Vad är djup?

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Liten fundering: Skulle ni säga att den grekiska mytologiska världen är djup? Det finns massor av material och bakgrund, men världen kan knappast sägas hänga ihop på ett logiskt och genomtänkt sätt.

EDIT: Eller vilken mytologisk värld som helst, egentligen.
I Gudasaga försökte vi göra en övergriplig sammanställning av nordiska gudar, platser, föremål, och annat. Vår upplevelse var precis som du beskriver den grekiska mytologin: mycket stoff, men hyfsat osammanhängande.

Mytologierna blir ju djupa från ett externt perspektiv, för oss i den verkliga världen, med sina olika källor och tolkningar. Men jag hade nog inte kallat de världarna för djupa "inifrån".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag tänker att mytologi kan vara ett exempel där vi inte vill ha djup. Jag skulle gärna spela i den grekiska mytvärlden, men jag skulle definitivt inte vilja ha en sorts ”lagad” version där man fixat alla logiska luckor, skalat bort saker som inte passar in, bestämt sig för en enskild kanon av varje myt, och lagt upp en genomtänkt metafysik som förklarar hur alla dessa övernaturligheter inträffar, varför folk förvandlas till blommor och så vidare.

Spelar jag fantasy är jag generellt mycket mer intresserad av att lägga mig närmare mytologin än Tolkiens värld. Och en värld som känns som att den ”finns på riktigt” kommer ivägen för detta.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
2) det finns ett djup, och det hänger ihop, fast hur det hänger ihop är inte utrett och helt känt av de personerna som sitter runt spelbordet, och ännu mindre känt av rollpersonerna
Fast då skulle jag inte kalla det en illusion...
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Tänker sticka ut hakan och säga att all mytologi är lapptäcke. Eventuella sammanhängande fördjupningsförsök är någon form av efterkonstruktion.
Så är det ju för verklig mytologi - den uppstår lokalt och organiskt på spridda platser, och sedan behöver man någon som Hesiodos för att ens försöka presentera en systematisering.

Även en modern "mytologi" som Marvel Universe har oerhört mycket mer bredd än djup, eftersom den skapats av hundratals personer över många årtionden, med minimalt med grundläggande struktur.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Spelar jag fantasy är jag generellt mycket mer intresserad av att lägga mig närmare mytologin än Tolkiens värld. Och en värld som känns som att den ”finns på riktigt” kommer ivägen för detta.
+1 på detta!

Känner mig lite förvirrad över att hålla med dig om typ allt du skriver i den här tråden. INIMBRO staying strong?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jag tänker att mytologi kan vara ett exempel där vi inte vill ha djup. Jag skulle gärna spela i den grekiska mytvärlden, men jag skulle definitivt inte vilja ha en sorts ”lagad” version där man fixat alla logiska luckor, skalat bort saker som inte passar in, bestämt sig för en enskild kanon av varje myt, och lagt upp en genomtänkt metafysik som förklarar hur alla dessa övernaturligheter inträffar, varför folk förvandlas till blommor och så vidare.

Spelar jag fantasy är jag generellt mycket mer intresserad av att lägga mig närmare mytologin än Tolkiens värld. Och en värld som känns som att den ”finns på riktigt” kommer ivägen för detta.
Intressant nog tycker jag att en "officiell" version både gör det mycket mer svårspelat och mycket mer lättspelat. Det kan vara lättare att få trygghet och inspiration genom en mer konkret världsbeskrivning, men samtidigt får man mycket större frihet om det inte finns en massa grejer man "måste" ha koll på.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Jag tänker att mytologi kan vara ett exempel där vi inte vill ha djup. Jag skulle gärna spela i den grekiska mytvärlden, men jag skulle definitivt inte vilja ha en sorts ”lagad” version där man fixat alla logiska luckor, skalat bort saker som inte passar in, bestämt sig för en enskild kanon av varje myt, och lagt upp en genomtänkt metafysik som förklarar hur alla dessa övernaturligheter inträffar, varför folk förvandlas till blommor och så vidare.
Håller med! Att "laga" grekisk eller dylikt storskalig mytologi skulle vara lite som att sätta ihop ett pussel av bitar från 7 olika pussellådor. Rent krasst skulle det skulle vara en jävla massa jobb och i slutändan antagligen inte bli särskilt snyggt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Håller med! Att "laga" grekisk eller dylikt storskalig mytologi skulle vara lite som att sätta ihop ett pussel av bitar från 7 olika pussellådor. Rent krasst skulle det skulle vara en jävla massa jobb och i slutändan antagligen inte bli särskilt snyggt.
Dessutom blir det mer intressant när det finns en massa skumma detaljer. Vi har ju en väldigt tydlig bild av Zeus som Olympens härskare med sina blixtar och så, men i verkligheten fanns massor med mer eller mindra bisarra lokala varianter, som Zeus Agoraeus som håller ordning på marknadsplatser, Zeus Xenios som drar runt inkognito och testar folks gästfrihet på samma vis som Oden och Gråkappan, och min favorit, Zeus Lykias ("Varg-Zeus") som håller efter varulvar och kannibalism men bara i Lykaia i Arkadien.

Även de grekiska hjältarna var lokala - det ovanliga med Herakles är just att han är panhellensk.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Intressant nog tycker jag att en "officiell" version både gör det mycket mer svårspelat och mycket mer lättspelat. Det kan vara lättare att få trygghet och inspiration genom en mer konkret världsbeskrivning, men samtidigt får man mycket större frihet om det inte finns en massa grejer man "måste" ha koll på.
Instämmer till fullo! Som bekant är jag väldigt förtjust i Symbaroums spelvärld, men den är ett tveeggat svärd. Bryter jag av alltför mycket från det officiella materialet vet jag att jag kommer att behöva retconna eller ändra en massa saker framöver för att kunna fortsätta med de officiella äventyren. Framför allt gäller det Törnetronen. Å andra sidan är det en djup källa att ösa ur :)
 
Top