Vad avgör om ett rollspel blir bra

lokomotiv

Veteran
Om du tvingas välja – vad är viktigast för att ett rollspel faktiskt ska fungera vid bordet?
  • Regelsystemet
  • Spelstilen (hur ni spelar, fokus, tempo, förväntningar)
  • Gruppen (personerna runt bordet)
Rangordna dessa tre och motivera kort varför, gärna med ett konkret exempel från din egen spelvardag.
Inte vad du önskar vore viktigast, utan vad som i praktiken har gjort störst skillnad för dig.
För egen del tycker jag ofta att diskussionen fastnar i systemval, medan erfarenheten runt bordet pekar åt ett annat håll – men jag är nyfiken på hur andra ser på det.
Undvik gärna generella påståenden som “det beror på”, och försök hålla det till faktiska erfarenheter.

För mig blir det i ordningen
*Spelstilen
*Gruppen
*Regelsystemet.

Egentligen ser jag de två första som sammanhängade. Spelstilen hänger ihop med gruppen. Det går inte att ha en spelstil som gruppen inte är med på.
Jag sätter story/upplevelse över regler. För mig finns reglerna för att stödja om jag behöver....eller total ignorera när jag känner för det.
Rollspel på det sättet jag uppskattar är berättandet/storyn (samberättande vid lämpliga tillfällen) i fokus.

Jag kan ibland uppskatta systemfokuserade spel (ex med rutnätsförflyttningare, line of sight mätningar, systemcrunch/combos osv). Men jag vill inte spelleda dem,...och absolut inte spela de i majoritet.

Det beror på =)

Men visst:
  1. Gruppen
  2. Spelstilen
  3. Regelsystemet
Reglerna är ju inte så viktiga egentligen; har gruppen en bra kemi och kamratlighet och vi hittar en stil som funkar för oss så räcker det långt.

Det här är också anledningen till att jag brukar undvika just diskussioner om system och regler. Varför jag knappt ens läser de kapitlen. Och varför jag fokuserar så mycket på andra delar (världsbygge och framför allt SL-tekniker).

Gruppen är viktigast. Med en bra grupp fungerar det mesta!

Spelstil kan hämma eller frigöra till gott spel - och jag vill faktiskt inkludera systemet i vad som sätter stilen: det kan låsa in en till en stil som inte alla fungerar för oss, men kan å andra sidan istället stödja vårt föredragna sätt att spel.

Systemet är alltså en, men bara en, pusselbit i vad som sätter stilen. Och kan bytas ut vid behov!

Last edited:
  • Regelsystemet
  • Spelstilen (hur ni spelar, fokus, tempo, förväntningar)
  • Gruppen (personerna runt bordet)

Mycket intressant uppställning. Grejen är att jag väljer spel att spelleda nästan helt baserat på vad jag tycker är spännande just nu. Oftast element av spelstilen det uppmanar till, exempelvis genom regelsystem. Sen säger jag till gruppen, "någon som tycker det här låter ballt?" Hittills har det alltid varit några som svarat "ja". :D

Rätt grupp kan anpassa sig till olika spelstilar och regler.

Det är oftast lättare att hitta ett regelsystem som passar spelstilen, eller justera ett regelsystem så det passar, än det är att anpassa spelatilen.

Så jag säger, från viktigast till minst viktigt;

Gruppen
Spelastilen
Reglerna.

Men i verkligheten är rätt svar (fortfarande viktigast till oviktigast);

Stämmingen
Bilderna
Reglerna

Som de flesta andra:

Gruppen
Spelstil
Reglerna

I fallande ordning. Det sagt tycker jag gruppen är ett ganska ointressant ämne att fördjupa sig i. (Inte för att det inte går att jobba på sin gruppdynamik utan för att det i min värld långt bortom gränsen för en hobby och något man gör på sin fritid. Långt rimligare att leta upp en ny spelgrupp.)

Om du tvingas välja – vad är viktigast för att ett rollspel faktiskt ska fungera vid bordet?
Ärligt talat, om jag funderar vidare på detta, så blir mitt svar: att just detta spelet gör något som de andra spelen inte gör, och att den "grejen" passar in i saker som intresserar spelgruppen.

Pitchen är det viktigaste för rollspelet, eftersom det sätter hela förståelsen för rollspelet. Det drar in spelgrupper med rätt spelstil.

Sedan avgör varumärket om rollspelet blir bra. Det ser vi på Ennie Awards.

