kort som säger, "aha! men vi tänker också lägga oss i/lägga käppar i hjulen/ha synpunkter/utgöra irrelevanta sidospår".

Steget efter är att renskriva, hitta namn till alla SLP:s som behövs (implicita eller explicita från korten), och till slut även att hitta stat blocks som kan passa för dem. Jag skriver inga egna stat blocks utan kör med såna som är etablerade. Risken finns att detta blir en svaghet i systemet i framtiden, men det liknar hur många av Planeshift-häftena hanterar exotiska Magic-varelser i D&D. E.g., Eternals och hur de beskrivs i Amonkhethäftet som att de använder Wight-stats.

Spelarna har flera gånger missat vissa twiste, eller laserfokuserat på specifika delar av konflikterna. Det här tycker jag är en stor styrka i generatorn—det blir svårt för spelarna att tänka "det här är rätt väg", för situationen är oftast mer dynamisk än så.

Skulle inte gå så långt som att säga att det är en sandboxgenerator, men eftersom jag aldrig skriver några färdiga slut, eller ens egentligen någon information om plot, så har det ändå känts lite så.

Särskilt nu (efter sju sessioner), där det finns etablerade SLP:s och fraktioner som återkommer.
 
Last edited:
Top