Vad heter "hobgoblin" på svenska?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hej!

Jag ska uppdatera lite gamla texter till Svärdets Sång, och en av dessa är "Orcher i Trudvang" som ska ändras till att passa Ravland och så.

I Svärdets Sång finns ju redan orcher, så jag måste hitta på något annat namn för det släktet ... och jag fick förslaget "hobgoblin". Ja, på engelska alltså.

Vad skulle du kalla en "hobgoblin" på svenska?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Kan de inte bara vara en undergrupp av orcher?
Motsvarande Uruk-Hai i Sagan om Ringen eller Black Orcs i Warhammer?

Nu vet jag inte hur Trudvang-orcherna karaktäriserades, om de är större och tuffare eller mindre och smygigare men typ, Snik-orch, Ragg-orch, Sot-orch...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
"Illvätte" ... den gillar jag!

Hmmmm ... fast jag gillar enkelheten i "vätte".

Funderade på att göra dem en under-kategori till orcherna, men känner att det är lite mycket bakgrund som inte funkar för det.

/M
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag skulle säga att det beror på bilden. Men är det de gamla klassiska svartalferna som avses så hade jag nog använt den benämningen. Annars är ju kort och gott troll en god kandidat.

Annars är ju tyskans kobold rätt skön. Vätte som redan nämnts funkar med.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
hmm jag har i mitt huvud en rätt tydlig bild av storleksordning på namnen ovan.

På engelska tänker jag att en hobgoblin är större än en orc.

På svenska tänker jag att vättar och svartalfer är mindre än orcher, samt att troll och resar är större än orcher.

Hur ser du storleksförhållandet mellan en "Trudvang-orch" och en "SS orch"?

Hänger "gryle" ihop med den isländska trollhäxan Gryla, tro?
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
På svenska tänker jag att vättar och svartalfer är mindre än orcher, samt att troll och resar är större än orcher.

Hur ser du storleksförhållandet mellan en "Trudvang-orch" och en "SS orch"?
Hej! De här "orcherna" är, som synes på bilden, mindre än SS-orcher ... öööh, ja ... alltså ... orcher i Svärdets Sång.

/M
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Trudvang-orcher lever i stamsamhällen dominerade av förbund av krigare bundna till varandra av hedersband. SS-orcher lever i moderna industrisamhällen men använder mytologiska symboler från svunna stamsamhällen för ideologisk mobilisering mot yttre fiender och för att plåstra över de klasskonflikter som hotar nationens sammanhållning.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
"Illvätte" ... den gillar jag!

Hmmmm ... fast jag gillar enkelheten i "vätte".

Funderade på att göra dem en under-kategori till orcherna, men känner att det är lite mycket bakgrund som inte funkar för det.

/M
Illvättar kommer om jag inte minns fel från översättningen av Stephen Donaldsons böcker (1977-) där de heter ur-viles. Kanske något att kolla upp?

Föreslår

Christian
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Så ett mellanting av orcher och svartalfer? Isåfall kan Illvätte fungera. Bara ordet vätte är för mig en mindre varelse än en svartalf, vilket jag antar kommer från DoDs Monsterboken. Men eftersom Svärdets Sång bygger såpass mycket på Nisses illustrationer kanske det inte är helt oviktigt?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Bara ordet vätte är för mig en mindre varelse än en svartalf, vilket jag antar kommer från DoDs Monsterboken. Men eftersom Svärdets Sång bygger såpass mycket på Nisses illustrationer kanske det inte är helt oviktigt?
Mycket bra poäng.
 
Top