Vad heter "hobgoblin" på svenska?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Vad skulle du kalla en "hobgoblin" på svenska?
Kollade på Wikipedia:

Hobgoblin
The term "hobgoblin" comes from "hob" ("elf") [A Hob, is also flat metal shelf at the side or back of a fireplace, having its surface level with the top of the grate and used especially for heating pans. (Meaning that a hobgoblin may simply be referring to a household Goblin or spirit that resides in this particular location in a household)] "goblin" ("mischievous and ugly fairy"); "Hob" is simply a rustic name for the countryside goblin, "

Enligt svensk folklorik så lever vättar under jorden och en tomte är en eremit-vätte. Jag anser här att hobgoblin följer detta eremit-tänkandet. Gårdstomtar hjälper till hemma. Jag tror att hobgoblin som illvätte är felaktig översättning när illvättarna var från början godhjärtade. Jag har dock svårt att tänka mig "tomte" som något annat än en skäggig liten gubbe med huva.

Jag menar, jämför man med engelskans goblin: A goblin is a monstrous creature that appears in the folklore of multiple European cultures, first attested in stories from the Middle Age...

Den är alltså betydligt ondare än hobgoblin.

Jag kollade upp gnom också: Its characteristics have been reinterpreted to suit the needs of various story tellers, but it is typically said to be a small humanoid that lives underground...

Detta är vad jag tänker mig om vättarna, alltså alltså skulle jag döpa "hobgoblin" till "gnom", men om hobgoblins mest finns för att banka på skulle jag istället använda mig av den tyska kobolden:

Kobold [kˈoːbɔld] är ett begrepp för husandar och naturandar i tysk folktro. En kobold kan således både vara en hustomte och ett slags dvärg eller bergsrå.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
Jag kör:
Kobold=kobold
Vätte=Goblin
Illvätte=Hobgoblin
Ork=Orc
Lusbjörn=Bugbear
Rese=Ogre
Grymling=Gnoll
Troll=troll
Brunbjässe=Umberhulk
Jätte=Giant
Titan=Titan

Vättar rider för övrigt på vidervargar (dire wolfs).
Suveränt med Lusbjörn! Det kommer jat att låna av dig :)
 
Top