Min rangordning blir som flera andras...
* Gruppen
* Spelstilen
* Regelsystemet
Utan rätt grupp blir det inget "bra" rollspel. Det är ju gruppen som på nått sätt gör det.
Om inte gruppen är med spelar det ingen direkt roll vare sig hur spelstilen eller regelsystemet ser ut.
dnd-players-right-fit-1.webp

Jag tycker detta är svårt men skulle säga att spelstilen och gruppen hänger samman och hamnar i topp, för att det ska bli bra för mig behöver spelstilen minst funka men gärna inspirera mig och få mig att känna att jag har agens, en bra grupp kan väga upp för en spelstil som inte är klockren men samtidigt finns det folk jag gärna umgås med men inte så gärna spelar med då spelstil clashar.

Systemet är minst viktigt men samtidigt enklast att justera så på så vi en av dom intressantare sakerna at prata om, i min erfarenhet är det lättare att byta till ett annat system när man växlar från en kampanj till en annan (eller husregla lite under pågående kampanj för att justera där det skaver) än att hitta en ny grupp, speciellt om gruppen består av folk man vill umgås med oavsett.

Sen tycker jag setting och kampanjkoncept saknas i listan, jag skulle slotta in dem ovanför reglerna men under spelstil och grupp, dessa sätter vad man gör under spel, vilka rollpersoner man kan utforska och är källan till mycket av inspirationen.

Nu tänker jag utifrån mig själv helt och hållet.

Regler hamnar nog i toppen i slutet. Jag gillar att testa regler, tänja på regler och utforska hur reglerna påverkar vad som händer runt spelbordet. Det är en väldigt central del för mig när jag spelar rollspel.

Tätt följt på det blir gruppen. Jag kan härda ut ett system jag vantrivs och hatar, med rätt grupp, en stund. Men jag kommer sluta spela helt och hållet om jag tvingas hållas med regler jag inte gillar. En bra grupp kan bara täcka upp bristen på intressanta regler så länge.

Sist spelstil. Jag vet inte, spelstil går att justera. Jag vet inte riktigt varför jag placerar spelstil längst ned.

Oavsett är alla tre viktiga, men viktigast för mig är reglerna. Jag är där för att utforska reglerna som en del av mitt kul.

Jag vet nog inte hur jag ska separera de här. Vad är en ”bra grupp” om man ska se det ur ett vakuum gentemot övriga punkter?

För om det är en ”bra grupp” för mig att spela med så är det också en grupp som i mångt och mycket uppskattar samma spelstil som mig.

Eller är ”bra grupp som går före önskad spelstil” när man spelar med sina barn eller gamla kompisgäng och de bara vill skjuta goblins med tärningar och man hänger på trots att det inte är ens föredragna spelstil? I så fall tror jag att spelstil går före grupp för mig, men det är för att jag har grupper jag tycker om där jag inte behöver göra avkall på det.

* Gruppen
* Spelstilen
* Reglerna

En bra grupp kan utan tvekan lyfta ett halvtaskigt äventyr, en nervös/osäker SL alt Spelare till oanade höjder ifall alla går inför att göra det till en superb kväll. Det handlar om att hjälpa varandra i våras styrkor/svagheter. Enligt mina erfarenheter...

Konstaterar att de jag spelat med oftast spelat efter sina egna regler, och de har sällan spelat så stor roll. Det har sällan varit reglerna vi spelar, utan tillsammans.
Jag kan ibland tänka att reglerna hjälper till med den biten, att spela tillsammans. Varit med om för många tillfällen där tolkningar/olika tolkningar av regler eller ignorans mot reglerna helt enkelt förstört hela spelmöten för gruppen. Men gruppen är viktig, det tänker jag inte säga något om. Sitter fortfarande och funderar över prioriteringen - tror egentligen inte regler är det jag söker, utan mer vilka strukturer som finns där för att skapa något tillsammans. Jag är en väldigt inrutad person har jag lärt mig efter många år, saknas struktur och regler så sitter jag istället tyst och deltar helt enkelt inte.

Edit: Jag är liksom en person där min chef fick säga till mig att det är OK att gå från mötet om jag har bråttom, även om han formellt inte sagt något men det är tydligt att mötet egentligen är över. Så jag kämpar ganska mycket i motvind när det saknas tydlig struktur, rutin och någon form av uttalad norm hur saker ska lösas. Därför jag har svårt att ta ordet från andra exempelvis, då sitter jag hellre och väntar på att någon ger mig ordet, för i mig är det så inrutat att det är oartigt att tala om någon annan talar.

Back