Vad preppar du?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Så mycket jag orkar och har lust för är väl det enkla svaret. Jag har nog den bestämda uppfattningen att ju mer prepp desto bättre (det finns säkert en övre gräns när det slutar vara sant, men lika säkert är att jag aldrig kommer orka preppa tillräckligt mycket för att nå den gränsen).

Men som spelare kan jag säga att det (för mig) ofta känns mycket roligare att hitta en bestämd sak, än att hitta ett slumpmässigt valt föremål (även om den bestämda saken bestämdes via slump). För att det ligger en faktisk pryl där snarare än en hänvisning till en slumptabell ger illusionen av att det finns en anledning bakom. Att det finns en berättelse bakom hur just det föremålet hamnade där. Att det faktiskt hade en betydelse att vi hittade just den här skatten istället för en av de andra skatterna som fanns i äventyret.

Som spelledare föredrar jag också att sånt där är förpreppat eftersom det ger mig en möjlighet att fylla i eventuella skarvar och justera saker så jag tycker de passar ihop bättre. Plus att roliga resultat kan ge mig inspiration till äventyret, även om det är ett äventyr som uppsakligen uppstår spontant baserat på äventyrarnas handlingar. Om jag vet att det ligger en pryl X i grottan därborta kan jag ju nämligen flagga lite för det, eller bygga upp lite för det genom att stoppa in ett saker kopplat till det på andra ställen.

Det sagt, absoluta minimum jag behöver ha preppat inför en session är en lista på namn jag kan norpa (För jag är sjukt dålig på namn). 5-9 SLP:er, med ambitioner och motivation som gör att de har intresse av rollpersonerna eller att rollpersonerna har intresse av dem. Generellt sett använder jag inte alla SLP:er varje gång, och en del av dem jag använder går att återanvända, så har jag väl kommit igång behöver jag oftast bara hitta på 0-3 nya varje gång. Slutligen nån händelse som kan inträffa lite när som helst som skakar om saker lite om jag känner att saker går lite segt.

Ofta, om det är nån slags tabell jag känner på mig kommer bli relevant under spelet så brukar jag slå fram 3-5 resultat i förväg, så väljer jag antingen det som passar bäst eller begränsar slumpen till de utvalda resultaten.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
För något år sedan så fick jag spela mitt monsterjägar-OSR Best med @ceruleanfive som spelledare, som använde sig av tabeller och annat för att preppa spel och inte, som jag såg syftet var, för att rulla på under spel för att hitta svar längs vägen.

Det här gjorde mig nyfiken redan då. Både på hur olika spelledare spelleder och på hur olika spel därför blir lästa. Märk väl: jag tycker inte det finns ett rätt eller fel här överhuvudtaget. Stor anledning varför jag inte preppar är för att jag helt enkelt är lat.

Så min fråga nu, förutsatt att du är spelledare, facilitator, initiativtagare, lokalförvaltare, eller på andra sätt den som styr upp rollspelandet med någon form av prepp: vad preppar du?
Jag preppar Dark Sun men med mitt eget system som jag knåpat ihop.

Blir 4-5 spelmötet någon gång i augusti förhoppningsvis. Systemet har funkat över förväntan men jag har fått tweaka en del. Ffa gällande magin 😀

Cog.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Men som spelare kan jag säga att det (för mig) ofta känns mycket roligare att hitta en bestämd sak, än att hitta ett slumpmässigt valt föremål (även om den bestämda saken bestämdes via slump). För att det ligger en faktisk pryl där snarare än en hänvisning till en slumptabell ger illusionen av att det finns en anledning bakom. Att det finns en berättelse bakom hur just det föremålet hamnade där. Att det faktiskt hade en betydelse att vi hittade just den här skatten istället för en av de andra skatterna som fanns i äventyret.
Precis så här känner jag med och det är därför jag ogillar att använda slumptbeller/ att det används när jag är spelare. För mig gör slumptabellen att det som upptäcks genast känns mycket mer ointressant då det inte finns en explicit tanke varför detta dök upp just nu. Ser man SL slå på en tabell och säga att vi ser 3 orcher vet man att det lika gärna kunnat vara 2 spindlar eller en sprucken spegel. Om man istället bara upptäckt en av grejerna börjar jag tänka på ett annat sätt, varför är de här? Är vi när ett orchläger eller vem har tappat spegeln och börjat leta efter ledtrådar om det varit ett överfall på platsen.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
Ibland preppar jag genom att skriva spelets regler, sätter ramarna för en ny kampanjvärld, ritar kartor, skapar en äventyrsgenerator som sen används inför spelmöten för att generera grunden som senare expanderas på/improviseras ifrån under spelmöten.

Ibland preppar jag ingenting.
Detta. Jag fick en gång frågan hur mycket jag preppar och jag sa "allt och inget". För en stor del av tiden så skriver jag ju det jag ska spela från scratch, vilket är en extra nivå av prepp… Men om jag ska preppa något färdigskrivet jag gjort är tiden jag lägger på att preppa nästan noll.
 
Top