Vördnad för sin SL även IRL?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Med en viss vördnad förstås. Han råder ändå över liv och död.
Jag blir så nyfiken på hur ni spelar runt ert spelbord. Jag tänker utifrån hur jag spelleder. Döden är ju på grund av utfall på tärning och slump, inte på grund av mina aktiva beslut som spelledare. Det är inte som att jag som spelledare sätter upp situationer där spelarna tvingas in i val som innebär att de kan dö. Inför en sådan situation ska det vara en medveten risk som spelarna tar utifrån den information som förmedlats.

Men på frågan, vördnad söker jag inte som spelledare. Däremot som många andra varit inne på så förväntar jag mig att spelarna är där för att vilja spela och delta i aktiviteten rollspel. Liksom spelarna ska kunna förvänta sig att jag som spelledare är där av samma anledning.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Bör man ge uttryck för en viss vördnad för sin även IRL? Lite som med ens chef eller en akademisk handledare/mentor eller far- eller morförälder?

Jag tycker nog man ska det, särskilt i samtal med andra rollspelare.
Jag spelar nästan bara med vänner, och det skulle kännas skumt att gå runt och vörda dem.

Däremot uppskattar jag dem och är tacksam över de som är villiga att ta på sig SL-hatten då och då.

Dessutom turas nästan alla i gruppen om att vara SL, så det skulle bara bli en massa cirkelvördnad.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,054
Location
Ereb Altor
Tja, det är väl subtila saker som att man är mer försiktig med att delge mer personliga saker bjuda på grov humor eller att man är mer noggrann med att hälsa på personen på ett tillbörligt sätt osv.

När man talar med sin SL eller för den delen sin chef så sträcker man lite extra på sig och ser till att inte formulera sig slarvigt.
Som SL hade jag känt mig direkt exkluderad om spelarna satt och skämtade grovt med varandra för att genast tystna och sträcka på sig när jag kom in i rummet. Men för vissa är det kanske en trivsam maktfantasi, vad vet jag.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,158
Finns beskrivet ovan.
Som grovhudad norrlänning med fjällrävenbyxor och flannellskjorta så är det här med subtilitet ett ganska okänt begrepp. Minns nu att det är en knappt civiliserade vildman med alkoholproblem, rassistisk världsbild och thaifru du pratar med, så du måste nog stapla upp en lista med exempel för att jag skall förstå.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,993
Location
Umeå
Noll vördnad för någon. Tror inte det är ett ord som jag tycker riktigt kan beskriva någon önskvärd relation öht. Mer, rimlig kamratskap, att vi ser varandra och vad vilka vi är, att vi uppskattar varandra och är med varandra just för att vi vill det. Jag vill spela med precis dessa personer, jag älskar vad de bidrar med och hur vi tillsammans har roligt.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,158
Noll vördnad för någon. Tror inte det är ett ord som jag tycker riktigt kan beskriva någon önskvärd relation öht. Mer, rimlig kamratskap, att vi ser varandra och vad vilka vi är, att vi uppskattar varandra och är med varandra just för att vi vill det. Jag vill spela med precis dessa personer, jag älskar vad de bidrar med och hur vi tillsammans har roligt.
Jo, får lite manosphere, alphamale, Andrew Tate vibbar av frågan.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,131
Med en viss vördnad förstås. Han råder ändå över liv och död.
Redan från DoDs introäventyr lär vi oss att SL kan dyka upp och upplösa misshagliga rollpersoner i en puff.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,158
Redan från DoDs introäventyr lär vi oss att SL kan dyka upp och upplösa misshagliga rollpersoner i en puff.
Misshagliga i SLs ögon? Devisen Absolut makt korrumperar Absolut är väl ändå aldrig sannare än för en omogen spelledare.
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
tråden är en uppenbar troll-tråd. Provocerande fråga, följt av ännu mer provocerande svar från OP. Men ändå tycker moderatorerna att det viktiga är att folk inte spårar ur den genom att göra passande liknelser till Andrew Tate.

Hoppas jag kommer undan med att göra nya trådar med lika insiktsfulla ämnen, som "Hur bestraffar ni den sämsta spelaren IRL efter spelmötet?", "Vilka gåvor passar sig när man gjort bort sig framför SL?" eller "Vilket är bästa sättet att mobba ut en spelare man inte gillar?".
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,954
tråden är en uppenbar troll-tråd. Provocerande fråga, följt av ännu mer provocerande svar från OP. Men ändå tycker moderatorerna att det viktiga är att folk inte spårar ur den genom att göra passande liknelser till Andrew Tate.

Hoppas jag kommer undan med att göra nya trådar med lika insiktsfulla ämnen, som "Hur bestraffar ni den sämsta spelaren IRL efter spelmötet?", "Vilka gåvor passar sig när man gjort bort sig framför SL?" eller "Vilket är bästa sättet att mobba ut en spelare man inte gillar?".
Det är ingen trolltråd, jag tycker mig lärt känna @Conan hyfsat väl under de år jag varit här och jag är helt säker på att tråden är allvarligt menad. Han får gärna rätta mig om jag har fel. Och jag anser att även om jag och Conan tycker olika om det mesta i livet som det över huvud taget går att tycka olika om, och mer därtill, och så känns det inte okej att såga själva premissen för en tråd, det leder liksom aldrig till något positivt. Ett tips i all välmening om du upptäcker en tråd som du tror är oseriös är att anmäla den, så får moderatorerna fatta beslut om trådens framtid.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
tråden är en uppenbar troll-tråd.
MODERERING

Om du tycker att en tråd bryter mot våra regler, anmäl den till moderatorerna så tar vi en titt på det. Posta inte trollanklagelser i tråden.

Om du vill diskutera modereringen görs det på följande delforum:


MVH

/Magnus
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Port Kad, The Rim
Nu blir jag nyfiken, hur rent praktiskt ger man uttryck för vördnad gentemot sin chef?
I slutet av 1970-talet, när jag var SL i Traveller i Gbg, blotade mina spelare smågodis för att vinna min gunst. Skämt åsido, eftersom jag var SL och jobbat med förberedelser ville de återgälda med en rejäl dos smågodis.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,954
I slutet av 1970-talet, när jag var SL i Traveller i Gbg, blotade mina spelare smågodis för att vinna min gunst. Skämt åsido, eftersom jag var SL och jobbat med förberedelser ville de återgälda med en rejäl dos smågodis.
Ah, ”SL-mutor” som min spelgrupp brukade kalla dem 🙂
 
Top